Page 1 of 1
E85 ja afr
Posted: Thu Dec 25, 2014 22:34
by saquzi
Tarvis apua tuon AFR arvon ymmärtämiseksi tällä hetkellä.
1200cc moottori
MS1 v2.2 launch control mod kitillä
iso garretti
suuttimet on turbosaabin, 244cc
FSE bensapaineensäädin, ihan ne "peruspaineet" on ainakin vielä
PLX DM-6 laajakaista
E85 polttoaineena
bpr6es tulpat
megan oma hukkakipinäpuola
Bensakartta
sytkäkartta

(ja nämä on nyt E85:selle)
Auto pistettiin aluksi toimimaan 98:lla, jolla auto toimikin ihan hyvin. 0.5bar ahdoilla 6000rpm kierroksilla duty cycle oli 50%, jonka ajattelin riittävän myös e85:selle.
Noh, e85 tankkiin, sytytyskarttaan 7 astetta lisää ennakkoa, ja bensakartan skaalaus 30%. auto käyntiin ja ihmettelemään, afr arvot täysin samoja, kuin normibensalla? täyskaasulla afr pyörii 12-13 välissä, vaikka senhän pitäisi olla 9.76? Miten mahdollista? Ja laajakaistana toimii PLX-DM6, jolle en ole tehnyt mitään "säätöjä", jos edes sille pitää?
Eli miten loppujen lopuksi saan sen afr:rän oikein, vai käykö auto liian laihalla??
Re: E85 ja afr
Posted: Thu Dec 25, 2014 22:44
by Suiza
Säädät sen tuonne 12-13 hujakoille ihan kuten bensallakin, eli ihan oikein tuo käy. Lambda kun on "bensa asetuksilla" niin se säädetään "bensalukemien" mukaan menovedestä riippumatta.
Re: E85 ja afr
Posted: Thu Dec 25, 2014 23:07
by saquzi
Kiitos vastauksesta! Pitäiskö kuitenkin tähdätä esim. paikallaan kierrättämällä tohon 14.7 lukemaan, sitten kiihdytyksessä siihen 13?
Huomenna saatan pistää videota tuosta, tärykalvot saattaa itellä toki siinä mennä jos paukulla taas innostun leikkimään...(Nyt on ainoastaan 3" downpipe, juuri pohjan alapuolelle menevä ja tuo dp menee vielä apukuskin puolelta lattian aukon kautta, ei oikeen muuten saa ladaan tuon kokosta rööriä helpolla...

)
E: Ja jos pistetään tuo bensakartan "autotune" päälle niin pistetäänkö se säätämään sitä tuohon 14.7?
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 15:01
by MrFairlane
Muuten ~12.5 ja ne kartta-alueet jossa lompakko ei kestä viinantuhlausta ~14.7 eli yleensä maantie/tasakaasu-kartta-alue.
Paikallaan huudattaminen menee yleensä tuonne ajoalueelle.
Autotune seuraamaan afr-karttaa niin seokset menee sinne minne pitääkin.
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 15:24
by saquzi
Nojuu tuota... Ei tämä auto mikään tieliikenneauto ole, mullakin ikää vasta 15

Mutta radalle pitäisi päästä tälläkin, joskus keväällä.
https://www.youtube.com/watch?v=bTZGCSA ... e=youtu.be
otin nyt jonkinmoista videoo. Auto ei omasta mielestä kuulosta ainakaan hyvältä, mihin suuntaan kannattaisi säätää? AFR tyhjäkäynnillä vieläkin laihalla, mutta kun kierroksia vähän nostaa niin arvot menee 12-15..
Ja autossa on kaikki kesken, kaikki osat eivät ole edes kiinni vielä kunnolla
(sytkän johdotkin suli vähän downpipeen... krhmm..).
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 15:36
by HSuomi
Käykö tuo kaikilla pytyillä? Miten se kuulostaa niin rötöseltä?
Ei muuta kuin kaivaa vähän niitä roposia lompakosta ja dynoaikaa varaamaan että joku tiedemies iskee säädöt kohdalleen.
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 16:15
by saquzi
EI EI EI ei miksi sitä on heti mentävä satasia penkkiin tuhlaamaan, kun on muutkin autonsa itse säätäneet?
Ja voi olla ettei käy kaikilla. Ainakin ennen turbon vaihtoa kävi kolmella, nelosen pytty ei ollut mukana, siihen vaihdoin tulpan eikä iskenyt ainakaan kipinää kanteen enään.
E: joo, nelospytty on pois pelistä. Tulppq ei ole YHTÄÄN NOKINEN, vaan pakasta vedetyn näköinen... muut pytyt on pelissä mukana.
E2: tulpanhatussa vika. Koitan korjata.
E3: Jees, nyt toimii. tulpanhatussa oli pieni reikä, josta kipinä hyppäs suoraan tuohon hatun metallikuoreen ja siitä kanteen. Koko kumihattu pois ja kokeileen, noh, tulos:
https://www.youtube.com/watch?v=PhmuPOM ... e=youtu.be
E: ja tuo välillä oleva outo pauke ja rötäys johtuu paukusta, koitin välillä miten se toimii eri kierrosalueilla.
Nyt pitäis hakee motonetistä releitä yms. muuta sähkökökköö, koska mega sammuu vasta kun ottaa akunkengän irti..

Sitten säätöä! Lumet sais sulaa, ei tolla pysty ajamaan mitenkään vanhoilla kuluneilla kesärenkailla...

Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 19:03
by JaniM
Diodi latausvalon johtoon, niin johan sammuu avaimesta.
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 20:26
by jake74
saquzi wrote:
, koska mega sammuu vasta kun ottaa akunkengän irti..
älä ota. täälähä oli joku aikaa sitte juttua ku akku löysäs irti vauhissa, kaveriki löysäs omasta ladasta kaapelit irti käynin aikana ja savu nousi megan osista
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Dec 26, 2014 20:31
by jake74
saquzi wrote:EI EI EI ei miksi sitä on heti mentävä satasia penkkiin tuhlaamaan, kun on muutkin autonsa itse säätäneet?
voit saaha säätöihin ku saat moottorille kuormaa esim ajamalla jyrkää ylämäkeä isolla vaihteella nakutuskuulokeet korvilla.
iteki tätä harrastin mutta nykyisin on penkki missä säätelen. paljon helpompaa ja eikä pelota jos polliisit tulee vastaan tai joku soittaa niille

Re: E85 ja afr
Posted: Wed Feb 11, 2015 8:53
by saquzi
Autolla ajeltu muuten samalla kokoonpanolla, paitsi pikku kkk:n tilalle tuli iso garretti.
Minkämoisia kylmäkäynnistysrikastuksia porukat käyttäneet viinalla näissä vanhoissa kipoissa? Nyt tarvii 2min yhtäaikasen startin rttä nollakelillä lähter käymään...
http://gyazo.com/a5cf67b4a579fafd51b21ccf0733dedb
Tuo näyttää varmaan aika hullulle vanhaan verrattuna??
Vanhahan oli 0.8bar asti, pitäisi saada 1.5bar asti tehtyä ok kartta. Onko neuvoja? 0.1bar→1aste ennakkoa enemmän?
Re: E85 ja afr
Posted: Tue Feb 17, 2015 19:08
by saquzi
Tuli kokeilun vuoksi vaihdettua bensa takaisin 98 ja tehtyä kartat mitkä riittäis 1.5bar ahdoille. Kartat vaihdoin ja poltin megalle, niin ei lähe käymään. Imusarja lämpee satasen asteille, elikkä bensa syttyy palamaan imusarjassa.... Tuo on jostain syystä ihan liika aikasella? pitäs varmaan lampulla kattoo ajotus/rebootata taas tuo mega?
Re: E85 ja afr
Posted: Tue Feb 17, 2015 19:43
by Vauhtivaunu
Ootko mitannu puristuspaineet? Ettei vaan venttiilit vuoda.
Re: E85 ja afr
Posted: Tue Feb 17, 2015 20:32
by saquzi
Kuinkahan ne sillai yhtäkkiä ois alkanut vuotaan?

Tosin eipä tossa oo puristuspaineita varmaan.. Pitäs saada mittari jostain

Re: E85 ja afr
Posted: Tue Feb 17, 2015 23:13
by mazajns
Itse käynnistymis ongelmaan en pysty sanoo mitään mutta, Ikää 15v ja megaa väsäilet! Iso peukku, siitä se lähtee.

Re: E85 ja afr
Posted: Wed Feb 18, 2015 16:51
by Vauhtivaunu
Jos se sytyttäisi niin aikaisin että seos palaa imusarjassa imuventtiilin ollessa auki niin sen kyllä huomaisi jysäyksestä. Jos se imusarja vain kuumenee niin yksi todennäköinen aiheuttaja on vuotava venttiili.
Ps. Kannattaa se sytytyskin tietenkin tarkistaa ja säätää kohdalleen.
Re: E85 ja afr
Posted: Thu Feb 19, 2015 8:12
by saquzi
Mittailin eilen puristuspaineet, 1,2 & 4 oli siinä 9.5bar, mutta kolmonen 8.7. Märkänä se nousi +10bar... mutta hyvin se vielä toimii..
Mutta ongelma selvisi! Vika oli täysin sama, kuin kaverilla, oli päässyt siivapyörän mutteri löystymään/tippumaan. Multa hävis kokonaan myös triggerisignaali,mutta sitä enmen, sytytys oli päässyt liian aikaselle, koska sinne siivapyörän holkkiin joka menee kampuraan ja tiivistää stefan kanssa, olin hitsannut toisesta muutaman millin korotuksen jotta triggeri ei ottaisi lohkoon. Oli valurautaan, joten oli murtunut n. 1/4 osa ja sen verran oli päässyt aikaiselle.
Nyt on hitsattu ympäriltään, pistin vielä ronskisti lukkoliimaa ja heppasin pienesti mutterin siivapyörään. Nyt palaa!
Re: E85 ja afr
Posted: Fri Feb 20, 2015 7:13
by Anssi Koljonen
No hyvä, että sait toimimaan!
Yleensä vika löytyy muualta kuin ehdotellaan ja juurikin noista omista patenteista, älä ymmärrä väärin, näin on käynyt monelle!