Page 1 of 1
Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 02, 2014 20:45
by Mhak
Elikkä ekaa kertaa megan kanssa tekemisissä ja tarviis saada tieto että millä asetuksilla saan moottorin käymän tyhjää noilla läppärungoilla ilman tyhkäkäynti hilppeitä? Lähtee käyntiin hyvin kun painaa kaasua vähän ja pysyy käynnissä korkeimmilla kierroksilla ja ottaa myös kierroksia mutta heti kun kaasun laskee niin rupee rötää ja sammuu. Ekaa kertaa tosiaan värkkäilen megan kanssa niin on nuo asetukset vähän hukassa, tosin oon kokeillu muuttaa asetuksia eri ohjeiden mukaisesti mitä oon täältä foorumilta saanu mutta ei se tyhjää käy. Alustavasti joku vois kertoa että mitä asetuksia kannattaa ekana muuttaa ennenku rupee muuttelee sytkä tai bensakarttoja esim millä saa kaikenmaailman rikastukset pois päältä ja muut seikat mitä ihan aluksi kannattaa tehdä.
Megasquirt 1 v2.2 extrakoodilla ja bensansyöttöä ja sytkää ohjaan.
Puolana toimii VAG hukkakipinäpuola 106B loppunen ja hall anturina honeywellin 1GT101dc, triggeri 12-1. Läppärungot muistaakseni jostain CBR:stä ja 38mm tais olla. Toyotan 1300cc 4K -moottori ja turbolla.
Iso kiitos kaikille vastanneille!
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Wed Sep 03, 2014 6:51
by ArttuH
Ruuvaa aluksi läpistä tyhjäkäyntiä sen verran isolle, että pysyy käynnissä. Siis jos ei ihan älyttömiin kierroksiin tarvitse mennä. Sitten pidät koneen käynnissä niin kauan, että se on lämmin ja lämmitysrikastukset pois päältä. Sitten säädät ve-taulukosta seokset kohdalleen sen hetkiselle tyhjäkäynnille, ruuvaat läpistä kierroksia vähän alaspäin ja säädät uudelleen jne. Sitten kun tyhjäkäyntialueet on säädetty, niin seuraavalla kylmäkäynnistyksellä voi alkaa säätelemään lämmitysrikastuksia.
Ja ennen tätä luonnollisesti req. fuel, suuttimien parametrit, anturien kalibroinnit ja muut perusjutut kohdalleen, muuten sääteleminen on vähän hukkaan heitettyä työtä. Samaten ve-taulukon ja sytkäkartan säätöpisteiden jaottelut kannattaa katsoa suunnilleen järkeviksi. Ja noilla erillisillä läppärungoilla saattaa joutua käyttämään (hybrid) alpha-N algoritmiä, että saa osakaasualueet toimimaan kunnolla.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Wed Sep 03, 2014 7:08
by Mhak
Täytyypä kokeilla noilla ja jos ei rupee pelaamaan niin palaan taas asiaan!
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Mon Sep 08, 2014 16:43
by username
Mhak wrote:Täytyypä kokeilla noilla ja jos ei rupee pelaamaan niin palaan taas asiaan!
Ja vielä ennen seos säätöjä kannattaa säätää läppien avautuma (tasata alipaineet).
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 09, 2014 6:29
by ArttuH
username wrote:
Ja vielä ennen seos säätöjä kannattaa säätää läppien avautuma (tasata alipaineet).
Totta. Tosin tuota varten pitää tyhjäkäynnin seokset olla suunnilleen kohdillaan

Eli käytännössä ensin säädetään läpät silmämääräisesti / rakotulkilla tjsp. ja sitten kun seokset alkaa olemaan järjestyksessä, niin voi tehdä hienosäädön alipainemittarien kanssa.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 09, 2014 9:28
by Mhak
Joo ns.synkrojen säätö mulla olikin suunnitelmissa tehdä nyt kun auto käy tyhjää. Hyvin käy tyhjäkäyntiä tällä hetkellä (1000rpm) ja aika tasaista jopa mutta afr arvo 11-12 välillä ja heti kun rupeaa laihentamaan seosta että olisi noin 14.7 afr niin rupeaa vähän rötäämään ja tuntuu että sytytys rupee oikuttelemaan eli käy hörskyttämällä vähän ja välillä kuulostaa että jättää osan kipinöistä pois mistähän se mahtaa johtua kun kuitenki tyhjäkäynnillä ennako noin 10 astetta vai näyttääkö mun sytkälamppu väärin?

Ja ihan uus PLX laajakaista mittari on niin luulis sen osilta näyttävän oikein

Asetukset mm. lambda korjaus on pois päältä ja spark asetuksista kiinteä ennakko ei ole päällä eli siinä on se -10.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 09, 2014 13:05
by jimex
Mhak wrote:Joo ns.synkrojen säätö mulla olikin suunnitelmissa tehdä nyt kun auto käy tyhjää. Hyvin käy tyhjäkäyntiä tällä hetkellä (1000rpm) ja aika tasaista jopa mutta afr arvo 11-12 välillä ja heti kun rupeaa laihentamaan seosta että olisi noin 14.7 afr niin rupeaa vähän rötäämään ja tuntuu että sytytys rupee oikuttelemaan eli käy hörskyttämällä vähän ja välillä kuulostaa että jättää osan kipinöistä pois mistähän se mahtaa johtua kun kuitenki tyhjäkäynnillä ennako noin 10 astetta vai näyttääkö mun sytkälamppu väärin?

Ja ihan uus PLX laajakaista mittari on niin luulis sen osilta näyttävän oikein

Asetukset mm. lambda korjaus on pois päältä ja spark asetuksista kiinteä ennakko ei ole päällä eli siinä on se -10.
menne liian laihalle niin rupee ailahtelemaan kierrokset eli säädä seos siihen missä pyörii nätisti. jos viritetty ei vähäpäästönen niin varmaan jossain 12-13 seoksilla pyörii nätisti.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 09, 2014 16:30
by Mhak
Joo näin vähän ajattelinki että menee liian laihalle ku putkessa paukutti välillä mutta päätin varmistaa kuitenkin joltain jolla on kokemusta enemmän. Kysytään nyt samalla että paljonko afr arvo kannattaa olla isommilla kierroksilla? onko 13-14 hyvä? Ja mites sytytysennakkoa kannattaa muuttaa mentäessä korkeammille kierrokseille tietenki aikaistettava ilman kuormaa mutta minkä verran per 300 kierrosta mikä tuossa megatunessa on tuo nousu.
Joo vanha auto kyseessä eli -83 vuoden takaveto starletti ja moottorin ajoitusta muutettu vakiosta hieman ja nokassa nostoo enemmän.
Ja kiitokset kaikille nopeista vastauksista! Palaan taas asiaan jos tulee lisää ongelmia.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Tue Sep 09, 2014 20:20
by jimex
täyskaasulla seokset kun laitat 12.5 luokkaa niin ei ole vaaraa että käy laihalla. maantieajossa 14 pintaan tai jos rupee nykimään niin siitä hieman rikkaamalle. ennakot hieman kokeilemalla kuullokeiden kera.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Wed Sep 10, 2014 7:14
by ArttuH
Ahdetussa koneessa seokset kannattaa säätää 12 AFR nurkille ahdoilla jos haluaa pelata varman päälle. Sitten jos koneessa on kaikki muut asiat hyvässä järjestyksessä, niin vähän laihemmalla saa luultavasti vähän enemmän tehoa irti, mutta riskit kasvaa. Kevyemmällä kuormituksella 13-14 AFR on ihan hyvä lähtökohta ja ihan pintakaasualueille voi pistää niin laihalle kuin vain suostuu nikottelematta käymään.
Sytkäennakoihin ei taida löytyä mitään kovin päteviä nyrkkisääntöjä, vaihtelevat aika reippaasti koneiden välillä. Mutta noin yleisesti tyhjäkäynniltä lähdettäessä ennakot yleensä kasvavat jonnekin keskikierroksille asti melko jyrkästi, jonka jälkeen pysyvät enemmän tai vähemmän tasaisina. Joissain tapauksissa ennakkoa jopa vähennetään huippuväännön kierroksilla. Kuormituksen mukaan ennakko pienenee kuormituksen/ahtopaineen kasvaessa ja vastaavasti taas lisääntyy alipaineella. Jos ei ole mitään lähtökohtaa, niin kannattaa yrittää etsiskellä mitä ennakkoja vastaavassa koneessa on yleensä käytetty ja alkaa soveltamaan niistä.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Wed Sep 10, 2014 10:15
by Mhak
Joo täytyypä säätää noille arvoille. Kiitos molemmille näistä tiedoista!
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Thu Sep 11, 2014 22:13
by Mhak
Vielä ois yks kysymys liittyen tuohon ve tableen.. kun tuossa säätäessä huomasin että map-alue loppuu 100kPa:han niin mistä johtuu kun taas spark tablessa on arvot 140kPa? Pitääkö mun ite muuttaa ne arvot sinne vasempaan reunaan kPa kohtaan ja myös ve-arvot laittaa niille kohdille uusiks vai saako jostain laitettua? Ja MAP-anturina on ihan tuo 2,5 bar boksin mukana tullu. Näyttää koneen ollessa sammuksissa 98kPa eli melkein oikein ja tyhjänäynnillä 60kPa eikös seki ole ihan oikein. Extrakoodi on 029y4.
Re: Läppärungot tyhjäkäynti?
Posted: Fri Sep 12, 2014 18:21
by Masi_K
Pitää itse käsin muuttaa jos haluaa ja map näyttää oikein.