Masi_K wrote:Harvase päivä joutuu puljaamaan OEM vehkeiden seoskorjauksien kanssa ja kyllä niiden ollessa kunnossa mehu pidetään tarkasti stoikiossa oli kierrosalue mikä vaan.
Viritetyt moottorit ovat aivan eri asia sitten taas. Niissä päästöt on helposti ihan mitä sattuu mitä kauemmaksi mennään vakiosta. Kun päästöt eiole se #1 mitä virittämisessä haetaan.
kumpaanko luokkaan tämä mielestäsi kuuluu "1.6 OHC MS1v2.2 Garrett 3/4 RE85:sella ja 850cc suuttimilla. Koppa painaa vain 740 kg, hyvin pieni vierintävastus ja kansi on hyvin virtaava" OEM vai viritetyt vehkeet...
ulkoa en muista tarkasti mitä tuossa omassa E39 koppaisessa 535i oli lambda viime katsastuksessa tyhjäkäynnillä (ne kun ei merkkaa sitä paperille, kun ei sitä kerran "mitatakkaan" tyhjäkäynnillä), muistaakseni kuitenkin ulkona siitä 0.97-1.03 säätöikkunasta se viimeksikin oli, 0.95 olis hämärä muistikuva asiasta... (kierroksilla kyllä tarkasti sen 1 ja päästöt 0 luokkaa muiltakin osin, HC oli jotain 1 tai 2 ja CO jotain alle 5)... mutta aika hengetön tuo on liikenteessä, ei uskoisi että koneesta löytyy 250 hp, tuntuu enemmän sellaiselta 70 heppaiselta vaparidieseliltä... tod.näk. kun sais alakierroksille lisää soppaa, niin alkais menokin maistumaan eri tahtiin...
emännän vanhasta jetasta muistan, että lambda arvo oli jotain 0.83 luokkaa tyhjäkäynnillä viimeisissä katsastuksissa, mutta se olikin kaasarilla ja nypytti ajossa vittumaisesti, jos sen sääti laihemmalle alakierroksilla (lambda arvo oli edellisessä katsastuksessa ollut jotain 1.07)... vaihdoin pääsuuttimet ristiin ja porasin sen pienemmän puolet suuremmaksi, niin loppui se nypytys

samalla laski myös kulutus n. 7 ltr pintaan /100 km

kun se aikaisemmin oli jotain 11 ltr/100 km, eli ei se laiha seos aina mikään oikotie onneen ole pientä kulutusta haettaessa... kunnon seoksilla saa voimaa eikä tartte runnoa kaasu kokoajan pohjassa...
uusissa autoissa (sanotaan nyt vaikka jotain 2005 ja uudemmat), eli niissä joissa on jopa toimiva katti, seos varmaan nykyään pyritäänkin pitämään siinä stokiossa jopa tyhjäkäynillä, mutta kyllä sen huomaa sitten myös ajossa, on aika hengettömiä vehkeitä, ainakin mun ajotyylillä, tammikuussa ajelin uudella skodalla (jotain 11 000 km mittarissa), joku 1.4 tsi tai jotain, olo oli sellainen ratin takana, kuin olis ekaa kertaa opettelemassa autolla ajoa

ei mitään tietoa ns. alaväännöstä, kone ihan kuollut alle 3000 rpm... ja mulla kun ei tahdo oikein nuo kierrokset ylittää yli 2000 rpm missään olosuhteissa... ja se autovuokraamon työntekijä vielä mainosti, että ota tämä, se on paljon tehokkaampi, kuin se mitä ensin meinasin (joku Renault clio) ehkä se tasaisella maalla olis vielä mennytkin jotenkin, mutta kun tuolla Teneriffalla tuntui, että on jatkuvasti jossain 45 asteen nousussa ja pysähtyneenä liikennevaloihin

olis pitäny tajuta ottaa edes automaattilaatikolla se auto, eikä manuaalina... vielä kun vuokralapoissa korostettiin sitä, että vakuutus ei korvaa kytkintä

Teidelle mentiin sitten kiltisti ykkösellä, kun 2-3 kertaa sain stumppaamaan koneen, kun koitin vaihtaa kakkoselle, no, ehti ainakin kattella maisemia... pitäis lailla kieltää alle 3 litran koneella olevat autot

(automaatilla olevat, manuaalissa vois rajan vetää suosista 5 litraan...
niin, että itse ainakaan en missään tapauksessa/olosuhteissa edes yrittäisi säätää seoksia tyhjäkäynnille siihen 14.7:1 AFR...
edit: piti oikein tarkistaa vanhoista logeista mitä ne seokset on olleet tyhjäkäynnillä... kautta linjan, eli moottorista riippumatta AFR 13-13.5 alle 900 rpm ja yli 1200 rpm vasta mennään AFR 14-14.5 lukemille... helvetinmoinen päivitysrumpa vain tuon miniläppärin kanssa missä mulla on megan ohjelmat, kun ei ole tullut sitä 4 vuoteen käytettyä...
mutta tuota ongelmaa ei kyllä ilmennyt missään logissa, että seokset menis paksulle moottorijarrussa tai muuten ei mega tekisi juuri sitä mitä käsketään, eli olisko kysyjällä sitten myös jotain häikkää asetuksissa...
edit2: nyt kattelin vielä lisää logeja, myös MS2 prossuisten... sama juttu, tyhjäkäynnillä AFR 13.1-13.5 (eli ei mitään eroa käytännössä MS1 prossuisten seoksiin) tietysti hienompaa/tasaisempaa viivaa, kun on tarkempaa säätö, mutta perusperiaate ihan sama mitä hi-res koodillisten MS1... ja moottorijarrun aikana seokset laihalla/täysin poikki... VE kartoista ei pienempiä lukuja oikein löytynyt kuin 40 tyhjäkäynnin tuntumassa (MS1) ja MS2 prossuisen pienin VE luku tais olla 22 (yritin verrata vain niihin jotka on edes joten kuten samalla kokoonpanolla, kuin kysyjälläkin, eli n. tai yli 750 cc/min suuttimet ja alle 2 ltr:n turbokone) joku tuossa kysyjän megassa nyt mättää, olisko tullu joku asetusmoka tai sitten koodi on korruptoitunut... pitää nyt ruveta tuota MSQ haistelemaan...
mikä koodi siellä purkissa nyt on? ilman hi-res koodia ainakin voi odottaa ongelmia pikkukierrosten säätämisessä...
edit3: tuolla hr-11d koodillako se on aikaisemmin toiminut ilman mitään ongelmia? vai päivititkö myös koodin samalla, kun vaihdoit uudet suuttimet? muistikuva olis, että itse en saanut tuolla 11d koodilla, kuin ongelmia... 10d2 tais olla se mikä mulla toimi ongelmitta kaikissa projekteissa...
edit4: nyt löysin yhden login jossa seokset on sen AFR 14.7 tyhjäkäynnillä, mutta se taitaa olla ihan katsastusta varten tehdyllä säädöillä ja kone vapari tehtaan jäljiltä oleva ford 2.9 ltr:n 24 valve BOB tai sitten siinä on jotain muuta kokeilua, kun logi on kuitenkin -08 vuodelta ja auto leimattiin ekaa kertaa vasta vuonna-09...
nyt löysin vielä pakokaasulaput tuosta "cossu sierrasta" oli se näköjään säädetty tyhjäkäynnillekin siihen n. 14.7 AFR, mutta nuo säädöt oli sitten ainoastaan katsastusta varten... eikä tuo ole muutenkaan mitenkään vertailukelpoinen kone tuohon kysyjän koneeseen, vapari, pikkusuuttimet, kovat puristukset, pari kolmekymmentä vuotta uudempaa mallia jne. jos tuo kysyjän kone nyt edes on ford:n OHC... kun ei sitäkään saatu ilmoitettua kysymyksessä...(mielummin heti kaikki tiedot koneesta ja kokoonpanosta muutenkin ekaan kysymykseen, niin ei tartte arpoa mistä moottorista edes puhutaan... tietoa tuskin ikinä tulee liikaa) eikä tuolta retroauto sivultakaan mitään selvinnyt mikä auto/kone on kyseessä...
Pakokaasut
Pyörintänopeus 850 2330
Öljyn lämpötila 15,7 15,5
CO 0,278 0,248
HC 68 37
CO2 14,63 14,97
O2 0,84 0,76
Lambda 1,028 1,027