Page 1 of 1

Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 10:11
by JokkeJ
Kyseessä piristetty vapari opelin ohc kone ms2 extra purkilla. Ja ongelmana on kun auto on lämmin ja ajelee taajama ajoa vaikka nyt 2 tai 3 vaihteella siinä pintakaasun nurkilla näyttää seokset 14-15,5 afr ja välillä jopa laihempana.(4 vaihteella menee rikkaammalla) Pikkusen kun koskee kaasuun rupeaa heti rikastamaan ja kiihdyttäessä ei vedä laihalle missään tilanteessa myös moottorijarrulla seokset siellä 14-15afr paikkeilla. Onko tässä ongelma? Pidempään jos ajelee kaupungissa nurkka ajoa ja lämmöt nousee saattaa ajoittain pikkusen nykiä ja käy laihalla, mutta loppuu heti kun pikkusen lisää kaasua ongelmana vain jos on ruuhkaa niin rupee edellä ajavan puskuri olemaan turhan lähellä :D

Auto kävi jo penkissä säädettävänä eli mitä uskallan asetuksista muuttaa ettei mene kartat totaallisen ketuiks vai tarviiko mitään? Kartat on TPS:n pohjalta niinkuin alunperin olikin.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 11:15
by MrFairlane
Tallenna asetukset niin voit aina palata vanhaan.

Bensakartasta laihaa aluetta vähän ylöspäin jos haittaa ajoa muutoin anna olla.

TPS-säätöinen kartta on aina vähän huono mutta jos koneessa on isot läppärungot niin vaihtoehdot on vähissä.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 14:22
by JokkeJ
Koneessa on pitkäputkinen imusarja yhdellä kaasuläpällä(lexmaul). Voiko noita asetuksia vielä jälkikäteen muuttaa? Esim imusarjan paineen mukaan toimivaksi? Vai mikä olisi paras ratkaisu? Miten noi seokset muuten onko mielestänne liian laihalla? Äsken liikennevaloissa kattelin mittaria tyhjäkäynnillä 16afr :shock: Kuitenkin käy tosi nätisti ja tasaisesti ja mun ymmärtääkseni paras tyhjäkäynti seos olis tälläsille moottoreille 13 pintaan. Kuitenkin ennen kun käytin tota penkissä säädettävänä ja vieläkun oli mun omat säädöt tyhjäkäynti humppas vähä miten sattuu mutta nyt pysyy hyvin "alueella" oli koneen lämpö mitä tahansa.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 16:48
by Masi_K
Jos voi olettaa että ve kartta on lähestulkoon kauttaaltaan tikissä 24 imulämpöasteessa ja sumujen deadtime(opentime) on kohdallaan niin lähtisin sitten ehkäpä imuilmalämpötilakorjausta rukkaamaan. Onko seoksen ollessa poskellaan tyhjäkäynnillä se sitä myös heti kun lähtee kevyesti lipumaan eteenpäin ? Entä palaako seos takaisin kohdalleen kun ruuhkista pääset pois ja imulämpö laskee ?

Toinen vaihtoehto on ottaa lambdan takaisinkytkentä melko nopeana päälle. Mut ehkä mielummin hakee hyvin lähelle seoksen muuten ja takaisinkytkennällä sit viimeiset jos niitäkään.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 17:59
by JokkeJ
Uskoisin, että säätäjä sääsi tuon koko ve kartan ja noihin suuttimen aukiolo aikoihin en muistaakseni oo koskenu (säätö läppäri ei oo nyt tässä hollilla) Eli taitaa olla se alkuperäinen 0.950ms. Ja silloin kun tuo tyhjäkäynti on laihimillaan ja lähtee liikkeelle pysyy se hetken tuolla tosi laihalla mutta sitten rikastaa sitä ~14afr paikkeille. Kun taas pääsee ajelemaan matkavauhtia seokset pyörii siellä 13-14afr paikkeilla ja mitä enemmän antaa kenkää niin rikastaa sitä tahtia. Jotenkin tuntuis, että tämä tulee vain silloin kun kone on niin lämmin että flektikin jo huutaa ~78´C muistaakseni on flektin käynnistys raja. Samoin tuo laihalla meno on pahimillaan juuri 2&3 vaihteilla kun kierrokset siellä +2700rpm ja vauhtia ~50-60km/h paikkeilla kun 4 laittaa silmään ja ajelee pintakaasulla alhaisilla kierroksilla on seokset kutakuinkin tuolla 13-14 paikkeilla.
Toinen vaihtoehto on ottaa lambdan takaisinkytkentä melko nopeana päälle. Mut ehkä mielummin hakee hyvin lähelle seoksen muuten ja takaisinkytkennällä sit viimeiset jos niitäkään.
Meinasitko tällä tuolta eco asetuksista sitä mikä alussa neuvottiin laittamaan 0 ettei lambda korjaa seosta? Tuo ei oo mulla käytössä, mutta eikös tuon kanssa pitäisi sitten olla myös lambdan kartta täysin kunnossa? Tällä hetkellä se on allekirjoittaneen aloittelian tekele :D

Edit: Otetaas sen verran takaisin, että kartat on map pohjalla niinkuin aluperin asetuksissa olikin.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 20:01
by Masi_K
Kannattanee nyt sun seurata että miten seos käyttäytyy imulämpöä vasten. Eli katot jotain tiettyjä kuormitus alueita per eri imulämpö. Siit voinet päätellä että onko se siitä johtuvainen vai jostain muusta.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jun 22, 2016 20:46
by JokkeJ
Okei täytyy laittaa toi imulämpö mittari näkyviin ja seurata. Sinäänsä jännä ,että kuitenkin auto toimii ihan normaalisti ellei ota huomioon silloin tällöin tapahtuvaa pientä nypyttämistä kun on mittarin mukaan tosi laihalla. Ei pari viikkoa sitten vielä oikein edes huomannu tota ongelmaa ,mutta nyt kun on kesä alkaa pukkaa päälle niin ogelmat alko. Onko noi seokset kuinka pahasti poskellaan eli onko vaarana rikkoa toi kone tolla kuormituksella/seoksella? Vertailtiin kaverin turbo moottorin seoksia ja se on koko alueen rikkaalla, mutta eipä taida olla turbo ja vapari olla oikein vertailukelpoisia keskenään.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jun 23, 2016 16:28
by Masi_K
Ei turbo tee mitään eroa vapariin jos perusmoottori eiole mikään raju. Ihan siinä molemmat menee ohuella tai sopivalla mehulla. Osakuormalle ja moottorijarrulle sopiva mehu on siellä 14.2-15.2 riippuen sytytysennakosta ja mistä tykkää. :) Jotkut ajelee huomattavasti laihemmallakin.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jun 23, 2016 17:33
by JokkeJ
Okei no ei noi mun seokset sitten ihan hälyttävät vielä ole, mutta täytyy tosiaan seurata tota imulämpöä jos sattuis huomiseks tulemaan vaikka lämmimämmät kelit. Mistä ton imuilman lämpötila korjauksen löytää? Ei osunu silmään edes manuaalista :shock:

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jun 23, 2016 22:33
by Masi_K
Se kulkee nimellä Air density.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Tue Jul 05, 2016 11:05
by JokkeJ
Nonii eilen sain toisen ajamaan niin ite pysty paremmin räpläämään konetta. Tolla imuilman korjauksella en mielestäni saanu oikein mitään aikaseks, mutta kun otin lambda korjauksen käyttöön ja roplasin vähän lambda karttaa niin nyt tuntuis pelittävän hyvin ainakin äsken kaupungilla ajaessakin seokset oli maksimissaan 15afr ja nyt pintakaasulla ajaessa maantietä 14 pintaan. Kattelin eilen tota imuilman lämpöä niin se näytti "pahimillaan" 38´C ja laski tietysti kun vauhtia tuli lisää. Jouduin ottamaan alkuperäisen ilmanputsarikotelon pois kun penkissä testattaessa ahisti 7hv :shock: Ja nyt sen paikalla on tommonen tunging kartiofiltteri väliaikaisesti kunnes keksin jonkun paremman ratkaisun. Putsarikotelon alaosa on paikallaan johon tulee pyöräkotelosta putki eli sen kautta ainakin vähän saa raitista ilmaa, mutta varmaan olis hyvä toikin putsari jotenkin eristää ettei konehuoneesta lämmintä ilmaa ime.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Tue Jul 05, 2016 11:39
by Masi_K
Airdensity säätöyksikkö on hyvin pien ja se jos mikä vaatii että sumujen deadtime on kohdallaan. Eli haet sen perstuntumalla ja silmäilemällä seosmittaria.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Tue Jul 05, 2016 17:05
by JokkeJ
Masi_K wrote:Airdensity säätöyksikkö on hyvin pien ja se jos mikä vaatii että sumujen deadtime on kohdallaan. Eli haet sen perstuntumalla ja silmäilemällä seosmittaria.
Nyt on pakko kysyä, että miten sen huomaa, että milloin on oikea deadtime? Ja millaisessa tilanteessa? Nyt se on 0.950ms. Ja onko tuo imulämpö liian kuuma? Alkuperäisellä suljetulla kotelolla en kattonu paljonko sillä mittari näytti.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Tue Jul 05, 2016 21:28
by Masi_K
Pyllytuntumasäätö deadtimeen tapahtuu siten että lämpimällä koneella katsot mitä seosmittari tyhjäkäynnillä näyttää. Sitten lennossa vaihdat ruiskutuskertoja ja tapoja nykyisen ja muiden sopivien välillä. Seos eikä käynti saisi muuttua ym muutosten välillä. Jos vaihtuu, niin koitat eri arvoa ja vaihtelet taas ruiskutuskertoja ja tapoja. Jatkat niin kauan kun seos ei muutu. Silloin arvo on niin lähellä kun sen tällein saa. Kone todnäk sammuu välillä kun muuttelet arvoja. Starttaat uudestaan vaan ja seurailet. Konepelti on ehkäpä syytä pitää sepposen selällään. Kun arvo on löytynyt ja etenkin jos ero on ns isohko nykyisen välillä. Joudut tikkaamaan VE karttaa osittain uudestaan sisään.

PS: Isoilla ja etenki todella isoilla suuttimilla säädön haku vaikeutuu kun ruiskutustapoja ja kertoja eiole niin montaa käytettävissä.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jul 06, 2016 7:31
by JokkeJ
Okei täytyy jossain välissä kokeilla josko sais viimiset hipistelyt tehtyä vaikka nyt tuntuisikin toimivan. Muuten mitä "hyötyä" tuon rukkaamisesta näin pää piirteittäin on? Ja jos ymmärsin oikein niin tarkoitit noiden engine&sequential setting valikosta --> Squirt per engine cycle ja injector staging asetuksien muuttelua?

Mulla on nyt paikallaan Saab:in 350cc korkea ohmiset suuttimet niin varmasti joku on joskus noidenkin suuttimien deadtimen selvittäny omassa autossaan niin eikös sama arvo toimi myös mun koneessa?

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jul 06, 2016 9:22
by Masi_K
On varmaan joku selvittänytkin omaan tötteröön. Arvot on varmaan melkoi lähelläkin, mut aina oma setuppi tuo jotain eroja mitkä näkyy tai ei. Siksi se on suositeltavaa tarkastaa aina. Hyöty tulee siitä että suutin aukeaa niin tarkasti sen määrän mitä käsket kun pyllyllä on mahdollista saada. Eli alkaa näkymään polttoainemäärässä pienet erot korjauskartoissa.
Ms kun olettaa että asetettuun ms aikaan ei ruiskuteta yhtään polttoainetta ja vasta ton ajan jälkeen ruiskutetaan se pyydetty määrä. Tuo on siis 0.95ms + ruiskutus + 0.95ms ja sama alusta. Jos en ihan väärin muista nyt. Eli tuo jos on pielessä, voipi sumu olla jo aiemmin auki kuin mitä softa olettaa, tai vasta raollaan kuin mitä se olettaa. Yleensä näkyy juuri tuossa imulämpötilakorjauksen vääristymisessä. Tähän toki vaikuttaa helposti myös imulämpötila-anturin sijoitus ja anturiin kohdistuva heatsoak eli anturin kuumeneminen enemmän kuin mitattava ilma. Jälkimmäinen on vaivana vähän aikaa kun pelit seisoo kuumana ja siitä sitten starttaa.

38'c eiole vielä mitään.. Huomasit varmaan että air density karttahan on semmonen käyrä valmiiksi eli yli noin 24 asteen vähennetään ja alle lisätään ainetta. Tarkoitin juuri noita asetuksia.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jul 06, 2016 11:15
by jake74
Masi_K wrote:Pyllytuntumasäätö deadtimeen tapahtuu siten että lämpimällä koneella katsot mitä seosmittari tyhjäkäynnillä näyttää.
miten saa semmosessa autossa jossa on vakioimusarja ja raju virinokkaakseli. tyhjäkäyntiä ei saa tasasesti käymään ku imusarjassa alipaineet humpaa laidasta laitaan ja seos myös. alkaa käynti tasottuu jossain 4000 kohilla. läppärunkoilla sen saa käymään tasasesti mutta säännöt ei salli.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Wed Jul 06, 2016 12:33
by Masi_K
Tommosessa se onkin sitten vaikeaa. Ellei mahdotontakin. Melkeinpä kokeiltava joku kompromissi rpm ja seosten suhteen.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jul 07, 2016 5:43
by JaniM
No eikös tuo deadtime vaan mitattava ihan mittalaseihin ja laskee sillä sen oikean?

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jul 07, 2016 7:18
by Masi_K
JaniM wrote:No eikös tuo deadtime vaan mitattava ihan mittalaseihin ja laskee sillä sen oikean?
Tottakai. Kaikilla eioo vaan mittalaseja eikä bensakiskoa kotosalla.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jul 07, 2016 8:09
by JaniM
Koneesta tukit ylös ja rautalangalla varmistaa suuttimet että pysyy.
Mittalaseja vaikka: http://www.lappo.fi/category/26/mittava ... ja--astiat
Yhdellä lasilla vaikka mittaa yhden suuttimen, niin saa ajan sit. Paras tietty mitata kaikista, mutta yhdestä jo riittävän lähelle.

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jul 07, 2016 9:42
by JokkeJ
JaniM wrote:Koneesta tukit ylös ja rautalangalla varmistaa suuttimet että pysyy.
Mittalaseja vaikka: http://www.lappo.fi/category/26/mittava ... ja--astiat
Yhdellä lasilla vaikka mittaa yhden suuttimen, niin saa ajan sit. Paras tietty mitata kaikista, mutta yhdestä jo riittävän lähelle.
Mites tää laskeminen sitten tapahtuu?

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Posted: Thu Jul 07, 2016 10:40
by JaniM