Page 1 of 1
liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 9:22
by sp69
autona bmw e36 compact moottorina volvon b230et vahvoilla kangilla t25 garrettilla, ms2.2

autohan toimi kohtuullisesti näillä pienehköillä 284cc suuttimilla ja ajattelin että voimaa vois rojektin edetessä ottaa isomalla ahtimella ja isommilla suuttimilla, heräte ostoksena reilut 1600cc suuttimet ja ajattelin että kai sitä isojen kans pärjää...nyt tarttis sit apuja suuttimien vaihto ja fuel generate muutos megatunella tehtynä ja auto lähtee käymään mutta saa liikaa soppaa, mitä asetusta täytyy pienentää jotta sais näillä suuttimilla toimimaan, suuttimien aukiolo aika 1.0ms
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 10:23
by Höylä
luultavasti on vielä ms1 prossukin

no kuitenkin, 1600 cc/min suuttimet alkaa olla tuossa yhtälössä jo liian suuret vaikka tekis mitä säätöjä... 550-750 cc/min suuttimilla on vielä jotain toivoa saada tyhjäkäynti taiottua (myös hi-res koodi käytössä ms1 kanssa), varsinkin e85 kanssa, mutta noita suuremmilla menee todella vaikeaksi, jos siis ms1 käytössä, kuten oletan tuosta "ms2.2" päätellen...
edit: on ne 1600 cc/min suuttimet sitten ihan ok, jos käytät raakaa metanolia

mutta bensalle ja E85 katukäytössä ihan ylisuuret...
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 11:26
by sp69
joo ms1 2.2

Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 18:41
by NiceMan
Paljonko tehoja hakusess? 900?
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 19:37
by sp69
ei ole teho tavoitteita,...ja nämä suuttimet ihan vaan siks testissä kun ne ilmatteeks sain. ja jeesustelut sikseen suomesta löytyy useampi yli 2000cc suuttimilla oleva volvon moottori joka toimii tuottaen vain hieman yli 500hp
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 20:20
by NiceMan
sp69 wrote: Fri Sep 01, 2017 19:37
ei ole teho tavoitteita,...ja nämä suuttimet ihan vaan siks testissä kun ne ilmatteeks sain. ja jeesustelut sikseen suomesta löytyy useampi yli 2000cc suuttimilla oleva volvon moottori joka toimii tuottaen vain hieman yli 500hp
Kuka jeesustellut? Jotkin isot suuttimet vaan ei toimi tyhjänkäynillä... Mutta jos DEadtime on pahasti pielessä niin sekin tekee omat kepposet.
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Fri Sep 01, 2017 21:23
by Höylä
sp69 wrote: Fri Sep 01, 2017 19:37
ei ole teho tavoitteita,...ja nämä suuttimet ihan vaan siks testissä kun ne ilmatteeks sain. ja jeesustelut sikseen suomesta löytyy useampi yli 2000cc suuttimilla oleva volvon moottori joka toimii tuottaen vain hieman yli 500hp
juu, toimii varmaan, mutta tuskin ms1 ohjaamana ja bensalla... ms2 prossulla vois olla jotain toiveita noilla 1600 cc/min suuttimilla, mutta ms1 kanssa en ainakaan minä näe mitään tulevaisuutta... tuo 1 ms alkaa olla ihan minimissä jo mitä suuttimia saa ohjattua ms1... tuosta kun pienennät, niin suutin ei enää aukea... tuo 1ms mikä sulla nyt on jo siellä asetuksissa on siis käytännössä ms1 minimi "miettimisaika" ja sitä pienemmät arvot/säädöt niin kone ei enää käy, kun suuttimia ei edes ehditä avata...
jos et halua ms2 siirtyä (ja sekin on vielä aika vahva "ehkä", että edes sillä toimis riittävän hyvin noin isoilla suuttimilla), niin vaihda suosiolla pienemmät suuttimet, joillakin n.700 cc/min suuttimilla saa kuitenkin sen n. 500 hp ja ovat vielä sen kokoiset, että säätäminen onnistuu myös ms1 riittävän hyvin katsastus säätöihinkin...
ms2 olis sitten vielä se optio käytettävissä, että ottais tuplasuutin systeemin käyttöön... (sais sen kyllä kai ms1, mutta ms2 se jo toimis kunnolla)
nuo 1600 cc suuttimet kun on kuitenkin yli 1000 hp tarpeita varten ja näissä suutin hommissa kun ei oikein ole järkeä ylimitoittaa kauhean raakasti, eli jos tarve on 400 hepalle, niin miksi laittaa 1200 heppaiselle kuuluvat suuttimet ja vaikeuttaa kaiken muun, kuin huipputehon alueen säätämistä... minä ainakin yrittäisin pysyä edes joten kuten alueella...
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Sun Sep 03, 2017 18:40
by sp69
jees thanks...jäärata leluna tää auto nii ei tuu uusittua moottorin ohjausta, täytyy mettästää vähän maltilliset ruutat jostaki.
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Sun Sep 03, 2017 19:33
by Höylä
sp69 wrote: Sun Sep 03, 2017 18:40
jees thanks...jäärata leluna tää auto nii ei tuu uusittua moottorin ohjausta, täytyy mettästää vähän maltilliset ruutat jostaki.
tuota vähän epäilinkin jo, ettei ihan katukäytössä oleva ole... koska mistään päästöistä ei nyt sitten tarvitse murehtia, niin vois mennä jopa pienellä kikkailulla, mutta aika rajun tyhjäkäynnin saisit silti säätää

ehkä se bensanpaineita pienentämällä ja +2500 rpm tyhjäkäynnillä menis, mutta ei siinä mitään järkeä olis, verrattuna tosiaan joihinkin järkevän kokoisiin suuttimiin...
600-800 cc/min olis varmaan sellaiset kohtuu suuret, millä koneen saa vielä käymään ok (ms1 kanssa) ja riittää tuotot vielä hyvin reilummillekin tehoille...
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Sun Sep 03, 2017 22:55
by Joni-
1100cc sumuilla sai volvon b230et leimalla päästöistä läpi, ms1 hr11d.
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Mon Sep 04, 2017 0:18
by Höylä
Joni- wrote: Sun Sep 03, 2017 22:55
1100cc sumuilla sai volvon b230et leimalla päästöistä läpi, ms1 hr11d.
siinä on kyllä natsannut sitten kaikki kohdalleen... luultavasti vielä aika mieto nokkakin ollut

muistan vain itse ne vaikeudet yhden sierran kanssa ja siinä ei ollut kuin ne n. 600-700 cc/min suuttimet... ja co raja oli 1000ppm, mutta kun kone yritti puskea putkesta jatkuvasti sitä 6000ppm, kun se kävi kunnolla

no, se turhan kiree nokkahan ne sierran päästöt tietysti sai taivaisiin, mutta ei siinä kyllä ollut resoluutiotakaan enää säätämiseen tyhjäkäynnillä, kierroksilla kyllä pelas mahtavasti ja oli herkkyyttä turbokoneeksi... pikkusen siinä piti huijata päästölappoa hakiessa, kun kone ei suostunut käymään alle 1200 rpm (jos vähensi bensaa VE kartassa, niin kone sammui ja jos lisäsi, niin päästöt karkas yli 6000 ppm), että kynällä sitten ne kierrokset lappoon ja väittää vain, että kone merkkas ne väärin

oli se sellainen kokoonpano, että toivottavasti ei tartte enää ikinä yrittää säätää sellaista...
mutta itse ainakin lykkään turbokoneeseen jatkossa aika miehekästä nokkaa, mutta ei ehkä aivan tuollaista reilua 300 asteista, kuten siinä sierrassa

tais siinä olla vielä ruttuakin alle 8:1... ja kanavat jyrsitty niin suuriksi + isot venttiilit, ettei taatusti ollut virtaukset kohdillaan/aina sylinteriin päin alakierroksilla... joku 280-285 riittää, mutta niitä perinteisiä alle 250 asteisia ei enää kiinnosta laitella, kun kone on aika laimea sellaisella... nyky turbot kun on jo niin paljon parempia, että kestävät nokkaa jo aika hyvin (tai siis on mahdollista tehdä sellaisilla pesillä/siivillä, että toimivat, toisin kuin ne -80 luvun turbot, joilla turbotusta aloiteltiin), pakopaineet tapissa ja kiree nokka = eihän ne pelitä...
Re: liian isot suuttimet?
Posted: Mon Feb 10, 2020 16:04
by TTG
Onko kellään kokemusta tai hyviä arvauksia, että onko mitenkä hankalaa saada 2,0 16V moottori päästöistä läpi 1200cc
suuttimilla MS2:n kanssa, seqventiaaliruiskutus käytössä? Auto on vuosimallia 1994, eli niitä alkupään ns."vähäpäästöisiä"

Re: liian isot suuttimet?
Posted: Thu Dec 15, 2022 15:03
by kamski
Riippuu suuttimesta kuinka se pölyttää seoksen. Ja jos esim. Yrittä laskea pa. Paineen niin sumu voi pisaroitua. Pitää olla hyvä syy käyttää isoja suuttimia, mutta kokeilemalla siitä selviää.