Page 1 of 1

Polaris XC SP 600 microsquirt (2-tahti)

Posted: Mon Feb 01, 2016 17:37
by valexi
Terve!

Kunhan lumet lähtee, niin ajattelin aloittaa Pollen muuntamisen ruiskuksi. Nyt talven aikana olisi tarkoitus hommailla tarvikkeita mistä löytyy.

Kelkan sähköt aion muuttaa tasavirralle, kunhan tasasuuntaaja saapuu, samalla laittelen akun ja xenonit keulalle.

Suuttimet ja läppärungon ajattelin kannibalisoida jostain Arctic Cat mallista, näitähän on eBay pullollaan ~50e hintaan. Esim Arcit Cat 700 EFI mallista voisi löytyä sopivat.

Tässä hieman ostoslistaa, johon voitte kommentoida.
  • Microsquirt
  • Läppärunko/suuttimet
  • Triggeripyörä?
  • Pakolämpötila-anturi

Sitten itse asiaan, eli muutamiin kysymyksiin. Nykyisessa magneetossahan on ilmeisesti kiinteä "triggeri" eli, sytytettävälle sylinterille lähtee automaattisesti pulssi, kun kone pyörähtää tiettyyn asentoon. Voiko tuohon tehdä lisätriggerit suuttimen lähdöille, vai onko helpompi ostaa triggeripyörä ja pultata se kiinni magneettoon?

MAP/MAF ja imuilman lämpötila. Käsittääkseni voin käyttää Catin läppärungosta löytyvää TPS anturia Microsquirtin kanssa? Onko imuilman lämpötila pakollinen? Moottorin lämpötilan saan varmaan Polariksen omalta anturilta, joka sijaitsee sylinterien välissä olevassa vesiputkessa.

2-tahtisissa Lambda anturi ei toimi, joten on käytettävä pakolämpötila-anturia. Onko tähän jotain suositusta, millainen kannattaisi laittaa?

Suutinten triggeröinnistä. Kannattaako pulssi lähettää kun mäntä on ohittanut pakoaukon, vai hieman ennen sitä? Käsittääkseni ruiskutuksen aikaistaminen ja myöhäistäminen olisi helpompaa, jos pelivaraa olisi molempiin suuntiin?

Voitte pitää tyhmänä ja haukkua homoksi, mutta myös asiallisia vastauksia ja neuvoja otetaan vastaan. Kuten "myy se kelkkas ja osta uudempi ruiskumalli."

Re: Polaris XC SP 600 microsquirt (2-tahti)

Posted: Mon Feb 01, 2016 19:26
by Vauhtivaunu
Aivan ensimmäiseksi olisi tärkeää että luet ja sisäistät Suomenkielisen megamanuaalin. Se on osittain vanhentunut, mutta megan perustoiminnan ymmärtämisen kannalta tärkeä. Osa vastauksista kysymyksiisi löytyy sieltä.

Et ilmeisesti aio muuttaa sytytysennakkoa megan ohjaamaksi? Silloin riittäisi kun saat megalle kierroslukutiedon eli jokaista sytytystapahtumaa kohden yhden pulssin. Jos vaikkapa kierroslukumittarin signaali on tällaista niin sen pystyisi haaroittamaan. En ole täysin perehtynyt 2-tahtikoneen sielunelämään ruiskutettuna mutta olen kuullut että ilmamassamittari olisi toimivin ratkaisu. Megahan toimii "normaalisti" imusarjanpainetiedolla eli MAP- anturilla JA imulämpöanturin eli IAT/MAT-anturin tiedolla. Molemmat tarvitaan että laite toimii. Ilmamassamittarin kanssa en ole varma imulämpöanturista mutta oletan että sekin on syytä olla.

Re: Polaris XC SP 600 microsquirt (2-tahti)

Posted: Mon Feb 01, 2016 21:36
by valexi
Viisaita sanoja sieltä. Pitääpä perehtyä manuaaliin huolella. Tuo ruiskun ohjaus kierrosluvun mukaan kuulostaa ihan järkevältä (lue helpolta) ratkaisulta. Tosin silloin menetetään mahdollisuus esim. kierrosrajoittimen nostamiseen.

MAP anturissa on se ongelma, että 2t helposti yskäisee takaisin läppärunkoon palojätettä/polttoainetta. Miten lie ko. anturin kestävyys tuollaisessa tilanteessa...

Re: Polaris XC SP 600 microsquirt (2-tahti)

Posted: Wed Feb 03, 2016 7:37
by ArttuH
Vielä selvennyksenä sen verran, että tuo ruiskutuksen ajoitus ei ole ihan ensimmäisiä juttuja millä kannattaa päätänsä vaivata. Useimmat Megasquirtin versiot/asennukset eivät ajoita ruiskutusta mitenkään, paitsi sen verran, että ruiskutuskertoja tulee haluttu määrä työkiertoa kohti. Käytännössä ajoituksella on melko pieni merkitys ainakin useimmissa koneissa. Eroa ajoittamattoman ruiskutuksen ja täysin optimoidun ajoituksen välillä tulee lähinnä tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla, vähän kaasuun reagoinnissa ja ehkä joku hassu prosentti huipputehoissa. Kaiken kaikkiaan erot on pieniä ja niidenkin aikaan saamiseksi saa käyttää huolella aikaa ajoituksen hieromiseen. Äkkiä arvaisin, että normaalissa (ei direct injection) 2t-koneessa tällä on vieläkin vähemmän merkitystä, kun seos pyörii kampikammion kautta sylinteriin.

Muuten projektissa kannattaa ensimmäiseksi päättää haluaako ohjata sytkää Megalla. Jos ei, niin sitten ei tarvita mitään triggeröintiä kampuralle kunhan kierrostiedon saa jotenkin alkuperäiseltä sytkältä. Samalla välttyy aika monelta päänvaivalta, joita sytkän toteutukseen helposti liittyy. Sytkän ohjauksen voi hyvin lisätä myöhemminkin jos sille tuntuu olevan tarvetta.

Yhtään 2t-konetta en ole Megalla tehnyt tai säätänyt, mutta olen ymmärtänyt, että yksi suurimpia haasteita säätämisessä on pakoputken vaikutus. Putken lämpötila kun vaikuttaa ilmeisesti aika paljon "tehopiikin" kierroslukuun ja sitä myöten koneen täytösasteeseen. Eli koneen täytös ja samalla tarvittava bensamäärä voi vaihdella samalla kierrosluvulla ja kaasun asennolla putken lämpötilasta riippuen. Tästä johtuen ilmamäärämittari on kiva keksintö, kun se pystyy huomioimaan tuon muutoksen, toisin kuin MAP- tai TPS-pohjainen säätö. Mutta jos kärsivällisyyttä riittää, niin voihan tuota kokeilla ensin MAP:illa tai TPS:llä. MAP-anturin pitäisi kyllä toimia ja kestää, mutta koneesta riippuen sillä saatavat lukemat voi olla enemmän tai vähemmän käyttökelpoisia.

Lambdan pitäisi toimia myös 2t-koneessa ja myös kestää kohtuullisen hyvin sopivasti sijoitettuna. Ilman sitä säätäminen saattaa olla kohtuullisen haastavaa, mahdollista toki jos osaamista löytyy tarpeeksi.

Re: Polaris XC SP 600 microsquirt (2-tahti)

Posted: Fri Feb 05, 2016 13:49
by valexi
Kiitos vastauksesta.

Staattorin antama rpm tieto näyttäis vähän samalta signaalilta, mitä trikkerikiekko lukee. Tässä kuva staattorista:
http://www.partsreloaded.com/images/lar ... 36_LRG.jpg
ja toinen:
http://www.rmstator.com/media/catalog/p ... m01325.jpg

Eli periaatteessa laskisi vaan nuo "hampaat" ja tuo tyhjä väli on ns. nollakohta. Valkoinen ja valkopunainen johto.

Sillon saisin kampiakselin kierrostiedon ilman trikkerikiekkoa? Tämä olisi aika hyvä juttu, jos joskus myy kelkan, niin sen saisi laittaa vakioksi ja ottaa ruiskukamat talteen myöhempiä projekteja varten.

Tässä jotain tietoa sytytyksestä ko. koneessa:
http://www.greenhulk.net/forums/attachm ... 1245820667

Tuo lambdan toimimattomuus 2t koneessa näyttäisi olevan kanssa vähän mutua. Ainakin lämmitetyt mallit pitäisi kestää hyvin öljyä. Kelkkalehden sivuilla porukka asennellut seosmittareita.