Page 1 of 2

ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sat Jul 11, 2015 13:30
by Samu
Alusta asti pistänyt projekti vastaan kun ekaks kärähti puolet boksista kiitos johtosarjan valmistajan, ja nyt kun olen saanut auton "käymään", niin v6 käy n. 4 pytyllä. strobolla katottuna yks pytty hakkaa melkeen jatkuvaa kipinää, 2 on suurinpiirtein pimeenä ja loputkin jättää kipinää välistä.

moottori on scorpion 2.9 12v v6 ja boksin lisäksi on boschin hukkis ja hugon sytkämoduuli. kokeiltu jo toisella puolalla eikä mitään eroa. Kampuran päässä 36-1 ja cherryn hall anturi. TS:n datalogistakaan ei löytynyt mitään vikaa. :roll:

Boksi kävi ton kärähtämisen jälkeen ens korjattavana ja sitten uudestaan tarkistettavana kun ei tosiaan käynyt kaikilla, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja TS testimoodi kuitenkin toimittaa ihan ok. Mikä ihme siinä vielä vois olla??

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sat Jul 11, 2015 13:34
by Samu
ja toi moduuli kun ohjaa puolan maadotusta, niin saako sen toimivuutta jotenkin testattua?

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sat Jul 11, 2015 19:46
by Masi_K
Olisiko firmware sekaisin jos asetukset ovat oikein ? Turvallisin testi moduulille lienee on käyttää megan omaa sytkälähtö testiä ja skoopata ohjausta ja verrata esim latauksen pituutta siihe mitä ts näyttää.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Jul 12, 2015 12:36
by Samu
firmware pitäis olla tarkistettu viimeksi kun kävi tarkistettavana juuri tämän sytytyksen takia.
Mikä on megan oma sytkälähtö testi?

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Thu Jul 16, 2015 13:37
by Samu
ongelma toivon mukaan löyty sytkämoduulista. ilmeisesti kärähtänyt siinä samalla kun puolet boksista mutta testillä toimii, käydessä ei

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Wed Jul 29, 2015 18:37
by Samu
ja siihen rikkinäisen sytkämoduulin päälle vielä signaalihäiriöitä johdotuksissa. Kyllä se vähän oudolta vaikuttikin että johtosarjassa ei ollut häiriösuojattua kaapelia sytkäpuolella :roll:

mutta sitä en ymmärrä miksei nämä häiriöt näy tunerstudion datalogissa eikä missään signaalikäyrissä?? tai sitten en vaan tiedä miltä niiden pitäisi näyttää.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Thu Jul 30, 2015 5:29
by JaniM
Minkälaista häiriöö? Missä piuhoissa ei ole häiriösuojaa? Häiriösuoja laitetaan anturipiuhoihin ja tulpan johdot mahdollisimman kauas. Antureissa enemmän suojattuja piuhoja, mitä tarvitsee edes olla. Olihan häiriösuojatut tulpat ja hatut ainakin puolan päässä?
Logissa näät lost sync reason, jos hammastus tuottaa ongelmaa. Onhan kaikki jumpperit laitettu oikein triggerille? Kaksi per tulo löytyy.
Oliko se moduuli rikki mennyt?

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Thu Jul 30, 2015 20:00
by Tuuba
Ei sytytyksen ohjaussignaalijohtimet tartte olla suojattua, mitkä purkilta lähtee. Triggeröinnit kylläkin.
Kuulostaa hyvin tuttavallisesti samalta vialta kun mikä mulla tuli joskus omaan: VAG hukkakipinäpuola sisäisella pääteasteella, metritavarasta tehdyt kupariydinjohdot ja Q22P-U Denson tulpat. Alkas tulla jos jonkimoista häikkää, ECUn firmware korruptoitui ja jopa laajakaistaohjain sekosi. Tappelin häikän kanssa viikon ennenkö tajusin että olin erehdyksessä laittanut noi häiriösuojaamattomat tulpat. Siihen asti ja sen jälkeen oli käytetty Q22P-RU -tulppaa eikä ollut niin mitään ongelmaa. Mitä nyt yksi Hukkispuola meni rikki, alkas pääteaste pätkimään kuumana.
Tehnyt nyt kolmeen autoon ATDriveboardin johtosarjat autotunen aihiosta, eikä yhdenkään kanssa ole ollut mitään häiriötä, joka siitä johtuisi. Kaksi niistä ollut hukkakipinällä ja yksi VAG COP -puolilla.
Tarkista oikeesti noi tulpat: Jos tulpissa ei ole resistoria, eikä johdoissa häiriönpoistajaa ja johdot on kuparia niin siinä potentiaalinen vika. JOs taas tuo puoli on OK niin tarkista vielä kerran että olet kytkenyt kaikki maadoitukset oikein.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Fri Jul 31, 2015 8:18
by Samu
tulpat on ngk:n R-merkityt ja tulpanjohdot fixukselta ostetut punaiset tripla silikonit. Ennen näitä NGK-tulppia oli berun 3-kärkiset tulpat jotka tosin pimeni kun olivat vuoden seisoneet käyttämättöminä moottorissa :roll:

ja JaniM oli mennyt moduuli rikki. Se antoi A ja C lähdöistä yht'aikaa signaalia puolalle testimoodissa. Uudella moduulilla ei enää antanut. Sitten kun katoin taas strobolla niin ensin oli ihan samat ongelmat kuin ennen, eli 5-johto välkytti stroboa jatkuvasti, muut oli mykkiä/hyppivät välistä. Vaihdoin 1 ja 5 johtojen paikat puolalta ja nyt ei näytä kuin sellasia pieniä 3-5 välkähdyksen pätkiä välillä. Edelleen käy vajaana mutta vähän paremmin sen moduulin vaihdon jälkeen.

sitä häiriösignaalia epäilin kun mulla menee kaikki johtosarjan johdot yhdestä n. 50-55millin reiästä konehuoneen puolelle. on niitä vähän yritetty siinä erotella toisistaan mutta aika sumpussa on.

Ja ne maadoitukset pitäis olla ok. 4 johtoa sarjasta menee moottorin lohkoon ja samasta kohtaa menee lohko-runko kaapeli. moduuli on erikseen maadoitettu kanteen ja akku menee kahdella johdolla runkoon.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Tue Sep 01, 2015 18:06
by Samu
nyt on uutta parempaa häiriösuojattua kaapelia odottamassa laittoa. Siellä johtosarjassa oli kauhee tinaklöntti mihin oli tinattuna ne suojamaatot...ja sen klöntin keskellä meni suutinten signaalit :shock: eli sieltä on varmaan tinauksessa sulanut kuoret pois välistä.
Vaihdan samalla vielä sytkäpuolen johtoihin suojatun kaapelin ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi.
Mites JaniM Saako noita eculiittimeen sopivia pinnejä jostain ihan sähköliikkeestä vai pitääkö tilata sulta?

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Wed Sep 02, 2015 5:54
by JaniM
Pinnejä saat multa kyllä. Laitan postiin.
Siis piuhoja menee sukkien läpi mitä tinailtu? Ei kyllä pitäisi, ilmeisesti kasaaja ollut joku harjoittelija. Itse en noita kasaa ja kaikkia sarjoja en ole tarkasti syynännyt, kun ongelmia ole tähän asti ollut.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Wed Sep 02, 2015 13:16
by Samu
otan viikonloppuna paremman kuvan niin näet miltä se näyttää. mutta tosiaan edelleen on suojamaatto kiinni signaalissa ja tarkistin ettei se johtunut suutinten päästä vaan juuri tuosta tinauksesta. laita nyt ainakin 10 pinniä niin pitäis riittää.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Tue Sep 08, 2015 16:14
by Samu
se tinaklöntti olikin ihan oikeen kaapelin ympärillä, mutta löytys tommonen sieltä suutinten signaalista.
siellä ne menee kaikki +12v ja suojamaatto samaan tinaan :roll: eikös toikin suojamaatto kuuluis mennä oikeesti siihen klönttiin mikä on suojamaakaapelin ympärillä?
Image

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Tue Sep 08, 2015 19:16
by JaniM
Ei tuota suojamaata edes kuulu olla suuttimien syötössä. Toi nippu olikin näköjään niitä ekoja mallisarjoja tuolta valmistajalta. Nykyisisä ei ole edes noita suojamaita tuossa.
Nykäse poikki tuo sukka ja suojaa johdot.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sat Oct 03, 2015 21:49
by Samu
Onko lisää ehdotuksia mikä voisi sekoittaa hukkiksen toiminnan? Eli puolaparit antaa ihan erilaisia strobovaloja vaikkei sen pitäis olla mitenkään mahdollista, ja puola, moduuli ja boksi on tutkitusti ehjiä. :shock: :shock:

1-3 pytyt antaa melkein normaaleja valoja, ehkä hieman hyppii välistä ja 4-6 pytyistä pari iskee välillä jatkuvaa kipinää ja yksi on täysin mykkä, ja nämä voivat vaihdella eri starttauksilla että joku toinen on mykkä ja toinen iskee jatkuvaa...Tunerin testmodessa kaikki kuitenkin toimii normaalisti. :roll:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 8:19
by Masi_K
Jos testitilassa kaikki kipinöi kuten kuuluu ja startatessa ei. Olisiko jotain vikaa kampuran asennon luennassa ?

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 8:31
by JaniM
Trikkeritieto jos epätasainen tai väärä tai häiriöllinen, niin antaa mihin tahansa.

Oliko tuota tietoa nyt kertaakaan tsekattu varmaksi tooth loggerilla tai composite loggerilla?

Jokainen lähtö antaa kipinän, kun kierrostieto tulee tasaisesti. Ja kokeiltu toisessa autossa ohjainta ilman ongelmia.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 8:54
by Turbiini
Mitenkäs tässä on sytyts järjestys? Eli siis onko nuo 4-6 sylinterit pareina 1-3 sylintereille kuten rivi kutosissa? Mulla ei ole ainakaan ainuttakaaan lamppua joka hukkakipinällä toimisi molemmista päistä puolaa luotettavasti. Kipinä tulee mutta lamppu ei vilku kuin satunnaisesti vaikka anturin kääntääkin osoittamaan puolaan päin, anturi tulppaan päin vielä huonommin jos ollenkaan.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 14:00
by Samu
Täytyy kattoa vielä ne loggerit kun saan kamat paikoilleen. Kyllä jotain kampuran kampakuviota tuli ainakin kerran ihmeteltyä Tunerista ja näytti ihan tasaiselta. Hall-anturin ja triggerin väli on jotain 1-2millin luokkaa. Johdotkin kulkee pitkälti yksinään tai maajohtojen vierellä.

Mulla on bilteman perus strobo ilman mitään hienouksia. sytytysjärjestys on 1-4-2-5-3-6 ja parit meni jotenkin 1&5 4&3 2&6.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 14:55
by Puuhastelija
Samu wrote:parit meni jotenkin 1&5 4&3 2&6.
?????Kerroppas vielä mikä moottori sulla olikaan????

EDIT:
Joo meni ajatukset sekaisin kun joku puhu tossa välissä rivi kuutosesta, mut tuol ekassa viestissä olikin kuvaus moottorista.
Eli noinhan ne parit menee.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 15:12
by Puuhastelija
Onhan sulla sylintereiden numerointi tiedossa/oikein? Kun on noissa V moottoreissa eri tapoja numeroinnille.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 15:46
by Samu
on oikein. autodata ja 4vuoden kokemus fordin veekutosista.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sun Oct 04, 2015 18:49
by Turbiini
Joo eli tuolla sytyts järjestyksellä siis jos 1 2 ja 3 tulee kipinät oikein tulee ne pakosta myös 456 sylintereille. lamput vaan ei tykkää hukkakipinä puolan toisesta päästä lukea.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Mon Oct 05, 2015 17:49
by Samu
vaan kun ei tuu. :shock: auton kun starttaa niin ei käy tyhjäkäyntiä ja muutenkin huomaa ettei käy kaikilla on sen verran epätasaista röpötystä. Kokeilin kerran startata kaikki tulpat imukotelon päällä ja kyllä siinä yks oli tosiaan pimeenä ja eroa niillä "melkeen" normaaleilla ja niillä mitkä iskee kokoajan.

Huomenna saa taas rojut kiinni autoon ja katon vielä kaikki anturien johdot ja maatot läpi.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Mon Oct 05, 2015 18:08
by Puuhastelija
Otappa lokia kun se on käynnissä ja laita tänne näkyviin ja laita sit säätötiedosto kanssa tänne näkyviin niin kattellaan kun keretään...

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Tue Oct 06, 2015 5:11
by Aapeli59
Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikös se ole näiden hukkakipinäsysteemien kanssa sillai. Tulpan ollessa kokonaan "pimeä"(yhteys tulpanjohdon liittimestä keskielektrodiin poikki), niin silloin on aina kaksi tulppaa pois pelistä. Tosin voihan se tulppa vuotaa jostain välistä virtansa ulkoelektrodiin:kin, jolloin toinen kipinöi.

Jos taasen tulpanjohto on poikki, on aina kaksi tulppaa pois pelistä.

Jos siis sytytystulppa parista vain toinen antaa kipinän on sen toisen oltava jotenkin viallinen.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Tue Oct 06, 2015 13:37
by Samu
tulppia on kokeiltu 4 eri sarjaa :roll:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Wed Oct 07, 2015 6:56
by ArttuH
Jos hukkakipinäpuolan toisesta puoliskosta tulee kipinä ja toisesta ei, niin silloin vika on väkisinkin jossain tulppa-puola välillä. ECU ei pysty siihen vaikuttamaan.

Toisaalta taas jos testimoodissa toimii ok, niin sitten kaiken pitäisi olla kunnossa ECUn lähdöiltä tulpille asti. Eli ongelman olisi pakko olla triggeröinnissä tai ECUn koodin toiminnassa. Kuten Jani tuossa mainitsikin, niin jos triggeritieto ei ole luotettavaa ja tasaista, niin tuloksena voi olla vähän kaikenlaista sekoilua kipinäpuolella. Kannattaa ottaa logia koneen käydessä ja laittaa tänne jakoon. Siitä näkee ainakin sen, että saaco ECU mielestään kunnollista triggeritietoa vai ei.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Sat Oct 31, 2015 14:58
by Samu
jo nyt on kumma, ei lähde käyntiin ja kierrokset hyppii 100-500 välillä. ollut tässä talviautojen kanssa kiireitä niin ehtisin vasta nyt laittamaan boksin ja muut vermeet paikoilleen. triggerin ja anturin väli on n.1mm ja ennen kuin irrotin boksin ja puolan niin lähti sentään käyntiin.

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Posted: Mon Feb 08, 2016 12:54
by Samu
kumma kun logi näyttää että kierrostieto olisi tasaista, mutta tunerin mittari kuitenkin pomppii välillä nollaan :roll:

ja jotain sähkövikaa vielä on johtosarjassa kun molemmat lämpömittarit on jämähtäneet paikoilleen. Omat tutkimukset on edistyneet sen verran että epäilen jonkinlaista maadoitusvikaa. Jos yhdistän häiriömaadoituksen näkyvän pään lämpöanturin kaapelista maihin yleismittarilla mitaten, niin tunerissa rupeaa lämmöt näyttämään jotakuinkin oikein??? Ja tämä häiriömaa ei ole mistään kiinni auton maassa, vaan pelkästään boksin liittimellä yhdistettynä pinniin 43, joka on signaalimaa antureille.

Apu on tervetullutta jos näistä selityksistä jotain saa irti.