Page 1 of 1

LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Tue Jan 12, 2016 19:35
by TommiT
Löytyykö miltään valmistajalta sellaista mittaria missä olisi laajakaista LSU 4.9 anturilla ja EGT samassa mittarissa?

Lisäksi mittarin pitäisi olla vesitiivis koska tulee moottoripyörään. Tuo EGT olisi tärkeä koska kyseinen pärrä on kaksitahtinen 500cc johon työnalla microsquirt V3. Ensiksi meinasin ostaa innovaten MTX-L mittarin mutta sitten tuli mieleen jos saisi EGT:n samaan mittariin. Onko hyviä ehdotuksia? Pienellä googletuksella ei oikein löytynyt mitään.

Vielä jatkokysymyksenä sellainen että miten kannattaa toteuttaa login ottaminen tälläisessä tapauksesa kun kyseessä on pärrä ja vielä sellainen millä ei voi ajaa tiellä vaan pelkästään radalla? Säätämällä pelkästään dynossa moottoria tuskin saa tarpeeksi ajettavaksi vaan loppu säätäminen olisi tehtävä radalla testaamalla oikeissa olosuhteissa. Pitääkö olla repussa joku ssd levyllä oleva läppäri vai kuinka käy kätevimmin?

Re: LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Tue Jan 12, 2016 21:15
by ArttuH
Onko tuossa joku erityinen syy, että pitää olla juuri LSU 4.9? VEMS:in mittarissa olisi molemmat lambda ja EGT, mutta se käyttää LSU 4.2 anturia.

Loggaukseen tuo läppäri repussa on yksi ihan toimiva ratkaisu, tosin ei ihan joka suhteessa kätevin mahdollinen. Ei tarvii edes olla SSD-levyä, ainakaan mulla ei ole ollut perinteisten mekaanisten levyjen kanssa mitään ongelmaa repussa kuskatessa.

Toinen vaihtoehto on laittaa BT-adapteri megan sarjaporttiin ja käyttää jotain android-puhelinta tai tablettia loggaukseen. Softaksi joko ShadowDash tai MS Droid. Itse olen lähinnä kokeilun vuoksi tehnyt joitain loggauksia tuolla Droidilla ja näyttäisi toimivan ihan kivasti. Tietty tuon BT-yhteyden kanssa voi aina olla enemmän tai vähemmän säätämistä jos niikseen sattuu.

Tai sitten vaihdat Microsquirtin johonkin MS3-pohjaiseen purkkiin ja loggaat suoraan SD-kortille :)

Re: LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Tue Jan 12, 2016 23:10
by TommiT
Minulla on jo ennestään tuollainen vemsin mittari missä egt mutta se ei ole vesitiivis ja lisäksi 4.9 vie vissiinkin virtaa vähemmän kuin 4.2 anturi. Tässä pärrässä kun on hieman tarkalla virran riittävyys eikä pakkanen ainakaan auta asiaa. Tietäjät käskivät sijoittaa anturin tavallaan erilliseen pieneen tilaan pakoputkenputken paksuimman kohdan kylkeen niin että vain pieni osa kaasuista menee anturin kautta pihalle. Näin saa kuulemma moninkertaistettua anturin keston 2T koneessa. Luultavasti tämä aiheuttaa sen että anturi joutuu lämmittämään aika ahkeraan itseään ja kuluttamaan virtaa. Eikös 4.9 anturin pitäisi olla myös kestävämpikin?

Olisin jo alkujaankin alkanut tekemään tätä projektia ms3 purkilla jos vaan siitä olisi ollut valmiina fyysisesti pienempiä malleja koska tilat on niin ahtaat. Nytkin tuon microsquirtin kanssa on todella ahdasta. Koska pyörä on jääradalle tehty kisapyörä niin olosuhteetkin ovat todella karut. Välillä on pakkasta 30-astetta ja välillä vesi lentää. Tärinätkin ovat sellaista luokkaa että en usko läppärin kestävän normi kovolla repussa. Täytyy melkein hommata tuollainen BT-adapteri ja toivoa että saan sen toimimaan puhelimen kanssa hyvin. Nytkin pidän puhelinta jossa racechrono toisessa ajotakin taskussa ja gepsimokkulaa toisessa taskussa. Onko niissä BT-adaptereissa jotain järkihintaista mallia mikä kannattaa ostaa?

Re: LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Wed Jan 13, 2016 17:08
by Masi_K
Wb anturia pyritään pitämään sähkövirralla "tasalämpöisenä". Kun pakokaasulämpö on kuumempaa kuin tavoite anturin lämpötila, pudotetaan tai vähennetään lämmitysvirtaa. Näin siis periaatteessa.

Re: LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Wed Jan 13, 2016 20:51
by ArttuH
Jep, kyllähän 4.9 taitaa olla lähes kaikissa suhteissa parempi, mutta en ole ollenkaan varma, että onko ero kovin suuri. Etenkin virrankulutuksen suhteen luulisin eron olevan aika marginaalinen. Itse ehkä tyytyisin tiivistelemään tuon VEMSin mittarin jos sellainen jo löytyisi valmiina nurkista. Tai sitten ostaisin itseltäni MS2-ohjainpurkin, jossa on EGT-anturin liitäntä sisäänrakennettuna :lol:

Tuon anturin erilliseen tilaan sijoittamisen olen itsekin kuullut vinkkinä asiaan perehtyeiltä, itse ei ole vielä tarvinnut kokeilla.

No joo, jos Microsquirtin kanssakin meinaa olla ahdasta, niin sitten ei mikään MS3-vaihtoehto taida suosiolla mahtua. BT-adaptereina olen käyttänyt suunnilleen halvimpia mitä milloinkin olen ebaystä löytänyt. Jotain tuon tyylisiä:
http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-RS232 ... 1878998271

Re: LSU 4.9 sekä EGT samassa mittarissa

Posted: Wed Feb 10, 2016 21:54
by TommiT
Hommasin sen BT-adapterin mutta mittari on vielä hieman ongelma. Ainakin alkuun taidan käyttää sitä jo olemassa olevaa vemsin mittaria. Penkissä säätämisessä vesitiiviys ei ole ongelma joten vems käy siihen hyvin koska egt samassa.

Haluasin kuitenkin sen EGT arvonkin mukaan loggaukseen ja tuossa kun lueskelin microsquirtin ohjekirjaa niin olin ymmärtävinäni että siihen saisi SPAREADC analogia sisääntuloon EGT arvon. Ymmärsinkö oikein?

Tuli vaan mieleen että saakohan tuosta vemsistä mitenkään laajakaistasignaalin rinnalle 0-5V ulostulona EGT arvoa? Vai onko hankittava erikseen EGT amplifier josta sitten EGTsignaali megalle? Yritin googlella etsiä vemsistä tietoja ja ohjeita mutta on kyllä todella salatiedettä nuo vemsin vehkeet. Ei tahdo löytyä mitään kunnon ohjeita :evil: Sen verran löysin että siinä vanhemmassa V1 vems mittarissa sai ulotulosta joko Lambda tai EGT signaalin mutta ei molempia yhtäaikaa koska vain yksi output.