Page 1 of 2

Megan kiekkamittari hyppii

Posted: Tue Oct 18, 2005 15:56
by volvoman
Jep, eli sellanen ongelma, megan tuo softakiekkamittari hyppii, kun kierrokset menee alle 1100rpm, ja se siis tosiaan hyppii, joka toinen näyttökerta on oikea, ja sitten se hyppii kaikkea 0-25500rpm välillä, vaikka ei "viisari" edes niin pitkälle riitä. Hyppimistä EI esiinny yli 1200rpm.

Ja (uskon) että tämän seurauksena sitten en saa tyhjäkäyntiseoksia säädettyä kohdalleen, koska kone ei suostu käymään tyhjäkäyntiä nätisti alle 1100rpm (oikea olis 900rpm).

Sytkänä on Volvo Penta AQ171 koneen Renix systeemi, joka on tuttu myös 300 sarjan volvoista.

Auton oma kiekkamittari kyllä näyttää oikein, vaikka megan mittari hyppii.

Eli mikäs vois olla vikana, molemmat on kytketty täsmälleen samaan paikkaan, eli siinä tuskin vika?

Posted: Tue Oct 18, 2005 17:34
by JTbo
Kokeile laittaa potikka siihen kiekkasingaalin johtoon, joka menee megalle, sopivalla vastuksella voisi saada piikkejä pois.

Posted: Tue Oct 18, 2005 21:17
by volvoman
Kun nyt on epäilys että siellä on jossain kontaktivikaa, pitää huomenna mitata tarkemmin...

Eilen megan kiekkamittari hyppi vielä vain alle 1200rpm, ja sen alle tyhjäkäyntiä ei saa nätiksi, mutta tänään hyppii koko kierrosalueen läpi.

No sain ainakin lambdan toimimaan tänään, väärään pinniin oli kytketty LH-jet2.2 sarjan boksin liittimessä vaan.

Posted: Tue Oct 18, 2005 22:34
by TVH
Suojatusta kaapelista on hyvä lähetä liikkeelle. Mistä olet ottanut kierrostiedon megalle, puolan miinuksesta?

Posted: Wed Oct 19, 2005 22:18
by Ridge
mulla tekee aivan samaa pikku kiorroksilla alta 1200. vika on ilmeisesti laturissa ku valot ja puhallin vaikuttaa toho rauhoittavasti. tosin signaali tulee puolan - navasta. ongelmia minulla ei ole tuosta ollut kun tyhjäkäynti on muutenkin tuo 1200 välillä jostain syystä alle ja silloin tyhjäkäynti kuulostaa ontuvan mutta ei sammu.

Posted: Thu Oct 20, 2005 10:20
by volvoman
Juu, eilen säätelin vähän kiekkasignaalikaapelia, eikä tuntunut auttavan.

Autossa valoautomatiikka, mutta ei valojen sammutus vaikuttaisi muutavan asiaa. Pitää tuota maadoitusta tosiaan yrittää parantaa... akku vaan on aivan toisella puolella konehuonetta kun megan boksi, ja samaten laturikin on aivan akun vieressä, 60cm 10mm2 kaapeli akun ja laturin välissä, mutta tosiaan laturin aiheuttamat häiriöt käyny mielessä, täytyy kokeilla ilman laturia.

Eilen latasin extra koodin megaan, ja se muutti asiaa niin, että ei vaikuttaisi kiekkamittari hyppivän alle 1200rpm, mutta yli sen hyppii taas niin pirusti, että vaikea ajaa. Tyhjäkäynti on nyt kohtuullisen siisti.

Posted: Thu Oct 20, 2005 17:36
by Terppis
Näköjään ihan paska toi ms:n kierros systeemi ku ei sitä saa toimimaan. Ei jaksais alkaa mitää hall- antureita virittelee sen takia, että sais kierrosluvut oikein. Paska mik on paska. Itelläki alkaa 3000 jälkee heittelee ihan sikana. Eipä auta vaikka on kipinänvahvistimelta otettu signaali.

Posted: Thu Oct 20, 2005 17:56
by jani
Tarkistappa megan levyltä kaikkien sytkäkomponenttien juotokset ja optoerottimen komponentit . Jenkkifoorumilla on kyseisetä asiasta juttua jonkin verran. Yleensä vika on sähköisissä häiriöissä. Suojattu kaapelia voi auttaa ja virtajohdot jossa kulkee suuria virtoja häiritsee noita pienjännite johtoja. Minulla ainakin 9000 turbo saabissa on alkuperäinenkin sytkän johto kulkee suojatussa kaapelissa. Eli maapotentiaali erot laittaa häiriöt kulkemaan tätä voi testailla yleismittarin vastus näytöllä mittaile eri maapisteiden potentiaali eroja. Esim teollisuuden ratalogiikoissakin on potentiaali erot tasattu erillisillä maadoitus pistellä. Muutamilla automerkeilla on releiden käämien päässä diodi joka estää kelan" häiriö piikit". Auto on aika häiriö altis paikka kaikille häiriöille ja syttöpuolen häiriöt tuntuvat ajossa eli ei kannata tuomita megaa ensimmäisenä jos kujeilee .

Posted: Thu Oct 20, 2005 21:12
by volvoman
Juu, tänään tutkittu taas kaikkea.

Vedin sytkäpuolalta SUORAN johdon megalle, ei auttanut.
Maadoitin laturin suoraan akun viereen, maattokaapeliin (4x25mm), ja myös moottorin runkoon, vedin maajohdon imusarjan ja akun välille, koska mega on maadotettu Bosch LH-jet 2.2 johtosarjalla imusarjaan. Ei auttanut...

Laturin kokeilin kytkeä irti, sen jälkeen ruisku ei suostunut ollenkaan toimimaan, tai sammui about 20s käynnistyksen jälkeen... siis mega sammui ihan kesken ajon. Sekään ei tunnu olevan vika. Laturi siis maadoitettu ja plussaattu SUORAAN akkuun (ovat 50cm päässä toisistaan).

Se on positiivista, että nyt käy kohtuullisen siistiä tyhjäkäyntiä, mutta ajon aikana vaihtelee, välillä kiekkamittari hyppii maltillisesti, 4-500rpm YLÖSPÄIN, EI KOSKAAN alaspäin, mutta välillä sitten hyppii aivan kattoon, luokkaa 20000rpm, eli megan 8000rpm mittarin asteikon yli.

Se mikä on ihmeellistä, niin ei hypi juuri ollenkaan, kun auto seisoo paikallaan, ja polkee kaasua, vaikka 4-5000rpm, ja pitää kaasun paikallaan 3-4000rpm, mutta ajossa hyppii niin maan pirusti, eikä ole väliä rasittaako moottoria (eli kytkin kytkettynä, ja kiihdyttää), vai kierrätteleekö vaan, kun vaihde on vapaalla ja auto liikkuu....

EN KERTAKAIKKIAAN ENÄÄ TAJUA, konstit alkaa olla loppu....

Ja testasin muuten kiekkamittaripiirin megan piirilevyllä sinne ekalle piirille asti, onkos se nyt kellopiiri. Sinne asti tulee mielestäni virheettömänä, ja juotin sen kiekkasignaalin diodin ja vastuksen uusiksi jo eilen, eikä auta.

Ja kaiken lisäksi kylmäkäynnistysledi palaa omia aikojaan, ja aiheutaa sellaisia ongelmia, kun seos menisi laihalle, eli röpöttää, ja seosmittari näyttää laihaa kokoajan.

Posted: Fri Oct 21, 2005 5:35
by jani
olisiko auton tärinä syy siihen että kiekkamittari pomppii . Tarkista db 37 liitimen tinaukset järjestelmälliseti ettei vaan olisi tinaus vika tai navat ottaa kiinni toisiin tärinästä. heitteleekö latausjännite kovin paljon. Kokeile ajaa ohjelma uusiksi boksiin eli aloita tyhjältä pöydältä . itselläni oli muutamia oireita loppuivat ohjelman uusiksi ajolla.

Posted: Fri Oct 21, 2005 7:15
by ArttuH
Tuolta sytkäpuolalta tulee kaikenlaista häiriötä, joissain koneissa enemmän, joissain vähemmän. Siinä ei paljoa suojatut kaapelit ja maadoitukset auta, kun se häiriö tulee suoraan puolalta. Ja hauskaa on se, että näiden häiriöiden määrään voi vaikuttaa esim. seokset ja tulppien kunto. Valitettavasti MS:ään ei ole tehty kunnollista suodatusta näille häiriöille, vaikka se olisi melko yksinkertainen toteuttaa. Ainakin tuossa englanninkielisessä manuaalissa oli esitelty kaikenlaisia virityksiä tilanteen korjaamiseksi, esim. "Dave cap".

Itse ratkaisin ongelman muuttelemalla sopivasti ennen optoa olevien komponenttien arvoja. Mulla toimivat arvot olivat R10 = 3.3kOhm. ja C12 = 2uF. 1.5kOhm. ja 470nF voisivat olla hyvät aloitusarvot kokeiluille. Sitten vaan kasvattamaan konkan kokoa jos häiriöitä vielä esiintyy. Jos kierroslukuun tulee piikkejä alaspäin, niin konkka on todennäköisesti liian iso.

Ja jos ei halua vaihdella komponentteja levylle, niin tämän virityksen voi tehdä siihen puolalta tulevaan piuhaankin. Vastus vaan piuhan väliin ja vastuksen MS:n puoleisesta päästä konkka maihin. Tässä tapauksessa konkka saa luultavasti olla vähän pienempi, mutta jännitteenkestoa sillä saisi olla 63-250V.

Posted: Fri Oct 21, 2005 8:03
by Mudracer
Mulla teki kiekkamittari, TPS ja lämpömittari samanlaista hyppelyä. Sitten venytin piuhoja mahdollisimman kauas puolasta ja mittarit rauhoittui ja auto lakkasi nylpyttämästä ajossa. Nyt on taas ruvennut lämpömittari hyppelemään ja pulse width mittari hyppää pohjaan silloin tällöin ja vetää koneen rikkaalle mikä rupee taas ärsyttämään pikkuhiljaa. Tarttis vissiin ruveta vaihtamaan piuhoja suojattuun malliin.

Posted: Fri Oct 21, 2005 10:28
by volvoman
Juu, taidankin vähän "viritellä" kiekkapiuhaa tänään sitten, otan tuota "romulootasta" löytyviä komponenttejä, ja yritän pärjäillä niillä, kun ei tästä "kaupungista" saa oikeen mistään elektroniikkakomponenttejä.

Juu, tosiaan tuo puolakin (Renix kärjetön) voisi tosiaan aiheuttaa häiriöitä, koska puola on AIVAN ruiskun johtosarjassa kiinni, eli siirränpä puolaa sivulleppäin. Kun mietin asiaa tarkemmin, niin ongelmat pahentuivat kun kiinnitin puolan runkoon, ja samalla se tuli lähemmäs ruiskun johtosarjaa... TOIVOTTAVASTI vika olis tässä.

Sytkäjohdot mittasin ja kunnostin, että niissä ei pitäis olla vikaa, eikä kipinä "Hypi" (huomaa auton orkkis kiekkamittarista, 1,4L rellukoneessa joka oli autossa, ni kipinä "hyppi" välillä, ja kiekkamittari "nyki" sitten sen mukaan, mutta sitä se ei nyt tee), ja sytytystulpat ja virranjakajan kansi ja pyörijä ovat uudet.

Käynpä samantien siirtämässä puolan, pitäkää peukkuja.

Posted: Fri Oct 21, 2005 14:49
by volvoman
Juu, tungin sinne puolan kiekkasignaalijohtoon 50v 50uF konkan väliin, ja ei pätkässyt pienellä lenkillä kertaakaan. Konkka tosin taisi hajota, kun jännitteenkesto oli liian pieni kuten ArttuH arveli.

Pitää kattoa jos jossain nurkassa lojuvassa tietskan emossa olis paremmin tarkotukseen sopivia konkkia.

Sit sellanen yllättävä ongelma on kanssa "vaivannut", en tiedä onko asian kanssa tekemistä, että "warmup" ledi palaa kokoajan, en tiedä mistä johtuu...

Mega on taidettu ohjelmoida 3 kertaa jo uudestaan, mutta ei ole auttanut, eli siinä tuskin vika. Softana on Extra koodi, olikos se 024s9.

Posted: Fri Oct 21, 2005 15:56
by JTbo
Jokos sait ne anturikartat tehtyä?

Warmup tilasta poistumisen lämpötilan voi myös muistaakseni säätää, ledi palaa niin kauan ja soppaa myös rikastetaan, kunnes tietty lämpötila on ylitetty.

Extra koodia käytettäessä, muista laittaa ne muutetut inc tiedostot extran lähdekoodin sekaan, sitten käännät uuden s19 tiedoston, jonka laitat boksiin, itselläni oli tässä jotain kämmiä ja siksi ylipäätään tein nuo easythermin ohjeet.

Renixin sytkäpuolassa on muuten paikka häiriönpostokonkalle, on sen puolan johdon alapuolella, siinä taisi tosin olla vain yksi liitin, joten en tiedä mihin toinen konkan jalka pitäisi kytkeä, puolan miinukselle on myös reikä renix yksikön koteloinnissa, siitä voi ainakin mittailla. Kun nykäiset puolan irti renix yksiköstä, niin näet kyllä nuo paikat, hankala selittää.

Joissain renaulteissa on ollut käytössä tuo häiriönsuodatus, mutta niistäkään en tiedä mitään :P

Posted: Fri Oct 21, 2005 17:40
by volvoman
Juu, anturikarttoja en ole viitsinyt räplätä, ovat kuitenkin senverran lähellä oikeaa. Vain muutamien asteiden heittoja.

Mutta tais tulla vähän pahempaa takapakkia, yritin flashata extra koodin uudelleen megalle, mutta sitten se jumittikin, ja ei enää suostu toimimaan ollenkaan, eli kun vääntää virrat päälle ei tapahdu mitään, megatunellä ei saa yhteyttä jne... SAAMARIN P*SKA! :twisted: Heitänkö koko romun jorpakkoon.... :roll:

No, kondensaattori tuntuisi auttavan, MUTTA kun sen laittaa sinne, warmup ledi lakkaa palamasta, ja välkkymästä (jo heti kun virrat on päällä), eli kun puolan kiekkapiuha on kytketty ilman konkkaa megaan, ni niin kauan kun bensapumppu pumppaa, niin ledi palaa kirkkaasti, ja sitten kun ei pumppaa ni palaa hieman välkehtien. Kun konkka taas on paikallaan, ledi EI pala ollenkaan, muuta kun kone tosiaan on warmup tilassa.

Niin, ja konkka on arvoltaan 0,1uF ja 100v, ja on suoraan puolan ja megan piuhan välissä...

Eli kokoajan mennään väärään suuntaan, enemmän ja enemmän menee homma sekasin kokoajan. :roll:

Alkaa kyllä pikkuhiljaa innostus loppumaan, taidanpa pistää auton seisontaan, ja laittaa vakion 360GLi:n toimimaan... ainakin toimii ja käy kun kello, hitsata vaan tarttis.

Posted: Fri Oct 21, 2005 17:48
by jani
Elä hyvä mies heitä kirvestä kaivoon. Aloita nyt ihan rauhassa puhtaalta pöydältä eli tarkasta että megan levyssä on kaikki komponentin juotettuna oikein. Sitten mittaile että mega saa oiken jännitten käynnistäessä (on ollut vajaalla 9v parisolla ongelmia). Ja ohjelman lataus on se tärkeä pointti että jännite on täysin oikea sen aikana. Eli lyhyesti kovaa yritystä asentaa ohjelma uusiksi. kokeile eri versiota koodista. Ainakin minulla tökki toi megatune aika voimakkaasti ja olipa koodissakin jotain pugeja ei meinannut toimia sitten millään- Nyt olen saanut toimii megan moitteetta mutta on sitä jeesusteltu vaikka minkä ongemlan kanssa.

Posted: Sat Oct 22, 2005 22:05
by volvoman
Taas on kokeiltu kaikkea, vaihdettu sytytysjohdot, puola, tsekattu kaikkea, bensaa tulee, ja suuttimet toimivat, ja sähköjohdot pelaa.

Ongelma on kyllä megasquirtin piirilevyllä, koska se aihvan yhtä'äkkiä sammuu itse, virtaa tulee, mutta mega sammuu eikä suostu käynnistymään uudelleen ennen kuin odottaa tunnin pari... eli joku ylikuumenee...

Se että flashaus oli mennyt päin seiniä johtui todennäköisesti liian alhaisesta jännitteestä. Sain hyperteriminalilla ajettua uuden softan sisään.

Sitten kun kaikki oli tsekattu, ja kävi jotenkuten tyhjäkäyntiä, niin lähdettin ajelemaan, no auto hyppi kun kenguru, kiekkamittari hyppäsi yhtä'äkkiä 12000rpm kieppeille, kone sai liikaa bensaa, ja sit sammui lopulta kun mega sammui. Eikä mega enää lähtenyt käyntiin...

Ja se mikä ihmetyttää, että warmup ledi palaa kirkkaasti kun bensapumppu pumppaa, ja himmeästi kun ei pumppaa kun puolalta on kiekkasignaalipinnistä johto megalle. Kun välissä on 0,1uF 100v konkka ledi ei pala ollenkaan.

Missäs tilassa tämän warmup ledin oikein pitäisi palaa?

Eli se on varmaa, että ruiskuboksissa on jotain vialla, miten pahasti on eri juttu...

Nyt vikojen korjaamiseen on mennyt 2-3 kaverilta jo about 200 työtuntia, eikä olla saatu oikein mitään aikaan, niin ehkä ymmärrätte miksi alkaa kohtapuolin iskeä vit*tus :?

Posted: Sun Oct 23, 2005 2:05
by TVH
volvoman wrote:Taas on kokeiltu kaikkea, vaihdettu sytytysjohdot, puola, tsekattu kaikkea, bensaa tulee, ja suuttimet toimivat, ja sähköjohdot pelaa.

Ongelma on kyllä megasquirtin piirilevyllä, koska se aihvan yhtä'äkkiä sammuu itse, virtaa tulee, mutta mega sammuu eikä suostu käynnistymään uudelleen ennen kuin odottaa tunnin pari... eli joku ylikuumenee...

Se että flashaus oli mennyt päin seiniä johtui todennäköisesti liian alhaisesta jännitteestä. Sain hyperteriminalilla ajettua uuden softan sisään.

Sitten kun kaikki oli tsekattu, ja kävi jotenkuten tyhjäkäyntiä, niin lähdettin ajelemaan, no auto hyppi kun kenguru, kiekkamittari hyppäsi yhtä'äkkiä 12000rpm kieppeille, kone sai liikaa bensaa, ja sit sammui lopulta kun mega sammui. Eikä mega enää lähtenyt käyntiin...

Ja se mikä ihmetyttää, että warmup ledi palaa kirkkaasti kun bensapumppu pumppaa, ja himmeästi kun ei pumppaa kun puolalta on kiekkasignaalipinnistä johto megalle. Kun välissä on 0,1uF 100v konkka ledi ei pala ollenkaan.

Missäs tilassa tämän warmup ledin oikein pitäisi palaa?

Eli se on varmaa, että ruiskuboksissa on jotain vialla, miten pahasti on eri juttu...

Nyt vikojen korjaamiseen on mennyt 2-3 kaverilta jo about 200 työtuntia, eikä olla saatu oikein mitään aikaan, niin ehkä ymmärrätte miksi alkaa kohtapuolin iskeä vit*tus :?
Squirtin resetit johtuu siitä että sille syöttää jotain piikitteleviä signaaleja kuten kierroslukusignaali suoraan puolalta tai väärään paikkaa maadoitettu sytkäyksikkö. Kierroslukusignaalille voi koittaa ensimmäisenä suojattua kaapelia ja v2.2 levyn tapauksessa omaa maadaoitusta siirtämällä XG1-XG2-jumpperi XG1-X11 ja DB37-liittimeltä vastaava pinni maihin puolan lähelle. Sytkäyksikön maadoitus vain ja AINOASTAAN moottorilohkoon tai laatikkoon.

Posted: Sun Oct 23, 2005 9:29
by KariM
volvoman wrote:warmup ledi palaa kirkkaasti kun bensapumppu pumppaa, ja himmeästi kun ei pumppaa
Ledit palavat kirkkaasti vain silloin kun MS saa keskeytystä (=rpm-signaali), mutta sykkien eli himmeän näköisesti kun keskeytykset loppuvat. Kukaan ei tiedä miksi.

Posted: Sun Oct 23, 2005 21:20
by volvoman
Juu, tänään saatiin auto taas toimimaan, vikoja oli ilmeisesti useita.

C12 konkan (eli kiekkasignaalin konkka) tilalle vaihdettiin 0,1uF 100v mallinen, mutta edelleen kiekkojen heittelyä esiintyy paljon, mutta nyt ei hypi yli 5000rpm ollenkaan oikeastaan. 1700rpm kun ajelin tasakaasulla sattui niin ettei hyppinyt yli minuuttiin, mutta muuten kyllä hyppii +200-600rpm jatkuvasti.

1.pytyn suuttimen liittimet olivat hapettuneet, eli ne vaihdettiin ja kolvattiin uudet.

Nyt kulkee kierroksilla ihan sikana, mutta "kruisailussa" nykii jatkuvasti, ellei ole 1700rpm.

Eli ledien toiminnasta ei tarvitse huolestua. Hyvä tieto. :)

Huomenna ajattelin vaihtaa konkan tilalle vähän isomman, ehkä joku 10uF olis sopiva, 100uF asti sai kai kasvattaa ohjeen mukaan... riittääköhän 50v jännitekesto?

Sen havaitsin, että kun C12 oli orginaali ja sitten piuhaan lisäsin tuon 0,1uF 100v konkan, niin kiekkasignaali hävisi megalta parin sekunnin kuluttua käynnistyksestä, eli ei pitänyt oikein siitä... eli ei kannata ilmeisesti kokeilla. :?

Posted: Mon Oct 24, 2005 19:52
by volvoman
Paskan myivät, ei toimi edelleenkään.

Tänään kokeiltu seuraavia konkkia: 0,1uF 63v, 1uF 50v, 220uF 50v, 0,1uF 100v, 470uF 50v. Sen havaitsin että kiekkasignaali häviää lähes kokonaan 1uF suuremmilla konkilla, eli kone saattaa saada pari signaalia muutaman sekunnin ajan, mutta sitten ei enää saa... eli liian isoja konkkia.

Sitte erikokoisia R10 vastuksia kokeiltu, trimmerillä kaikkea 50-2,2kOhm väliltä, ja 300ohm, 600ohm, 1kOhm, 1,9kOhm ja 1,6kOhm vastuksia. Sama havainto täälläkin, yli vakion 370Ohm ei voi mennä, kiekkasignaali häviää kokonaan.

Vakio R10 eli 370Ohm ja 0,1uF 100v konkalla toimii parhaiten.... mitens tästä sit jatkaa, taas meni koko pirun ilta testaamiseen, ja toivo alkaa olla vähissä... piirilevyssä oltava jotain vikaa, tai jossain piirissä, koska kiekkasignaali tulee virheettömänä Wing diodille.... siitä jälkeenpäin kun ei enää yleismittarilla mitata... :?

Joko saan heittää paskan romukoppaan? :twisted:

Posted: Mon Oct 24, 2005 22:01
by volvoman
Taas sataa haukkuja, ei auttanut uusi piirilevykään, tai siis pikemminkin en saanut toimimaan. Todennäköisesti äkkipikaisuudessani rikoin vielä jotain siltä halvatun pas^*lta piirilevyltä. :evil:

Nyt alkaa tosissaan hermot menemään tän romuruitan kanssa, taidanpa pistää pikkuhiljaa liikkeen pystyyn "pysäyttäkää megasquirt". Senverran ottaa nyt päähän, kun 2 sarjaa on ostettu, eikä romu vieläkään toimi. Olisin kerralla vaan ostanut käytetyn boschin ruiskun, ni varmasti toimis PAREMMIN. :shock:

Ja mistään ei edes saa tällaiseen apuja, ihan yksin sitä on aina ongelmiensa kanssa. Nyt menee todella hermot, huomenna saa noutaa mun roskiksesta 2 megasquirt rakennussarjaa valmiiksi kasattuina. :twisted:

Sori, mutta hermot vaan menee, kun käytöauto on temppuillut jo yli viikon tuon halvatun vehkeen takia. Oli pakko päästää vähän ilmoja pihalle. :roll:

Posted: Tue Oct 25, 2005 5:39
by JaniM
No niin hengitetään syvään.
Eli aloitetaan alusta. Olet testannut kaikki kohdat kokoonpantaessa levyn Megamanuaalin mukaan?? Onko stimulaattoria, millä saat kiekat näkyy raudasta megatuneen testivaiheessa. Jos tällöin toimii kaikki, niin sit etsitään vikaa muualta. Eli lankku kuntoon ensin.
Ja jos siltä tuntuu, niin voin vaikka yhen L-jetin boxin vaihtaa noihin :wink:
No mut kuitenkin. Pidät vaikka viikon lepoa hommasta ja aloittelet uudestaan alusta ja pistät toisen auton kuntoon välissä, niin johan helpottaa.
Kun pakosta ja kiireessä joutuu tekee jotakin, niin ei siitä mitään tuu kuin sutta ja sekundaa.

Posted: Tue Oct 25, 2005 5:51
by volvoman
Juu, kaikki on testattu megamanuaalin mukaan mitä on pystytty, mutta kun stimulaattoria ei ole, eikä pysty kytkemään (ei ole DP37 liitin vaan L-jet 25pin) niin ei voi niitä kohtia testata.

Kiekathan näkyi, ja ajamaan pystyin 3-400km, mutta kun ne pirun kierrokset hyppii kokoajan. Ja vika EI OLE johdotuksessa tai sytytysyksikössä, ne on kokeiltu kaikki jo vaihtaa. Eli megasquirtin piireissä on vikaa... kiekkasignaali tulee moitteettomama D5 diodille asti...

Eilen vaihdoin siis tilalle uuden piirilevyn, mutta enköhän senkin saanut jo rikki... ei tapahdu mitään kun sille syöttää virtaa, ledejä ei syty jne...

Ongelmana on, kun käyttöauto vaan seisoo näiden viritysten takia.

Ja muuten vaihtelisin komponenttejä mielelläni, mutta kun ei tuo halpa piirilevy kestä sitä, toisella vaihtokertaa irtoaa aina pirilevystä nuo juotoskohdat, vaikka miten varovasti yrittää....

Posted: Tue Oct 25, 2005 7:12
by JaniM
No voihan ton stimulaattorin tehdä ihan piuhojen päähänkin.
Mut tää toinen levy varmaan on oikarissa jostakin, jos ei pala mikään.

Posted: Tue Oct 25, 2005 10:23
by volvoman
Juu, pitää tänään vielä tehdä viimeinen pelastusyritys, ja tutkia K A I K K I vielä TODELLA perusteellisesti läpi, ja ottaa pari kaveria mukaan, että VARMASTI kaikki viat löytyy.

Ton stimulaattorin kanssa on vaan se ongelma, että mistäs kasaan sen, kun lähin elektroniikkapulju on 130km päässä täältä... eli osia joutuis taas odottelemaan pienen ikuisuuden....

Mulla on aina sellanen tuuri, että joko kaikki menee ihan nappiin, tai sitten jotain kusee T O D E L L A pahasti, siis niin pahsti että takkiin tulee kunnolla... ja tässä taitaa olla kysymyksessä jälkimmäinen tapaus.

Posted: Tue Oct 25, 2005 10:25
by TVH
volvoman wrote:Taas on kokeiltu kaikkea, vaihdettu sytytysjohdot, puola, tsekattu kaikkea, bensaa tulee, ja suuttimet toimivat, ja sähköjohdot pelaa.

Ongelma on kyllä megasquirtin piirilevyllä, koska se aihvan yhtä'äkkiä sammuu itse, virtaa tulee, mutta mega sammuu eikä suostu käynnistymään uudelleen ennen kuin odottaa tunnin pari... eli joku ylikuumenee...
Joko siitä on tämä vika korjattu?

Ja onko kierrossignaali nyt otettu puolan miinuksesta vai sytkäohjaimen kierrosmittarilähdöstä?

Mulla oli ongelma myös kierrosten hyppimisen kanssa pienillä kierroksilla (käytössä siis hammasekhää lukeva vr-anturi) ja ongelmat katosi kun teurastin orkkis johtosarjasta kyseisen anturin 3-kertaisella suojauksella varustetun johdon tavallisen johdon tilalle.

Posted: Tue Oct 25, 2005 14:54
by volvoman
Sammumisvikaa ei ole korjattu, koska en ole löytänyt mitään komponenttia joka ylikuumenee. MEgamanualin kasausohjeessahan neuvottiin ne kaksi kelaa siellä DB9 liittimen vieressä "korottamaan", ja sitten vastus suutinreguijen vieressä, ja kanssa kiekka-anturin vastus (R10), ja niistä ei mikään kuumene...

Ja nythän pistin eilen uuden piirilevyn kiinni, mutta siinä U5 regu taisi päästää jostain syystä savut, eikä virtaa tule prossulle, maadoitus kyllä tulee. Ja myöskään sarjaliikenne EI toimi.... eli tais kärähtää koko paska kerralla... :roll:

Kierroslukusignaali on otettu Renix sytytyspuolan kiekkamittarin lähdöstä, eli sieltä pitäisi kyllä tietojeni mukaan tulla erinomaisen hienoa signaalia, jonka pitäisi kelvata erinomaisesti megallekkin...

Puolan miinuksesta en uskaltaisi ottaa kiekkasignaalilähtöä, koska puolan miinus on "koteloitu" puolan ja sytkäohjaimen väliin. Tässä kuvat puola/sytkäohjaimesta, ja selitys kaikille liitännöille:

http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ%20131, ... 1/0031.JPG
http://koti.mbnet.fi/jecc/AQ171Apurkuvaihe/0013.JPG
http://koti.mbnet.fi/jecc/AQ171Apurkuvaihe/0014.JPG

Posted: Tue Oct 25, 2005 18:28
by TVH
volvoman wrote:Sammumisvikaa ei ole korjattu, koska en ole löytänyt mitään komponenttia joka ylikuumenee. MEgamanualin kasausohjeessahan neuvottiin ne kaksi kelaa siellä DB9 liittimen vieressä "korottamaan", ja sitten vastus suutinreguijen vieressä, ja kanssa kiekka-anturin vastus (R10), ja niistä ei mikään kuumene...
Mä sanosin että että kiekkojen hyppiminen ja resetoituminen johtuu yhdestä ja samasta viasta, se saa piikkejä kaiken aikaa ja tarpeeksi iso piikki aiheuttaa resetin.

Aikanaan kun mulla heitti resettejä, se ei lähtenytkän heti käymään uudestaan vaan piti odotella jonkun aikaa. Mulla siis vika oli sytkäyksikön maadotus jonka olin vetänyt auton runkoon aika lähelle megaa, siirsin sen lohkoon niin ei mitään ongelmia enää.

Oletko vetänyt DB-37 liittimelle riittävän monta maajohtoa? Eli ainakin 5-6kpl 0.75mm² johtoa jotka on maissa auton rungossa. Ite laitoin yhden 6mm² johdon jonka haarotin juuri ennen liitintä 0.75mm² johdoilla muistaakseni 7 maapinniin, eikä ollut sen suhteen ongelmia.