Page 1 of 1

Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää.

Posted: Wed Oct 22, 2014 22:41
by Suiza
Joo elikkä penkissä kun oltiin säädössä niin kipinäteho vain loppui kesken eikä ahtoja taikka ennakkoja saatu sinne minne oli tarkotus ennenkuin alko kipinöitä häviämään.

Puolana on nytten protopartsin 2x2 hukkakipinäpuola, joten mikä olisi järkevä tapa päivittää tuota puolta? Pystyykö COP puolia ohjaamaan wasted sparkilla esimerksiksi vain haaroittamalla signaalipiuhat, ja jos pystyy näin helposti, mitä puolia suosittelette käytettäväksi? VAG? IGN-1? Käsittääkseni tuolla purkissa on bip transistorit sisällä joten IGN-1A puolille tuskin tarvetta? :lol:

Sitten on semmonenkin outo juttu koneen VE-käyrän kanssa että tasaisesti nousee lukemat huippuvääntöjen kierroksille asti, jonka jälkeen lukemat tippuvat toodella jyrkästi samalle tasolle kuin tyhjäkäynnillä suunnilleen.

Säätäjä meinasi että koneen hengityksessä jotakin vialla, vaikka tuohon on vähän nokkia ronklattu kiertävimmiksi. Voiko varovainen sytytysennakko tappaa VE- käyrän yläkierroksilla? (Sytkäennakko suunnilleen sama ennen ja jälkeen käyrän putoamista).

Nissan gurujen mukaan tuon koneen pitäisi kiertää kovaa ja korkealle, mutta penkissä tuntui tehot tulevan matalilla kierroksilla ja yläkierroksilla hengitys loppui kuin seinaan. Onkos kellään ideoita/spekulaatioita mitä aletaan tässä talven aikana parantelemaan?

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Thu Oct 23, 2014 6:54
by ArttuH
Eihän tuossa nyt vaan kuitenkin olisi jotain ongelmaa triggerisignaalin kanssa tai jotain muuta vastaavaa häröä? Vaikea kuvitella, että koneen hengitys voisi oikeasti muuttua noin rajusti yläkierroksilla. Siis jos seoksen mukaan kohdilleen säädetyt VE-lukemat tippuu luokkaa 50% nopeasti? Ahdetun koneen ja normaalin megan sisään modattujen sytkäkivien (?) yhdistelmä kuulostaa myös siltä, että ei olisi mikään ihme vaikka sytkäpuolelta tulisi häiriötä triggerisignaaliin tai johonkin muuhun anturisignaaliin.

Löytyykö noista ongelmallisista vedoista logia? Sen avulla voisi tehdä vähän paremmin arvauksia mistä oikeastaan on kyse.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Thu Oct 23, 2014 7:10
by Suiza
Löytyy logeja muutamasta vedosta ja voin ne tänne laittaa näkyviin kunhan ehdin. Häiriöitten kanssa ei kyllä ollut ongelmaa penkissää, ainakaan säätäjän mukaan mutta who knows.

Triggerin kanssa ollut ongelmaa ettei kiertänyt loppuun saakka, mutta mystisesti korjaantui itsestään kesän aikana kun käytin triggeripyörän irti.
Pistelen tosiaa noita logeja näkösälle kun pääsen toiselle koneelle!

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Thu Oct 23, 2014 15:46
by Turbiini
Nokkien ajoitus? ainakin imunokka liian aikaisella tappaa koneen tehokkaasti kierrosten noustessa. Ahdistava pakoputkikin tekee samaa, mutta sen kyllä pitäisi aiheuttaa ahtopaineeseenkin ominaisuuden että lähtee laskemaan kierrosten noustessa (tai ainakin mulla kävi niin) Yksi omavalmiste imusarja mulla aiheutti myös moisen oireen tuli joku ihme kuollut alue välille 4000-6000 ylempänä veti taas normaalimmin, seuraava imusarja paljon lyhyempi ja veto oli tasaista. sytkä ennakon ei käytännössä pitäisi ve tauluun vaikuttaa mitenkään. pieniä eroja voi tulla siitä että pakolämmöt myöhäisellä ennakolla nousee ja turbon pakopuoli jää aikaisemmin pieneksi. Turbo jos jää pieneksi ni sekin tappaa koneen hengityksen kierrosten noustessa ilman että ahtopaine lähtee laskemaan, selviää pakopaineen mittauksella. Mutta tosiaan pakopaine jos on suuri ni kipinätehoa tarvitaan enemmän, joten se selittäisi myös sytkä ongelmat.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Thu Oct 23, 2014 16:01
by Suiza
Nokissa ei ole säädettäviä nokkapyöriä vielä, ja on tarkistettu että jako on kohdillaan. Muut harrastajat jotka ovat kyseisen modin tehneet samaan moottoriin ovat täysin päinvastaisia vaikutuksia kokeneet vain.

Kone on 1800cc ja ahtimena HX40 #16 pakopesällä joten pakopaineista ei todennäköisesti johdu (vaikka ei niitä mitattukkaan). Pakoputki on heti turbon laipasta 76mm ja jatkuu "suorana" auton loppupäähän asti.

Imusarja on vielä vakio, mutta sekään ei pitäisi tuolla tavalla vaikuttaa kun samanlaisella imusarjalla/ahtimella otettu yli 500 pollea ja kierretty iloisesti ainakin 8k rpm saakka.

Nyt jäi siis 434hp/511nm ja 6,5krpm jälkeen tehot alkoi jo laskea.

Niin ja mites ihmeessä tänne uppailikaan noita logivetoja? :lol:

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Thu Oct 23, 2014 23:22
by Suiza
"Tiedoston tunniste msl ei ole sallittu"

Tuollasta herjaa kun yritän uppailla logivetoja.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Fri Oct 24, 2014 6:18
by ArttuH
Enpä muistanutkaan, että tänne voi edes liittää tiedostoja suoraan :lol: Kokeile pakata logi vaikka zipillä, jos sitten suostuisi hyväksymään. Jos ei onnistu, niin sitten sen voi laittaa johonkin tiedostonjakopalveluun (dropbox tms.) ja linkin tänne.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Fri Oct 24, 2014 9:46
by mazda929
Jos helposti haluaa tilalle tehokkaan puolan niin IGN-4 tilalle vaan.
http://www.diyautotune.com/catalog/ign4 ... p-409.html

Ainakin RE85 syttyy moitteitta yli 700hp tehoilla, Iridium tulpilla ja IGN-4 puolalla
Protopartsin 2x2 puola ei kauhean tehokas ole.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Sun Nov 02, 2014 0:12
by Suiza
Kiitoksia vain taitaa lähteä tuommonen puola ainakin tilaukseen! Ja amw imusarjakin tuli jo tilattua josko auttais hengittämistä, säädettävät nokkapyörätkin pitäisi kohta tipahtaa postilaatikkoon.

Noitten logitiedostojen uppailujen kanssa hajoaa kyllä pää, mutta jatkan yrittämistä.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Sun Nov 02, 2014 9:31
by Puuhastelija
Sen lokin saa tänne muistaakseni sillai että lisäät siihen tiedostonimen loppuun .zip

sitten kun sen haluu avata niin se on sitten poistettava sieltä lopusta.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Sun Nov 30, 2014 14:48
by Suiza
http://jmp.sh/xJ22Ei8
http://jmp.sh/7hHMXFR
http://jmp.sh/Dz0wzBR
http://jmp.sh/qH5fnPZ
http://jmp.sh/ERxelWi
http://jmp.sh/tuGOpwU

Siinä olis kaikki logit säätöpäivästä, lagia ollut rullilla näköjään huomattavasti enemmän kuin normiajossa joten älkää siihen takertuko. :lol: Muutenkin pakosarjapuoli oli hieman hakusessa ja ahtopaineenohjaus pelkällä vanhalla kuulajousella.

Nyt on koneesee tehty uusi imusarja ja 262 asteen nokat sekä pakosarja + synapsen hukkis sisäisellä ahtopaineensäädöllä tilattu. Turbon imusiipikin pitää vielä vaihtaa ehjään tuohon holsettiin.

Kertokaa te gurut mikä kaikki tuossa nyt voisi olla pielessä, kansipahvikin oli vuotanut penkissä hieman.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Mon Dec 01, 2014 19:18
by Puuhastelija
Loki näyttää, että pyörintänopeus tunnistuksessa on häikkää (sync loss reason 2)
Sun täytyy paneutua triggeröintiin ja selvittää mistä siihen aiheutuu häiriötä tai muuten toimintahäiriöitä.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Tue Dec 02, 2014 9:06
by ArttuH
Muutamia pikaisia huomioita logeista:
-Yläkierroksilla tosiaan tulee satunnaisesti sync loss:ia. Ei tosin kovin paljoa, joten paha sanoa onko noilla käytännön vaikutusta. Triggeripuolen häiriöt voi kuitenkin aiheuttaa kaikenlaista jännää vaikka eivät suoraan näkyisi logissa. Eli tuota kannattaisi ehkä tutkia.
-MAP-signaali sahaa melko paljon 6000rpm nurkilla. Voi olla ihan todellista tai sitten merkki esim. sytkäpuolelta tulevista häiriöistä.
-Tuossa yhdessä logissa (kello 15.49), jossa seos pysyy kohtuullisen tasaisena VE-lukemat tippuvat 109 -> 92 välillä 5800 - 7200rpm. Vaikuttaa kohtuullisen normaalilta noin äkkiseltään.
-Kipinän loppumisesta en huomannut merkkejä. Yleensä tämä näkyy lambdassa pomppuna laihempaan päin.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Tue Dec 02, 2014 18:44
by Suiza
Selvä, pitää vielä sisäistää nuo muut jutut mutta mainitsen tuohon kipinän loppumiseen vielä että niitä ei tullut logattu kun sattuivat hieman aijemmin säätösessiota. Korkeammalla ahtopaineella/ isommalla sytytysennakolla prötäs ja paukku huippuväännön kohdalla kunnes säädettiin ennakkoja maltillisemmaksi. Tuosta otettiin ahtoja vielä kerran ylös jonnekin 2,15bar tienoille ja taas jatku kauhea prötääminen, joten päädyttiin 1,75 kiloon.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Tue Dec 02, 2014 21:34
by Puuhastelija
Mun veikkaus ton MAP signaalin sahaamiselle on se "kuulajousiventtiili" Se aiheuttaa yleensä ton näkösen MAP käyrän. Sitäkin laitetta saa hienosäädettyä jotta ton käyrän saa tasasemmaksi.

Jos prötääminen alkaa huippuväännön kohdalla niin mä veikkaan että kipinä "loppuu". Jotkut oikeesti hyvät tulpat ja kärkiväli max 0.6 tarvittaessa pienempikin voi olla. Ja muutkin sytkälaitteet pitää olla moitteettomassa kunnossa. Minä olen käyttänyt noita denson kalliimpia tulppia ovat pelittäneet hyvin vapareissa ja turboissa.

Mutta myöskin triggeröinti pitää toimia moitteetta. Tuollaiset rpm tiedon putoamiset tuntuu jo rajuilta noilla tehoilla.

Re: Sytkä päivitystä ja moottorin hengityksen kanssa häikkää

Posted: Wed Dec 03, 2014 8:05
by ArttuH
Suiza wrote:Selvä, pitää vielä sisäistää nuo muut jutut mutta mainitsen tuohon kipinän loppumiseen vielä että niitä ei tullut logattu kun sattuivat hieman aijemmin säätösessiota. Korkeammalla ahtopaineella/ isommalla sytytysennakolla prötäs ja paukku huippuväännön kohdalla kunnes säädettiin ennakkoja maltillisemmaksi. Tuosta otettiin ahtoja vielä kerran ylös jonnekin 2,15bar tienoille ja taas jatku kauhea prötääminen, joten päädyttiin 1,75 kiloon.
Rötääminen on saattanut johtua myös triggerisignaalin sekoamisesta. Sytkän aiheuttamat häiriöt yleensä kasvavat tarvittavan kipinäjännitteen mukana ja jännite taas riippuu sylinteripaineesta. Tämän takia on aika normaalia, että häiriöitä esiintyy enemmän isommilla ahdoilla ja erityisesti vääntöhuipun kohdalla. Toki on myös ihan mahdollista, että kipinästä on vaan loppunut potku kesken.

MAP-signaalin pomppiminen tosiaan saattaa johtua hyvinkin kuulajousiventtiilistä tai jostain muusta "todellisesta" mekaanisesta ilmiöstä. Aaltoilu on vähän turhan säännöllistä ollakseen elektronista häiriötä.