Page 1 of 1
Sytytys ongelma
Posted: Fri May 29, 2015 21:53
by veke
Moi kaikille!. Aloittelijana kirjoittelen.Eli vika alkoi yhtä äkkiä viime syksynä. Auto pätkäisi kiihdyttäessä ja kun painaa kaasua enemmän pudottaa ainakin vitos sylinterin pois ja kun tää toistuu tarpeeks kauan palaa 4pin hei yksikkö(tarvikemotti) ja pudottaa myös sylinterin numero 2 pelistä.Rauhallinen kiihdytys niin auto pelaa hyvin. Epäilin heti hukkakipinä puolaa(tarvikemotti) ja ostin toisen=ei mitään vaikutusta.Selailin hakua ja oon tutkinu trigerpyörän ja anturin.Anturi vähän heikosti oli kiinni mutta kumminkin toiminut näin ennemmin ja vähän tein sitä tukevammaksi. Ei ollu vaikutusta siitäkään ilmeisesti.. Nyt ollaan tilanteessa että kivet on ehjiä ja testattu ristiin niin se lähtö boksilta täytyy olla pimeä ilmeisesti mikä ohjaa 2ja5 sylinterien hukkakipinä puolaa(puola kokeiltu myös vaihtaa)?.Miten sen saan selville. Niille ilmeisesti on ledit tossa boksissa?.Joka tapauksessa ne kaikki kolme palaa kun virrat on päällä. Mitähän siitä nytte selvittäis? Olisko jollain selviä neuvoja mistä lähden jatkamaan. Ms on ilmeisesti ms1 v2.2 kun oon kuvia tutkinut niin eikö muissa oo se ecu jo erillainen kun tässä se on sellainen kampa niinku perus ruiskuboksissa. Vuosi näyttää 2002. Auto on bmw ja moottori m50b25 ahdettu(re85).Hukkakipinä puola ja 3kpl gm 4pin yksiköitä.Kaikki on tarvikemotin kamaa.
Re: Sytytys ongelma
Posted: Sat May 30, 2015 7:52
by Masi_K
Ota logia pätkäsystä.
Re: Sytytys ongelma
Posted: Mon Jun 01, 2015 18:38
by veke
No se ei enää nyt oikein pätki ku se ei tosiaan käy ollenkaan 2 ja 5 sylintereillä... Kun ne ledit palaa niin meinaako se että lähdön pitäis toimia?
Re: Sytytys ongelma
Posted: Tue Jun 02, 2015 21:29
by Masi_K
Ledin palaminen tai palamattomuus riippuu ihan siitä kuinkapäin sytkä lähdön ohjaus on.
Re: Sytytys ongelma
Posted: Wed Jun 03, 2015 17:05
by veke
No mistä täs nyt lähtis sitten matkaan?. Ne ledit syttyy kun virrat laittaa ja ne vilkkuu tosi nopeesti kun auto käy ja ringit on matalalla. Se ei vaan anna kipinää 2 ja 5 pyttyyn. Noi gm hei yksiköt niin oonko oikeessa että W On maadoitus, G on ohjaus, B on +12v ja C menee puolalle. Mitä tuohon G:hen pitäis tulla? 5v? Ilmeisesti niihin tulee vasta startatessa toi virta? Tunnistaako se kampiakselilta sytytyshetken vaan 1 sylinterille ja sitten määrittää muut vai miten se on?
Re: Sytytys ongelma
Posted: Wed Jun 03, 2015 21:58
by Vauhtivaunu
veke wrote:oonko oikeessa että W On maadoitus,
Ei ole. "W" on tarkoitettu HEI-jakajan triggerianturin plus (+) napaan. "G" on tarkoitettu anturin miinus (-) napaan. HEI-4 sytty-yksiköt maadoitetaan ruuvinreikien kautta ja jos niiden maadoitus on huono tai uupuu niin silloin tulee ongelmia.
Edit: korjasin vielä nuo triggerianturin napaisuudet.
Re: Sytytys ongelma
Posted: Thu Jun 04, 2015 11:16
by veke
Joo kiitti kuvasta. Tosin mulla ei oo noin kytketty. Mulla menee se W suoraan runkoon

.. C lähtee jenkakelloon ja puolalle (ohjausjohto?). G tulee boksiin x11 x12 x13 merkittyihin lähtöihin. B menee auton omaan johtosarjaan yhteen johtoon kaikista kolmesta hei yksiköstä että oisko se sitte kammen anturiin(anturi on kolme johtoinen). Kaikkiin näyttäis tulevan sama jännite ja maat toimii kun just mittasin. Eli periaatteessa noilta osin kunnossa. 2 ja 5 ei saa kipinää ja tulpat on ihan märät. Nyt niitä ledejä tarkkailin niin kun käännän virrat päälle niin että bensapumppu lähtee päälle niin kaikki syttyy hienosti. Kun käännän starttaus asentoon ja kone alkaa startata yksi ledeistä sammuu ja syttyy sen jälkeen uudelleen. Mittaukset näyttää että sielä jännite tulee jokaiseen yksikköön miltei samoilla lukemilla (0.5 volttia heittää se yksikkö joka ohjaa 2 ja 5puolaa)
Re: Sytytys ongelma
Posted: Thu Jun 04, 2015 18:49
by Vauhtivaunu
Mitä yritin selvittää eo. kuvalla ja selostuksella on, että ne HEI-kivet on tarkoitettu jakajasytytys-käyttöön sellaisen jakajan kanssa jossa on VR-tyyppinen ns. reluktori. Ne saa toimimaan megan kanssa ja hukkakipinänkin ohjaukseen muttei ne siihen ole tarkoitettu ja siksi sen ongelman selvittäminen on arpomista ja vaatii ymmärryksen niiden sytty-yksiköiden toiminnasta. Mega ottaa kammen tiedon sisään ja antaa ennakkotiedon ulos, HEI-yksiköillä ei ole mitään tekemistä sen kammentunnistuksen kanssa.
Heivaa ne mäkeen ja laita Boschin 0 227 100 203 sytty-yksikkö joka on alunperin tarkoitettu sen 6-reikäisen hukkakipinäpuolan ohjaukseen. Sulla on jo ne ns. ylösveto-lähdöt aika varmasti sinne tinattuna jos ledit palaa jo virrat päällä kun auto ei käy. Laitat vaan dwell-controlin päälle, vaihdat syttypalikan ja nautit ajamisesta.
Tai sitten opiskelet miten ne HEI-yksiköt toimii ja ratkaiset ongelman itse, en ala neuvomaan asiassa joka ei ole rautalangasta väännettävissä.
Re: Sytytys ongelma
Posted: Mon Jun 08, 2015 9:51
by veke
Joo kyllä kyllä. Tulin kyllä samaan tulokseen kaverin kans että jos sen muuttais boschiin. Ja joo ne ylösvedot on tinattuna. Auto nyt kumminkin saatiin käymään vaihtamalla yksikkö joka ohjasi noita sylintereitä vaikka yleismittarilla mitattuna näytti kaikki toimivan.. Mutta pistän tilaukseen sen boschin silti.