Page 1 of 1

Apua MS2 V3.0 kanssa, ei kipinää

Posted: Tue Apr 21, 2015 14:53
by mikkeee
Terve, olen ihan ekaa kertaa asentamassa autooni megasquirttia ja hommat on vähän hakusessa. Olen lukenut megamanuaalin mutta tekniikka sanasto lontooksi on aika huono niin en varmaan ole kaikkea ymmärtänyt oikein.

Eli, auto on Ford Sierra 2l ohc:lla jossa on alkuperäinen ruisku imusarja, korkeaohmiset boschin 440cc suuttimet ja itse laitettu trikkeröinti kampiakselilla.

-Megasquirt2 V3.0, kasattu muutama vuosi sitten protopartsilla ja tuli tämän projektiauton mukana. Ihan uusi käyttämätön täydellinen sarja siis. Boksin sisällä kaksi sytytyskiveä (gb14c40l) joilla ohjataan bosch (0 221 503 407) hukkakipinäpuolaa. Triggeripyörä on 4mm paksu 36-1 tyyppinen ja sitä lukee vr-anturi.
Tämä sarja EI ole ollut ikinä ennen missään kiinni ja kaikki komponentit ovat uusia ja käyttämättömiä.

Muutama kuva asetuksista ja triggeröinnin toteutuksesta;
Moottorin tiedot: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... aiz9om.png
Startti asetukset: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... hpdfp1.png
Suutin asetukset: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... aoonws.png
Sytytyskartta: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... kqfqt8.png
Sytytysasetukset: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... tcrmhp.png
Triggeri: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... hsajpj.jpg

Triggerin kuvassa kone on pyöritetty yläkuolokohtaan ja sytytysasetusten kuvasta poiketen #1 tooth asetukseen on merkattu 120 degrees. Kokeilin myös 100 ja 110 asteella mutta ei vaikutusta.

Eli ongelma on se että starttauksen aikana ei tule kipinää. Kytkin johtosarjan ja muut hilppeet autoon paikalle ja kokeilin uuden koodin ajon jälkeen käymään mutta ei lähtenyt. Muutaman kerran hörähti ja paukatti putkeen mutta siihen se jäikin. Nyt ei enään edes hörähdä.
Satunnaisesti vilkuttaa toista sytytyslediä startin aikana.
Olen tunerstudion test modella kokeillut Spark A:n ja Spark B:n toimivuudet ja hyvin tulee kipinää valitun puolen tulpista, eli puola on ehjä? Avasin megaboksin ja silmämääräisesti kaikki komponentit olivat ehjiä eikä mikään haissut palaneelta tms.
Yleismittarilla mittasin puolan ohjausjännitteitä reunimmaisista johdoista liittimen ollessa puolassa kiinni (puolassa kolmenapainen liitin, johon keskelle tulee 12v releeltä sulakkeen läpi ja reunoihin sytytyskiviltä ohjaus) ja siellä on kokoajan 12volt. niinkuin keskelläkin. Onko tämä ok? Spark output vaihtaminen going high -> going low ei vaikuttanut tähän. Se sai ainoastaan boksissa olevat reunimmaiset ledit palamaan jatkuvasti. Nyt käytössä going high.
Keskimmäiseen pinniin johdettu 12v kyykkäsi starttauksen aikana välillä alle 10v mutta kytkin toisen akun vanhan rinnalle, jännite ei enään kyykännyt niin pahasti mutta siltikään ei tullut kipinää.
Mistä lähden etsimään vikaa?

Ja toinen asia mikä ihmetytti oli suuttimet, ne ovat johtojen väreistä päätellen kahdessa pankissa, 1 ja 2. Ekassa pankissa on 1. ja 2. sylinterin suuttimet ja tokassa pankissa on sylinterien 3. ja 4. suuttimet. Kun tunerin test modella testaa suuttimia niin ensimmäisen pankin suuttimista (1 ja 2) kuuluu selkeä räpsytys/naputus mutta toisen pankin suuttimista (3 ja 4) ei kuulu mitään ääntä? Mikä tämän voi aiheuttaa? Sulakkeet olivat ehjiä ja kaikkien suuttimien liittimissä oli 12v jännite kummassakin pinnissä, onko tämä oikein?

Toivottavasti esitin asian tarpeeksi selkeästi ja joku haluaa auttaa meikäläisenkin viimein tämän moottorinohjaimen maailmaan. Intoa löytyy kyllä mutta en ole hirveä haka tietokoneiden kanssa. Asiallisista neuvoista paljon kiitosta jo etukäteen :)

Re: Apua MS2 V3.0 kanssa, ei kipinää

Posted: Wed Apr 22, 2015 6:12
by Masi_K
Ja ei muka ite osaa. :wink:

Re: Apua MS2 V3.0 kanssa, ei kipinää

Posted: Thu Apr 23, 2015 16:42
by mikkeee
Joo todellakin sain kipinän tulemaan ja sitä myöten auton käymään :)

Aloin käymään perusasioita läpi ja melkein alussa huomasin että pyörintäsignaalia tullut kuin ihan starttauksen alussa muutaman sekunnin. Tästä johtui se että vilkautti toista spark lediä. Säädin ja säädin vr-anturin ja kiekon rakoa aina 0,25mm asti mutta tuloksetta, kattelin siinä sitten megan asetuksia ja kun kaikki muut olin käyny läpi niin vaihdoin vielä Inginition input capturen Falling edgestä -> Rising edgeen ja kokeilin startata niin jumalauti kone pärähti käymään :D

Uusi hukkaportti on postissa tulossa ja sen asennuksen jälkeen pitäisi autolla päästä vähän ajamaan. Turbon öljynpaluu ahdistaa niin paljon että kaikki öljy menee pakopesään eikä tuota viittiny kauaa edes tyhjäkäynnillä käytellä.

Noista suutinasetuksista vielä semmonen kysymys että kuuluuko tossa PWM Current limitissä olla valittuna off kun käytössä on korkeaohmiset (14,5ohm) suuttimet?
http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... aoonws.png