Page 1 of 1
MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Wed Dec 31, 2014 12:35
by hessu75
Moikka kaikki,
Aloitteleva MSQ käyttäjä ihmettelee muutamia juttuja, koskien tuota otsikon mukaista MS1 v3 boksia ja sen johdotusta.
Minulle tuli yhden projekti turbomoottorin mukana kyseinen boksi ja tämä projekti turbomoottori on kyseisellä MS boksilla ollut useamman kerran käynnissäkin.
Nyt kun ryhdyin sitä boksia irroittamaan, jotta saan sen tuon turbomoottorin kanssa oikeaan autoon kasattua, niin johtojen irroituksen aikana tuli vastaan ainakin yksi outo ranetus (tämä koko johdotus on tehty edellisen omistajan toimesta todella amatöörimäisesti, jopa minun standardien mukaan).
Kts kuva (pahoittelen huonosta kuvalaadusta)
Ymmärtääkseni tuo kuvattu johto on nyt EEC-IV johdotuksessa pin outtia selvitettäessä se mikä menee TFI moduulille virranjakajassa.
Se on sellainen erikoisempi johto, jossa on eristemuovin alla ensin ulkoinen "johtoverkko", samanlainen kuin TV antennijohdossa ja sitten sisällä taas uusi eristetty johto.
Löysin myös tämä foorumin etusivulta .pdf tiedoston, jossa on MSQ pin outti. Mutta, se DB-37 liitin ei nyt kerro minulle tuon kaksikerroksisen johdon mysteeriä.
Onko täällä muita EEC-IV orkkisjohdotuksen ja TFI moduulin kanssa ihmetteleviä ja viisaampia, jotka voisivat valaista lisää infoa tähän.
Jos tarvetta tarkemmista kuvista, tai mitä tahansa tarkentavaa tietoa, niin mielelläni ne selvitän ja saisin siten tuon oman MSQ boksin varmasti oikein rakennettua tuohon turbomoottoriin ensi kesää varten.
Kiitos etukäteen kaikille teille viisaammille.
-Hessu-
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Jan 01, 2015 11:43
by Masi_K
Koaksiaalinen johto on sitä häiriösuojattua johtoa missä kulkee heikot signaalit. Eli juuri samantapaista kuin tellu eli telkkarijohto. Luonnollisesti autossa vaan rajusti taipusampaa jne. On aika rane kyllä kun eiole edes viititty kutisteita sulattaa. Sekä mottiskarvilla toi häiriösuojaus eristeen liitos abicon jälkeen

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Jan 01, 2015 12:02
by hessu75
OK, kiitos.
Jos nyt ymmärrän oikein, yhdistän vain tuon ulkoisen häiriösuojan vain orkkis EEC-IV johdotuksen samanlaiseen häiriösuojattuun johtoon.
Outoa tuossa edelleen on se, että yksi EEC-IV johtosarjan ruskeista (jotka taitaa olla suurin osa maadoitusjohtoja) on kanssa tuohon häiriösuojan "verkkoon" ranetettu.
Onko se pakko olla, jos ja kun laitan .pdf dokkarin mukaan ne maadoitukset ja myös tämän mukaan tulen tekemään uuden johtosarjan (toisella virallisella kielellä Skogen racing: n sivuilta):
Orginalkontakt -> MS kontakt
Pin 25 (Brun/Gul) -> MS20 (Lufttemp)
Pin 7 (Brun/Grön) -> MS21 (Vattentemp)
Pin 47 (Brun/Grön) -> MS22 (TPS signal)
Pin 29 (Okänd) -> MS23 (Lambda)
Pin 56 (Blå/Gul) -> MS24 (PIP)
Pin 26 (Brun/Svart) -> MS26 (TPS Vref)
Pin 37 (svart) -> MS28 (+12v)
Pin 57 (Svart) -> MS28 (+12v)
Pin 21 (Brun/Gul) -> MS30 (Tomgångsmotor)
Pin 22 (Blå/Röd) -> MS37 (Jord Bränslepump)
Pin 58 (Brun) -> MS32-MS33 (Spridarbank)
Pin 59 (Brun) -> MS34-MS35 (Spridarbank)
Pin 36 (Blå/röd) -> MS36 (SPOUT)
Pin 16 (Brun) -> Jord
Pin 40 (Brun) -> Jord
Pin 46 (Brun) -> Jord
Pin 60 (Brun) -> Jord
En nyt muista ihan tarkkaan ulkoa, mutta kyseessä taitaa olla juurikin tuo SPOUT - spark out.
Miten muuten perusennakko Voorttissa säädetään MSn kanssa? Samalla tapa, mitä EEC-IVssä? SPOUTti irti ja jakajasta käännellään haluttu ennakko strobon kanssa. SPOUTti kiinni ja MS taas käskyttää ennakoa?
Miten muuten laajakaista lambda, esim LS-x mallin mittari MSn kanssa naitetaan? Kapeakaistasignaaliin vaan suoraan boksille?
Kiitos taas kaikille vastanneille ja aloittelevan auttamisesta.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Jan 01, 2015 21:28
by Masi_K
Ruotsia en osaa sanaakaan

Mutta suosittelen kaikkien aloittelijoiden lukemaan aina yhtä selkeä(tai äärimmäisen vaikeaselkoinen ja hankala) ohjeistus.
http://www.msextra.com/doc/
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Wed Jun 03, 2015 13:34
by junttikeijo
Siis täh. eihän tossa eec-iv mitää virran jakajaa ole. eikä oo muuten eec-v:ssäkään. kaikki pelaa hukkasytkällä
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Jun 04, 2015 9:10
by hessu75
Jees,
Tätä johdotuskaaviota meinaan nyt käyttää:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/ms1external.html
Mites tuo Voorttin TFI moduulin johdotus tuohon kaavioon tulee vastaan? Pinni #36?
Kiitos kaikille viisaammille.
-Hessu-
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Jun 04, 2015 20:01
by MrFairlane
junttikeijo wrote:Siis täh. eihän tossa eec-iv mitää virran jakajaa ole. eikä oo muuten eec-v:ssäkään. kaikki pelaa hukkasytkällä
Ainakin ysivitosessa Mustangin viislitrasessa on TFI-jakaja ja eka versio EEC-IV:sesta.
Ap puhuu jotain turboista joten ei liene V8.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Fri Jul 24, 2015 8:08
by hessu75
Moro kaikki taas,
On saatu ekat savut MS boxin kanssa.
Haasteena on nyt Ford oma IAC venan toimimattomuus.
Eli, kyseisessä Cologne moottorissa on kahdella johdolla olva IAC ja nähtävästi jousella palautuva. Onko se nyt sitten solenoidi-malli.
Testasin solenoidin suoralla virralla ja napsuu nätisti. Eli, jossain minun johdotuksessa nyt ranetus ja ei toimi ohjauksen kanssa.
Miten voin olla varma, että boksissa on IAC ohjaus? Boksi on se MS1 v3.0.
Kiitos etukäteen viisaammille vastauksista.
-Hessu-
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Sun Jul 26, 2015 8:00
by Masi_K
Muuten et voi olla varma tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksesta muutakuin avaamalla boxin ja kattomalla onko sinne selkeesti jälkikäteen lisättyä transistoria ja vaikka ottamalla hyvän kuvan piirilevystä ja julkaisemalla se täällä. Ohjeistus kertoo kyllä tarvittavat tiedot.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Sun Jul 26, 2015 10:29
by hessu75
Ok, kiitos.
Tätä boksin avaamista epäilin.
Otan mahdollisimman pian kuvia piirilevystä ja postaan tänne heti.
Jos on niin, että ei ole niin onko se helppo lisätä jälkikäteen?
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 8:29
by hessu75
Tässä kuva piirilevystä:
Saako mitään selvää?
Minulla on nyt kytkettynä siihen #30 PWM idle valve pinniin tuo moottorin IAC. Kun nyt taas kytkentäkaaviota katson, niin siellä on mainittu useaan pinniin IAC 1A, 1B, IAC 2A ja 2B.
Moottori siis käynnistyy, mutta ei ole tyhjäkäyntiä. Läppärunko kiinni nyt kokonaan.
Vaparina orkkis eculla IAC toimi ja oli tyhjäkäynti.
T: Hessu
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 8:44
by Masi_K
Ei ole tehty minkäänlaista modia levylle. Jos olet asetuksista jo laittanut venttiilityypiksi pwm, olet jo polttanut yhden noista piskuisista transistoreista.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#Fidle Osat maksaa alle vitosen ja aikaa kuluu puolituntia jos eiole ennen tehnyt ja pitää riipiä jo asennettuja osia pois. Voithan tietenkin pitää konetta kaasulla käynnissä ?
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 8:49
by hessu75
Kiitos tiedosta.
En ole itse koskenut mihinkään asetuksiin. En siis ole tuota PWM- asetusta muuttanut.
Minulla on Tunerstudio. Mistä sieltä voin tarkistaa asian?
Joo, pitää nyt säätää läppärunkoa auki vähän säätöruuvista. Ei ideaali- ratkaisu, mutta minkäs teet.
Onko jotain pajaa PK seudulla, joka voisi tuon modauksen tehdä piirilevyyn?
Tai, suositeltua muuta henkilöä/ paikkaa, joka tekee.
Ihan vaikka täällä toinen harrastaja.
Korvausta vastaan tietenkin.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 8:53
by Masi_K
Nyt on pakko sanoa puoli-ikävästi: Että miksi et ota ohjelmaa auki ja katso asetuksia läpi ? Niiden nimet pitää näissä hommissa muutenkin tietää. Jos jokainen valikko ja teksti pitää sanakerralla alkaa suomentaa, menee aivan liian vaikeaksi koko homma.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 8:54
by hessu75
Ei hätää.
Tietenkin yritän opetella samalla, kun nyswää.
On vain epävarma, kun ekaa kertaa tekee.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Mon Jul 27, 2015 9:00
by Masi_K
Offline tilassa voi oihjelman asetuksia kattoa mielinmäärin kotisohvalla hajottamatta yhtään mitään.
Molen pk seudulla.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Wed Aug 26, 2015 7:40
by hessu75
Vielä kerran tännekin foorumilaiselle Masi_K iso iso kiitos.
Tätä mä just tarkoitan, kun on pyyteetöntä ja asiallista toisen harrastajan auttamista. Kiitos!
Sitten asiaan taas,
N00bi taas kyselee tyhmiä.
On MTX-L laajakaistamittari ja anturi DPssa. Ymmärsinkö nyt oikein, että myös mittarin maadoitus on hyvä laittaa MS boksin maadoituskarvaan, ei auton runkoon?
Mitä pitää Tunerstudiossa muuttaa asetuksia muita kuin tuo WB alasvetovalikosta?
Kiitos etukäteen vastanneille.
T: Hessu aka urbå MS ruutan "säätäjä"
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Wed Aug 26, 2015 17:04
by Masi_K
Asetuksista senverta että faarenhaitit on ehkäpä syytä kääntää järkevämpään asentoon. Ego swichpoint on kapeakaistan arvolla nyt. Siihe pitää syöttää noin 2.5V eli esimerkiksi aika yleinen 2.48V. Toistaseksi muut arvot paitsi aktiivinen rpm voi pitää noissa. Rpm nostat nyt aluksi arvoon mihin ei koskaan ylletä. Eli esim 9k rpm. Takaisinkytkentä eiole päivän ensimmäinen asia.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Aug 27, 2015 7:33
by hessu75
Aj, joo.
Kuvakaappaukset ovat vain esimerkkinä, mitä otin duunikoneen Tunerstudiosta jostain esimerkkiprojektista, minkä avasin.
Sain MTX-L: n rokkaamaan nyt.
Tunerstudion jostain monen monen ikkunan takaa löysin sen defaultti anturi-asetuksen ja sieltä alasvetovalikosta putkahti MTX-L listasta.
Nyt näyttää Innovaten mittari ja MS samaa

Jee!
Muut mekaaniset ongelmat vain nyt hidastaa (taas) tätä mappausta. Öljyn seassa bensaa...
Vuotava suutin. Mää en jaksa tätä *askaa!
Voiko suutinasetukset aiheuttaa suuttimen vuotoa, kun kone on sammuksissa ja seisoo? Eli, paine polttoainejärjestelmässä ja olisi joku suutin asetuksien vuoksi jäänyt auki tms? Ei voi olla. Horisen omiani.
Pakko olla rikkinäinen/ likainen suutin ja neula suuttimessa kantaa. Vuotaa männän päälle ja männänrenkaiden välistä valuu öljypohjaan.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Thu Aug 27, 2015 18:31
by Masi_K
Tämä on sitä motorsporttia.
Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus
Posted: Fri Aug 28, 2015 7:58
by hessu75
Haha!
Tuolla Englannin Capri- foorumilla eräs harrastaja mainitsi, että jos on väärin mulla boksissa suutinasetukset, niin suuttimet voi yli-työskennellä???
Suuttimet irti, ja ohmiluvut tuplatsekattu. Viisi suutinta 12,3 ja yksi suutin 12,2.
Kun suuttimet polttoainetukissa, paine järjestelmässä, on havaittavissa puhtaalla paperilla pientä hikoilua. Ei sitä tässä tapauksessa toivottua huomattavampaa suutinvuotoa.
Moottoriöljy ei ole nyt jäähtyneenä niin litkua, mitä se oli kuumana ulos valuessaan poistopropusta. Mutta, haisee bensalle selvästi.
Olen nyt askarrellut painonappi ja suutinjohdon, että pystyin suutinta naksuttelemaan auki/kiinni samalla kun paineella suutinpuhdistusainetta sisään puskin.
Jätin ne nyt muhimaan aineet sisällä. Seuraavalla kerralla takaisin polttoainetukkiin ja tiiviystestaus ennen lopullista käyttöönottoa.