Page 1 of 1

Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Mon Aug 25, 2014 14:34
by Suiza
Joo elikkä tämmönen ongelma löyty nyt paikoillaan kaasutellessa kun sattu silmät olemaan läppärin ruudulla oikeaan aikaan. Ennen olettanut vaan että on joku random sytytyskatkos joka joskus ilmenee kun ei ole vielä kone säädöissä, mutta nyt huomasin että todella nopeasti vilahti ainakin afr mittari suuntaan tai toiseen, ja after start enrichment tulee päälle tämmösen "katkon" jälkeen.

Kierrosluku ei ainakaan sekoile katkon aikana, mutta ainakin tuo afr mittari käy hetkellisesti tapissa ja oliskohan ollut mappi ja sytkämittarissakin jotain sekoilua. Niin nopeasti käy nuo katkokset että ei vielä oikein saanut mitään tolkkua että mitkä mittarit oireile. :?:

Kerran vilahti "not cranking" tuommosen katkoksen yhteydessä. Jokaisen katkon jälkeen tulee ASE päälle jolloin kone käy sikarikkaalla hetken ajan. Tuntu tuo ongelma olevan pahimmillaan kylmällä koneella, ja kuumalla koneella tapahtu vain harvoin. Ja ihan tyhjäkäynti - 3000rpm kaasuttelulla sai tuon aikaiseksi.

Ilmeisesti resetoi? Häiriötä hall anturin piuhaa pitkin vaiko sytkävermeistä? Auttakaa avutonta. :lol:

Edit. Protopartsin ms2 v2.2 hukkakipinällä.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Mon Aug 25, 2014 18:55
by teg
Kyllä. Resetoi. Vika voikin sitten olla lähes missä vain.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Mon Aug 25, 2014 22:02
by Suiza
Jees eli ensimmöinen diagnoosini osui oikeaan.

Nyt myöhemmin illalla käyttelin taas autoa (vesiruiskun vaikutusta imuilmaan kokeilin), niin heti startatessa kävi putputti parilla pytyllä, kurkkaus tankkiin ja aivan tyhjä oli. Tankkasin sitä sit pikkusen ja pelitti normaalisti kuten aina ennen, mutta nyt ei resetoinut sit millään. Tai yhden ainoan kerran taisi resetoida kun näky silmäkulmasta jonkinmoinen punainen väläys läppärin alareunassa samaan aikaan kun sytytyskatko, mutta ase ei tullut päälle tai muuta sen kummempaa tapahtunut.

Aijemmin tyhjällä tankilla niin sehän halusi melkoo tiuhaan resetoida ja ASE tulla mukaan peliin. Sen kyllä huomasin että pumput kuulostivat aijemmin vähän erilaisilta kun tapaavat johtuen varmaan bensan puuttesta, mutta en sitä sen tarkemmin ajatellut kun oli muutenkin seokset kunnossa jne.

B-paineet oletettavasti siis aivan liian alhaiset ja mullakun on tuo lambdasäädön authority vissiin 40-50% niin osasi säätää seokset kohdilleen kuitenkin.

Eli, OLETETTAVASTI isolla lambda-korjauksella tykkää resetoida aika tiuhaan. Kuulostaako edes etäisesti mahdolliselta vai onko kyseessa vain sattuma? :roll:

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 7:41
by teg
Tietenkin voi olla mahdollista, että pitkillä ruiskutusajoilla (suurilla virrankulutuksilla) resetoi. Onko matalaohmiset suuttimet? Tarkista maadoitukset ja ota suuttimille virta eri paikasta kuin megalle.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 12:33
by Suiza
Korkea-ohmiset (ev14) ja virrat ovat jo nyt eripaikasta kuin megasta. Mielestäni duty cycle kuitenkin pysyi siellä 3%tietämillä ainakin tyhjäkäynnillä ja tyhj'll' tankilla.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 14:05
by Suiza
Lisättäköön vielä että kävin just ottamassa logia, ja muutamassa kohtaa kierroslukutieto, pw ja duty cycle käyvät nollassa samaan aikaan.

Tätä tuntuu tapahtuvan hyvinkin paljon enemmän nyt kun on "turvallinen" sytkäkartta päällä. Aikasemmin koeajoissa oli ehkä vähän turhan paljon ennakkoa korvakuulosäätelijälle ja silloin kiersi jokaisen vedon loppuun hyvin. Nyt ei oikein meinaa saada yhtäkään puhdasta vetoa aikaseksi. :shock:

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 14:20
by Puuhastelija
Kuulostaa siltä, että vika vois olla sytytys vermeissä. Kipinä ei pala tulpan kärkien välissä vaan jossain muualla mistä sitten aiheutuu resetoiminen.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 14:41
by Suiza
Jep pitää ottaa tulpanjohdot ja tulpat tarkempaan syyniin. Lost sync reason näyttää kakkosta mutta ehkä tämä on enemmänkin resetoinnin seuraus, eikä syy. Kiitoksia vastauksista, apu on todellakin tarpeen ja olis kiva saada kaikki tämmöset viat kitkettyä pois ennen penkkiin menoa. :)

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 16:10
by Suiza
Arvon komitea, olen joutunut kusetuksen kohteeksi.

Tulpanjohdoissa resistanssi nolla, ta noh 0.8milli ohmia, kun mittasi tulpanjohdon päästä tulpan keskielektrodiin saakka. :lol:

Myyjä niin kehui noita johtoja että poistaa häiriöitä ja ratio kuuluu ja vaikka mitä joten luotin sokeasti siihen. Eli nyt pitäis uudet tulpanjohdot hommata/tehdä. Olivat kuitenkin niin maanantai malleja ja huonosti sopivia että parempi tekasta heti uudetjohdot kuin ostaa uudet tulpat.

Riittääkö 1kohm tulpanjohdoissa poistamaan häiriöt? Mistä porukat on tilaillut näitä johtotarvikkeita?

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 16:13
by Masi_K
Hukkakipinäpuolan kanssa on hyvä olla matalaohmiset johdot ja tietenkin R tulpat. Ite tein sigun Vauxhalliin rautalankajohdot ja muistaakseni 1kohm ja vastukseton piippu päihin ja sitte R tulpat. Ei häiriöitä. Radio siinä autossa on rätissy kierrosten mukaan jo jakajallakin :D

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 16:18
by ArttuH
Suiza wrote: Ilmeisesti resetoi? Häiriötä hall anturin piuhaa pitkin vaiko sytkävermeistä? Auttakaa avutonta. :lol:

Edit. Protopartsin ms2 v2.2 hukkakipinällä.
Sytkäkivet kotelon sisällä? Noissa on ilmeisesti ollut aika paljon vastaavaa ongelmaa. Hyppyjohdoilla purkin sisälle viritetyt sytkäkivet yhdistettynä vähän sinne päin suunniteltuun v2.2-levyyn muodostavat aika häiriöherkän kokonaisuuden. Hyvällä tuurilla saattaa saada toimimaan ulkopuolisilla säätämisillä, kuten sopivien tulppien ja johtojen hakemisella ja puolan häiriönpoistokonkalla. Mutta mullekin on tullut vastaan useampikin tapaus joissa vasta sytkäkivien siirtäminen kotelon ulkopuolelle on auttanut.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Tue Aug 26, 2014 16:29
by Suiza
Pitääpä kokeilla sitä jos ei uudet johdot auta. Ajattelin pistää tilaukseen johdot + liittimet nyt joitten kokonaisresistanssi olisi 5kohm, täten ei varmaan tarvita R tulppia?

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Wed Aug 27, 2014 22:52
by Suiza
Noni johdot tuli tilattua ja ajattelin niitä odotellessa askarrella flektien ohjauksen fidle porttia käyttäen.

Halusin ensin vain kokeilla että toimii homma niinkuin oletin, ja pistin releen maadoittamaan tps:ää käyttäen (>20%). Homma toimi ja rele veti kun kaasua pumppasi.

Aloin siistimään installaatiota ja kytkin flektin niin kappas eipä toiminutkaan enään. Ei sitten millään asetuksilla.

Otin mittarin esiin ja mittailin jokseenkin outoja juttuja. Voltit releen "85" napaan edelleenkin 12v. Boksin puoleisesta fidle portista mittasin että maadoittaa alle 20% kaasun asennossa, ja yli tämän resistanssi ääretön.

Mittasin 12v johdon ja fidle portin välistä voltit, alle 20% kaasun asennossa 0.0 ja yli 20% oli 5v.

Seuraavaksi pistin releen kiinni kuten se oli ollut ensimmäisissä testeissäkin. Mitään ei tapahdu edelleenkään. Huomasin että heti kun releen 85 napaan pistää virrat niin fidle portista katoaa maadoitus heti jos se on kytkettynä releen 86 napaan, virrat kun ottaa pois 85 navasta niin tulee heti hyvä maakontakti fidle porttiin.

Huomasin myös fidle portin ja maan välisen kontaktin sekoilevan ja välillä vaihtui toiminta käänteiseksi ihan lennosta, välillä ei katkaissut täysin maata, vaan jäi joku tietty lukema päälle, ja ihan yhtäkkiä saattoi pelata ihan loogisestikin, poislukien tuon maan kadotuksen virtojen ollessa kytkettynä...

Annanko suosiolla flektien ohjauksen olla katkasijan takana kabiinissa vai onko tähän ongelmaan mitään yksiselitteistä ratkaisua? :lol:

Edit. Lisättäköön vielä että rele toimi normaalista kun maadoitti johonkin muuhun kuit tuohon fidle porttiin.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Thu Aug 28, 2014 16:32
by Masi_K
Oliko rele diodimallinen vai tavallinen ? Kuullostaa siltä että sait savutettua jotain. :shock:

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Thu Aug 28, 2014 16:40
by Suiza
Ei tainnut olla diodimallinen vaan perus biltsun flektirele. Vähän ittestänikin tuntuu nyt kyllä että portista tuli toimintasavut, eikä siellä nyt valittu paavia. :?

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Fri Aug 29, 2014 1:16
by Suiza
"If you have reversed the stimulator (or in-vehicle) polarity, even momentarily, for MegaSquirt® EFI Controller, you may find the Fast Idle Led on the stimulator appears to be reversed, i.e. it is off when it should be on and vice-versa. The Warm Up LED on the case should work okay. Also the fuel pump LED may not come on anymore. This behavior is caused by damage from the reversed polarity, and can usually be fixed by replacing Q3 and Q5 (the ZTX450/PN2222AD26ZCT transistors)."

Fidle portista kun mittasi maan ja outputin välillä niin toiminto oli juurikin päinvastainen, ohmit nollassa kun pitäisi olla äärettömässä ja toisinpäin.

Sen välissä kun portti toimi, ja ongelmatilanteen välissä taisi juurikin jokin plussajohto käydä maissa kun oli radion sulake porsinut. Noin vähästäkö se voi ottaa nokkiinsa? Näköjään.

Voinko nyt vähän viisaampana käyttää diodimallista relettä flektille, ja ohjata sitä IAC1 tai IAC2 kautta ihan huoletta? Pitäis vissiin olla db37 liittimessä pin 25/27 tai 29/31.

Vaatiiko tämä mitään modeja näihin protopartsin valmiisiin bokseihin? Ms2 v2.2 kyseessä siis. Googlesta yritin etsiä ja löyty kaikenmoisia vastauksia tuohon kysymykseen.

Eli, onko IAC ulostulot kaapelia vailla johtosarjan liittimestä käyttövalmiita vai vaatiiko muutakin modauksia, esim jumpperin js9 ja s12c välissä?

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Fri Aug 29, 2014 15:46
by Puuhastelija
Suiza wrote:Voinko nyt vähän viisaampana käyttää diodimallista relettä flektille, ja ohjata sitä IAC1 tai IAC2 kautta ihan huoletta? Pitäis vissiin olla db37 liittimessä pin 25/27 tai 29/31.
Hmmm.... Jos kytket diodilla olevan releen navat 85 ja 86 suoraan esim IAC1:n niin käräytät sen askelmoottori ohjauksen, Koska se releen diodi on kytketty kelan rinnalle ja saat siten aikaiseksi oikosulun.

Sun täytyy kytkeä releen napaan 86 plus virtalukon takaa (tärkeää että kytket virran virtalukon takaa koska muuten megaan jää virta päälle vaikka virtalukko on off asennossa) ja 85 napaan kytket sitten ohjauksen megalta esim IAC1 jompaan kumpaan liitäntään (niissä on se ero et toinen liitäntä toimii päinvastoin kun toinen)

Piirilevystä 2.2 en tiiä, mutta sen tiiän et siihen MS2 prossun kortille siihen askelmoottori ohjaukselle pitää syöttää 12V jännite jota ei välttämättä ole kytkettynä.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Fri Aug 29, 2014 15:58
by Suiza
Lisättäköön vielä että resetointiin ja pätkimiseen näytti löytyvän ratkaisu tulpanjohdoista.

5Kohm tulpanhatuilla ja ärrättömillä tulpilla ongelmaa oli yhtä paljon kuin ennenkin, logeista näkyy että usein pudottaa kierroslukusignaalin.

15Kohm johdoilla kävi tasaisesti kuin käkikello ja veti puhtaasti läpi kierrosalueen empimättä, logeista katsoen niin oli yhden ainoan kerran pudottanut kierroslukusignaalin noin puolentunnin ajon aikana, sekin niin vähäksi aikaa että en huomannut sitä ajossa.

Mitähän tuolle vielä keksisi? Tuo yksi signaalin tippuminen häiritsee mieltä vielä.

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Fri Aug 29, 2014 18:55
by Masi_K
Miksi ei R tulppia ?

Re: Pätkäsee, ASE vilahtaa?

Posted: Fri Aug 29, 2014 20:57
by TimoS
Kyllähän ne R tulpat on parhaat kipinähäiriöiden ehkäisemiseen. Mitä lähempänä kipinälähdettä vastus on, sitä tehokkaampi häiriönpisto, näin ainakin olen lukenut ja ymmärtänyt.