Page 1 of 1

Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sat Aug 02, 2014 22:39
by unlame
Otsikon ongelma pilasi jo yhden vauhtipyörän hammaskehän (3 hammasta poikki!), eikä huvittaisi toistaa tapahtunutta.

Eli starttauksen aikana toisinaan jymäyttää kiinni, pyöriminen pysähtyy kuin seinään, tai pyöräyttää konetta väärään suuntaan! Ite veikkaisin, että sytkä kävis hetkittäin liian aikaisella? Muita ehdotuksia?

Ajossa toimii kuitenkin suht normaalisti.

Nykyinen sytkäkartta:
Image

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sat Aug 02, 2014 22:51
by MrFairlane
Minkähänlainen triggeröinti mahtaa olla kyseessä?

Jos MS1:llä Cranking timing on time based ja cranking timing angle on liian aikaisella tai Cranking RPM liian alhaisella että tuo kartan 18 astetta tulee liian aikaisin peliin niin kävisi minun järkeeni.

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sat Aug 02, 2014 23:08
by unlame
MrFairlane wrote:Minkähänlainen triggeröinti mahtaa olla kyseessä?

Jos MS1:llä Cranking timing on time based ja cranking timing angle on liian aikaisella tai Cranking RPM liian alhaisella että tuo kartan 18 astetta tulee liian aikaisin peliin niin kävisi minun järkeeni.
HALL jakajassa 5-lovisella läpyskällä.

Ja asetukset:

Image

Image

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sun Aug 03, 2014 0:35
by MrFairlane
Entäs spark settings-sivu?

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sun Aug 03, 2014 9:07
by unlame
- Ennakkoa pienennetty 16 asteeseen alueelta 600...900 RPM / 20...65 kPa
- Cranking RPM nostettu = 400

Tökkii edelleen.

Tommosta...
Image

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sun Aug 03, 2014 16:27
by MrFairlane
Kokeile vähentää tuota cranking advance anglea vaikka tuo 10 astetta pitäisi olla hyvä.

Onko sytkälampulla ajoitus kohdallaan?

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sun Aug 03, 2014 18:03
by unlame
Jakaja on säädetty korvakuulolla tyhjäkäynnin mukaan, en ole koskaan käyttänyt ajoituslamppua...

Tuossa lokin pätkä, kun käynnistettäessä jumittaa konetta.
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 020004.xls

Ja nykyiset asetukset
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... rank_0.msq

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Sun Aug 03, 2014 19:16
by Benkku
unlame wrote:HALL jakajassa 5-lovisella läpyskällä.
Pieni hammasmäärä aiheuttaa sen ettei käynnistyksessä time based asetus oikein pelaa. Moottorin pyörintänopeus hidastuu kohden yläkuolokohtaa, jolloin sytytysennakko on jotain muuta (merkittävästi suurempi), kuin 10 astetta.

Pienennä käynnistysennakko lähelle nollaa.

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 06, 2014 19:15
by unlame
Vika oli starttimoottorissa... :roll:

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan? (ratkaistu

Posted: Thu Aug 07, 2014 0:46
by Benkku
Oikeastaan käynnistin on 'vain' seuraus - sytytyshetki menee enemmän pieleen (aikaiselle) mitä enemmän kierrosnopeus yläkuolokohtaa kohden hidastuu - eli matala akkujännite, huonosti pyörittävä käynnistin vain korostavat pienen hammasmäärän (time based trigger) ongelmaa.

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Thu Aug 07, 2014 12:11
by TD power
unlame wrote:Jakaja on säädetty korvakuulolla tyhjäkäynnin mukaan, en ole koskaan käyttänyt ajoituslamppua...
Vaikka kuinka on starttiongelma ratkaistu niin kyllä olisi HYVIN suositeltavaa kattoa että se oikeasti toteutuva ennakko on sama kuin megan käskyttämä.

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Thu Aug 07, 2014 15:36
by Masi_K
TD power wrote: Vaikka kuinka on starttiongelma ratkaistu niin kyllä olisi HYVIN suositeltavaa kattoa että se oikeasti toteutuva ennakko on sama kuin megan käskyttämä.

Juuri näin. Mega kuitenkin pitää ja säätää ennakon "ehkä" vähän tarkemmin kuin loso jakaja.. MYöskin säädettävyyden idea putoo pois jos jakaja vaan roiskastaan sinnepäi.

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 13, 2014 19:20
by unlame
Täytyy tämä kissa nostaa uudelleen pöydälle, kun rupesi sama oire taas autoa vaivaamaan. Kunnostetun startin vaihdon jälkeen toimi pari viikkoa oikein hienosti.

Eli startatessa tapahtuu seuraavaa:

- Kun ei paina kaasua, yskähtelee hieman, mutta ei toivoakaan että jäisi käyntiin.

- Kun antaa kaasua, koneen pyöriminen pysähtyy kuin seinään.

Akku uusittu tänään ->ei vaikutusta ongelmaan.

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 13, 2014 19:44
by Puuhastelija
saa liikaa bensaa.

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 13, 2014 19:52
by unlame
Sitä itekki epäilin.. olisko lämpöanturi rikki?

Tuossa lokin pätkä käynnistymisestä, kun tekee sitä jumitusta!
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... u_2014.xls

Ja käytössä olevat säädöt:
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... u_2014.msq

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 13, 2014 21:17
by Puuhastelija
Mä kattoisin sen jakaja ajoituksen kohilleen niin kuin on jo aiemmin sanottu ja sitten vaihtaisin asetuksista "cranking timing" -> trigger return asetukseen sillätavalla starttauksen aikana pyörimisnopeuden muutokset ei aiheuta ongelmia ajoituksen laskentaan.

Mutta sun täytyy tosissaan säätää se jakaja siten että se on perusennakolla vaikka 10 astetta. Muuton toi ei auta mitään vaan pahentaa tilannetta. ja sen jälkeen täytyy sitten kattoo että ajoitus on käydessä kohillaan.

Tyhmä kysymys, mutta sitäkin tärkeämpi: Onhan siitä jakajasta lukittu mahdolliset keskipakosäädin ja alipainesäädin?

EDIT:
EGO controll: controller step size% =5 -> Mä laittasin siihen pienemmän luvun ehkä 1 tai 2

Mites noi dwell asetukset? onko ne oikein? minkälainen puola/puolan ojaus systeemi sulla on?

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Posted: Wed Aug 13, 2014 22:10
by unlame
Täytyy tarkistuttaa tutun korjaamolla tuo jakajan asento.

Jakajassa ei ole ohjaussäätimiä, 200 quattro on alunperinkin (muistaakseni Hitachin) sähkösytkällä.

Ohjaussysteemistä, sen enempää kuin dwell-asetuksistakaan en osaa sanoa, en asentanut itse. Puola on Asconan tai Mantan, no Opelista joka tapauksessa. Alkuperäinen puola oli varsin epätavallisen näköinen kapistus eikä suostunut toimimaan Megaruutan kanssa.

Oivalsin muuten juuri käyttää Megatunessa review-moodia, sieltä hyppäsi silmään tällainen:

Image

Mappi vaihdettiin purkkiin kolmisen vuotta sitten, kun oli vielä turbokone paikallaan. 400 kpa -asetus on otettu käyttöön vain Megatunessa, ei Configuraattorissa. Toimiiko nyt väärin?

Ulkomitoiltaan nykyinen MAP on sellainen hiirenpaskan kokoinen, paljon MS-vakiota pienempi, merkkiä en nyt muista ennen kuin käyn purkista lunttaamassa.