Page 1 of 1

Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Tue Aug 11, 2015 10:32
by Masi_K
Tuossa sigun Vauxhallissa on siis 1.ruisku jossa suutin kastelee kaasuläppää. Läpän jälkeen alumiini imaria on noin 13cm ennen kantta jossa kanava jakaantuu kahteen. Onhan kyseessä siis oldschool ohv kansi jossa siiamilaiset kanavat. Ruiskutustilana on siiamilainen. Dilemmana on että imulämpötilan muutos seokseen on hurja. Koska käytössä on imutorvi niin mittaan vapaata ilmaa imutorven vierestä joka on siten about se mikä on torven suulla. Nyt sit kun imettyyn ilmaan ruiskutetaan polttoainetta ja se imetään läpän ohi imusarjaan. Seoksen lämpötilahan laskee dramaattisesti arvoon X. Tästä johtunee se esim että imulämmön ollessa mittarissa esim 30 ja todellinen ulkolämpötila vaikka 15 on seos keskimäärin 5% poskellaan siellä täällä. Sitten jos tilanne onkin niin että ulkolämpötila onkin 26 ja imulämpö edelleen 30. On seos täsmälleen haluttu.

Kysymys kuuluukin että kuinka tälläisen saa haettua pois, vai saako ollenkaan ? Imusarjan alkuperäinen pakokaasuperustainen lämmitys on tukittu pois. Ihan kädellä tuntee kuinka imusarja kylmenee kun paikallaan pitää kierroksia päällä. Oon tästäsyystä ja varmasti myös vähän suuttimen deadtimestä johtuen joutunut hiukan taivuttamaan imulämpökorjauksen ideaaliarvoa molemmista hännistä pitäen noin 24 asteen korjauksen vakiona. Tilanne on sinänä törky surkee kun runko ja imuilman otto sijaitsevat pakosarjan päällä suoraan. Mutta näin se on ollut uudesta asti. Suunnittelin jo volvo 144 perustaista ilmanputsaria millä saisi ilman tuotua maskin takaa putkea pitkin sutikoteloon. Mutta tuo ei onnistu ennenkuin kaasuvaijerin toiminnan muuttaa 180astetta. :(

Koneessa on vetoja hienosti kyllä. Lambda takaisinkytkentähän korjaa ym ongelman aika hyvin. Mutta aiheuttaa myös sitten vähän ikäviä laihalla olo yms tilanteita kun map perustainen kiihdytysrikastus ei käsittämättömästä syystä vaan tunnista tuossa reilua kaasun polkasua tyhjäkäynniltä. Mut ei tästä sen enempää, kait ? :D

Re: Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Wed Aug 12, 2015 9:02
by Vauhtivaunu
Minkälainen bensapaineensäädin ja onko sille ohjaus?

Re: Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Wed Aug 12, 2015 9:08
by Masi_K
3bar paine kiinteästi possilaisella säätimellä. Eiole siis letkua imarista säätimeen. Painelinjassa on paineen tasain vähentämässä hurjasti yhden suuttimen aiheuttamaa tykytystä.

Re: Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Wed Aug 12, 2015 10:53
by Vauhtivaunu
Ok. Sitä ajoinkin takaa että bensapaineen on tässä tapauksessa oltava vakiopaine.

Taitaa olla että ilmamassamittari olisi ainut konsti päästä eroon seoksen vaeltamisesta lämpötilan mukaan.

Re: Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Sat Aug 22, 2015 22:04
by Masi_K
Niin. Tyhjäkäyntiseos mikä päivällä auringonpaisteessa tai alkuillan auringonpaisteessa pyörii siinä 14.5-15 afr on yöllä kuumalla imusarjalla kaupungin keskustassa nysväämisen jälkeen 12.8afr. :D Eli tarkoittaako tämä että mun kannattaa ottaa käyttöön pakokaasuperustainen imusarjalämmitys ? Epäilen sitä rajusti kun nytkin pakokaasut kovaa ajettaessa ovat vähän huonoa hi flow valupakosarjaa hehkuttavaa sorttia. Et käykö mulla nyt tossa niin että bensaa vaan tiivistyy imariin hitosti kun se vetää sen kylmäksi normiajossa ja tiiviissä nurkkanysväyksessä sitten imari lämpee ja siihen ei sitten tartu seosta niipal pintaan? Jonka takia sitte mehu on tuhdilla. Kuitenkin nysväyksen jälkeen kun pääsee isolle tielle, niin maantievauhissa seos on heti kohdallaan vaikka imulämpö on vielä isosti koholla. Eli koska virtaus on suurempi?

Ihania nää tälläiset muinaiset systeemit.

Re: Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.

Posted: Sat Jun 04, 2016 22:12
by Masi_K
Uusi kesä taas ja saman ongelman kanssa painintaa (muiden ohella). Jonoteltiin kaupungin keskustassa tossa ja imulämmöt kipitti lähes 70 asteeseen. Seos pysytteli modatun ilmantiheys kartan takia tyhjäkäynnillä siedettävästi lähellä 14afr. Heti kun lähtee ajamaan eli nousee moottorissa olevan ihmeellisen tyhjäkäyntikuopan reunan yli, menee seos kautta alueen laihalle kun tiheuskartta sitä vielä reilusti vähentää.

Millähän saisin tuon kuopan hälvenettyä pois ? Nostin perusennakon 20 asteeseen. Se vähenti aika kovastikkin tuota, mutta ongelma on edelleen selvä. Kannattaneeko hakea ruiskutusajotusta? vai jotain ihan muuta. Yli 20 asteen ennakko 900 kierokselle kuullostaa aika paljolta. Tosin maksimi ennakko on 45.. Paikaltaan kaasua reilusti läimäytettäessä pitää kiihdytysrikastusta olla rajusti. Vähänkin ylemmältä kierrokselta polkastaessa, ei mehua tarvii antaa oikeastaan paljoa enempää kuin muihinkaan moottoreihin.

Eli moottori on selkeesti matalapuristeinen ja nokassa on huuhtelua.