Pitkän imarin ja imulämmön vaikutus seokseen.
Posted: Tue Aug 11, 2015 10:32
Tuossa sigun Vauxhallissa on siis 1.ruisku jossa suutin kastelee kaasuläppää. Läpän jälkeen alumiini imaria on noin 13cm ennen kantta jossa kanava jakaantuu kahteen. Onhan kyseessä siis oldschool ohv kansi jossa siiamilaiset kanavat. Ruiskutustilana on siiamilainen. Dilemmana on että imulämpötilan muutos seokseen on hurja. Koska käytössä on imutorvi niin mittaan vapaata ilmaa imutorven vierestä joka on siten about se mikä on torven suulla. Nyt sit kun imettyyn ilmaan ruiskutetaan polttoainetta ja se imetään läpän ohi imusarjaan. Seoksen lämpötilahan laskee dramaattisesti arvoon X. Tästä johtunee se esim että imulämmön ollessa mittarissa esim 30 ja todellinen ulkolämpötila vaikka 15 on seos keskimäärin 5% poskellaan siellä täällä. Sitten jos tilanne onkin niin että ulkolämpötila onkin 26 ja imulämpö edelleen 30. On seos täsmälleen haluttu.
Kysymys kuuluukin että kuinka tälläisen saa haettua pois, vai saako ollenkaan ? Imusarjan alkuperäinen pakokaasuperustainen lämmitys on tukittu pois. Ihan kädellä tuntee kuinka imusarja kylmenee kun paikallaan pitää kierroksia päällä. Oon tästäsyystä ja varmasti myös vähän suuttimen deadtimestä johtuen joutunut hiukan taivuttamaan imulämpökorjauksen ideaaliarvoa molemmista hännistä pitäen noin 24 asteen korjauksen vakiona. Tilanne on sinänä törky surkee kun runko ja imuilman otto sijaitsevat pakosarjan päällä suoraan. Mutta näin se on ollut uudesta asti. Suunnittelin jo volvo 144 perustaista ilmanputsaria millä saisi ilman tuotua maskin takaa putkea pitkin sutikoteloon. Mutta tuo ei onnistu ennenkuin kaasuvaijerin toiminnan muuttaa 180astetta.
Koneessa on vetoja hienosti kyllä. Lambda takaisinkytkentähän korjaa ym ongelman aika hyvin. Mutta aiheuttaa myös sitten vähän ikäviä laihalla olo yms tilanteita kun map perustainen kiihdytysrikastus ei käsittämättömästä syystä vaan tunnista tuossa reilua kaasun polkasua tyhjäkäynniltä. Mut ei tästä sen enempää, kait ?
Kysymys kuuluukin että kuinka tälläisen saa haettua pois, vai saako ollenkaan ? Imusarjan alkuperäinen pakokaasuperustainen lämmitys on tukittu pois. Ihan kädellä tuntee kuinka imusarja kylmenee kun paikallaan pitää kierroksia päällä. Oon tästäsyystä ja varmasti myös vähän suuttimen deadtimestä johtuen joutunut hiukan taivuttamaan imulämpökorjauksen ideaaliarvoa molemmista hännistä pitäen noin 24 asteen korjauksen vakiona. Tilanne on sinänä törky surkee kun runko ja imuilman otto sijaitsevat pakosarjan päällä suoraan. Mutta näin se on ollut uudesta asti. Suunnittelin jo volvo 144 perustaista ilmanputsaria millä saisi ilman tuotua maskin takaa putkea pitkin sutikoteloon. Mutta tuo ei onnistu ennenkuin kaasuvaijerin toiminnan muuttaa 180astetta.

Koneessa on vetoja hienosti kyllä. Lambda takaisinkytkentähän korjaa ym ongelman aika hyvin. Mutta aiheuttaa myös sitten vähän ikäviä laihalla olo yms tilanteita kun map perustainen kiihdytysrikastus ei käsittämättömästä syystä vaan tunnista tuossa reilua kaasun polkasua tyhjäkäynniltä. Mut ei tästä sen enempää, kait ?
