Page 1 of 6

B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Sep 27, 2014 17:47
by jesse47
Terve!
Alotetaanpa uusi aihe kun tulee varmaan tarpeen kysellä vielä monenlaista.
Projektina olis C kadetti johon istuu volvon 16v motti ahdettuna.
kansityöt+muut tarvittavat moottoriin tulee, eikä siitä kyseltävää.. tehotavoitteet maks 500hp ja olis tarkoitus koneen pyöriä 8krpm asti.. käytössä ehkä 350-400..

hankin tuon http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45

Tähän mennessä heränneitä kysymyksiä
-Triggerin asento, kuinka paljon ennen ykk:ta pitää olla triggeri asetettuna?
-Minkä kokoset suuttimet, niin että nippanappa sinne 500 riittäis. (bensanpainetta voidaan nostaa tarvittaessa mutta aluksi mennään volvon vakio säätimellä)
-latasin tuon ohjeen ja oon sitä lueskellut ja tuolla megatunella tutkinut tulevaa säätelyä eikä siinä sen kummempaa mutta kuinkas tuo sytyksen ohjaus hoituu?
-laajkaistanen lambda varmaan kannattaa ihan suosiolla ostaa?
-onko megaan mahdollista liittää nakutusanturia?
-tyhjäkäynti, millä kannattaa toteuttaa kaikkein yksinkertaisimmin, mulle riittää kun kone käy 800-1300 tyhjästä ettei välttämättä tarvita mitään hienoja systeemeitä. mulla olis kyllä tuo volvon tyhjäkäynnin säädin, saikos sillä tuon hoidettua vai onko helpoin kaasuläpällä säätää/ohivuodolla.

Tää ruiskuhomma on vielä aivan hepreaa mutta eiköhän tää tästä..

Varmaan parin viikon päästä saa alkaa kasata konetta ja laittaa sähköjä niin aletaa jo kyselee typeriä.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Sep 27, 2014 17:49
by jesse47
Niin joo, siis ostin tuon käyttämättömänä vielä paketissa mutta ohjeet oli kadonnut.. :D

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Sep 27, 2014 19:16
by Masi_K
36-1 pyörän voi laittaa suoraan ohjeen ehdottamaan asentoon. Se on silloin kerralla hyvä.

Kuvassa on kanssa 36-1 ja anturi on ohjeen mukaisesti sekä kuvassa kampiakseli on YKK ssa. Se että mihin paikkaan anturin saat kiinnitettyä, ei ole minkään sortin merkitystä. Triggeripyörän kun voi aina laittaa mihin asentoon vain suhteessa kampiakseliin.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Sep 27, 2014 22:49
by jesse47
Niin elikkä 90 astetta ennen ykk:ta. näin ajattelinkin.
Tämä selvä, muihin kantaa? :D

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sun Sep 28, 2014 8:54
by Masi_K
Kun käytät muinaista ms1 stä, niin tyhjäkäynnin säädät läpän stoppariruuvia kiertämällä. Se on aina ruosteessa kun se on alunperin vain toppari. Eli normaalit irroitustoimenpiteet lienee syytä tehdä ensiksi. Tyhjäkäynnin korotus kylmälle koneelle onnistuu ms1 llä sekä volvon pwm venttiilillä suhteellisen ok. Laajakaistalambda setuppi on välttämätön. Nakutustunnistin on jonkinverran onnettoman puolella, se toteutus softassa. Parempi on vaan naku kuulokkeet ajon aikana. Internetissä luulisi olevan suutin laskureita vaikka millä mitalla, mutta tässä yksi http://www.finjector.com/index.php?page ... ntatyokalu Pääsääntöisesti vinomoottori haluaa isommat sumut kuin "yleensä" on tarve.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Wed Oct 01, 2014 9:30
by jesse47
Eli säädetään perustyhjäkäynti läpästä ja sitte sillä tyhjäkäynninsäätimellä mikälie saa tehtyä kylmänä korotuksen? kytketään suoraan tyhjäkäyntirele napaan? mietin vaan et kuinka tarpellinen tuo on nähtynä siihen että paljonko siitä voi tulla ongelmaa.. :D no pitää kattoa josko sen pukkais paikalle kuitenkin valmiiks. eikö se kuitenkin kiinni ole mikäli nyppää johdot irti.? nyt pääsen tekemään moottorin, sitte kasataan takasi ooppelin keulalle ja sitte alkais megan asentaminen.. kaikki vinkit tervetulleita mikä vaan voi mennä pieleen.
Suuttimia en oo vielä hommannut mutta meinasin 850cc, kait noilla saa vielä käymään joutoa suht ok, päästöjä ei tartte murehtia?

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Wed Oct 01, 2014 18:32
by Masi_K
Pieleen menee heti jos meet kytkee sen pwm moottorin fidle pinniin. Sisuskalut eivät levyllä kestä. Sitävarten pitää tehdä pwm idle modi. Ymmärsit oikein, että läpällä perustyhjäkäynti lämpimällä koneella ja kylmää varten korotus venttiilillä.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 02, 2014 11:18
by jesse47
Eli?
Tuossa on merkitty johtoon "tyhjäkäynti rele"
Oon siis melko kujalla tän ruiskuhomman kans ja siks ostinkin suosiolla valmiin paketin.
Aiemmin on tullut pelailtua kaasareiden kans turbo pyörässä ja muuten vakioruiskulla ja finboostin lisäsuuttimien ohjauksella, melko menestyksekkäästi.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 02, 2014 17:06
by Masi_K
Se on se tyhjäkäyntihomma alunperin tarkoitettu vain tyhjäkäynnin korotus solenoidille. ON/OFF. Se ei sitä solenoidia ohjaava transistori kestä volvon tai minkään muun valmistajan käyttämää pulssinleveydellä ohjattavaa venttiiliä. Täten transistori on vaihdettava jytympään. Eli katsot ms extran ohjeesta pwm idle.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Tue Oct 14, 2014 22:20
by jesse47
No joo päivitellääs vähä tänne.. pian alkaa ollu kone kasassa ja valmiina nostettavaks autoon paikalle niin pääsee tekee sähköjä.
Pitäiskö tuo jännite pysyä riittävän korkeana starttauksessa yhdellä akulla vai joutuuko megalle laittaa pienen akun jota ladataan diodin kautta?
Ostin 850 suuttimet niin eiköhän ne nyt riitä näihin tarpeisiin.
Tuo ei mulle vieläkään selvinnyt että millä noita sytytyskarttoja tehdään? pitääkö sille olla joku oma ohjelma vai joku täysin eri versio. tuota siis tutkiskelin jo tuota megatune 2.25:sta.
Määritetäänkö tuossa toi ruiskutusajankohta jotenki että osuu imutahdille, toinen tietty tulee työtahdin aikana mutta että tapahtuuko ruiskutus juuri imutahdin alkaessa vai hieman ennen?

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Wed Oct 15, 2014 17:18
by Masi_K
Sytytyskartta luodaan itse tunerstudiolla/megatunella. Joko lainaamalla jonkun toisen jo tekemää ja tarvittaessa mukaillaan sitä omiin tarpeisiin. Tai sitten noudattamalla auton omaa sytkäkarttaa jos sellanen on saatavilla. Mega toimii 9V paristollakin, joten siitä ei huolta. Polttoaine ruiskutetaan 90 kampiakseliasteen välein. Jotta sen saa tarkemmin ajoitetuksi eli imu venttiilin auki olo ajaksi, vaaditaan nokka akseliin asentotunnistus ja siten siirrytään jo sekventaaliseen ruiskutukseen. Sitä ei ms1 osaa.

Mutta luonnollisesti ensi starttailussa tulee aina vaikeuksia. Niin on syytä olla tuliterä isohko akku kiesissä ja kaapeloinnit kunnossa. Kaapelit pitää muutenkin olla kunnossa.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Wed Oct 15, 2014 20:34
by jesse47
Ööö.. miks en löytänyt megatunesta sytkäkartan tekemiseen mitää himmeleitä.tyhjäkäynti hommat yms. ja bensakartat selkis jo hyvinkin mutta ei sattunu silmää kyllä toi sytkä puoli.. pitääpä tutkia. eli tuolla megatune 2.25 pitäis olla?

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 5:44
by JaniM
Sytkäkarttaan ei ole generatoria. Netissä muutama nettilaskuri, joista saa kartat laskettua sytkälle tai sit excel pohjat löytyy.
Kuukkelilla löytyy.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 12:51
by jesse47
Missä olis selkein käyttöohje kaikelle säätämiselle ja missä selitettäis myös tuo sytkä puoli? mieluiten suomeks.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf tuossa, eikä mun lataamassa megatunen ohjelmassa mainita missään sanakaan sytytyksestä. vai pitääkö toi mega olla kytkettynä koneeseen että näkee?

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 16:28
by Masi_K
Ei siihen ole oikeastaan ohjeita. Etenkään suomeksi. Kattele muiden tekemiä ennakkokarttoja ja lainaile niitä. Megatunessa ja Tunerstudiossa on ohjelma ruksattava OFFLINE tilaan ja ladattava tallennettu msq ennenkuin voi alkaa hieroo asetuksia ilman jatkuvaa yhteyttä ohjainlaitteeseen. Myöskin jos aloitat tyhjästä säätämisen. Sun ON ladattava joko tiedostosta defaut msq tai otettava yhteys ohjainlaitteeseen kerran ja tallennettava asetukset tiedostoon. Muuten ei hyvä heilu.

Sytkäkarttaan on hyvä laittaa kuormitus ja kierrosluku pisteet samoiksi kuin bensakartassa. Helpottaa aika paljon. Varmistetaan nyt vielä että onhan firmware uusin extra ?

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 18:37
by jesse47
Masi_K wrote:Ei siihen ole oikeastaan ohjeita. Etenkään suomeksi. Kattele muiden tekemiä ennakkokarttoja ja lainaile niitä. Megatunessa ja Tunerstudiossa on ohjelma ruksattava OFFLINE tilaan ja ladattava tallennettu msq ennenkuin voi alkaa hieroo asetuksia ilman jatkuvaa yhteyttä ohjainlaitteeseen. Myöskin jos aloitat tyhjästä säätämisen. Sun ON ladattava joko tiedostosta defaut msq tai otettava yhteys ohjainlaitteeseen kerran ja tallennettava asetukset tiedostoon. Muuten ei hyvä heilu.

Sytkäkarttaan on hyvä laittaa kuormitus ja kierrosluku pisteet samoiksi kuin bensakartassa. Helpottaa aika paljon. Varmistetaan nyt vielä että onhan firmware uusin extra ?
Ei niinku mitää tietoa. tää on ostettu kaks vuotta sitten tuolta protopartsilta ja mulle tuli nyt kaverilta. ei mitää tietoa mikä versio on. mutta sytkä on mukana että.. saako tuon selville kun saa megan kiinni koneeseen?
Siis ohjeita tän ohjelman käyttöön ei itse säätöarvoihin.
näiden ennakoiden asettaminen ja bensakarttojen teko ei oo luultavasti mulle kuinkaan vaikeaa vaan onnistuu varmasti, kunhan ymmärtäisin vaan tän ohjelman kans toisiamme. eli siis melko epävarmaa tää että kuinka nää tiedot tuonne saan mitä haluan :D
Pitää nyt kattoa kun saan autoon kaikki sähköt niin yrittää pääsät sitte opettelemaan tätä kun saa yhteyden tuohon megaan.
Saako muuten usb:stä tuohon megaan johdon, mikä toi megan liitin on kun en tietokoneista mitää ymmärrä muuta kun että mun läppärissä ei tuollasta oo?
kun mä saan koneen ja tuon ms yhteyteen niin onko siihen ladattu jo joku "koodi" joka avataan tuossa megatune ohjelmassa ja aletaan sitten säätää. tallenetaan ja sitten siirretään laitteeseen.
Ei vittu, mä luovutan kohta ja ostan kaasarit :D nää tietokone hommat on välii vähä hepreaa. tai siis aina.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 19:10
by Puuhastelija
Unohda megatune ja käytä tunerstudio säätöohjelmaa se on helpompi käyttää ja muutenkin enemmän nykypäivää. jos haluut katsella mitä siitä löytyy ja mitä valikoista löytyy niin avaa siinä ohjelmassa sellainen projekti kuin MS1_extra_exsample. ei tarvii olla mitään kytketty kiinni ja kuitenkin pääset kattelemaan valikoita. sitten kun saat oman megan kytkettyä kiinni niin teet ensimmäisenä uuden projektin siinä ohjelmassa ja alat sitten siihen tekee säätöjä tai lataat jonkun "valmiin" säädön.

http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio

lite versio on ilmainen sen voit ladata tuolta

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 19:49
by jesse47
Vaikutti heti huomattavsti helpommalta. tuossa ei vissiin oo ohjelmaa jolla voi luoda suunnilleen alustavan bensa kartan? voihan tuon tietty tehdä itekkin mutta ehkä hieman helpottais kun olis edes vähä sinne päin valmiiks. pitää ettiä vielä joku käyttöohje tuon käyttöön että saa perus asetukset kohdille.

Olisko muuten tyhjäkäynnin säätöön helpompi tehdä erillinen venttiili ohi kaasuläpän millä sais kohdalle. tai sitte laitan toyotasta tutun alipaine säätimen kaasuläpälle joka pyrkii hieman pitämään käyntiä kohdallaan..
Eli siis ainakaan alkuun en laita sähköistä säädintä tyhjäkäynnille. katotaa sitte jos tulee talviauto että tartteeko joku käsitoimine tehä, olishan se ooppelin ryyppuvaijeri siinä valmiina ;)

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 20:33
by Puuhastelija
bensa kartan voit tehdä kun sulla on se bensakartan ikkuna auki niin yläreunasta klikkat "tools" auki, niin sieltä löytyy jonkinlainen generaattori.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 16, 2014 20:52
by jesse47
Ööö vaatii ilmeisesti sitten tuon ohjelman ostamisen mutta äkkiähän noi nyt vääntää vaikka nollista kun vaan pääsee alkuun.. oliskohan tuohon jokin hyvä perus ohje josta olis hyötyä tuohon perusasetuksien asettamiseen.

On sen verran paljon tuossa kuitenkin kaikkea että pitää vähä tutkia että pääsee kunnolla jyvälle..
Voinko periaatteessa alkaa tehdä esim tuosta mallista muokkaamalla nuo kartat?
paljonko voi asettaa max suuttimen aukioloajaks?
onnaakohan noilla bilteman stetoskoopilla, vai mikä nyt onkaan, kuunnella nakutuksia? jotai kympin näky maksavan, vaihtaa vaan pidemmän letkun :D

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Fri Oct 17, 2014 16:57
by Masi_K
VE kartta ei ole sama kuin suuttimen aukioloaika. Vaan moottorin volymetrinen hyötysuhde. Tämä tarkoittaa teoriassa että vapaastihengittävällä moottorilla torvi suorana parhaalla motorin alueella 100kpa rivillä on VE arvo lähelle 100. Voit lähteä muokkaamaan mallista. Aloitat teon naputtelemalla arviolta sopivat kuormitus sekä kierrosluku pisteet. 100Kpa on vallitseva ilmanpaine. Tähän löytyy säätöteoriajuttua englanniksi Megamanualin puolelta. Mutta pääsääntöisesti reilut puoli karttaa alipaineelle ja loput ylipaineelle sekä eniten kuormitus ja rpm pisteitä 1000-2500rpm. Paitsi jos ajat vain kilpaa ja asento kaasulla on 100 tai 0..
USB-sarjaportti muuntimia on miljoonia erimerkkisiä. Toiset toimii, toiset ei ja kolmannet viilaamalla. Foorumin haulla saattanee löytyä juttua toimivista?

Mutta silti ekaksi lähtisin ite ottamaan toimivan yhteyden ohjainlaitteeseen, sitäkautta saa tietoa mikä firmware siellä on. Sekä saa samalla jo olevat kartat ja asetukset näkyville..
Sä et ole päässyt edes lähelle sitä ns motorsporttia jos nyt jo luovutat... :wink:

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Fri Oct 17, 2014 21:00
by jesse47
:D Eihän tässä oikeasti luovuteta. :D

Tää tietokone homma on vaan itelle niin vierasta, säätöhommat hoituu kyllä kunhan vaan ymmärrän kuinka ne haluamani asetukset sinne oikeasti laitetaan.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Wed Oct 22, 2014 19:40
by jesse47
Aloin sähköjä pärötellä autoon, eipä noissa mitää erikoista tunnu olevan. tuli vaan mieleen noista suuttimein kytkennästä että kuinkas tuo oikee menee kun 1. ja 2. pytyllä on oma väri ja 3. ja 4. omavärinsä. ruiskuttaako kaikki yhtaikaa 2 kertaa kierroksella vai kuinka noi ajotukset menee?
Jotenki nyt ei jaksa aatella asiaa..

Tuolla muuten muuten juttua projektista jos jotakuta kiinnostaa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?to ... 92.new#new

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 23, 2014 19:00
by jesse47
Joo söin siinä sitte nii jaksoin vähä aatella tuota suutinten kytkentää. tai siis kuinka ne käytännössä menee..
Nyt olis sähköt tehty ja toimii. virran kun laittaa päälle niin pyörittää joitain sekunteja bensapumppua, eihän ms1 v2.2 pitänyt olla tuota pyöritystä virrat kytkettäessä vaan ainoastaan moottorin pyöriessä? sellasta se kuitenkin tekee.. :D
Nyt tartteis saada yhteys ohjainlaitteeseen. pitää alkaa metästää johtoa..
eipä oo kyllä vasta kun alakerta kasassa koneesta että eipä tässä jäniksen selässä olla :D

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Thu Oct 23, 2014 20:43
by jake74
jesse47 wrote: Nyt olis sähköt tehty ja toimii. virran kun laittaa päälle niin pyörittää joitain sekunteja bensapumppua, eihän ms1 v2.2 pitänyt olla tuota pyöritystä virrat kytkettäessä vaan ainoastaan moottorin pyöriessä? sellasta se kuitenkin tekee.. :D
kyllä se pumppu pyörii muutaman sekunnin.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Fri Oct 24, 2014 16:32
by Masi_K
Kytket suuttimista 1-4 ja 2-3 pareiksi ja 1-4 pankkiin A ja 2-3 pankkiin B.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Oct 25, 2014 17:43
by jesse47
Masi_K wrote:Kytket suuttimista 1-4 ja 2-3 pareiksi ja 1-4 pankkiin A ja 2-3 pankkiin B.
tuossa on merkattu suuttimien johtoihin 1.2.3.4.. 1 ja 2 on samassa ja 3 ja 4 samassa. mittasin. mikshän noin on laitettu. tuossa oli kato valmis johtosarja..

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sat Oct 25, 2014 18:47
by Masi_K
Tolla järjestykselä eiole mitään väliä kun ruikuttelee kaikilla suuttimilla yhtäaikaa. Vuorottelevassa on jo sitten erijuttu.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sun Oct 26, 2014 10:58
by jesse47
Jaa onkohan noin?
Eikö se ole vuorotteleva? muutoin vain yks neljästä osuis imutahdille..

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Posted: Sun Oct 26, 2014 13:31
by Vauhtivaunu
Kannattaisi lukea se megamanuaali. MS1 ei suihkuta ajoitettuna. Suihkutus voi satunnaisesti sattua imuventtiilin aukioloon muttei säännöllisesti.

http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm#batch