Page 1 of 1

Map anturin letkulähdön sijoitus?

Posted: Fri Oct 14, 2005 17:46
by peanuts
Joo eli mistäs toi pitäis ottaa toi lähtö map anturin letkulle? Imusarjasta vai ahtoputkesta ennen kaasuläppää? Kyseessä siis ahdettu peli mihin tulee...

Posted: Fri Oct 14, 2005 18:22
by ArttuH
Imusarjasta. Anturin pitää mitata nimenomaan koneeseen sisälle menevän ilman painetta.

Posted: Fri Oct 14, 2005 18:22
by -Kalle-
Imusarjasta, kaasuläpän jälkeen.

Posted: Fri Oct 14, 2005 18:22
by jani
mappi anturin sijoituspaikka on imusarjassa kaasuläpän ja imuventtiilin välissä. Kannattaa kokeilla eri kohtaa missä mappi näyttää tasasisimman lukeman muuten on ongelmia tiedossa. Mapin letkuun voi laittaa kuristimen jos heiluntaa ei saa kuriin vaikka kaasutin auton bensafiltterillä.

Posted: Fri Oct 14, 2005 21:08
by JesseT
jani wrote:vaikka kaasutin auton bensafiltterillä.
Tuota en kyllä ahdettuun suosittele.

Posted: Sat Oct 15, 2005 10:32
by peanuts
no mulla oli se tuossa kaasuläpän jälkeen kiinni mutta tuntu vähän että siinä ei sitten se kpa lukema kasvanu suhteessa ahtopaineeseen. Vai kuuluuko näin ollakin? Ei tosin ollu vielä hurjia ahtoja, siinä 0.3 bar luokkaa kun vasta rakennettu kone niin ei uskalla hirveästi vielä ahtaa

Posted: Sat Oct 15, 2005 11:05
by ArttuH
Ihan normaalia, mikäli kaasu ei ole ihan täysillä. Kaasuläppä rajoittaa ilman virtausta ja sen edessä on isompi paine kuin takana. Läpän ollessa täysin auki paine on läpän molemmilla puolilla lähes sama, mutta silloinkin läppä aiheuttaa aina jonkinlaista kuristusta virtaukseen ja siten laskee painetta. Joka tapauksessa tuon MAP-anturin pitää mitata nimenomaan koneeseen menevän ilman painetta, koska se ratkaisee syötettävän polttoaineen määrän.

Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.

Posted: Sat Oct 15, 2005 15:57
by Benkku
ArttuH wrote:Käytännön esimerkkinä tilanne missä kaasu pistetään kiinni täysiltä ahdoilta ja koneessa ei ole bypass-venttiiliä. Tällöin imusarjan paine putoaa hyvin alas, luokkaa 100-200kPa, mutta ahtoputkessa ennen kaasuläppää on edelleen täysi ahtopaine. Jos MAP-anturi mittaisi ahtoputken painetta, niin kone saisi edelleen maksimimäärän bensaa vaikka koneeseen ei mene juuri lainkaan ilmaa.
Kaasu suljettaessa imusarjan paine on tyypillisesti luokkaa 30 - 50 kPa.

Posted: Sat Oct 15, 2005 21:59
by ArttuH
Benkku wrote: Kaasu suljettaessa imusarjan paine on tyypillisesti luokkaa 30 - 50 kPa.
Jep, pilkkuvirhe iski. Ja käytännön lukemat riippuu sitten koneesta, kaasuläppien lukumäärästä yms. seikoista.