Page 1 of 1

Minimi aukioloaika

Posted: Wed Dec 30, 2015 23:52
by Vilderi
Tuli hommattua varmaan pienessä pöhnässä 2l 4 syl ooppelin moottoriin (c20ne) 870 cc suuttimet (koko riippuu mistä katselee)
Suuttimet siemens deka

Auto ajossa, ensimmäiset 150km takana. Säädöt hakee paikkaansa hyvin kunhan hoksaa miten homma toimii. Suuttimet aukeaa kaikki samaan aikaan. Tyhjäkäynnillä 1.4ms, vähän tuhdilla käy (afr 13.4)

Kaikki kuitenkin toimii suht kivasti, millaisia ongelmia pitäisi ilmetä? Tai millaisia ongelmia pitäisi ymmärtää hakea?

Polttoaineena 98e, etanolia kun ehtii, helpottanee tuota tyhjäkäyntiä, vai mitenkä mahtaa suuttimet virrata alkoholilla vs bensalla?

Polttoaine tulee tankista ja palaa tankkiin, tukissa vakio säädin ilman alipaineletkua. Alipaine puuttuu koska suunnitelmissa hävittää paluulinja, keinolla tai toisella. viewtopic.php?f=2&t=9381

Painetta vois varmaan vähän tiputtaa, jos ei sillä pilaa suuttimen suihkua.

Ms1 extra v3.0 ruuttana. Kuinka pientä aikaa mega pystyy pitämään auki ohjelmasta? Ja mitenkä rauta suoriutuu?

Re: Minimi aukioloaika

Posted: Thu Dec 31, 2015 9:27
by Masi_K
No jos mietit että sumun deadtime on määritety esim 1ms ja idlellä tuneri ilmoittaa jo 1.4ms. Tällöin sumu on auki kerrallaan siinä 0.4ms.(muistinvarassa) Odotettavissa on katkonaista moottorijarrua tai tyhjäkäyntiä kun vielä tuosta laihennat. Luonnollisesti puristetulla leivällä tilanne paranee kun joudut sumuttaa sen nyrkkisäännön verran enempi kautta linjan. Ms1 cpun vanhuuden ja hitauden eron uudempiin huomaa juuri tuolla pienten aukioloaikojen ohjauksen resoluutiossa. Myös hakemalla haettu deadtime vaikuttaa juuri samassa tilanteessa. Jotenka sen haku on suositeltavaa.

Re: Minimi aukioloaika

Posted: Thu Dec 31, 2015 15:55
by ArttuH
Liian pieni aukioloaika oireilee lähinnä niin, että seosta ei meinaa saada pysymään tasaisena tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormalla. Eli vaikka latausjännitteen tai ilman lämpötilan muutokset heiluttavat seosta kohtuuttoman paljon. Samaten säätökartan muutokset saattavat vaikuttaa tulokseen ennakoimattomasti. Sylinterien välille voi myös tulla heittoa.

Noin äkkiseltään kuulostaa, että tuo suuttimien ja koneen yhdistelmä alkaa olemaan jo hiukan haastava, mutta tuskin mitenkään mahdoton. Joskus olen säädellyt 1000cc suuttimilla olevaa Volvon konetta (joku 2-2,3l) MS1:llä ja kyllä siitäkin ihan toimiva tuli. Sitten vähän fiksummilla ohjaimilla on tehty aika paljon pahempiakin yhdistelmiä, esim. 2000cc suuttimet 1,3l koneessa E85:llä.

Hyvään tulokseen pääsemiseksi tärkeää on saada suuttimien dead time kohdalleen ja lisäksi myös dead time:n jännitekorjaus. Ja mielellään vielä suutinkohtaisesti jos on haastava yhdistelmä kyseessä. Näitten säätelyssä vaan tulee aika äkkiä MS1:n rajat vastaan ja lisäksi siinä on suuttimien ohjauksen resoluutio varsin kehno. Tuohon saa jonkun verran parannusta hires-koodilla, mutta melkein ennemmin suosittelisin MS2:een päivittämistä.

E85 antaa aika mukavasti lisää pelivaraa. Suuttimien virtaukseen sen käyttö ei sinällään vaikuta, mutta kun sitä saa syöttää joka tilanteessa sen noin 30% enemmän, niin vastaavasti aukioloajatkin kasvavat. Lisäksi etanoli ei ole läheskään yhtä tarkka oikeasta seoksesta kuin bensa, niin pienet seoksen heittelytkin tuntuvat vähemmän.