Page 1 of 3

Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sat Sep 17, 2016 18:01
by Puolituinen
Auttaaka nyt joku, mulla on niin henkimaailman ongelma tossa autossa.

Eli MS1 V2.2 honeywell hall-anturi ja 12-1 triggeri. Auto toiminut 3kk kyseisellä kokoonpanolla ongelmitta. Pari viikkoa sitten se alko tekemään sitä että välillä kylmänä joutu pitkään starttaamaan ennen ku lähti. Viikko sitten se oli täysin kuollut, läppärillä katoin ni kierroslukua ei tule. Lopulta lähti käyntiin ja se toimi, mut seuraava päivänä sama homma.

Nyt viikon tapellu sen kanssa. Johdot olen käyny kymmenen kertaa läpi. Koitin myös hyppyjohdoilla, eli maa + virta suoraan akulta anturille ja signaali suoraan levylle. Koitettu toista samanlaista anturia ja toisella megalla jonka olen aikasemmin todennut toimivaksi.

Aina sama laulu, ihan sama mitä sen anturin edessä heiluttaa niin kierrosluku tieto tulee, mut triggeriä se ei vain tajua. Anturin ja triggerin väli 0,8mm.

Aina joskus sen lopulta käymään saa ja sit se toimii normaalisti ja lähtee hyvin käymään, kunnes muutaman tunnin seisoo ni taas on kierrosluku kateissa. Äsken käsin nutkutin konetta edestakaisin hampaan kohdalla, ensin ei mitään, mut sit alko signaali tulee ja auto lähti avaimesta käyntiin.

Joka ainut kerta signaali tulee ilman ongelmaa kun heilutan esim. ruuvaria anturin edessä, mut konetta kun pyörittää ni se on täysin kuollut. Ihan kuin rauta triggeri olis muoviksi muuttunut.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 13:00
by Masi_K
Mittaa kierrostiedon puuttuessa että nouseeko signaalijohdossa jännite ylös tyhjän tai hampaan kohdalla ja että jos anturilla se on kunnossa, niin löytyykö sama tilanne myös ecun päässä samaan aikaan.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 13:40
by Puolituinen
Täytyy varmaan koittaa mittaa.

Mutta nyt todettu et se lähtee työntämällä ilman ongelmaa käyntiin, mut ei startilla. Jännitehäviöön toi vähän viittaisi, mutta mittarin mukaan jännitteet pysyy lähes samassa megalla sekä anturilla kuin akussakin, myös startatessa. Koitettu syöttää suoraan akulta virtaa sekä maata megalle ja anturille, eikä auta. Koitettu myös toisella akulla.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 16:31
by Puuhastelija
Ottaako startti liikaa virtaa tai ottaako ankkuri kenttään kiinni? Viallinen startti voi aiheuttaa triggeröinti ongelmia ja tämän olen todennut myös ihan vakio ruisku systeemeissä.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 17:54
by Puolituinen
No viallinen startti on ainoa mikä enään itelläkään mieleen tulee, iha iloseen se kyllä pyörittää, mut RPM mittari ei värähdäkkään. Koitin kytkeä ruisku/sytytys järjestelmän kokonaisuudessaan toiseen akuun, eli auton omasta akusta tulee ainoastaan starttaus, eikä toimi.

Työntämällä lähtee heti käyntiin ja lämpimäksi kun antaa käydä ni sit lähtee startillakin, mut jäähdyttyään ei enään.

Jonkun saamarin häiriön se startti aiheuttaa..

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 18:21
by Puuhastelija
Puolituinen wrote:No viallinen startti on ainoa mikä enään itelläkään mieleen tulee, iha iloseen se kyllä pyörittää, mut RPM mittari ei värähdäkkään. Koitin kytkeä ruisku/sytytys järjestelmän kokonaisuudessaan toiseen akuun, eli auton omasta akusta tulee ainoastaan starttaus, eikä toimi.

Työntämällä lähtee heti käyntiin ja lämpimäksi kun antaa käydä ni sit lähtee startillakin, mut jäähdyttyään ei enään.

Jonkun saamarin häiriön se startti aiheuttaa..
Jonkunlainen maadoitus häiriö/huono kontakti?

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 19:13
by Puolituinen
Mutta missä?

Olen yrittänyt kaikki mahdolliset. Syöttää suoraan akulta virtaa sekä maata eri paikkoihin, juuri jännitehäviöiden ja huonojen kontaktien takia, mut millään ei tunnu olevan vaikutusta. Enkä jännitemittarillakaan löydä mistään suurempaa häviötä.

Starttikaapelilla koittanu antaa lohkoon lisä maata, ei vain auta. Suoraan startille en oo maata antanut, mut luulis senki maata saavan ku pyörittää hyvin.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 19:21
by Heksu
Heikko kipinä? Työntämällä on enemmän sähköä tarjolla kun akun kanssa startatessa?

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 19:38
by Puolituinen
Kipinä on tosiaan heikko, koska sitä ei ole ollenkaan puuttuvan RPM signaalin johdosta..

Ja niin kun jo tossa mainitsin ni kytkin moottorinohjaus järjestelmän kokonaan toiseen akkuun, jolloin starttauksen aiheuttama jännitteen aleminen ei vaikuta moottorinohjaukseen, mutta ei herää startilla ei..

Kai siihen on vanhanaikainen veivi rakennettava..

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 22:00
by Puolituinen
Puuhastelija wrote:Ottaako startti liikaa virtaa tai ottaako ankkuri kenttään kiinni? Viallinen startti voi aiheuttaa triggeröinti ongelmia ja tämän olen todennut myös ihan vakio ruisku systeemeissä.
Aiheuttaako viallinen startti jonkun ihmeen magneetti kentän triggerille jonka takia hall-anturi ei tajua sitä? Vai mistä toi voi johtua? Toinen startti mulla pitäis olla, varmaan sitä seuraavaksi koitettava, on vain paha aavistus et joutuu pakosarjan irroittamaan.

Hmm.. mulla oli vaihdelaatikko irti. Vaihdoin kampiakselin stefan ja kevyemmän vauhtipyörän. Sen jälkeen se aloitti tämän temppuilun toden teolla, pari kertaa kyllä sitä ennenkin ilmeni käynnistys vaikeuksia ja uskoisin että kyseessä oli jo sillon sama ongelma. Eikä tuon vaihdelaatikon irroittaminen pitäis mielestäni mihinkään vaikuttaa, paitsi että startin pultit oli auki.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 18, 2016 22:07
by skodikka
Logia ku saisit tilanteesta niin auttaa yleensä aika paljon

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Mon Sep 19, 2016 8:19
by Puolituinen
Kai siitä logia vois ottaa, jos vain osaan sitä tänne laittaa muiden nähtäväksi. Oikein vain tiedä näkeekö siitä sit mitään, kun ainoa ongelma on toi puuttuva RPM signaali.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Mon Sep 19, 2016 15:43
by Masi_K
Logita tiedostoon diagnostiikka välilehdeltä tooth tai trigger loggeria. Mitä ikinä ms1 onnistu saamaan. Sit julkaise se täällä. Tai vaan skoopitat ja kerrot.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Tue Sep 20, 2016 17:11
by JarZa
Masi_K wrote:Logita tiedostoon diagnostiikka välilehdeltä tooth tai trigger loggeria. Mitä ikinä ms1 onnistu saamaan. Sit julkaise se täällä. Tai vaan skoopitat ja kerrot.
Eli tässä Puolituisen puolesta logia, eli tiedostot nähtävillä http://www.jarza.net/logs/ . Trigger -logi aika tyhjän olonen startatesssa, tooth -logissa näkyykin tietoa. Trigger, käynnissä -logi otettu siten että auto työnnetty käyntiin, tooth, käynnissä -logi otettu auton jo käydessä.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sat Sep 24, 2016 15:18
by Puolituinen
Eipä auttanu toinen startti, en siihen kyllä uskonutkaan. Mitä lueskellu noita juttuja ni honeywellin anturit kuulemma aiheuttanut harmaita hiuksia, mut oikein ymmärrä ku työntämällä lähtee heti käyntiin ja toisella honeywellillä sama juttu.

Trigger logia ei tuu startatessa ollenkaan ja tooth logi hyvin epämääräistä startatessa.

Ja johdotukset käyny niin monta miljoonaa kertaa läpi, et johdotus ongelmaanka en usko.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sat Sep 24, 2016 16:21
by Masi_K
No se hyvin epämääräinen on se juttu. Mittaa vaikka kokeeksi maapisteen kellunta megalta ja anturilta kun starttaat.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sat Sep 24, 2016 16:51
by Puolituinen
Olen jännitteen mitannu megan plussan ja miinuksen välistä suoraan levyltä, samoten anturin juuresta plussan ja miinuksen välistä. Kaikissa paikossa jännite on lähes sama kuin suoraan akusta mitattuna, myös startatessa. Max. 0,5v heitto saattaa olla. Ja niin kuin jo aikasemmin sanoin että startti ja moottorinohjaus koitettu kytkeä kokonaan eri akkuihin, jolloin startin aiheuttama jännitteen aleminen ei pitäisi megaan vaikuttaa, mut ei vain ole startilla eloa.

Nyt koitin vielä vastusmittarilla mittaa anturin juuresta ja megan levyltä, yksitellen mittasin kaikki kolme (virta, maa , signaal) kaikissa mittari pysyy nollilla myös startatessa. Eli yhteys ei häviä mihinkään anturin ja megan välillä.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sat Sep 24, 2016 18:05
by Puolituinen
Otin traktorista apuvirtaa, vartin ku anto traktorin käydä ja ladata akkua, et jännitteen sai 14volttiin. Sit lähti startillakin käymään, tosin ei kovin vakuuttavasti. Edelleen sellanen tunne kuin virrat katoisi jostain, mut ku mun mittailujen ja kokeilujen mukaan ne ei mistään katoa, kun tosiaan erillisiä akkujakin kokeiltu. Työntämällä on heti valmis tyhjemmälläkin akulla.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 25, 2016 14:59
by Puolituinen
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf tän mukaan tehty hall-anturin muutos, niin mitä kuuluu olla jännite signaali johdossa? Joku väitti et signaali johtoon pitäis tulla 5V jännite, mulla vain 1,2V, mitattu myös suoraan levyltä ja siinä toisessa megassa oli sama 1,2V jännite.

No nyt sit tosta yhdestä keskustelusta luin että toi 390ohm vastus on liian suuri honeywellille. Kuulemman 166ohm vastus olisi oikea. Voiko tuo aiheuttaa kyseistä ongelmaa?

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 25, 2016 16:14
by Masi_K
1.2V ei riitä ollenkaan. Oltava lähelle 5V. Ylösvedon puolitus nostaa jännitettä mutta myös virtaa. En osaa sanoa onko tästä haittaa.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 25, 2016 17:10
by harrastaja
Tolla kytkennällä n. 1,2V on oikein. Meneekö se lähelle nollaa, kun anturi on hampaan kohdalla (tai siis metallia anturin edessä)?
Myöskin 390 ohm. on ihan järkevä.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Sun Sep 25, 2016 17:24
by Puolituinen
Kyllä se mielestäni lähellä nollaa oli hampaan kohdalla.

Onneksi pärjätään tällähetkellä aika hyvin emmännän autolla, mut joku ratkaisu tähän pitäisi keksiä, auto seissyt tämän takia jo kaksi viikkoa.

Onko mun järkeä koittaa kehuttua cherryn anturia? Se vissiin toimii tolla samalla kytkennällä?

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Mon Sep 26, 2016 11:16
by Vauhtivaunu
Puolituinen wrote:Se vissiin toimii tolla samalla kytkennällä?
Voi toimia, mutta jos jännite laskee startissa niin ylösveto pitää ottaa +12v 1kohm vastuksella.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Tue Sep 27, 2016 18:53
by Puolituinen
Vauhtivaunu wrote:Voi toimia, mutta jos jännite laskee startissa niin ylösveto pitää ottaa +12v 1kohm vastuksella.
Vaatiiko toi muita muutoksia? Ottaa vain +5V 390ohm vastus pois ja tilalle +12v 1kohm vastus? Noita 1kohm vastuksia mulla on, joten vois tota vielä koittaa jos ei muuta vaadi. Jännite laskee startin aikana n. 10,5volttiin.

Tänään taas hetken tutkisin tota. Kävin jälleen kerran kaikki maadotus pisteet läpi mitkä tohon voisi vaikuttaa. Vedin anturille kokonaan toiset johdot jotka vedin tinalla kiinni että varmasti antavat kosketusta. Maan ja virran otin suoraan akulta, signaali johdon pään kolvasin suoraan levylle. Signaali johdolla kiersin vielä auton ulkopuolelta ettei varmasti ota häiriöö mistään. Mutta eipä tuo asia miksikään muuttunut.

Signaali johdon jännite on ilman hammasta mun mittarin mukaan 1,18V ja hampaan kohdalla 0,11V. Eli ilmeisesti toimii niinku pitää?

Starttia nopeesti liksuttamalla, aina välillä potkas ja ampu, lopulta lähti jopa käymään. Hetken aikaan ku se kävi ja sammutti ni taas lähti nätisti käymään, mut vartin ku anto seistä ni oli jälleen mykkä.

En voi käsittää mikä ton vian aiheuttaa, koko kesä kuitenki toimi ilman ongelmia.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Tue Sep 27, 2016 19:47
by Puuhastelija
Minä en oo hirveemmin pelannut noiden hall antureiden kanssa kun kaikki mun tekemät projektit on tehty VR anturilla, mutta kuitenkin toi 1,18V kuulostaa aivan liian pieneltä siihen nähden että jos anturille todellakin menee 5V.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Tue Sep 27, 2016 20:07
by Puolituinen
Oon kahdesta levystä joissa samanlainen kytkentä mitannu tuon ja kummassakin sama. Tossa joku aikasemmin totes et tolla kytkennällä n. 1,2V on oikein. Autotunestakin yrittäny neuvoa kysellä ja heidänki mielestä sen pitäisi olla toimiva noin. Mut en mä tosiaan enään tiedä. Kai sen cherryn anturin tilaan ja koitan vielä sitä. Ja jos jollain on mielestään joku toimivampi kytkentä tolle anturille ni ehdotuksia otetaan vastaan.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Tue Sep 27, 2016 21:07
by Puuhastelija
kokeile 12V syöttöjännitteellä ja 1kohm vastuksella.


Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Wed Sep 28, 2016 9:34
by Puolituinen
Täytyy varmaan koittaa, noita 1kohm vastuksia mulla on, jos se ei muuta vaadi?

Tilasin eilen cherryn anturin, mut ei haittaa vaikka saisi tolla honeywellillä toimimaan. Koska voin käyttää sit ton cherryn anturin tohon seuraavaan projektiin.

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Wed Sep 28, 2016 10:29
by harrastaja
Vauhtivaunu wrote:Voi toimia, mutta jos jännite laskee startissa niin ylösveto pitää ottaa +12v 1kohm vastuksella.
Mikä tässä on ideana?
Ei kai jännite niin paljon voi laskea, että 5V laskisi?

Tuolla kytkennällähän anturille ei "mene 5V", vaan se opton LED:in kynnysjännite (1,2V), jota anturi maadottaa.

Onko pulssipyörän hampaitten välit riittävät (yli 11mm) Honeywellille?

Re: Kierrosluku tieto katoilee

Posted: Wed Sep 28, 2016 11:41
by Puolituinen
Tosiaan tuo vcc 5V ei ainakaan laske startatessa. Se on 4,9V ja siinä pysyy myös startatessa.

http://www.autotune.fi/tuote/375/trikke ... 134x30x8mm tällänen triggeri mulla pyörii ja mielestäni honeywellin pitäisi tuon perässä pysyä. Auto kuitenki toiminut koko kesän ongelmitta. Käsin konetta pyörittäen signaali jännite vaihtelee nätisti n. 1,2-0,1V, startatessa ei yleismittari pysy enään oikein perässä :)

Itellä on tosiaan ideat sekä hermot loppu. Yrittänyt nyt koittaa kaikki tyhmimmätkin jutut mitä mieleen tullut, mut mikään ei vain vaikuta. No toivottavasti se cherryn anturi tulee ennen viikonloppua ni koittaa sitä vielä, vaikka oikein järkeen käy sekään..