Page 1 of 1
Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Mon Apr 04, 2016 12:43
by j-k
Moron.
Pääsee vihdonkin taas harrastamaan elektroniikkaa kun pihaan tuli vm -76 Zhiguli 1500S priimakuntoisena

Vanhassa larbassa on 1.7 litrainen Nivan pata ja se siirtyy nyt tuohon, mutta 1-pistezydeemi menee harakoille ja venäjältä 4-pisteosat tilalle. Ominaisuuksia tullaan ottamaan käyttöön runsaasti ja raati voisi kommentoida valintoja. Lambdaksi tuli Innovate MTX-L laajakaista lambda ohjain + anturi LSU4.9.
Tuleeko ongelmia näillä valinnoilla?
-IAC tulee käyttöön joten nastat JS0..JS3 menee sinne.
-Knockia kuunnellaan nastalla JS4.
-JS5 tacho out
-pin15 table switch
-JS7 launch control
-JS10 second trigger, ajellaan sekventiaalista ruiskutusta joten myös
-JS11, D14, D15 ja D16 valjastetaan COPille
-Fidle tulee boost controllille, ahdin on venäläinen mekaaninen
Tällä hetkellä on osien kotoutumisen odottelua ja moottorin pesua/huoltoa.
EDIT: JS5 muutettu: vapaa-> tacho out
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Tue Apr 05, 2016 7:03
by ArttuH
Ei tuosta mitään ilmeisiä ongelmia nyt äkkiseltään pistä silmään. Pari kysymystä sen sijaan tuli mieleen:
-Millä meinasit kuunnella nakutusta?
-Entä millainen järjestely tuohon boost controlliin olisi tulossa?
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Tue Apr 05, 2016 10:22
by j-k
ArttuH wrote:Ei tuosta mitään ilmeisiä ongelmia nyt äkkiseltään pistä silmään. Pari kysymystä sen sijaan tuli mieleen:
-Millä meinasit kuunnella nakutusta?
-Entä millainen järjestely tuohon boost controlliin olisi tulossa?
Nakutusta Boschin anturalla ja B&G -kytkennällä, muistaakseni kopsasin sen omalle levylle heidän kytkennöistään; komparaattori ja 555 perässä monostabiilina.
Boost mietityttää; PWM-ohjauksella ihan
venttiiliä kaasuläpän ja ilmanputsarin välille. Ei liika paksua letkua ettei ihan pölähtämällä karkaa paineet, enemmän säätövaraa. Ahtimen siis pitää tuottaa enemmän kuin tarvitsee

Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Tue Apr 05, 2016 13:34
by j-k
Kun tuolle puhtaalle levylle tulee täysin uusi mega niin osalistasta katosi kourallinen komponentteja, myös suutinfetit sekä sytkäkivet. Tilasin sitten Jbperf:ltä peak&hold -kitin kun ei sen lutikoita tunnu helpolla täältä löytyvän, posti kuljettaa ja tulli rokottaa kun rapakon takaa tulee, mutta eipä tarvi piirilevyä taas ruveta tuhertaa tuon takia.
Sytkäkiviä tarvitaan myös 4 ja ne menee omalle yksinkertaiselle verolevylle, kiviä on vielä repullinen kun niitä aikoinaan kasan tilasin, laitan noille yksinkertaisen virranrajoituksen aputransistorin ja parin vastuksen avulla niin ei copit käryä tai mitä puolaa nyt tulee käytettyäkin, vaikka 4 erillistehopuolaa kun halvalla saa ja konepellin alla on tilaa

Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Wed Apr 06, 2016 16:52
by ArttuH
Tuo B&G:n nakutuskytkentä on kyllä melko alkeellinen, kun siinä ei ole edes kaistanpäästösuodatusta. Mutta kaipa silläkin jotain tekee jos anturin sijoitus on hyvä eikä koneesta tule kovin pahasti mekaanista melua.
Siis et varmaan meinannut päästää ahtoja pihalle tuon solenoidiventtiilin kautta? Siihen tuossa ei riitä virtauskyky lähellekään. Luultavasti tuossa pitäisi käyttää jotain hukkaporttia tai bypass-venttiiliä ja säätää sen ohjauspainetta solenoidilla.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Wed Apr 06, 2016 18:32
by JaniM
Mulla taitaa olla valmis levy tuolle nakutukselle tehty. Joku versio missä potikalle paikka. Oisko extra sivuilta aikanaan tehty.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Wed Apr 06, 2016 21:06
by j-k
Ladan koneesta ei melua? No, voihan sitä testata kun löytää anturille ensin paikan, ei ole edes anturia hankittu. Extrasivuilta olen omalle levylle kopsannut kytkennän, mutta sitä voisi parantaa tähän versioon:
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 67&t=36089
Tuosta venttiilistä ei ole kokemusta, pähkäilin vain josko käy. Olishan se kyllä polleata paukauttaa ihan pihalle ylimääräiset paineet sähködumpilla on/off, mutta jos herrasmiesmäisesti kierrättäisi venttiilillä pwm:llä ohjaten takaisin ottopuolelle. Joku pitää tuolle mekaanisellekin kompuralle laittaa ettei ala vastapaine liikaa jarruttamaan..
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Wed Apr 06, 2016 21:17
by ArttuH
Yksi kaistanpäästöllä varustettu kytkentä löytyy myös tuolta:
http://www.iki.fi/arttuh/MSextra/MS_extra_10.pdf
Siis kyllähän tuo PWM-ohjattu takaisinkierrätys on periaatteessa ihan toimiva ratkaisu. Tarvitsee vaan riittävän ison venttiilin. Noin hihasta ravistaen venttiilissä pitää olla joku 20-30mm reikä ilmalle. Tuossa ahtopainesolenoidissa on about 1-2mm reikä. Käytännössä varmaan pitää olla joku pneumaattisesti ohjattu venttiili, jonka ohjauspainetta sitten säädetään PWM:llä.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Wed Apr 06, 2016 21:28
by j-k
Mjoo... ei toi kauheasti eroa tuosta toisesta, jossa lisäksi monostabiili. Vois tuon suotimen pikku näkkärille laittaa sen opampin kantaan suoraan kiinni mikä on tullut laitettua.
Minkälaisia venttiilejä on tarjolla tuohon by-pass -hommaan? Välillä olen miettinyt, että miksei kävisi lisäilmaluistiksikin tarkoitettu? Ei varmaan toimisi oikein?
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Fri Apr 08, 2016 7:29
by ArttuH
Lisäilmaluistikin periaatteessa toimisi, mutta vähän epäilen, että niissäkin on turhan pienet kanavat tähän tarkoitukseen. Lisäksi toiminnassakin saattaa tulla jotain yllätyksiä jos paine-eroa on reilummin.
By-pass-venttiileissä perusratkaisu on varmaan tuollainen muovinen Boschin purkki:
http://www.vortechsuperchargers.com/page.php?id=30026
Noita löytyy liki jokaisesta tehdastekoisesta turbokoneesta (vähän liioitellen). Vaihtoehtoina on sitten vaikka mitä tuning-versioita, joissa voi olla parempi paineenkesto tai enemmän virtauskapasiteettia (tai sitten ei). Mutta toimintaperiaate on sama: venttiili aukeaa kun ohjauspaine putoaa tarpeeksi ahtopaineen alapuolelle. En sitten ole ihan varma saako tuota ohjausta helpolla toimimaan halutusti sun tapauksessa. Vaatinee vähän perusteellisempaa pohdintaa ja käytännön testailua.
Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla normaali turbon hukkaportti, sen ohjailu voisi ehkä olla vähän helpompaa.
Yhdellä tutulla on kiihdytysmopossa tehty remmiahtimen paineensäätö tuollein vuodattamalla ECU:n ohjaamana. Muistaakseni siinä on käytössä ihan normaalit isohkot dumppiventtiilit. Olivat joutuneet lisäämään toisenkin venttiilin kun yksi ei ollut riittänyt pitämään paineita kurissa. Tosin tuossa on yli 500hp tehoihin riittävä ahdin, joten ilmaakin tulee melko runsaasti.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Fri Apr 08, 2016 8:50
by j-k
No, mulla on PWM-ohjattavissa oleva lisäilmaluisti pösöstä ja sen lähdöt ovat tuon linkissä olevan bypassin kanssa samaa luokkaa

Koska molemmat ovat letkuun liitettäviä ja ihan samalla lailla 90 asteen kulmassa, niin voisi piruuttaan kokeillakin..
Paineet ei tule nousemaan koskaan yli 1bar ja tehotkin maltilliset max 160hp niin paikatkin kestää. Leimalle saa olla max 100hp jolle pitää hankkia dynolappu. Voi olla, että noilla paineilla tuo on turha kapistus...
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Tue Apr 12, 2016 20:00
by j-k
Posti toi Jbperfiltä sen P&H -rakennussarjan, itse mega alkaa ollakin jo kasassa, sai lisää kolvattavaa. Paljon piti peruslevyä modailla kun se oli puhtaasti MS1:lle tehty extramoodiin. Nyt kun vielä MS2 -moduli kotoutuu niin voi stimulaattoria viritellä. Se vaan, että pitää saada joko 36-1 tai 60-2 -koodia; tekiskö mekaanisen jossa moottorin akselilla kiekko ja optolla lukisi vai virittelisi laskurikytkennän..
OT: Oli Partcolla käynnin jälkeen pari komponenttia megasta kateissa, en vissiin lukenut BOMia tarpeeksi tarkkaan, ja kun Stadin keskustaan oli asiaa, niin kävin Bebekin Resitiä moikkaamassa ja samalla korjaamassa puutteet. Mies oli vielä voimissaan, ekan kerran tavattiin '81 ELKOM-messuilla ja turistiin joutavia. Sitä vaan, ettei enää elektroniikka kiinnosta vaan kaikki hommataan kiinasta ym. krääsäkaupoista, kukaan ei enää rakentele. Ei ihme, sillä kaikki mitä voi kaivata on jo rakennettu miniatyyrikokoon eikä edes maksa paljon.
Missähän viipyy se 4-pisteimusarja...?
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Thu Apr 21, 2016 21:22
by j-k
Homma etenee. Posti ilmoitteli, että Innovaten laajakaista ym. kilkettä olisi noudettavissa mm. kaivattu LM1815 jotta saa kytkentää koteloitua. Kaivoin myös ammoin ostetut MDFLY:n BT-mokkulatkin jottei tarvitse aina kaapeleita kytkeä vaan säädöt voi tehdä myös terassilla istuen

Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Thu Apr 21, 2016 22:01
by Vauhtivaunu
j-k wrote:mm. kaivattu LM1815 jotta saa kytkentää koteloitua.
Multa saisi ilmaiseksi noita jonkun kpl. Laitan lekan ja alasimen väliin, oon senverran kokeillu noita. Toimii joskus jollain kytkennällä muttei aina ja samoilla komponenteilla.
Sitten kun kyllästyt LM-piiriin niin laita Cherry GS100502 ja ylläty, kuinka helppoa on tehdä megalle kampitriggaus.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Fri Apr 22, 2016 6:33
by j-k
Katotaan ensin miten toi nyt toimii Larban anturin kanssa (GM)... Kaapista löytyy pari hallia ennestään ja toinen menee nokalle

Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Mon May 09, 2016 10:00
by j-k
Homma etenee. Nivan 4-pisteruisku kansineen 60-2 triggerillä tallissa ja muutkin komponentit taitaa olla hallussa. Mahtaa vaan koneen aukaisu/huolto/kokoonpano/johtosarjan teko syödä aikaa joten kasataan mega aluksi ja ihmetellään sitä stimulaattorin kanssa ja testataan antureiden toimintoa. Pitää parista laskuripiiristä vielä väkästellä tuo triggeriemulointi.
Onneksi tuli uudemman Nivan kansi jossa kaikki säädöt toimii hydrauliikalla, ei tosin niin uusi että olisi ollut nokan anturi valmiina, mutta sentään paikka sille... Larbasta pitää purkaa samalla tieltä kaikki pois uutta varten kun alustakin menee uusiksi. Ei taida ruutta tänä suvena kulkea vielä
En saanut BT-mokkulaa toimimaan ainakaan RS-232 transistoriviritysadapterilla ja MAX232 on tinattu kiinni, olisi voinut kokeilla TTL-tasolla. Täytyy folioita viritellä niin saa kytkimellä valita. Muuten mokkula toimii puolin ja toisin, megan kanssa vaan ei keskustelu sitä kautta sujunut.
Re: Uutta ruuttaa kasaamaan MS2
Posted: Mon Jun 06, 2016 10:28
by j-k
Hiljakseen etenee... wanha Nivan pata aukaistu ja pytyt hyvässä kunnossa. Ahdin vaihtui mekaanisesta pakokaasuvetoiseen kunhan vaan löytäisin pakosarjan+downpipen tekijän kun mulla ei tuommoisen hitsuu suju. Ahdin Audi/VW 1.8T mallin K03-029 eli kolmiolaipoilla. Joku osaava jos tekisi kohtuuhintaan mallin mukaan? Sovite vakiosarjaan ja downpipe riittäisi alkuun

Ei kiirettä projektilla eli ei tarvitse ennen Juhannusta olla valmis...