Page 1 of 1

tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Wed Apr 20, 2016 18:31
by seppo mäntykivi
Nyt tulee jo kipinä, mutta käyntiin ei lähde. Laitoin ryyppyarvoja isommaksi, ja myös sen 2 ruiskausta suuttimista ennen käynnistystä.
Lupailee, mutta ei käy.
Tai siis lupailee jos tps liitin on pois paikaltaan, liittimen paikallaan ollessa ei edes lupaa.
Liitin oli irti ja suihkautin starttipilottia niin lähti laakista käyntiin.

Kalibroin ton tps:än niin lukemat oli jotain kiinni: 120 ja täysin auki 220
kyseessä kuplan moottori, tps ja läppärunko vag tuotteita -90 luvulta
Jos toi väli on liian pieni, niin kuinkas edetään?
kyseleepi sepi-

janille en kehtaa enää soittaa.....

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Wed Apr 20, 2016 19:41
by Masi_K
Ilmeisesti tps pohjainen ruiskutus? Aukeeko sumut edes startatessa? Paljon pw tällöin ?

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Wed Apr 20, 2016 19:53
by seppo mäntykivi
ei hajuakaan mistään pw:stä...
suihkut ei aukea startatessa, pari akkua tossa hinkannut tyhjiksi ja tulpat pysyy kuivina...

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Wed Apr 20, 2016 20:36
by Masi_K
No tietokone kiinni ja silmä kovana seuraat mittareita tunerstudiossa.

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 6:11
by JaniM
Tuliko jännite startatessa myös suuttimille? Ilmeisesti flood clear päällä, kun tuo potikka-alue noin kapea.
Oliko ne piuhat oikein?

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 11:36
by seppo mäntykivi
pihat pitäisi olla oikein, vaihdoin niiden paikkaa ja toi oli suurin eroama minkä sain aikaan.
mistäs toi flood clear löytyy?
tuollaisen löysin...mutta onko oikein?

virtaa tulee suuttimille, mikäli mittasin oikein...
tää on niin tätä kun ei riitä ymmärrys.....

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 12:44
by Jasu
Hätäsesti katsottuna, sulla on tuo Flood Clear -arvo pienempi kuin TPS -arvo kaasu ylhäällä. Tekee siis sen että ihan millä tahansa kaasun asennolla aktivoituu Flood Clear -toiminto...

Laitat siihen vaikka 200 arvoksi, jos kerran kaasu ylhäällä on 120 ja pohjassa 220. Silloin toiminto aktivoituu vain kun kaasu on lähes pohjassa ja siitä enemmän painettuna (vai käännettynä, tulikos tämä nyt Ural -trikeen?)...

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 12:54
by seppo mäntykivi
kiitoksia, testataan seuraavaksi tuo.
Hitusen meni väärin, Dnepr trikeen tulee :)

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 15:04
by seppo mäntykivi
no nyt lupailee kun tps anturi on kiinni, mutta ei lähde tulille..
paukuttaa imusarjaan, tuntuisi että on aikasella sytytys, mutta kun starttipilotin kanssa koittaa niin lähtee heti

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 17:01
by Masi_K
Saanee liian vähän bensaa jos ei jaksa ees laukata.

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 18:39
by Jasu
Samaa ehdottaisin, eli lisää kakkua. Jos kerran pilotilla käy, niin silloin jää vaihtoehdoksi vain bensanpuute...

Tuolla Cranc Settingsissä kun on näköjään kierrosluvuksi kerrottu 200RPM, niin eikös se tee sitten niin että tuon kierrosluvun yli ollaan "peruskartalla" eikä "käynnistyskartalla"? Meinaa sit sitä ettei ole vaikutusta noilla käynnistysasetuksilla käytännössä ollenkaan..?

Meinas muuten aikanaan kun Rättäriä käynnistelin ekoja kertoja, mennä usko koneen tarvitsemaan bensamäärään. Tottakai ekat kokeilut ja säädöt syyskylmillä, jolloin kylmä keli vaati vielä lisää. Ei meinannut pieni mieli haluta uskoa mut kivasti lähti käymään kun tarjoili runsaasti soppaa...

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 20:24
by Masi_K
200 rpm starttirajana on tosiaan liian matala. 300-400 ok yleensä.

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin

Posted: Thu Apr 21, 2016 21:21
by seppo mäntykivi
nyt käy.
suuttimista oli kaksi johtoa kytketty väärin.

https://www.youtube.com/watch?v=oeqO8P4 ... e=youtu.be

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Fri Apr 22, 2016 16:58
by Masi_K
Aika röpsettä piti kunnes öljynpainevalo sytty. :) Onko pakoputkissa yhdysputkea ?

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Fri Apr 22, 2016 20:02
by seppo mäntykivi
itseasiassa kävi aika hyvin. ton videon jälkeen pienensin regfuel arvoa niin käynti parani.
yhdysputkea ei ole. molemmissa putkissa on lambdan paikat.
öp valo syttyi kun johto suli pakosarjaan. Vielä täytyy hieroa noi kylmäkäynnistysarvot kohdilleen.
Niin, lambda ja mappiletku eivät olleet vielä paikoillaan.
Tuntuu taas kivalta!

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Sat Apr 23, 2016 7:44
by Masi_K
Reqfuel arvoa ei ensimmäisen laskukerran jälkeen muuteta ellei ole pakko.

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Sat Apr 23, 2016 8:35
by seppo mäntykivi
joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Sat Apr 23, 2016 10:09
by Jasu
seppo mäntykivi wrote:joo, toi regfuel oli 12 ja pienensin sen ysiin niin kävi paremmin.
Olet varmaan kertonut Megalle muutkin oleelliset, moottorin kuutiotilavuudesta alkaen? Siellä on varsin paljon asetuksia mitkä olisi suotavaa olla oikein ennen käyntiin yritystä, vaan toki ymmärrän sen että "pitää saada savut just kasatusta koneesta" -tunteen. Mutta, ilman lambdaa, MAP:n letkua sekä satunnaisilla asetuksilla, ainua mitä sillä saa on hetken hauskuus kun kone pörisee (ja sekin tälläkin kertaa taistelun ja arvailun jälkeen) eikä sillä ole säätämisen kannalta mitään etua saati apua...

Toisaalta, tarviiko aina olla järkevä, jos on kivaa? Se kun on tullut havaittua ettei kiva ja järkevä satu samaan yhteyteen... :lol:
seppo mäntykivi wrote:nyt pitäisi jostain kaivaa esiin toi suuttimen virtaus. ostin noi suihkut joku 5 vuotta sitten, ovat jostain opelista ja ei hajuakaan virtauksesta.
tehojahan tuossa moottorissa ei ole kun joku 50 heppaa, mikähän olisi sopiva virtausarvo tuohon laskuriin?
Oikeastaan niin pienet kuin löydät...

Karkeasti laskettuna, jotain 60-65cc/min luokkaa olisi ne millä saisit jo kaikki 50 kaakkia käyttöön, 80% duty cyclellä liikuttais n. 78cc/min tienoolla...

Paikallaan olevista suuttimista pitäisi löytyä numerosarja, jonka avulla virtausmäärä pitäisi löytyä. 0 280 150 *** tyyppisen numerosarjan kuvittelisin niistä löytyvän...

Re: tps anturin vaikutus suuttimiin (ratkaistu)

Posted: Sun Apr 24, 2016 8:22
by seppo mäntykivi
toi ruiskusarja on ollut kiinni mun edellisessä, samanlaisessa moottorissa. Ainut osa mikä on vaihtunut, on imusarja, läppärunko ja tps anturi.
ajattelin että asetukset olisi suunnilleen sinnepäin että voi startata.
tps anturissa näyttäisi olevan vikaa, ainakin mun mittausten perusteella, ei toimi koko alueella..
Huomenna saan uuden, ja sitten pitäisi jostain löytää lambdan puuttuva johto mittarille...