Page 1 of 2
bensanpaine asiaa!!
Posted: Tue Nov 08, 2016 21:30
by keku79
mikähän mahtaa olla vikana kun nostat bensanpainetta n2bar niin menee perhana laihalle?? mulla on kyllä vakio pumppu paikallaan.. voisko pumpusta loppua tuotto kesken? auto on opel calibra c20ne turbolla ja 440cc suuttimilla.. ja mitä enemmän nostat painetta niin sammuu..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Tue Nov 08, 2016 21:52
by Höylä
pumppu paskana tai vaadit siltä liikoja, eli kun nostat painetta, niin tuotto romahtaa (paineensäätimen jälkeinen tuotto), kun ei saa enää edes paineensäädintä auki...
ylensä ne pumput kyllä jaksaa hieman enemmän vääntää painetta, mihin ne on speksattu, mutta vanha ja väsynyt pumppu tietysti ei taida enää tehtaan arvoihin päästä muutenkaan...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 09, 2016 11:59
by Vauhtivaunu
Suuttimet ei kykene enää aukeamaan kunnolla yli 4bar bensapaineella. Asiasta on kerrottu megamanuaalissa.
Isommat suuttimet pienemmällä peruspaineella toimii paremmin kuin pienet joista yritetään saada lisää tuottoa painetta nostamalla.
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 09, 2016 12:48
by Höylä
Vauhtivaunu wrote:Suuttimet ei kykene enää aukeamaan kunnolla yli 4bar bensapaineella. Asiasta on kerrottu megamanuaalissa.
Isommat suuttimet pienemmällä peruspaineella toimii paremmin kuin pienet joista yritetään saada lisää tuottoa painetta nostamalla.
kyllä ne vielä 4 bar. peruspaineella pitää aueta/toimia moitteetta, jos pumppu on kunnossa ja sen tehot muuten riittää, tyhjäkäynnillähän paine suuttimilla on vasta jotain 3.5 bar. luokkaa... eli 4 bar. peruspaine - imusarjan "alipaine" (0.5 bar) = 3.5 bar...
ahdoilla tilanne vasta kulminoituu tuolla 4 bar. peruspaineella, kun lisätään siihen 4 bar. vaikka 2 bar. ahtojen tekemää painetta niin ollaankin jo 6 bar. paineissa, joka alkaa olla monelle suuttimelle jo ihan liikaa... joko alkaa vuotamaan, ei aukea kunnolla tai ei sulkeudu kunnolla ja jää kusemaan miten sattuu...
jos kysyjällä on sellainen pumppu, jonka sisäinen paineenrajoitin on säädetty 3.5 bar. (mikä on aika yleistä vapari koneiden pumpuille, eli ainakin bosch:n sähköruiskuille tarkoitut pikkupumput on juuri niitä 3.5 bar. pumppuja), niin tuo 4 bar. pyynti paineensäätimen jälkeen on sille mahdoton toteuttaa

ja tuo nyt kuulostaa enemmän sellaiselta ongelmalta... opelista en ole varma mitä pumppua se käyttää, mutta ainakin audi ja bemari käyttää tuota bosch:n 3.5 bar. pumppua
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 09, 2016 18:00
by Vauhtivaunu
Höylä wrote:
kyllä ne vielä 4 bar. peruspaineella pitää aueta/toimia moitteetta, jos pumppu on kunnossa ja sen tehot muuten riittää,
Puhuinkin YLI 4bar paineesta. Aloittajan postauksesta sain käsityksen että hän on nyt lisännyt peruspainetta +2bar joka äkkiä tarkoittaa 5bar peruspainetta. Seuraava lainaus suoraan megasquirt FAQ:sta:
"Do not run more than 70 psi fuel pressure, or the injectors may not open/close properly."
70psi on noin 4.8bar
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 09, 2016 18:19
by Höylä
jep ja mäkin vastasin vähän miten sattuu

(takerruin tuohon 4 bar. vaikka kysyjä tosiaan puhui jostain 2 bar. lisäyksestä) mutta laihalle kone ei yleensä vedä, ylisuurella bensanpaineella, jos paine pystyy ylittämään paineensäätimen aiheuttaman "tukoksen", koska suuttimet pyrkii mielummin avautumaan liian herkästi/jäävät vuotamaan, kuin etteivät aukeaisi ollenkaan...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Fri Nov 11, 2016 22:50
by MrFairlane
Höylä wrote:jep ja mäkin vastasin vähän miten sattuu

(takerruin tuohon 4 bar. vaikka kysyjä tosiaan puhui jostain 2 bar. lisäyksestä) mutta laihalle kone ei yleensä vedä, ylisuurella bensanpaineella, jos paine pystyy ylittämään paineensäätimen aiheuttaman "tukoksen", koska suuttimet pyrkii mielummin avautumaan liian herkästi/jäävät vuotamaan, kuin etteivät aukeaisi ollenkaan...
Voihan se lambda näyttää laihaakin jos kakkua tulee raakana pihalle kun suuttimet jää auki.
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Fri Nov 11, 2016 23:22
by Höylä
MrFairlane wrote:Höylä wrote:jep ja mäkin vastasin vähän miten sattuu

(takerruin tuohon 4 bar. vaikka kysyjä tosiaan puhui jostain 2 bar. lisäyksestä) mutta laihalle kone ei yleensä vedä, ylisuurella bensanpaineella, jos paine pystyy ylittämään paineensäätimen aiheuttaman "tukoksen", koska suuttimet pyrkii mielummin avautumaan liian herkästi/jäävät vuotamaan, kuin etteivät aukeaisi ollenkaan...
Voihan se lambda näyttää laihaakin jos kakkua tulee raakana pihalle kun suuttimet jää auki.
kyllä se kuulemma (viimeinen lause kysyjän viestissä) ihan sammumiseen asti menee laihalle, toki kyllähän rikaskin seos tukehduttaa koneen, mutta eritavalla ja kuulee äänestä (ja vielä varmemmin haistaa) tukehtuuko bensaan vai loppuuko bensa...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sat Nov 12, 2016 15:23
by keku79
nyt siihen tuli sellainen vika että kun nostaa painetta esim 2 bar.. niin alkaa käymään kolmella pytyllä.. olisko tulpat kaput?? mulla on siina vag hukkakipinä ja r tulpat.. mitkä tulpat olis hyvät tähän moottoriin? opel c20ne turbolla..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sun Nov 13, 2016 11:18
by Masi_K
Suutin ei aukea tuolla ylipaineella?
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sun Nov 13, 2016 12:47
by NiceMan
keku79 wrote:nyt siihen tuli sellainen vika että kun nostaa painetta esim 2 bar.. niin alkaa käymään kolmella pytyllä.. olisko tulpat kaput?? mulla on siina vag hukkakipinä ja r tulpat.. mitkä tulpat olis hyvät tähän moottoriin? opel c20ne turbolla..
Mikä sinulla on peruspaineena eli mihin säädin on säädetty ilman että kone käy ?
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 8:05
by keku79
2bar näyttää mittari mutta laskee heti nollaan kun pumppu pysähtyy..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 8:28
by Höylä
keku79 wrote:2bar näyttää mittari mutta laskee heti nollaan kun pumppu pysähtyy..
voi vitt... näitä juttuja täällä

tuon(kin) asian olisis voinut tuoda esille heti ensimmäisessä kysymyksessä...
no, itse olen edelleen sitä mieltä, että pumppu on loppu, jos ei jaksa edes 2 bar peruspainetta pitää (ehjä pumppu pitää tuon peruspaineen vuorokausia)...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 8:44
by JaniM
Onkos kaikissa pumpuissa takaiskuventtiiliä? Tai rikki?
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 8:56
by Höylä
JaniM wrote:Onkos kaikissa pumpuissa takaiskuventtiiliä? Tai rikki?
näillä tiedoilla mitä kysyjä on vapaaehtoisesti ilmoittanut/saatu siltä lypsettyä... niin täytyy olettaa, että pumpussa on jotain vikaa, jos 2 bar. (tai sitä suurempi) peruspainetta aiheuttaa ongelmia moottorin polttoaineen saannissa...
jonkinasteinen takaiskuventtiili on tullut vastaan joka pumpussa (ruiskuauton tehdasasennus pumppu, jotku kisapumput sitten erikseen, niissä nyt voi olla omat ratkaisunsa virtauksen maksimoimiseksi) mitä minä olen käpäillyt... tuo vika/oire/ominaisuus taas että paineet laskee nollaan heti pumpun sammuttua, voi johtua monestakin eri syystä, roska takaiskuventtiilissä, pumpun pääty halki, letku rikki (tankin sisäinen pumppu, niin vika ei näy ulospäin vuotavana polttoaineena), takaiskuventtiili on voi poistaa paremman virtauksen toivossa jne.
normaali ehjä rullakennopumppu (yleisin pumpputyyppi) pitää paineen myös ilman takaiskuventtiiliä ainakin jollakin tasolla (0.2-0.5 bar) muutamia minuutteja pumpun sammumisen jälkeen
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 14:47
by keku79
pitää tänään vaihtaa pumppu ja katsoa onko sillä vaikutusta..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 14, 2016 16:40
by NiceMan
keku79 wrote:2bar näyttää mittari mutta laskee heti nollaan kun pumppu pysähtyy..
Pumpussa vikaa... ihan normipaine ilman että kone käy mutta pumppu käy on 3bar yleisesti... harvoin tarvitsee suurempaa.
Kokeile ennen irroitusta laittaa letku tukkoon ennen paineen säädintä jos mahdollista että nouseeko paine silloin ja mihin? Jos saavuttaa esim 5-6bar heittämällä niin sitten paineen säädin vuotaa...
Sitten kolmanneksi tarkistaisin polttoainesuodattimet.
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 8:33
by keku79
ei auttanu pumpun vaihto.. huomasin tuossa eilen ku auto oli jotenkin käynissä että lataus jännite on vaan 12.6.. voisko se vaikuttaa suuttimien toimintaan noin paljon? että paineilla suutin ei jaksa enää aueta tuolla jännitteellä?? eikös latausjännitteen pitäis olla yli 13.5??
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 10:07
by saquzi
Ei pitäisi tollasen jännitteen vaikuttaa suuttimen avautumiseen juuri mitään, tai ainakaan noin radikaalisti..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 10:50
by Höylä
oletko vaihtanut siihen itse paineensäätimen ja onko ne letkut siinä varmasti oikeissa paikoissa

en nyt ole varma onko ne edes mahdollista asentaa niin väärin, että tulis tuollainen vika, mutta kannattaa nyt kuitenkin tarkistaa
niin ja mikä paineensäädin siinä on jos on jälkiasennus mallia, joissakin malpassin säätimissä ainakin tais olla välillä ihme oireita/vikoja (en ole tuosta malpassi nimestäkään nyt ihan 100% varma)
onko suuttimilla etuvastukset? ne + alhainen jännite kyllä tekee kiusaa välillä, mutta ei pitäis olla vielä tuossa 12.6 v mitään vaikutusta...
sitten yksi mahdollinen vika on sisäisesti rikkinäinen bensaletku jossakin kohtaa järjestelmää, sellaiseenkin joskus törmännyt... eli letku alkaa ahistaa, kun sen sisäosa irtoaa ulkokuoresta ja bensanpaine pääsee sinne väliin ja puristaa sisäosan kasaan, hankala selittää, mutta yritä päätellä, mitä tarkoitan...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 11:16
by keku79
race.fi ostettu sininen säädin.. oon kokeillu 2.5 bar alkuperisellä säätimellä sama homma.. mulla on korkea ohmiset suuttimet niin ei tarvi vastuksia..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 11:18
by jake74
kaverin toyotaa ajettiin rullilla ja laturi ei ollut toiminnassa. kyllä se viellä 10v jänniteellä käynissä pysy ja pysty ajaa rullilla mutta käyntiin ei enää saannut.
itekää en muistanut että tässä ei oo laturia

Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Wed Nov 16, 2016 11:40
by Höylä
no, sitten suuttimet testiin, että missä kohtaa ne lakkaa aukeamasta, mutta on se nyt vähän outoa, jos alle 3 bar. peruspaineella suuttimet ei enää aukea...
kokoonpanoa fyysisesti tutkimatta on vähän hankala ettiä vikaa... ja varmistaa, että sitä vikaa ettitään nyt oikeasta paikasta, itse epäilit tulppia tuolla aikaisemmin syyksi käynnin huonouteen, että jos vika ei olekaan bensansaannissa vaan kipinä hukkuu ja siksi näyttää lambdan mukaan käyvän laihalla (palamaton bensa tietää aina myös käyttämättä jäänyttä happea ja lambda anturi näyttää sen laihana seoksena, ellei puhuta ihan järjettömän paksusta seoksesta, jolloin sitä bensaa jää palamatta ihan hapen puutteen takia)
mutta kokeile nyt aluksi repiä ne suuttimet irti ja lähde kokeilemaan niiden tuottoa jollakin konstilla (edes summittaista, ei mitään millilitra tarkuudella vaan että tuleeko niistä yleensä mitään ulos) ja nostele painetta ja vertaa tuottoa
sitten tuo kipinäpuoli seuraavaksi tarkasteluun...
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Fri Nov 18, 2016 21:57
by keku79
ei vaan toimi.. tulpat vaihdettu kokeiltu 3 eri suuttimilla bensalinjat uudet.. ei vaan enää käsitä

Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Fri Nov 18, 2016 23:46
by Vauhtivaunu
Miten mega on maadoitettu? Huonot maadoitukset aiheuttaa ongelmia mm. suuttimien toimintaan.
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sat Nov 19, 2016 9:48
by keku79
kanteen oon maadoittanu sytkän ja ruiskun..
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sat Nov 19, 2016 17:21
by TommiT
Tämä juttu on sen verta sekava että minä en nyt edelleenkään tiedä että mikä on ongelma. Sen verran olen ymmärtänyt että menee laihalle mutta missä tilanteessa?
Paljonko on bensan peruspaine tyhjäkäynnillä säätimen ali/ylipaineletku irroitettuna?
Paljonko bensanpaine ahdot päällä?
Paljonko ahtopainetta?
Onko jännite mitattu pumpulta moottorin käydessä?
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Sat Nov 19, 2016 20:04
by NiceMan
keku79 wrote:kanteen oon maadoittanu sytkän ja ruiskun..
Miten kone on maadoittettu koriin, akkuun tai/ja akku koriin, Laturin virtajohdon paksuus/maadoitus.
Moottorin käydessä jännite puolilla, bensapumpulla,megalla,akulla,suuttimilla?
Edit: mitä kautta suuttimet saavat +12v ?
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 21, 2016 11:27
by keku79
tuli tuossa mieleen että voisko vika olla suuttimien deadtime? onko mitään tietoa miten se lasketaan? onko se niin että avautumisaika ja sulkemisaika tiedetään niin oisko se sitte niin että se on se aika mikä jää niiden väliin???
Re: bensanpaine asiaa!!
Posted: Mon Nov 21, 2016 12:24
by jake74
tuli mieleen että onko caliprassa sitä venttiiliä vai mikä paineenrajotin/kuristin nyt onkaan mikä löytyy e kadettista ja c ascoonasta. bensapumpun jälkeen suodattimen välissä oleva möykky, siinä on muistaakseni joku säätöruuvikin. olisko se nyt paineen rajottimena?