uffa wrote:
Kiitokset hyvistä perusteluista. Alan pikku hiljaa kallistua uudempaan versioon tämän myötä. Mietin asiaa siltä näkökantilta ettei tuollainen foorttin peruskutonen vakiona tarvitsisi sen kummempaa ohjausta, mutta ilmeisesti tuossakin olisi olla "säätöjä" enemmänkin? Mitä etua käytännössä uudemmalla purkilla saisi aikaan?
säätöjä on enemmän, kyllä... näkeekö sen sitten hyvänä vai huonona asiana on mielipide kysymys... mulla menee MS1 säätämisessä ja asetusten teossa, n. 30 minuuttia - 1.5 h, että auto on katsastussäädöissä (mulla on hyvät pohjakartat/perusasetukset mitkä pienillä muutoksilla tuntuu taipuvan projektiin, kuin projektiin), jos kaikki on kunnossa heti sähköjen ym. osalta, eikä tarvitse yrittää saada itse megaa tulille... yhtä MS2 varustettua olen kerran säätänyt/yrittänyt laittaa asetuksia kohdalleen jotain 4 tuntia, että saatais edes triggeröinti tieto, enkä tajunnut siitä hevon vittua, kun säätämistä oli niin pirusti ja asetuksia ihan perkeleesti, MS3 en ole edes uskaltanut tutkia mitä sieltä löytyy... siitä MS2 tais lopuksi tulla vielä savut pihalle, joten se oli joku "400€ kokeilu" (ei onneksi ollut mun vika, vaan auton/megan omistajan oma kämmi kolvin kanssa...)
uudemman purkin (MS2 ja MS3) edut tulee lähinnä siitä, että sillä saa paremmin säätöihin ylisuurilla suuttimilla (ei tarvetta sun tapauksessa, koskee lähinnä ahdettuja koneita joista otetaan yli 200 hp/ltr, eli jotku +500 cc/min suuttimet) ja koska suutinten ohjaus on tarkempaa, myös lambda säätö on tarkempaa ja siten katalysaattorin toiminta (tässä kyllä pitäis sitten olla myös uudempaa moottoritekniikkaa kauttaaltaan käytössä, kuin tuo 60 luvun työntötanko 12 v cologne, että asiasta jotain konkreettista hyötyä olisi, mutta noin teoriatasolla säätö on tarkempaa)
voi käyttää tupla suuttimia jotka aukeaa tietyn pisteen jälkeen, joko ahdot tai kaasun asento, (ei tässäkään sulle etua/tarvetta), tosin tuota voi käyttää myös MS1 tietyin varauksin (ei kuitenkaan hires koodin kanssa)
vr tai hall anturin valinta on kai helpompaa, kun se tehdään jumpperoimalla joissakin uudemmissa levyissä (luultavasti jopa softalla ihan uusimmissa), tosin sitä ei tehdä kuin kerran, eli silloin kun levyä kasataan/muutetaan toiseen anturityyppiin, en maksaisi tuosta ominaisuudesta kovin paljoa, ehkä 10€ arvoinen työmäärään nähden, mitä v2.2 levylle tehtävä hall modi vaatii... vr anturia taas en itse ainakaan tule koskaan käyttämään, ellei siihen ole jotain erittäin pakottavaa syytä, koska ne aiheuttaa 95% kysymyksista/ongelmista triggeröinnin osalta, myös siinä paskaksi menneessä MS2 v3.xx oli vr anturointi yhtenä osasyynä... hall anturilla (tai optisella anturilla, sama modi käytössä molemmissa) tehdyn triggeröinnin olen itse huomannut paljon "vikasietoisemmaksi"/vähemmän ronkeli kuun asennosta ym. eli hall joko toimii tai ei toimi (anturi rikki/vääränlaiset osat käytössä) vr anturi voi toimia, olla toimimatta tai molempia yhtä aikaa

siinä sitten pyöritellään potikoita kuukausi tolkulla ja välillä toimii ja ei toimi...
sekventaali ruiskutus (MS2 ja MS3, MS3 käsittääkseni paremmin toteutettu/oikeasti täys sekventaali), no ei tästäkään sulle oikein apua/hyötyä, jos tarkoitus kerran on käyttää vain kahta suutinta epämääräisten matkojen päässä imuventiileiltä V6 koneessa, sullahan tulee kaasuläpältä 1 ja 2 pytyn imuvenalle matkaa eniten, 3 ja 4 pytylle lyhyin matka ja 5 ja 6 pytylle sitten jotain noiden1/2 ja 3/4 parien väliltä ja vielä eri suuntaan, kuin 1/2 ja 3/4 parit, että onnea vaan hyvän tyhjäkäynnin osalta

voihan se olla tietysti niinkin, että tuossa cologne koneessa on sellaiset toleranssit muutenkin, ettei tuosta ole edes varsinaisesta haittaa, vaan voi siis olla hyväkin, että seos etsii aikansa sitä oikea reikää mistä pääsis menemään sylinteriin... mutta harvemmin tuollaisesta asiasta mitään hyötyä saadaan...
sylinterikohtainen ennakon säätö (MS3) ei taaskaan osu sun kohdalle mitään apua/hyötyä, koska suorasytkä romppeet ei oikein mene ulkonäöllisesti 60 luvun tehdasasennuksesta...
MS3 logitus muistikortille, ei tarvitse aina pitää läppäriä mukana/kytkettynä, jos haluaa selvitellä jotain toimintaa, voi olla ihan kätevä ominaisuus joidenkin mielestä, itse en ole kaivannut...
häiriö herkkyyksiin en osaa sanoa eroa v2.2, v3.0 ja v3.57 levyjen osalta, yhdessä omassa projektissa oli v2.2 levy ja "kilometri ylimääräistä sähköjohtoa" johtosarjassa sikin sokin konetilaa, kuitenkin niin paljon, että katsastusmieskin ihmetteli, että voiko tuo muka käydä tuolla "johtosarjalla"

mihinkään paljon foorumillakin huomiota saaneisiin häiriöihin en ole ikinä megan kanssa törmännyt

asennuksia on ollut perus jakaja modista hukkakipinä suorasytkään, tuon asian kanssa ollut joko käsittämättömän hyvää tuuria tai osat on tulleet muuten vain valittua yhteensopivuus taulukon paremmasta päästä (liittyy tietysti tuohon hyvään tuuriin...)
nitroista, vesiruiskuista, jonkin tason vetoluiston estoista jne. kisa jutuista tuskin tarvitsee tähän mitään erityistä edes mainita... niissä etu on tietysti MS2 ja MS3 puolella
mitään varsinaista haittaa ei siis ole, vaikka MS2 tai jopa MS3 valitsetkin, mutta ei oikeasti kyllä oikein mitään etuakaan... jälleenmyynti arvo tietysti parempi näillä uudemmilla... MS1 ei käytettynä kyllä yli 50 € enää kannata maksaa (pyytää aina tietysti saa, mutta joku tolkku näissäkin asioissa) ja uutena ei kannata edes harkita, mutta juuri tuon halvan hintansa takia käytettynä on vielä ihan potentiaalinen purkki perus moottorinohjaukseksi... (toivottavasti kukaan ei ole kuvitellut, että olisin viimeisen 5 vuoden aikana suositellut uuden MS1 hankkimista

)
autotune myy sitä omaa "MS2 versiotaan" 200€:lla kasattuna

(johtosarja ei kuulu hintaan)