Page 1 of 1
COP suorasytytys 4syl.
Posted: Fri Oct 21, 2005 17:57
by volvoman
Eli tarkoitus olis jossain vaiheessa toteuttaa COP (=Coil On Plug) sytytys volvon 4 pyttyseen koneeseen, että päästään virranjakajasta, puolasta ja sytytysjohdoista eroon.
Olen jenkkifoorumia ja megasquirt extra sivua lukemalla ymmärtänyt, että on mahdollista toteuttaa COP 4syl. jollain mazda/toyota systeemillä, mutta jutut siellä ovat sekavia, joten kysyn täältä.
Tarkoituksena olisi käyttää volvon puolia, vaikka T4 koneesta, ja mielellään että kampiakselin asennon saisi otettua nykyisellä renix induktioanturilla vauhtipyörästä, jossa on 2 tasaista "3 reiän aluetta" 90º ennen ja jälkeen YKK, ja loput on täynnä reikää. Eli volvon "pottamallin" vauhtipyörä.
Olen ymmärtänyt että tämän pystyisi toteuttamaan, mutta M I T E N vähän tarkemmin?
Posted: Tue Oct 25, 2005 15:40
by MikZ
Kyllähän tuo varmaan mahdollista on toteuttaa.
Megassahan on neljä sytkäulostuloa, joten tarvitset niitten kaveriksi neljä sytkävahvistinta jotka sitten ohjaavat puolia. Tai kaksi tuplamallia käy myös.
Triggaus on tommoisessa tapauksessa pakko ottaa nokka-akselista, koska kampiakselilta ei voi mitenkään tietää että mikä pytty pitäisi sytyttää.
Muuta infoa en kyllä oikeen osaa sanoa...
Posted: Tue Oct 25, 2005 18:15
by TVH
Tai triggerin voi toteuttaa japsityyliin kahdella hammaskehällä, kampuralla pyörii toinen ja nokalla toinen joka kertoo koneen asennon, saadaan tarkempi triggaus kampuralta ja tieto koneen asennosta.
Tuskin mitään estettä on trigata pelkästään kampuralta ja ajaa puolia hukkakipinätyyliin?
Posted: Tue Oct 25, 2005 18:31
by MikZ
Joo käyhän se tietty noinkin ^^
Posted: Thu Oct 27, 2005 15:13
by volvoman
Jees, JUURI mitä olen hakenut.
Volvolandian puolella olivat tietenkin HETI tyrmäämässä koko COP idean, kuten kaikki muutkin "mahdottomat" hommat joita aina suunnittelen.
Sanoin siellä vaan "Kyllä minä sen toteutan, ennemmin tai myöhemmin, vaikka henki menisi".
Juu, eli voisin käyttää nykyisen sytkän kampura-anturia, ja sitten nokka-akselille (vaikka virranjakajan paikalle) nokka-akselin asentotunnistin, ja sitten noilla ohjattaisi sytkää, kampuran induktioanturi nopeudelle, ja nokan asentoanturi koneen asennolle.
Ainoa joka pitää ratkaista, on kun kampuran anturissa on kaksi aluetta 180º kulmassa toisiinsa, joissa signaali on "tasainen", ja loput sitten reikää. Eli vauhtipyörässä on paikat 50 reiälle, mutta sitten vastakkain on 2 aluetta, joista puuttuu 3 reikää kummastakin.
Ehdotettu on, että poraisi yhdelle "tasaiselle" alueelle ne 3 "puuttuvaa" reikää, jolloin olisi vain YKSI tasainen alue kampiakselikierrosta kohtaan. Mutta tässä on se ongelma, että vauhtipyörä täytyy tasapainottaa jne... Toinen olisi, että saisi megan softan ymmärtämään että koneen kierrosluku on PUOLET siitä, mitä mega saa kampuran anturilta tietää, tämä tuskin olisi kauhean vaikeaa tehdä (ellei ole jo valmiiksi softassakin?).
Alkuperäissysteemissä tätä käytetään niin, että aina kun sytkä löytää "tasaisen" kohdan induktioanturilla (joka on 90º ennen YKK:ta) niin se laskee asteita koneen nopeuden mukaan, ja antaa kipinän, jonka "laukaisu" ajankohta määräytyy tietenkin alipaineen (=rasituksen) ja moottorin kierrosluvun mukaan, esiohjelmoiduista kartoista.
Noh, toivottavasti saan ensin itse polttoainepuolen toimimaan, sitten vasta katotaan sytkää.
Posted: Wed Nov 02, 2005 17:16
by risu
hmmm.. tuli mieleen idea COPista megalla.
impulssi megalle käyttäen wheel decoderia tavallisessa wasted spark-tilassa ja kampiakselin päässä rilla.
vanhan jakajanraadon sisään hall-anturi ja sille levy joka kytkee hallin kokonaan päälle kahen ekan pytyn aikana ja jättää vapaaksi kahen seuraavan aikana.
sitte yhdistää megan lähdöt ja jakajan infon peruslogiikkapiireillä hukkakipinöiden eliminoimiseksi.
eli tyyliin jos hall on päällä ni kytkis megan wasted spark lähdöistä LED17 ja LED19 impulssit erillisille trankuille 1 ja 2 jotka ajaa sytkämoduulia 1.
ja sit jos hall ei oo päällä ni kytkis megan samat lähdöt trankuille 3 ja 4 jotka ajaa moduulia 2.
kytkentä siis muutama piiri, 4 trankkua ja vastukset trankuille.
mielipiteitä? nokkaan en sais kumminkaan mitään anturia ku öljypumppu eessä.
-K-
http://www.autonerdz.com/downloads/copman.pdf, tuolta lisäinfoo COPista, listattuna myös automallit joissa ko puolia.
Posted: Thu Nov 03, 2005 9:00
by harrastaja
risu wrote:hmmm.. tuli mieleen idea COPista megalla.
vanhan jakajanraadon sisään hall-anturi ja sille levy joka kytkee hallin kokonaan päälle kahen ekan pytyn aikana ja jättää vapaaksi kahen seuraavan aikana.
mielipiteitä? nokkaan en sais kumminkaan mitään anturia ku öljypumppu eessä.
-K-
Tossa ylempänä olevassa ehdotuksessahan on se nokka-anturi, eli ei kai tarvitse rakentaa mitään "lisälogiikkaa".
Posted: Thu Nov 03, 2005 12:31
by risu
ton 2nd triggerin käyttö on vähän kehnosti dokumentoitu. ymmärsin että kampuran rilla pitäs olla ilman puuttuvia hampaita ja ton "nokka-anturin" pitäs antaa ilmeisesti yhden impulssin per nokan/virranjakajan kierros jos haluu et wheel decoder näkee 720 astetta koneella. eli kun jakajalta tulee 2nd trigger impulssi niin wheel decoder näkee seuraavana hampaana ykkösen (tekee siis saman mitä tapahtuu normaalin rillan kaa puuttuvan hampaan jälkeen).
jotenki arvelluttaa kahden erillisen triggeröinnin käyttämistä jos ne asentaa vaikka vahingossa toistensa suhteen hilkulle? VR-inputilla varsinki vois tulla pientä heittoa kierroksilla? jos tekis logiikalla ton jaon ni ois aina varmasti oikein eikä tarttis säätää ton koodin kanssa, wasted spark -tyyypinen wheel decoder tulee aina olemaan paremmin tuettuna koodissa.
plus että noin ei tartte uhrata pinniä 11 prossulta -> vaihtovalo, jos sitä nyt tulee ikinä kytkettyä. erillisen vastaavan valohärdellin kasaamiseen menee varmasti enemmän piirejä
plus että noin myös mega saa haluamansa infon koneen pyörimisestä puolta nopeammin. kerran per koneen kierros kun taas jos käyttäis 2nd triggeriä yhdellä impulssilla per nokan/jakajan kierros ni menis kaks kierrosta yhden impulssin saamiseen. en tiiä onko tällä hirveesti merkitystä esim startatessa ku aikasta nopeasti se kone ton ylimääräsen kierroksen kuitenki pyörähtää
-K-
ps. suunnittelen jokatapauksessa uuden piirilevyn megalle ni pari piiriä lisää levylle ei oo probleema.
Posted: Thu Nov 03, 2005 17:14
by risu
edellistä vähän korjaten, ilmeisesti ton 2nd triggeriin kanssa voi käyttää kampuran rillaa puuttuvienkin hampaiden kera koska mega laskee tuossa tilassa vain niitä hampaita.
harrastaja wrote:Tossa ylempänä olevassa ehdotuksessahan on se nokka-anturi, eli ei kai tarvitse rakentaa mitään "lisälogiikkaa".
nokka-anturilla pitänee käyttää aina Time Based -asetusta joka ei ole yhtä tarkka kuin esim isommalta säteeltä mitattu monihampainen Trigger Return -asetus..
Posted: Fri Nov 04, 2005 9:17
by KariM
risu wrote:
nokka-anturilla pitänee käyttää aina Time Based -asetusta joka ei ole yhtä tarkka kuin esim isommalta säteeltä mitattu monihampainen Trigger Return -asetus..

Mitä tämä tarkoittaa? Tiedän kyllä mihin ja miten time based / trigger return vaikuttavat, mutta yhteys tähän aiheeseen ei avaudu?

Posted: Fri Nov 04, 2005 10:37
by reve
Topicin aloittajan kannattaa myös huomioida että mikäli hän aikoo käyttää wheel decoderia, niin se ei nykyisessä muodossaa tue suoraan hänen kuvaamaansa hammaskehää. (ainakaan siten että megalle saakka saisi oikean kierrosluvun, wheel decoder koodissa ei ole tukea kahdessa eri kohdassa puuttuville hampaille).
Onko kenelläkään tietoa että joku olisi toistaiseksi onnistunut wheel decoder+second trigger nokalta tyyppisessä COP-asennuksessa neloskoneeseen? Jos on niin mitä osia on käytetty ja millä asennuksilla?
Posted: Sat Nov 05, 2005 10:08
by risu
KariM wrote:risu wrote:
nokka-anturilla pitänee käyttää aina Time Based -asetusta joka ei ole yhtä tarkka kuin esim isommalta säteeltä mitattu monihampainen Trigger Return -asetus..

Mitä tämä tarkoittaa? Tiedän kyllä mihin ja miten time based / trigger return vaikuttavat, mutta yhteys tähän aiheeseen ei avaudu?

tossa näkyy tuo trigger return -piste:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... decode.jpg, jos taas käyttää time based -asetusta mega joutuu laskennallisesti hoitamaan ennakon startatessa. tällöin voidaan asettaa haluttu sytkäennakko Cranking Advance Angle (Deg). hyvä homma on se, että saadaan helposti määriteltyä asteissa ennakko starttaukselle, huono homma että startatessa kone ei aina pyöri tasasesti joten kipunat vaikea jakaa ja tässä tilassa stattausennakon laskemiseen menee aikaa. eli jos akku huonossa hapessa ja kun konetta pitää pöyrittää jonku sekunnin verran että mega ees alkaa antamaan kipunaa ni voi jäädä kone käynnistymättä. Trigger return on se piste jolla määritellään starttaamisen triggeröinti, tossa kuvassa starttausennakko asetettu 0 astetta BTDC. trigger returnia käytettäessä ei voida syöttää asteissa cranking anglea, mutta sen sijaan triggeröinti on tarkempi eikä megan ei tartte laskea tota. trigger return määritellään asteiden sijasta wheel decoderilla hampaissa. käsittääkseni wheel decoderia voi käyttää trigger return-tilassa sekä VR- että Hall-anturilla koska nyt lasketaan pelkkiä hampaita.
tää on varmaan pässinlihaa mutta pistän kuitenki jos jollekki jääny epäselväksi: samat jutut pätee suurinpiirtein jos käyttää Msns-moodia. VR-jakajalla pakko käyttää time based koska VR-impulssi on pistemäinen eikä sillä ole return-tilaa. Hall-jakajalla käytetään yleensä trigger returnia jossa impulssi saadaan kun Hall-anturi saa joko nousevan tai laskevan signaalin ja se starttauksen triggeri on siinä missä se saatu signaali häviää. itsellä on tällä hetkellä VR-jakaja autossa, kestää tovin että se antaa kipunaa, mutta sen viiveen jälkeen se toimiiki pomminvarmasti.
-K-
Posted: Sat Nov 05, 2005 22:05
by Benkku
risu wrote:KariM wrote:risu wrote:
nokka-anturilla pitänee käyttää aina Time Based -asetusta joka ei ole yhtä tarkka kuin esim isommalta säteeltä mitattu monihampainen Trigger Return -asetus..

Mitä tämä tarkoittaa? Tiedän kyllä mihin ja miten time based / trigger return vaikuttavat, mutta yhteys tähän aiheeseen ei avaudu?

tossa näkyy tuo trigger return -piste:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... decode.jpg, jos taas käyttää time based -asetusta mega joutuu laskennallisesti hoitamaan ennakon startatessa. tällöin voidaan asettaa haluttu sytkäennakko Cranking Advance Angle (Deg). hyvä homma on se, että saadaan helposti määriteltyä asteissa ennakko starttaukselle, huono homma että startatessa kone ei aina pyöri tasasesti joten kipunat vaikea jakaa ja tässä tilassa stattausennakon laskemiseen menee aikaa. eli jos akku huonossa hapessa ja kun konetta pitää pöyrittää jonku sekunnin verran että mega ees alkaa antamaan kipunaa ni voi jäädä kone käynnistymättä. Trigger return on se piste jolla määritellään starttaamisen triggeröinti, tossa kuvassa starttausennakko asetettu 0 astetta BTDC. trigger returnia käytettäessä ei voida syöttää asteissa cranking anglea, mutta sen sijaan triggeröinti on tarkempi eikä megan ei tartte laskea tota. trigger return määritellään asteiden sijasta wheel decoderilla hampaissa. käsittääkseni wheel decoderia voi käyttää trigger return-tilassa sekä VR- että Hall-anturilla koska nyt lasketaan pelkkiä hampaita.
tää on varmaan pässinlihaa mutta pistän kuitenki jos jollekki jääny epäselväksi: samat jutut pätee suurinpiirtein jos käyttää Msns-moodia. VR-jakajalla pakko käyttää time based koska VR-impulssi on pistemäinen eikä sillä ole return-tilaa. Hall-jakajalla käytetään yleensä trigger returnia jossa impulssi saadaan kun Hall-anturi saa joko nousevan tai laskevan signaalin ja se starttauksen triggeri on siinä missä se saatu signaali häviää. itsellä on tällä hetkellä VR-jakaja autossa, kestää tovin että se antaa kipunaa, mutta sen viiveen jälkeen se toimiiki pomminvarmasti.
-K-
Ei kai kukaan yritä nokka-akseli anturoinnilla hoitaa sytytysajoitusta ? Edellisen perusteella saa semmoisen käsityksen
Nokka-anturilla ohjaimelle kerrotaan missä kohtaa kierrosta mennään eli ainoastaan 'phase', signaali jonka paikka kampikulman suhteen ei niinkään pitäisi olla edes tarkka.
Posted: Sun Nov 06, 2005 9:35
by KariM
Jjoo, tuo pitkä selostus trigger returnin ja time basedin eroista on oikein, ja ansiokkaasti esille kirjoitettu, mutta kuten sanottua, tuttu asia jo entuudestaan. Sitä minäkin edelleen vielä ihmettelen että miten tämä liittyy "second-trigger"-nokka-anturiin, ellei sitten juuri tuon yhteyden kautta mitä Benkku epäilee.
Posted: Sun Nov 06, 2005 13:11
by risu
Benkku wrote:
Ei kai kukaan yritä nokka-akseli anturoinnilla hoitaa sytytysajoitusta ? Edellisen perusteella saa semmoisen käsityksen

noin tuossa tarkoitinkin, onhan tuo mahdollista ja varmasti on noin tehtykkin, itse en lähtisi kyllä tuolle linjalle. otin esille koska omassa tapauksessani koetan keksiä vaihtoehtoja softapohjaiselle 2nd triggerille, olisi ehkä pitäny painottaa vähän enemmän tätä.
Benkku wrote:
Nokka-anturilla ohjaimelle kerrotaan missä kohtaa kierrosta mennään eli ainoastaan 'phase', signaali jonka paikka kampikulman suhteen ei niinkään pitäisi olla edes tarkka.
en ole suoraan tuota koodia tutkinut, ymmärsin vain silmäiltyäni extran dokumentteja että 2nd trigger määrittää wheel decoderille nollakohdan eikä tällöin kampiakselin rillalta luettaessa löytyvää tyhjää kohtaa lainkaan huomioida, tällöinhän nokka-anturin antama nollaimpulssi pitäisi olla tarkka? tuossa tuli kyllä pientä ajatuserhettä sen tarkkuuden kanssa aiemmin koska luin ettei 2nd triggerin kanssa tarvitse olla sitä puuttuvaa koloa kampuran rillassa.. nyt kun ajattelen niin sillähän sen saisikin juuri tarkaksi kun käyttäisi rillaa jossa on se kolo ja asettaisi nokan triggeröinnin juuri kolon kohdalle.
Posted: Thu Nov 10, 2005 15:19
by risu
tässä kaavio miten meinasin:
Päivitys 17.11-> http://netti.nic.fi/~zero/sparkB.jpg,
tarvitaan kaksi hall-anturia ja kaksi piiriä. megalta suoraan ilman trankkuja toi spark A ja B. ja sytkätrankut sit noihin 1,2,3,4 lähtöihin. nyt pitäisi dwellikin toimia.
-K-
Posted: Wed Jan 11, 2006 18:48
by HCH
Onkos joku jo saanu tehtyä toimimaan COP suorasytkän? Alko itteäkin kiinnostamaan. Kipinätehoa sais ilmeisesti melko rankasti? Nyt vahvimpana ehdokkaana tuo Boschin 2x2 puola. Kipinäteho riittää ensimmäiseen kone versioon helposti, mutta tulevaisuudessa olisi kiva olla valmiina tehokas järjestelmä jos ahtimen saa otettua mukaan leikkiin.
Posted: Wed Jan 11, 2006 19:06
by Höylä
Benkku wrote:
Ei kai kukaan yritä nokka-akseli anturoinnilla hoitaa sytytysajoitusta ? Edellisen perusteella saa semmoisen käsityksen
Nokka-anturilla ohjaimelle kerrotaan missä kohtaa kierrosta mennään eli ainoastaan 'phase', signaali jonka paikka kampikulman suhteen ei niinkään pitäisi olla edes tarkka.
minä ainakin yritän ja olen sen jopa saanut toimimaan, kuten esim. mitsun insinööritkin alkuperäisessä sytytys järjestelmässä (hukkakipinä systeemi kylläkin, ei COP)
megasquirtin koodit tuntuvat nyt vasta olemaan siinä kehitysvaiheessa, että se ylipäätänsä onnistuu

(koodi extra0027d ->)
Posted: Wed Jan 11, 2006 19:16
by risu
Tossa oli kai ajatuksena että nokalta triggaisi kaikki ilmpulssit, ns puuttuvan hampaan rillan kanssa ilman kakkostriggeriä. Vaatisi käytännössä vähintään 8-1 hammaskehän jakajan akselille, eikä sillonkaan saisi trigger returnia. Vähän samaa juttua käytiin läpi tuolla toisessakin topicissa.
Extran koodeissa oli kyllä kakkostriggeri jo käytössä tämän aiheen alussa, en muista revisionumeroa mutta muistaakseni oli jo hyvän aikaa ennen 27:aa.
-K-
Posted: Wed Jan 11, 2006 19:21
by risu
HCH wrote:Onkos joku jo saanu tehtyä toimimaan COP suorasytkän? Alko itteäkin kiinnostamaan. Kipinätehoa sais ilmeisesti melko rankasti? Nyt vahvimpana ehdokkaana tuo Boschin 2x2 puola. Kipinäteho riittää ensimmäiseen kone versioon helposti, mutta tulevaisuudessa olisi kiva olla valmiina tehokas järjestelmä jos ahtimen saa otettua mukaan leikkiin.
Mua kiinnostais lähinnä mitä suomesta saatavilla olevat "tulpanhattu"-COP-puolat pitävät sisällään.
VEMSin sivuilta löytyy suttanen kuva jonka mukaan VAGin COP-puolat pitäis trankun sisällään, noita myy motonettiki jotain 34-35e kipales. BMW:n maksaa 54e mutta niiden sisuskamoista en löytäny mitään tietoa. Prätkissä on noita paljon mutta osa on saletisti CDI:lle.
-K-
Posted: Wed Jan 11, 2006 19:32
by Höylä
risu wrote:Tossa oli kai ajatuksena että nokalta triggaisi kaikki ilmpulssit, ns puuttuvan hampaan rillan kanssa ilman kakkostriggeriä. Vaatisi käytännössä vähintään 8-1 hammaskehän jakajan akselille, eikä sillonkaan saisi trigger returnia. Vähän samaa juttua käytiin läpi tuolla toisessakin topicissa.
Extran koodeissa oli kyllä kakkostriggeri jo käytössä tämän aiheen alussa, en muista revisionumeroa mutta muistaakseni oli jo hyvän aikaa ennen 27:aa.
-K-
jep, mutta tuo pelkkä 2 nd trigger ei tuntunut oikein toimivalta ratkaisulta, näis uudemmis koodeissa saa valita otetaanko pulssi laskevalta vai nousevalta reunalta "reikää", ei hypi sytty enää kuinka sattuu

Posted: Wed Jan 11, 2006 19:59
by HCH
Juu. Tulihan noita cop puolien hintoja kateltua. Siinä 30-50 euroahan ne maksaa. Löysitkö mistään teknisiä tietoja noille. Irtooko sen enempää energiaa kuin tuolla 2x2 puolallakaan. Kunnon superkipinään taitaa tarvita sitten 4 yks napasta ns. tavallista puolaa. Tuolla extran sivuillahan on tuo kaks anturisen systeemin kuvakin eli väh. se neljä tappia kampuralla(ei puuttuvia hampaita) ja 2nd trigger sitten yhellä tapilla. Hinta vaan nousee kahden anturin mukana, mutta mikä vielä pahempaa hajoavien osien määrä. Ainakin Opelissa nuo hallit tykkää kokemusten mukaan hajoilla "usein".
Edit. Ainiin huomasin tuon VAG puolien trankkuisuudenkin. Ne saattaisivat siis ohjautua suoraan MS:llä.
Edit2. Ja tuossa tuo kuvakin
http://www.vems-group.org/files/COILS_C ... 5e_sch.gif
Posted: Wed Jan 11, 2006 20:50
by MrFairlane
Mulla olisi 16 kpl Renaultin puolia haalittuna, jos tuon kasipyttysen saisi tulevaisuudessa sytytettyä noilla.
Ei ilmeisesti sisällä mitään trankkuja.
Sanokaa, että ei onnistu, niin saan pois nurkista pyörimästä.
Posted: Wed Jan 11, 2006 21:21
by HCH
Tuolla msefin puolella ainakin kaks kaveria puhu että noissa rellun puolissa ollu kummallakin ongelmia. Ovat aina vaan kuolleet vaikka kuinka uusittu.
Posted: Wed Jan 11, 2006 21:36
by MrFairlane
Rellun puolat eivät ole mitään kuuluisia kestävyydestään(lyö läpi kyljestä ajan myötä?), mutta sitä varten mulla on niitä paljon.