Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Posted: Mon Jun 08, 2015 20:00
Kyseessä on 350cid V8 TBI:llä.Megana on MS2extra v3.00 laudalla. Myös sytkä on megan ohjaama hukkakipinä. Käytössä on myös LC-1 laajakaista-lambda.
Tänään aloittelin megan 'oikeaa' säätämistä. Tähän asti menty oletus-/perussäädöillä jotka tuli osittain megan mukana joissa kartoissa on käytetty Y-akselissa TPS-pohjaista arvoa ja nyt käytössä on Speed density. Myös askelmat on muutettu sen mukaan. Kone kävi jotakuinkin hyvin noillakin säädöillä, mutta ajattelin 'aloittaa alusta' jotta saan säädöt kunnolla kohdalleen.
Poistin käytöstä kaikki ylimääräiset asetukset kuten lambdan ja tyhjäkäyntikin on vain open-loop. Tuossahan on 4-pinninen IAC-käytössä joka on askelmoottori.
Megan manuaalissa sanottiin, että haetaan tyhjäkäynti hyväksi noilla asetuksilla. Noh, sain AFR:n jonnekin 13.5 huitteille (pitäisi varmaan vaihtaa tämä lambdaksi niin ei tarttis arpoa polttoaineiden kanssa) Tyhjäkäyntisäädin oli jotakuinkin kiinni vain 1 stepin auki. Silti tuntui että tyhjäkäynti oli varsin kova n. 1000rpm ellei hieman ylikin.
Aloittelijalla meni tässä kohden hieman sormisuuhun. Koetin sytkää ja bensakarttaa säädellä, mutta ei se oikein tahtonut alemmas asettua. Toki on mahdollista, että jossain on imuvuoto, mutta aiemmilla säädöillä tyhjäkäynti oli alempi ja tänäänkin sain sen asettumaan alemmas, mutta AFR oli silloin jotain ihan muuta kuin tuo n. 13.5 mikä ilmeisesti olisi hyvä olla tyhjäkäynnillä. Kone kyllä käy tyhjää hyvin, mutta kierrokset on vain hieman liian suuret.
Kokeilin closed-loop asetuksiakin eikä silloinkaan tyhjäkäynti saavuttanut käyrässä asetettua arvoa vaan jäi korkeammaksi.
Tuo olisi varmaan hyvä saada kohdalleen ennen kuin jatkaa eteenpäin.
Tänään aloittelin megan 'oikeaa' säätämistä. Tähän asti menty oletus-/perussäädöillä jotka tuli osittain megan mukana joissa kartoissa on käytetty Y-akselissa TPS-pohjaista arvoa ja nyt käytössä on Speed density. Myös askelmat on muutettu sen mukaan. Kone kävi jotakuinkin hyvin noillakin säädöillä, mutta ajattelin 'aloittaa alusta' jotta saan säädöt kunnolla kohdalleen.
Poistin käytöstä kaikki ylimääräiset asetukset kuten lambdan ja tyhjäkäyntikin on vain open-loop. Tuossahan on 4-pinninen IAC-käytössä joka on askelmoottori.
Megan manuaalissa sanottiin, että haetaan tyhjäkäynti hyväksi noilla asetuksilla. Noh, sain AFR:n jonnekin 13.5 huitteille (pitäisi varmaan vaihtaa tämä lambdaksi niin ei tarttis arpoa polttoaineiden kanssa) Tyhjäkäyntisäädin oli jotakuinkin kiinni vain 1 stepin auki. Silti tuntui että tyhjäkäynti oli varsin kova n. 1000rpm ellei hieman ylikin.
Aloittelijalla meni tässä kohden hieman sormisuuhun. Koetin sytkää ja bensakarttaa säädellä, mutta ei se oikein tahtonut alemmas asettua. Toki on mahdollista, että jossain on imuvuoto, mutta aiemmilla säädöillä tyhjäkäynti oli alempi ja tänäänkin sain sen asettumaan alemmas, mutta AFR oli silloin jotain ihan muuta kuin tuo n. 13.5 mikä ilmeisesti olisi hyvä olla tyhjäkäynnillä. Kone kyllä käy tyhjää hyvin, mutta kierrokset on vain hieman liian suuret.
Kokeilin closed-loop asetuksiakin eikä silloinkaan tyhjäkäynti saavuttanut käyrässä asetettua arvoa vaan jäi korkeammaksi.
Tuo olisi varmaan hyvä saada kohdalleen ennen kuin jatkaa eteenpäin.