Page 1 of 1

Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Mon Jan 09, 2017 20:11
by Bolshoi Booze
Moottori on bmw:n m50b25 ahdettuna, re85:lla ja kdfi moottorin ohjauksella. Suuttimet 870cc siemens dekat, vakio bensanpaineensäädin ja tyhjäkäyntiventtiili. Lähtee käyntiin hyvin kylmänä ja kuumana sekä käy tasaista tyhjäkäyntiä AFR ollessa noin 14.7.

Ongelmia tulee kun lähtee lämpösellä koneella huolimattomasti liikkeelle ja dumppaa auton liikkeelle lähtiessä. Jos heti auton sammuttua yrittää startata käyntiin, on moottori jumissa kun pytyt ilmeisesti täynnä polttoainetta. Mistähän tämä mahtaa johtua? WUE on noissa lämmöissä jo pois pelistä, ASE taitaa jonkun verran rikastaa vielä lämpöselläkin koneella ja cranking pulse on kans lämpösellä koneella 100 eli VE kartan mukainen..? Mitäs tuo priming pulse tarkoittaa? Siihen ei kyllä muistaakseni ole koskettu eli taitaa olla megan vakio käppyrä...

Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 11:51
by jake74
Bolshoi Booze wrote:
Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:
joo ei tee hyvää ja öljykin ohenee poltoaineen sekottuessa siihen, leikkaa moottori kiinni aikaa myöten. ei kannattais ajaa ennen ku saat vian selvitettyä ja korjattua.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 13:29
by Bolshoi Booze
jake74 wrote:
Bolshoi Booze wrote:
Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:
joo ei tee hyvää ja öljykin ohenee poltoaineen sekottuessa siihen, leikkaa moottori kiinni aikaa myöten. ei kannattais ajaa ennen ku saat vian selvitettyä ja korjattua.
Joo eipä tuossa autossa vielä leimaakaan ole eikä sitä ole käyty penkissä säätämässä niin ei sillä oikeen ajaa pysty. On lähinnä vaan käytelty ja ajettu sen mitä hallin pihassa vähän pystyy. Eikös tuo polttoaine kumminkin jonkin verran haihdu tuolta öljyjen seasta kunhan vaan saa öljyt kunnolla lämpöiseksi? Mutta öljyt tullaan kyllä vaihtamaan ennen kun tuolla ruvetaan kunnolla ajamaan/viedään penkkiin säädettäväksi.

Kartat on saatu vastaavanlaisesta kokoonpanosta ja niistä lähdetty tuota tyhjäkäyntiä hieromaan mikä on jo mielestäni tosi hyvä. Suuttimien speksitkin on megassa oikein ettei voi niistäkään johtua. Tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla mitään ongelmaa seoksien suhteen, mutta tosiaan heti kun tuon dumppaa (kevyt vauhtipyörä + sintterikytkin) niin on kone jumis kun yrittää startata...

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 16:08
by jake74
Bolshoi Booze wrote: Eikös tuo polttoaine kumminkin jonkin verran haihdu tuolta öljyjen seasta kunhan vaan saa öljyt kunnolla lämpöiseksi? .
riipuu siittä kui paljon bensaa öljyn sessa on. pieni määrä haihtuu mutta iso vaatii jo aika paljon aikaa haihtumiseen eli moottori voi keretä leikata kiinni.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 16:37
by Masi_K
Jääkö suuttimet auki sen 2s tms ajaksi minkä bensapumppu pyörii ? Logita jos viitit enää mahdollisesti täytellä pyttyjä. Paina Spacea sillähetkellä kun dumppaat moottorin niin logiin jää siihe kohtaa merkki.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 17:28
by ArttuH
Kannattaisi ensimmäiseksi varmistua onko siellä oikeasti sylinterit täynnä vai ei.

Millään asetuksilla ei pitäisi saada aikaiseksi tilannetta, jossa soppaa tulee sylinterien täydeltä. Eli jos noin käy, niin sitten on jotain perustavampaa ongelmaa kyseessä. Jossain vanhassa MS2-extran koodiversiossa oli bugi, joka saattoi jättää sytkälähdöt päälle koneen pysähtyessä. Mutta en muista, että suutinlähdöissä olisi ollut vastaavaa ongelmaa.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 17:47
by JaniM
Itellä taas tuli mieleen kiukutteleva startti. Jos kone täynnä, niin kyllä sitä pitäis joka rännistä jo liki pitäen tulla ja kaikki välkkärit täynnä ja pakoputki.
Pitäis tosiaan suuttimet olla auki koko ajan hetken että tekee tuon.
Olisiko joku epämääräinen kierrostieto, jos yrittää samantien käyntiin sahata kun käyttää virrat pois, jolloin avais kaikki suuttimet. Pumpun pitäis kans käydä kokoajan.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Posted: Tue Jan 10, 2017 18:06
by Bolshoi Booze
Masi_K wrote:Jääkö suuttimet auki sen 2s tms ajaksi minkä bensapumppu pyörii ? Logita jos viitit enää mahdollisesti täytellä pyttyjä. Paina Spacea sillähetkellä kun dumppaat moottorin niin logiin jää siihe kohtaa merkki.
PItääpäs perehtyä tuohon login tallentamiseen, kertaakaan en ole vielä ominaisuutta käyttänyt. :D
JaniM wrote:Itellä taas tuli mieleen kiukutteleva startti. Jos kone täynnä, niin kyllä sitä pitäis joka rännistä jo liki pitäen tulla ja kaikki välkkärit täynnä ja pakoputki.
Pitäis tosiaan suuttimet olla auki koko ajan hetken että tekee tuon.
Olisiko joku epämääräinen kierrostieto, jos yrittää samantien käyntiin sahata kun käyttää virrat pois, jolloin avais kaikki suuttimet. Pumpun pitäis kans käydä kokoajan.
Muistaakseni ei ole ollut ongelmaa kun on lämpöisenä avaimesta sammuttanut ja sen jälkeen startannut. :roll: Täytyy varmistaa tämäkin. Mielestäni dumppauksen jälkeen vaan alkaa haisemaan melkoisesti polttoaineelle, josta olen päätellyt että kone on täynnä ainetta.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Tue Jan 10, 2017 21:17
by Bolshoi Booze
Asiaa tutkittu enemmän ja alkaa ehkä haiskahtamaan siltä että startti vain oireilee. Startin ääni vain kuulostaa siltä kuin olisi pytyissä liikaa polttoainetta kun jaksaa ehkä yhden tahdin pyörittää, jonka jälkeen ei pyöritä ollenkaan tai erittäin vaivalloisesti seuraavan puristustahdin. Jos startti jaksaa nuo pari vaivalloista puristustahtia pyörittää niin yleensä sen jälkeen alkaa pyörittämään normaalia vauhtia ja moottori lähtee käyntiin. Joskus startti kuitenkin pysähtyy täysin tuohon puristustahtiin eikä jaksa pyörittää moottoria siitä eteenpäin.

Hallilla kun kävin autoa käyttämässä niin en meinannut saada ongelmaa esille vaikka sammutin avaimesta tai dumppasin kytkimellä. Taitaa startti toimia nihkeästi vain tietyssä lämpötilassa tms.

EDIT: Lueskelin foorumia ja tällainen topikki tuli vastaan: viewtopic.php?f=6&t=8982 Oireet aikalailla samat, mutta mulla ei sentään väärään suuntaan ole kone pyörinyt... Voiskohan mulla olla startissa liikaa ennakkoa? Oli näköjään cranking advance 30 astetta ja vähensin sen 20 asteeseen, mutta en ole vielä testannut onko vaikutusta. Paljonko yleensä re85:lla käytetään sytytysennakkoa startissa? Lisäksi tarkistin että cold ignition advancen offset on 0 astetta lämpöisellä koneella, joka ei sotke ennakkoa. Cranking RPM on 500 mikä on varmaan ihan ok? Ainakin tunerstudio kehottaa laittamaan sen muutaman sata RPM ylemmäs kuin mitä startti todellisuudessa konetta pyörittää... :roll:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Wed Jan 11, 2017 17:25
by Turbiini
No kyllä tuo 30 ainakin potkii melko varmasti vastaan, tai ainakin vaatis suuren arvon hold ignition kohtaan että startti kerkiää nostaa kierrokset ylös ennen kipinän tuloa. Omissa autoissa startti ennakot 10 ja -10 väliltä. suzuki potkii vielä kovilla pakkasilla kun startti huonosti pyörittää vastaan tuolla 10 asteella joten taidan siihenkin tipauttaa 0 asteeseen.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Sat Jan 14, 2017 23:07
by Bolshoi Booze
Cranking advancea laskettu 30 asteesta 20 asteeseen ja tuntuu nyt toimivan normaalisti. 8)

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Sun Jan 15, 2017 8:51
by JaniM
Onko muuten ennakko tarkastettu Fixed timingilla että lamppu näyttää samaa kuin Tuneri?
Aika korkee 20 astetta vielä.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Sun Jan 15, 2017 9:11
by Masi_K
20 on melkoisen korkea ja 30 on vaan syötetty virhe. :mrgreen:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Tue Jan 17, 2017 21:55
by Bolshoi Booze
JaniM wrote:Onko muuten ennakko tarkastettu Fixed timingilla että lamppu näyttää samaa kuin Tuneri?
Aika korkee 20 astetta vielä.
Jos ajoituslamppua tarkoitat niin ei ole sillä tarkistettu kun en semmoista omista... :roll: Onko korkeasta cranking advancesta jotain haittaa jos moottori kerran hörähtää hyvin käyntiin? Tottakai sen ymmärrän että tunerstudion pitää näyttää oikeaa ennakkoa jotta sen seuraamisessa/säätämisessä on jotain järkeä.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Wed Jan 18, 2017 7:15
by JaniM
No milläs tiedät että perusennakko oikein? Jos kartta esim haluaa 10 astetta, mutta todellisuudessa onkin 30 tai -10.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Wed Jan 18, 2017 11:36
by Bolshoi Booze
Olen luullut ettei tuota ennakkoa tarvitse tarkastaa kun kyseessä on plug & play boksi vakio antureilla ja sytkällä, kunhan vaan triggerin asetukset on oikein... :shock:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Wed Jan 18, 2017 11:52
by JaniM
No periaatteessa ei tartte, jos kaikki orggis osat paikoillaan ja asetukset oikein. Itse kyllä varmistaisin.

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Posted: Wed Jan 18, 2017 16:37
by Masi_K
Ei periaatteessa ole mitään haittaa korkeasta starttaus ennakosta. Käynnistyvyyteen se vaikuttaa. Vakio moottori ei yleensä kovia ennakoita kaipaa joten menee vähemmälläkin.