Page 1 of 1

MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sat Nov 08, 2014 16:53
by HnR
Amatööri megasquirttaaja kyselee tyhmiä suorasytytyksestä. Vastaavaa ongelmaa käsitelty mahdollisesti ennenkin, mutta omaan silmään ei ainakaan sattunut runsaasta etsimisestä huolimatta, joten toivonmukaan joku jaksaisi auttaa. Pahoittelut vastauksieni ja alkutietojeni mahdollisista puutteista, kyseessä ensimmäinen MS projekti ja jälki sen mukaista.

Eli potilaana Toyota Corolla 1,3i muunnos Protopartsin MS1 v2.2 sarjalle suorasytkällä. 36-1 hammaspyörällä ja VR anturilla. Tarvittavat muutokset levylle tehty koska valmis sarja. Kytkennät yms. tehty ohjeiden mukaisesti joten vikaa ei luulisi olevan niissä.

Ongelma: Auto ei lähde käyntiin runsaista yrityksistä huolimatta. Bensansaannista ei kiinni, tulpat märät, kipinässä jotain häröä. Boksin ledit vilkkuu todella epätasaisesti, ja kipinä tulee satunnaisesti ajoituslampulla katsoessa. Ei lupailekaan lähteä, paukuttaa vain satunnaisesti putkessa. Kierroslukutieto tulee tunerstudioon, pientä heittoa kuitenkin havaittavissa kierrosluvussa starttauksen aikana. Onko tämä lie normaalia?

Olen lukenut että ms1 v2.2:n kanssa on ollut ongelmia tuossa 36-1 pyörässä. Mistä siis lähteä etsimään toimivaa kipinää? Ongelman kanssa painittu itsekseen ja internetin avustuksella jo hyvä tovi.

Kiitän jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan.

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sat Nov 08, 2014 18:41
by Masi_K
"Skooppaa" tunerstudion triggerlogilla tms mitä se nyt tarjosikaan ms1 kanssa, että tuleeko kaikki hampaat pyörältä kun starttaat. Jos et ymmärrä mitä ruudulla näkyy, niin pastee se tänne. Kuullostaa ihan vaan siltä että hampaita jää joko näkymättä tai wheeldecoderin arvot poskellaan. Ota nyt testivaiheessa sitten bensapumpuilta ja tai suuttimilta töpselit/nallit pois jotta jatkossa kastuminen ei tuhoa tulppia. Rpm kuuluu hieman heilua startissa kun startin voima loppuu puristustahdin lopussa ja vastaavasti kiihtyy ykk jälkeen.

Ms1-2-(3) kanssa ollut vika eiole pelkästään rajoittunut 36-1 vaan ylipäätään vr anturin kanssa oletus signaalimuuntimen huonouteen.

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sat Nov 08, 2014 19:33
by HnR
Bensapumppu irroitettu. En kyllä itse osaa tuota trigger loggeria tulkita mutta luulisin että ei ihan siltä näytä miltä pitäisi? Hampaiden väli anturiin on 0,6mm.

Image

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sun Nov 09, 2014 10:57
by Masi_K
No tossahan sitä vikaa on jo. Liikaa puuttuvia hampaita. Eli anturitieto pätkii ja sentakia koko ruisku on pihalla kuin lumiukko. Tossa kuuluisi olla lyhyitä palkkeja 35 ja yksi pitkä palkki aina vaan uudestaan pötköön. Monesti sen pitkän vieressä heti on yksi vähän korkea, mutta se on ok.

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sun Nov 09, 2014 15:05
by HnR
Kiitos vastauksista. Jotain tuollaista vähän itsekin epäilinkin. Mistään säädöistä ei varmaankaan voi olla kiinni eli mekaaninen vika kyseessä? Hammaspyörä on keskitetty tarkasti eikä heittoa pitänyt olla, täytyy kuitenkin vielä tarkistaa. Myös anturi on keskitetty hammaspyörälle. Kuinka tarkasti anturin pitää olla 90-asteen kulmassa hammasta kohden? Mielestäni se sattuu kyllä aika lähelle sitä mutta ensimmäisenä tulisi mieleen heitto siinä. Voiko anturi olla jollain tapaa viallinen ja aiheuttaa vastaavaa että näyttää vain osan hampaista? Vai tuleeko mieleen voisiko kyseessä olla jokin muu ongelma?

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sun Nov 09, 2014 20:47
by Masi_K
Ehkäpä jokin johdotusvika, anturin johdot väärinpäin tms. Tai sitten vaan vr muuntimessa käytössä oleva lm1815 on normaalin huono. Voithan koittaa ottaa anturia inasen ulospäin kehältä. Vaikkapa johonkin 0.8 -1.0mm.

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Posted: Sun Nov 09, 2014 20:55
by MadBull
Mulla oli vähän samanlaista ongelmaa. Tehtiin sitten erilainen vr-muunnin ja ongelmat hävisivät. Jos kiinnostaa koittaa niin myyntiosiossa on vielä pari myynnissä.