karhunen- wrote:Kyseessä on siis mersun m103 moottori eli kolmelitrainen bensa suora kutonen.
mulla oli vastaava 3 litrainen mersu "muutama vuosi" (joskus 2010-11) sitten megalla, en saanut lisäilmaluistilla ikinä toimimaan konetta kunnolla, edes vakio ke-jetillä

aina humppas tyhjäkäynti tai oli liian suurella automaatti laatikon mukavaa käyttöä ajatellen... ryyppyasetukset ja ase piti olla ihan tapissa, että jäi ekalla käyntiin pakkasella ja hieman piti painaa kaasua ekan 3-5 sek. ajan, muuta ongelma ei pakkasilla ilmennyt... toki sinä talvena ei tainnut olla kuin -25 C pakkastakaan, kun mulla tuo mega mersu oli ajossa, mutta en minä ainakaan lisäilmaluistia siinä pakkasilla jäänyt kaipaamaan...
mulla oli kyllä vakio imusarja käytössä ja siihen vain laitettu sähkösuuttimet, joten suuttimet hieman tukkivat koko lisäilmaluistin käyttämää kanavistoa ja siksikin se osoittautui turhaksi keksinnöksi tuossa kokoonpanossa...
eli tuon mersun m103 koneen saa kyllä sytkän ja bensan asetuksilla käymään tosi nättiä (n. 800 rpm) tyhjäkäyntiä, niin kylmänä, kuin lämpimänä.
mulla oli vain 315 cc/min suuttimet, joillakin yli 600 cc/ min suuttimilla tuolle olis varmaan saanut jo riittävästi bensaa kylmänä

on nimittäin aika vaativa bensan määrästä kylmänä tuo kone... nyt piti ryypyttää 3-5 kertaa ennen starttiyritystä, että hörähti heti tulille, eikä mennyt sahaamiseksi... lämminkin kone vaati aika ison ryypyn, ei ole muihin koneisiin tarvinnut noin rajuja asetuksia laittaa, toki kone oli jotain +500 000 km ajettukin jo, eikä muut kuin valvolinen 20w-50 racing öljyt pysyneet sisällä 1000 km kauempaa

mutta hyvin se silti meni ajossa, automaatti ja nuo kilometrit huomioiden, en saanut ikinä tankillisen keskikulutusta nousemaan yli 10 ltr/100 km

siististi ajaen meni 8 ltr/100 km... (kulutusseurantaa jaksoin tehdä n. 10 000 km matkalta)