Page 1 of 2
E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 15:10
by gerhard
Onkos jollain tietoa saako kohtuudella haltuunsa yli 85% etanoli polttoainetta? vaikkapa jalostamolta pien erinä.. vai onko kenties virittelijä kotikokin helppo tislailla E85:sesta erikseen "ruohonleikkuri tärpätit" ja 110octaanista "E99 kisa viinaa"
Eli kiinnostuksena olisi saada edullisesti mahdollisimman korkea octaanista polttoainetta kisa käyttöön , joten kylmä käynnistykset ja korrosio ongelmat ei näyttele kovin suurta roolia, verraten siihen jos saatavilla olisi parempaa puristuksen kestoa....
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 15:26
by Turbiini
Metanoli? Eihä sekään paljoa maksa ja rupeaa oktaaneja olemaan siinäkin.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 15:52
by gerhard
No mites se metanolin saatavuus käytännössä? ja hinta? octaanilukuakaan en äkkiseltään löytänyt...
Itsellä sellainen käsitys että olisi jotenkin luvanvaraista tuo metanolin saatavuus/käsittely syövyttävyyden ja myrkyllisyyden takia... ketään speedway kerhoon kuuluvaa joka tietäisi?
Kaiketi muutenkin moottorin vaatimukset/säätäminen poikkeaa etanoli hommista ,mistä itsellä on jo vähän E85 muodossa kokemusta tullut joten uskoisin etanolin olevan helpompi tie..
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 16:23
by gerhard
Tälläistäkin löytyi..:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608030/R ... aine-355ml
voisi olla kova sana käyttää liki 100% alkoholien kanssa...
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 20:39
by MrFairlane
gerhard wrote:No mites se metanolin saatavuus käytännössä? ja hinta? octaanilukuakaan en äkkiseltään löytänyt...
Itsellä sellainen käsitys että olisi jotenkin luvanvaraista tuo metanolin saatavuus/käsittely syövyttävyyden ja myrkyllisyyden takia... ketään speedway kerhoon kuuluvaa joka tietäisi?
Kaiketi muutenkin moottorin vaatimukset/säätäminen poikkeaa etanoli hommista ,mistä itsellä on jo vähän E85 muodossa kokemusta tullut joten uskoisin etanolin olevan helpompi tie..
Metanoli tykkää jämähtää seisoessaan linjoihin ja kylmänä käynnistäminen taitaa olla aika eksoottista puuhaa mutta muuten halpaa ja hyvää ainetta. Liukenee öljyjen sekaan vielä paremmin kuin kasivitonen tai sitten johtuu niistä ahtopaineista joita metanolivehkeet yleensä käyttää.
AFR jotain 6:1 eli sitä palaa vielä enemmän kuin kasivitosta ja sen kanssa ei tarvitse välijäähyjä tai varttimaililla syyläriä.
Nitrometaani on nykyään luvanvaraista ainetta ja perkeleen myrkyllistä.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 21:09
by gerhard
MrFairlane wrote:
Nitrometaani on nykyään luvanvaraista ainetta ja perkeleen myrkyllistä.
Taisin sekoittaa Nitrometaani lupa asiast metanoliin
http://www.speceng.fi/kisabensa_laadut.php tuolta näyttäisi saavan vähän erikoisempaakin menovettä
ja saada jotain käsitystä hinnoistakin...perus metanoli 2.6€/litra..
-C85 etanolibensa 3.6€/l

muutama viikko takaisin tankkasin E85:sta alle 1€/litra
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Tue Sep 16, 2014 22:46
by gerhard
https://www.youtube.com/watch?v=gNpJrpIjzT8
tässä jenkkilän bill hilly erottelee etanolin bensasta vedellä. mutta asenteesta päätellen taisi olla ideana kaataa tuo vesi-etanoli litku viemäristä alas joten hieman eri tarkoitus perät kuin itsellä.
siitä sitten etanoli erikseen vedestä näin:
https://www.youtube.com/watch?v=1SS3-D-Aqr4
jonka jälkeen tuloksena huippu luotettavaa kisapolttoainetta

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 2:56
by Benkku
Ensimmäinen metodi on käyttökelpoinen selvitettäessä polttoaineen alkoholikonsetraatiota - siis alkoholin prosentuaalinen osuus bensiinissä.
Jälkimmäinen (eli kaliumkarbonaatilla ts. potaskalla veden 'kyllästäminen') ei valitettavasti sovellu veden erottamiseen alkoholista - kovinkaan hyvin. Sen sijaan tislaamalla pääsee 95.6 prosentin rajaan (eli 4.4% jää vettä) ja 'loppu vesi' eli melkein 100 prosenttiin molekyyliseulalla.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 6:39
by ArttuH
MrFairlane wrote:
Nitrometaani on nykyään luvanvaraista ainetta ja perkeleen myrkyllistä.
Itse asiassa nitrometaani ei ole mitenkään erityisen paha myrkky, metanoli on huomattavasti pahempi. Nitron palamistuotteissa sitten tulee kaikenlaista jännää. Onko nitro tosiaan luvanvaraista nykyään? Itse kun olin siinä käsityksessä, että oli ennen mutta ei enää.
No takaisin aiheeseen. Liki puhdasta etanolia pitäisi löytyä kohtuullisen helposti ja edullisesti jos vaan on valmis ostamaan vähän enemmän kerralla. Esimerkiksi Sinolia on käytetty kisabensan sekoittamiseen ja muistaakseni hinta olisi 1-2€/l luokkaa vähän isommissa erissä (esim. 200l) ostettuna. Tai sitten ihan teknistä etanolia jonkun kemikaalitukun kautta, jotain suuntaa hinnoille löytyy vaikka tuolta:
https://etanolikauppa.altia.fi/Etanolik ... 201013.pdf
Metanolia saa tuon SpecEng:in lisäksi vaikka RC-tavaraa myyvistä kaupoista. Tuossa yksi esimerkki:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/metanoli-10-l Ja kuten etanolin kanssakin, niin joltain teollisuuskemikaalien myyjältä löytynee myös. Saattaa tosin vaatia vähän selvittelyä ja järjestelyjä, että saa yksityishenkilönä ostettua. Mutta jos on valmis ostamaan vaikka tuon pari sataa litraa kerralla ja osaa käyttäytyä asiallisesti, niin tuskin on mikään ylitsepääsemätön ongelma.
Itse kyllä harkitsisin kahdesti ennen kuin alkaisin läträämään metanolin kanssa, syynä tuo myrkyllisyys ja jo mainittu taipumus tärvellä polttoainelinjastoa pidemmällä aikavälillä. Mutta jos oikeasti on tarvetta, niin mikäpä ettei. Säätäminen ei käsittääkseni poikkea kovin suuresti etanolista, syöttömäärät on tosiaan vieläkin isommat.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 19:04
by gerhard
....niin mihinkähän asti tuota etanoli pitoisuutta kannattaisi kasvattaa.(vaikkakin RON arvo parilla yksiköllä kasvaisi) mutta mahtaako poltto aineesta muuten tulla tehonkaan tavoittelun kannalta parempaa..
olisi perin kummallista ettei ralliputkat myisi tyyliin: "C99" jos siinä kilpa polttoaineen mahdollisuus olisi

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 19:41
by gerhard
Benkku wrote:
Jälkimmäinen (eli kaliumkarbonaatilla ts. potaskalla veden 'kyllästäminen') ei valitettavasti sovellu veden erottamiseen alkoholista - kovinkaan hyvin. Sen sijaan tislaamalla pääsee 95.6 prosentin rajaan (eli 4.4% jää vettä) ja 'loppu vesi' eli melkein 100 prosenttiin molekyyliseulalla.
Niin kuinkahan vedettömään lopputulokseen tarvitsisi päästä? .kyllähän monet tykkäävät sitä vettä lykätä väen väkisinkin imusarjaan

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 19:46
by TommiT
Mites kävisikö tolueeni? Sen oktaaniluku on 112. Etanolin oktaaniluku on 110 ja E85:n 106. Tolua saa tavallinenkin tallaaja ostettua eikä maksa muistaakseni kuin noin 2€/l. Itse olen käyttänyt tolueenia jääratapyörissä hyvällä menestyksellä 10-15% 98:sin seassa . 80-luvulla F1 turbomoottoreissa ajoivat melkein puhtaalla tolueenilla

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 23:40
by Benkku
gerhard wrote:....niin mihinkähän asti tuota etanoli pitoisuutta kannattaisi kasvattaa.(vaikkakin RON arvo parilla yksiköllä kasvaisi)...
Nakutuskestävyyden suhteen luokkaa 20-25 prosenttia riittää - mikäli ahtimen kuumentama imuilma saadaan jäähdytettyä (20 C ast.). Alkoholimäärän suurentaminen edelleen tuosta, mahdollistaa korkeamman nakutusrajan imuilman ollessa kuumempaa.
Oheisessa paperissa kenties muutakin mielenkiintoista.
htt://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/69496/775670245.pdf
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Wed Sep 17, 2014 23:50
by Benkku
gerhard wrote:Niin kuinkahan vedettömään lopputulokseen tarvitsisi päästä? .kyllähän monet tykkäävät sitä vettä lykätä väen väkisinkin imusarjaan

Jäähdytys vedellä ts. nakutusrajan nosto on eria asia. Polttoaineessa vesi aihuettaa oktaanin alentumisen.
<clip>
E10 gas (10% ethanol) that has phase separated from water absorption, will have a substantial drop in octane of 2 to 4 points. E.G. After water contamination, E10 gasoline purchased with 87 octane will drop to about 83 to 84.
</clip>
http://www.fuel-testers.com/gasoline_oc ... l_E10.html
Tässä paperissa listattu myös tyypillisiä vesipitoisuuksia.
delphi.com/pdf/techpapers/2011-01-0900.pdf
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Thu Sep 18, 2014 0:23
by gerhard
Benkku wrote:
Jäähdytys vedellä ts. nakutusrajan nosto on eria asia. Polttoaineessa vesi aihuettaa oktaanin alentumisen.
No juu aika loogiseltahan tuo kuulostaa
Menee vähän offtopikiksi mutta olikos se nyt tarkemmin niin että vesiruisku systeemeillä tarkoitus juurikin imuilmaa jähdyttää...
mutta eikös tässäkin riskinä ole liikaa vettä ruiskiessa veden joutuminen polttoaine seoksen joukkoon ja sitä myöden nakutus herkkyyden lisääntyminen..?
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Thu Sep 18, 2014 0:27
by Benkku
gerhard wrote:Menee vähän offtopikiksi mutta olikos se nyt tarkemmin niin että vesiruisku systeemeillä tarkoitus juurikin imuilmaa jähdyttää...
Ei varsinaisesti, vaan alentaa puristuksen jälkeistä ilma/polttoaineseoksen loppulämpötilaa, alle polttoaineen itsesyttymispisteen.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 5:40
by ArttuH
Benkku wrote:
Jäähdytys vedellä ts. nakutusrajan nosto on eria asia. Polttoaineessa vesi aihuettaa oktaanin alentumisen.
<clip>
E10 gas (10% ethanol) that has phase separated from water absorption, will have a substantial drop in octane of 2 to 4 points. E.G. After water contamination, E10 gasoline purchased with 87 octane will drop to about 83 to 84.
</clip>
http://www.fuel-testers.com/gasoline_oc ... l_E10.html
Olikohan tuo vähän hätäinen johtopäätös? Tuossa linkissähän puhutaan tilanteesta, jossa E10-bensan etanoli erottuu veden vaikutuksesta tankin pohjalle eikä päädy koneeseen. Ja koska etanoli on tuossa seoksessa oktaanilukua nostava lisäaine, niin koneeseen päätyvän bensan oktaaniluku luonnollisesti alenee ilman etanolia (ja sitä vettä).
Tietääkseni polttoaineen seassa palotilaan syötetty vesi toimii ihan samalla tavalla nakutuksen ehkäisyssä kuin ilman sekaan ruiskutettunakin.
Tuo etanolin vaikutuksia käsittelevä tutkimus vaikutti varsin pätevältä, pitääpä syventyä siihen jossain välissä oikein ajan kanssa.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 11:28
by gerhard
Tietysti olisi mielen kiintoista kuulla vaihtoehtoja erotella E85sesta etanonoli muutenkuin ensin vedellä sotkemalla... mukavaa vielä olisi jollei tarvitsisi lämmöllä tislata... kaikkea kemiallisia reaktioita kun on olemassa kuten osmoosi sun muita.. mukavalta kuulostaisi aine jota kaadetaan e85 joukkoon joka liukenisi bensiinin kanssa muttei etanolin ja siirtyisi sitten ylä tai alapuolele etanolin , jä näin olisi helppoa ottaa puhtaampi etsku talteen.. -miten vaikkapa 2tahti öljy käyttäytyy
No jos tislaus on ainut vaihtoehto, olisi mielen kiintoista kuulla kuinka yksinkertaista/monimutkaista se loppujen lopuksi olis...prosessin kulku, laitteistot, sytymis vaarat, nopeus...
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 12:16
by gerhard
Bioetanoli jalostamo kortti käännetty. kysymykeen Yli 85% etanolin polttoaineen saatavuus? vastauksena: Valitettavasti ei ole, meillä on vain jakelu/myyntioikeus "luvitetuilta" asemilta ja vain "tuotteistetuille tuotteille"

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 15:40
by Turbiini
Onhan st1 valikoimassa 95% etanoliakin, ei vaan taida olla kovin yleisesti asemilla myynnissä.
http://www.st1.fi/tuotteet/etanolidiesel Älkää antako sen diesel sanan hämätä, on toki tarkoitettu diesel periaatteella toimiviin moottoreihin, mutta kyseiset koneet on paljon normi dieseleitä suuremmilla puristuksilla jotta etanoli suostuu puristuksesta syttymään eivätkä sovellu ajettavaksi perinteisellä naftalla.
Taitaa se loppu 5% olla lähes pelkkää vettä.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 18:48
by gerhard
Tuo RED95 on kyllä mielenkiintoinen

Vielä kun löytäisi jostain tarkkoja luotettavia speksejä mitä se oikein on?
"Puhdas 100% etanoli ei pysy ilmassa kauaa vaan se muuttuu n. 90-95% / 5-10% seokseksi."
tuolainen heitto löytyi, tiedä sitten pitääkö paikkaansa... liittyen siihen että kuinka korkeaksi etanoli pitoisuutta kannattaa ylipäätään tavoitella...
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 19:25
by harrastaja
Taitaa metanoli olla ylivoimaisesti paras vaihtoehto (ja halvin), jos E85 ei "riitä".
Metanolin RON on lähelle 130 ja lisäksi se sisältää melkein puolet happea (etanoli n. 33% ja normibensa luokka 3%), eli tehoa tulee siitäkin lisää.
Tolueenin käyttöön 80-luvun lopulla turbo-F1:ssä oli muitakin syitä, kuin pelkkä nakutuskestävyys. Hondan käyttämä polttoaine (Elf) sisälsi 84% tolueeniä ja 16% N-heptaania. RON 101,8.
Itse "tislaileminen" kannattaa unohtaa

.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 20:10
by gerhard
gerhard wrote:
"Puhdas 100% etanoli ei pysy ilmassa kauaa vaan se muuttuu n. 90-95% / 5-10% seokseksi."
tuolainen heitto löytyi, tiedä sitten pitääkö paikkaansa... liittyen siihen että kuinka korkeaksi etanoli pitoisuutta kannattaa ylipäätään tavoitella...
No jaa löytyi tälläinenkin "kemiallinen mahdattomuus":
https://www.youtube.com/watch?v=ieVDfnUKN9s
on muuten tosi vaatimattoman näköiset sytkä vehkeet...jakaja, puolakin kuin moottori sahasta...yleisesti ollut järeitä sytkä systeemejä kun halutaan "märkä" seos syttymään...
harrastaja wrote:
Itse "tislaileminen" kannattaa unohtaa

.
kyllä asia silti teoria tasolla kiinnostaa, vaikkakin epätodenäköistä on että siihen kukaan ryhtyä viitsii...
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 21:01
by gerhard
Noh löytyy sitä ihan wikipediasta:
E100 is pure ethanol fuel. Straight hydrous ethanol as an automotive fuel has been widely used in Brazil since the late 1970s for neat ethanol vehicles[81][123] and more recently for flexible-fuel vehicles.[124][125] The ethanol fuel used in Brazil is distilled close to the azeotrope mixture of 95.63% ethanol and 4.37% water (by weight) which is approximately 3.5% water by volume.[126] The azeotrope is the highest concentration of ethanol that can be achieved by distillation. The maximum water concentration according to the ANP specification is 4.9 vol.% (approximately 6.1 weight%) [127] The E nomenclature is not adopted in Brazil, but hydrated ethanol can be tagged as E100, meaning it does not have any gasoline, because the water content is not an additive, but rather a residue from the distillation process. However, straight hydrous ethanol is also called E95 by some authors.[128][129]

mielenkiintoista tässä tuo veden määrä % ja painona...täytynee olla tarkkana mistä puhutaan, ettei tule väärin ymmärryksiä
ED95 designates a blend of 95% ethanol and 5% ignition improver; it is used in modified diesel engines where high compression is used to ignite the fuel,

ja mitenkähän tässä on päästy vedestä eroon

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 21:11
by harrastaja
gerhard wrote:gerhard wrote:
"Puhdas 100% etanoli ei pysy ilmassa kauaa vaan se muuttuu n. 90-95% / 5-10% seokseksi."
tuolainen heitto löytyi, tiedä sitten pitääkö paikkaansa... liittyen siihen että kuinka korkeaksi etanoli pitoisuutta kannattaa ylipäätään tavoitella...
No jaa löytyi tälläinenkin "kemiallinen mahdattomuus":
https://www.youtube.com/watch?v=ieVDfnUKN9s
on muuten tosi vaatimattoman näköiset sytkä vehkeet...jakaja,
puolakin kuin moottori sahasta...yleisesti ollut järeitä sytkä systeemejä kun halutaan "märkä" seos syttymään...
Vai moottorisahasta, näyttää MSD:n Mag44 puolalta -> ehkä aika järeä.
Jos kuitenkin etanolia haluaa, niin tuolta Altialta, sopivalla denaturointiaineella

.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 21:28
by gerhard
harrastaja wrote:
Vai moottorisahasta, näyttää MSD:n Mag44 puolalta -> ehkä aika järeä.

meillä täällä länsirannikolla tapana laittaa pöllipekkaankin kunnon sytkävehkeet
..no mutta hyvä että joku tunnisti puolankin

Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 22:51
by harrastaja
gerhard wrote:ED95 designates a blend of 95% ethanol and 5% ignition improver; it is used in modified diesel engines where high compression is used to ignite the fuel,

ja mitenkähän tässä on päästy vedestä eroon

Ei siinä olekaan päästy vedestä eroon. Tuosa tapauksessa on juuri kyseessä se tislaamalla saatu 95% viina (hydrous), missä on vettä myös.
E85 ( ja E5 / E10 ) taas sisältävät "oikeata" etanoolia (anhydrous n. 99,5%) prosenttinsa määrän.
Haluisin nähdä sen pöllipekan

.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 23:18
by gerhard
harrastaja wrote:
Ei siinä olekaan päästy vedestä eroon. Tuosa tapauksessa on juuri kyseessä se tislaamalla saatu 95% viina (hydrous), missä on vettä myös.
E85 ( ja E5 / E10 ) taas sisältävät "oikeata" etanoolia (anhydrous n. 99,5%) prosenttinsa määrän.
Haluisin nähdä sen pöllipekan

.
Täytyypä perehtyä tähän hydrous, anhydrous ....
http://fieldtopump.wordpress.com/2009/0 ... -blending/
saha
http://www.topgear.co.za/wp-content/upl ... 10x342.jpg
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Fri Sep 19, 2014 23:55
by Benkku
harrastaja wrote:E85 ( ja E5 / E10 ) taas sisältävät "oikeata" etanoolia (anhydrous n. 99,5%) prosenttinsa määrän.
Kysymys kuuluu 'kuinka kauan', 'kuiva' alkoholi kun ottaa ilmasta kosteutta hanakasti. Polttoaineen varastointi ja jakeluketjussa eivät säiliöt ole hermeettisesti tiiviitä. Tuossa fueltesters linkissä, väittävät jopa E10:n imevän luokkaa kolmessa kuukaudessa itseensä 'riittävästi' vettä.
Re: E85 suurempaa etanoli pitoisuutta
Posted: Sat Sep 20, 2014 0:39
by harrastaja
Pointtihan on siinä, että sinne pumppuun tullessa fuelin pitää olla sitä mitä sen pitää olla.
Jos se seiisoo siellä kauan, niin on mahdolista, että vettä kerääntyy litkuun.
Jonkunlainen suuruusluokka ---- 1 litra viinaa ja 3 kuutiometriä ilmaa (20*C) -> päästään ehkä 95% seokseen (siis oletettiin kaiken veden siirtyneen ilmasta etanooliin). Montako litraa ja kuutiometriä siellä säiliössä liikkuu?
Ymmärtäneeksi, PA-säiliöitä ei tuuleteta ihan huvikseen.