Ahtopaineohajus sähköiseksi.
Posted: Sat Aug 15, 2015 12:08
Tervehdys. Olen tässä jo megan kanssa edistynyt sen verran että pyöräytin vaihteistostani hampaat kiertoradalle,eli voimaa alkaa olla yllättävän suuri määrä. Ajattelinkin että voisin alkaa tuota ahtopainetta ohjailemaan megalla mekaanisten säätöjen sijaan.
Soittelin tuossa rullamies-Hariselle ja kyselin tyhmiä ahtopaineen säätämisestä ylipäänsä ja sainkin itselleni uutta ja mielenkiintoista tietoa. Meinasivat siellä että täydestä ahtopaineesta ei ole iloa enää kierroksilla ja sitä kannattaisikin pudottaa ahtohuipun jälkeen ettei suotta synny ylimääräistä lämpöä sylintereihin.
Tästä syystä täytyy siis olla tarkkana hukkaportin vastapaineohjauksen kanssa.
Ja kysyisinkin että onko täällä ketään moisen asian kanssa painineita joka osaisi neuvoa tässä ohjauksen rakentamisessa?
Sen verran olen jo kartalla että hukkaportin säätöventtiilin kytken vapaana olevaan IAC2A lähtöön (PWM ohjauspiirin kautta tietysti), mutta luulen että vastapaineestakin voisi olla hyötyä??
Eli saako megaan kytkettyä myös tuollaisen on/off vastapainetta ohjaavan venttiilin, joka tietyssä paineessa kytkeytyy, eli katkaisee vastapaineohjauksen, jonka jälkeen pelissä olisi vaan ahtopainetta säätävä venttiili??
En omalla tonkimisellani löytänyt moista valikkoa mistään niin koitan taas viisaammilta kysellä.
Toinen vaihtoehto joka tuli äkkiseltään mieleen, mutta luultavasti tyrmääntyy kun alan sitä enemmän miettimään, oli että olisi kaksi samanmoista säätöventtiiliä kytketty rinnakkain mutta toiminta olisi toisiinsa nähden käänteinen. Näin ollen ahtopaineen noustessa nousisi ensin vastapaine ja kun mega alkaa ohjata niin alkaa vastapaine rajoittua ja ohjauspaine nousta kalvolla. Luulen silti että vastapaineen olisi parempi katketa kerrasta tietyssä paineessa että siitä saisi maksimaalisen hyödyn mutta kertokaa nyt mitä mieltä olette niin pähkäilen sitten lisää.
Soittelin tuossa rullamies-Hariselle ja kyselin tyhmiä ahtopaineen säätämisestä ylipäänsä ja sainkin itselleni uutta ja mielenkiintoista tietoa. Meinasivat siellä että täydestä ahtopaineesta ei ole iloa enää kierroksilla ja sitä kannattaisikin pudottaa ahtohuipun jälkeen ettei suotta synny ylimääräistä lämpöä sylintereihin.
Tästä syystä täytyy siis olla tarkkana hukkaportin vastapaineohjauksen kanssa.
Ja kysyisinkin että onko täällä ketään moisen asian kanssa painineita joka osaisi neuvoa tässä ohjauksen rakentamisessa?
Sen verran olen jo kartalla että hukkaportin säätöventtiilin kytken vapaana olevaan IAC2A lähtöön (PWM ohjauspiirin kautta tietysti), mutta luulen että vastapaineestakin voisi olla hyötyä??
Eli saako megaan kytkettyä myös tuollaisen on/off vastapainetta ohjaavan venttiilin, joka tietyssä paineessa kytkeytyy, eli katkaisee vastapaineohjauksen, jonka jälkeen pelissä olisi vaan ahtopainetta säätävä venttiili??
En omalla tonkimisellani löytänyt moista valikkoa mistään niin koitan taas viisaammilta kysellä.
Toinen vaihtoehto joka tuli äkkiseltään mieleen, mutta luultavasti tyrmääntyy kun alan sitä enemmän miettimään, oli että olisi kaksi samanmoista säätöventtiiliä kytketty rinnakkain mutta toiminta olisi toisiinsa nähden käänteinen. Näin ollen ahtopaineen noustessa nousisi ensin vastapaine ja kun mega alkaa ohjata niin alkaa vastapaine rajoittua ja ohjauspaine nousta kalvolla. Luulen silti että vastapaineen olisi parempi katketa kerrasta tietyssä paineessa että siitä saisi maksimaalisen hyödyn mutta kertokaa nyt mitä mieltä olette niin pähkäilen sitten lisää.