Page 1 of 1

Dynaaminen polttoainepumpun virtauksen säätö?

Posted: Tue Jan 13, 2015 23:01
by gerhard
ei mikään uusi keksintö, tässäkin näkyvä fuel labin systeemi: https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0#t=15


Pumppuna tälläinen: http://www.autotune.fi/tuote/530/poltto ... en-tarvike näytti ottavan 14-15amppeeria 3baarin vastapaineeseen eli ~170watin polttoaineen lämmitin tyhjäkäynnillä ja suurimman osan ajosta :evil:
Tälläinen löytyy myös: http://www.ebay.com/itm/400780894895
Jaah tuner studiossa näkyy "Fuel Flow mittari" mutta "Output port Settings" valikoista en löydä vaihto ehdoksi "Fuel Flow". Eli onko niin että "Fuel Flow" tieto pyörinee ainoastaan Tuner studiossa , ei siis megan levyltä ulos otettavissa?


Mihinkä tarkalleen "Fuel Flow mittari" perustuu? onko se pelkästään "Pulse Widht mittari" toisella mittari taustalla? vai laskeeko mapin perusteella polttoaine paineenkin vaihteluja? ei paljon ainakaan paineen säätimen tyyppejä/perus paineita parametreissä kysellyt :roll:

Voisi nyt aluksi laittaa edes 2 vaiheisen pumpun nopeuden: "normaali ajo" "pumpun täys teho"... toisaalta täysin portaattomasti säätyväkin olisi hieno. Mitenkäs sen vain tarkalleen noista komponenteista rakentaisi?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=IHIwpCqgD1I

Re: Dynaaminen polttoainepumpun virtauksen säätö?

Posted: Wed Jan 14, 2015 6:41
by Vauhtivaunu
Ensinnäkin tarvitset riittävän järeän ns. puolijohdereleen jos haluat käyttää MS3:n pwm-pumpunohjausta.

http://www.vekoy.com/index.php?cPath=62_2214

Mitään muuta ohjetta en säätämiseen ole vielä löytänyt kun ms extran foorumilla olleet keskustelut. Ms3:n manuaalissa aihetta ei juuri käsitellä. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin yritys-erehdysmenetelmä. PWM-ohjauksen valikot näyttäisivät olevan itsessään aika selventäviä.

Re: Dynaaminen polttoainepumpun virtauksen säätö?

Posted: Wed Jan 14, 2015 13:06
by gerhard
Vauhtivaunu wrote:Ensinnäkin tarvitset riittävän järeän ns. puolijohdereleen jos haluat käyttää MS3:n pwm-pumpunohjausta.

Ms3:n manuaalissa aihetta ei juuri käsitellä. PWM-ohjauksen valikot näyttäisivät olevan itsessään aika selventäviä.
Niin megana MS2 extra v3.0 :| ja eikös tuossa jo hallussani olevassa "Motor Speed Regulattorissa" olisi puolijohteet jo sisään rakennettuna.....

Milenkiinnosta silmäilin MS3 valikoita tuner studiossa eikä silmään osunut mitään polttoaine pumppuun liittyvää, että millähän nimellä se siellä on? tarkoitatko vain "nimetöntä, käyttäjän määrittelemä PWM ulostuloa"..

Haaveilin lähinnä systeemistä jossa MS2:sen jotain PWM:ään sopivaa kanavaa käytettäisiin :arrow: jotta saadaan 0-5v singnaali joka törkättäisiin tuhon "Motor Speed Regulattorin" potikan tilalle, tai jotain vastaavaa..

omassa autossa kun on kaikki tyhjäkäyntiventtiilien ulostulot ja vastaavat käyttämättä.

mutta mites softa puolen saisi hoidettua?

Re: Dynaaminen polttoainepumpun virtauksen säätö?

Posted: Wed Jan 14, 2015 17:47
by Vauhtivaunu
Kyllä sieltä ihan "fuel pump and pressure control" löytyy ms3:n valikoista:

http://i1134.photobucket.com/albums/m60 ... mppwm2.jpg

Ja taitaa olla MS2:n kanssa ihan omien kokeilujen varassa kun siihen ei tällä hetkellä vastaavaa ole. Jotkut on käyttäneet MS3:n yleis-pwm lähtöjäkin pumpunohjaukseen mutta nyt siinä on "oikea" ohjaus niin ei ole tarvetta soveltaa. Kunhan vielä dokumentoivat tuon niin on elämä huomattavasti helpompaa.

Re: Dynaaminen polttoainepumpun virtauksen säätö?

Posted: Wed Jan 14, 2015 18:05
by ArttuH
Itse tein tuohon pumpun tehonsäätöön simppelin PWM-ohjaimen, joka ajaa pumppua trimmerillä säädettävällä pulssisuhteella. Lisäksi palikassa on sisääntulo, jolla pumpulle saa ohjattua täyden jännitteen. Eli siis kaksinopeuksinen säädin, osateho ja täysteho. Tuota sitten ohjaan Megan yleislähdöllä. Käytännössä ohjaan pumpun täysille ahtopaineen mukaan.

Aina välillä olen miettinyt jotain portaattomasti toimivaa säätöäkin, mutta en ole nähnyt siinä riittävästi etuja. Käytännössä tuo kaksivaiheinen tekee kokolailla sen mitä tarvitaan, eli pyörittää pumppua niin pienellä teholla kun se suostuu pyörimään noin 90% käyttöajasta ja täysillä kun soppaa tarvitaan reilummin.

Näitä tavallisia rullakennopumppuja kun ei voi säätää ihan laidasta laitaan mielin määrin. Yleensä jännitettä/PWM:ää pienennettäessä pumppu pysähtyy jossain vaiheessa ja jää vetämään pyörimistilaa isompaa virtaa. Mun Walbron pumpulla tuo raja oli noin 50% PWM:n nurkilla. Turbiinipumppuja ilmeisesti voi säätää lähes nollaan asti ja niitä käytetäänkin näissä ilman mekaanista paineensäädintä toimivissa systeemeissä.