Page 1 of 1

led 17

Posted: Fri Sep 30, 2005 8:52
by janneza
eli kertokaapas nyt vaikka rautalangasta vääntäen että miten käytän led 17 lähtöä ohjaamaan sytytystä kun haluan käyttää vakiona olevaa tyhjäkäyntiventtiiliä... kiitos

Posted: Fri Sep 30, 2005 9:47
by JesseT
Tuossa on LED17 kytkentä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... rd-d17.jpg
Nuo osat joissa on osa koodi on piirilevyllä jo valmiina. Lisäksi joutuu siis laittamaan yhden noin 1 kOhm ylösvetovastuksen ja tuo X11 on sitten se sytytyssignaali jonka voi vetää D37-liittimen X11 pinniin tai mihin vain vapaaseen pinniin.

Posted: Fri Sep 30, 2005 19:46
by janneza
juu kiitos mutta en ymmärrä kuvasta mitään koska en ole itse kasannut ruuttaa eli tarvii joitain hardware muutoksia mutta onko sellaista sytkälähtöä mille ei tarvi hardware muutoksia muuta kuin fidle lähtö...

Posted: Fri Sep 30, 2005 23:24
by teg
Ei ole.

Posted: Sun Oct 02, 2005 11:00
by JesseT
Ei nyt ole niin hankalaa. Siis yhden 1000 ohm vastuksen joutuu laittamaan ledin toisesta jalasta viiteen volttiin. Tämän jälkeen sitä voi käyttää ulostulona.

Posted: Sun Oct 02, 2005 11:16
by janneza
nyt selvis kun otin megan auki ja kattelin kytkennät ... kiitos se selvis ... mutta sitten toi hall kytkentä kumpaa käytän sematik 1 vai 2 ku en täysin ymmarra tekstiä...ja mitä tää meinaa

Setup - Hall sensor
1) Set the crank at TDC
2) Rotate the distributor (opposite direction) just until middle LED turns OFF (sets the crank angle)
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Fix the distributor
5) Turn engine backwards until middle LED turns ON (should be almost immediately) and continue turning until it turns OFF again
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
8) Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning

Posted: Sun Oct 02, 2005 21:59
by Masi_K
1. Aseta kampura yläkuolokohtaan
2. Pyöritä jakajaa vastakkaiseen suuntaan kunnes keskimmäinen ledi sammuu.(asettaa kampuran kulman).
3. Varmista että pyörijä osoitaa kohti oikeaa sytytystulppaa jakajan kannessa.
4. Kiristä jakaja
5. Käännä konetta ei pyörimis suuntaan, kunnes keskimmäinen ledi syttyy(pitäisi syttyä lähes heti) ja jatka kääntämistä kunnes ledi sammuu.
6. Mita kampuran kulma alakuolokohtaan nähden( + - 10 % tarkkuus riittää)
7. Aseta mitattu kulma "trigger angle" kohtaan
8. Aseta "fixed angle" 10 asteeseen
9. Käynnistä moottori
10. Säädä trigger anglea, kunnes sytkä ajoitus on 10 astetta.
11. Aseta "fixed angle" -10
12. Alota säätö

Posted: Sun Oct 23, 2005 10:54
by Volkkarijermu
Ei sitä ylösvetovastusta vois vetää myös 12 volttiin?

Posted: Sun Oct 23, 2005 21:22
by risu
Oon ite kytkeny noi ylösvedot 12v, löytyy X6-X7 vieressä olevan vastuksen alemmasta langasta. Ledien kanssa sarjassa olevat vastukset oon vaihtanu 1 kohm ja kytkeny ne alkuperäsen 5v sijasta 12v.

Jos käyttää tota LED18 releohjaukselle (Output 4) ni kannattaa kans pistää sille suojausdiodi ledin miinusjalalta +12volttiin.

Posted: Mon Oct 24, 2005 8:02
by JesseT
Niin, se nyt ihan riippuu mitä sillä ulostulolla haluaa ohjata. Tarvotaanko sille 12V vai 5v signaali? EDIS ainakin varmaan tykkää kyttyrää jos sille 12V tarjoaa.

Posted: Sun Nov 20, 2005 14:40
by Volkkarijermu
Mikähän ny mulla sitte mättää ton led17 homman kanssa? 820ohm vastus on vedetty R23 juuresta(5v puolelta) ledin 17 jalkaan 1. siitä sitten menee johto DB37 liittimeen yhteen ylärivin pinniin, joka on katkastu, ettei se oo maissa. Siks se on noin ku alarivi on täynnä johtoo tai kuumaliimaa :) Ja siitä ylärivin pinnistä menee Honeywellin 1GT101DC signaaliin. Ledi ei vilku kun starttaa vaan palaa jatkuvasti kun virrat on päällä. Megatunesta oon laittanu spark outputiks juuri tuon ledin 17. Kun mittaa jännitteen ledin jalasta 1, niin se näyttää jatkuvasti jotakin 60mV oli hall missä asennossa tahansa. Ehdotuksia?

Posted: Sun Nov 20, 2005 15:07
by KariM
Olet vetänyt megan sytkäoutputin tuohon honeywellin hall-anturiin?

Posted: Sun Nov 20, 2005 16:07
by Volkkarijermu
Juu :D Menin vähä sekasin kytkennöissäni. Olenhan autoinsinööri koulutukseltani :oops: Nyt pelaa, mutta ne sytyn pätkimiset on vielä mukana hommassa. Jos puolan johdot on liian lähellä hallin signaalia, niin jospa se vois aiheuttaa sen.

Se oli niin kakkamainen juttu kun tuo pätkiminen alko sillon kun muutin kampiakselin päässä olevat tapit viuhkoiks, samalla laitoin extran boksiin ja vedin johdot uudestaan systeemiin. Piru vie kun tuli niin monta juttua tehtyä kerralla.

Posted: Mon Dec 05, 2005 14:26
by Herb
Eli eikö siis tarvii kun laittaa yksi vastus ja sitten sitä LED17 voi käyttää sytkäulostulona? Eli siis viedä suoraan sytkäyksikölle???

Posted: Mon Dec 05, 2005 15:50
by Volkkarijermu
Juu.

Posted: Mon Dec 05, 2005 21:48
by Turbiini
Ei mulla oo edes vastusta laitettuna, Sytkä yksiköissä on sisään rakennettuna ylösvedot, mulla siis 2 hall jakajalle tarkoitettua sytkäyksikköä.