MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavioita.
Posted: Thu Jul 10, 2014 14:53
Eli tämä ongelma on ratkaistu jo, mutta ajattelin koota tähän asiat jotka johtivat ongelman ratkaisuun.
Minulla on siis MS1 ja v2.2 levy. Volvo 244 b230f, volkkarin hukkakipinä, volvon alkuperäinen 60-2 triggeri ja alkuperäinen vr-anturi. Megan levylle rakennettu LM1815 piiriin pohjautuva vr-muunnin ja kaksi sytkälähtöä.
Ongelma oli seuraava: Auto pätki kierrosalueella 2000-3000rpm. Sen alle ja yli toimi suhteellisen normaalisti, mitä nyt satunnaisia pätkimisiä. Ongelma näkyi tunerstudiossa niin, että kierrostieto piikitti 15krpm. Vr-anturilta megalle tuleva johto on suojattua mikrofonijohtoa. Mitattiin sitten skoopilla anturilta tulevaa signaalia ja vr-muuntimen megalle syöttämää signaalia.
VR-muuntimen megalle syöttämä signaali ei ollut ihan kanttia:
Signaali
Kaveri sitten raapi päätään ja keksi parannuksia vr-muuntimeen, levylle lisättiin yksi vastus:
Korjattu Signaali
Pientä parannusta, mutta ei vieläkään täydellistä kanttia. Tämä ei siis parantanut käyntiä ollenkaan. Vika ei ilmeisesti ollut kantin muodossa. Arveltiin että vika on joko vr-muuntimessa tai jossain megan levyllä. Tässävaiheessa sitten ajateltiin että koitetaan lainatulla ms2 v3 kombinaatiolla ja auto toimi täysin normaalisti ilman mitään pätkimisiä. V3 levyn sisäänrakennettu vr-muunnin ei ole vissiin se parhaaksi todettu, mutta tällä saatiin johdotuksesta ja antureista johtuvat viat suljettua pois.
Päätettiin sitten kokeilla toisenlaista vr-muunninta ja mietittiin ensin MAX9926UAEE+ piiriin perustuvaa vr-muunninta, joita myydään netissä. No brickRPM levyä ei ole ilmeisesti enää saatavilla. Jbperf on nykyään suhteellisen kallis (40$+posti). Piirtelin tässävälissä sitten jo itse levyn tuolle MAX9926 piirille:
VR-muunnin
Kytkentäkaavio
Tästä ei ole vielä mitään tietoa toimiiko koko kytkentä edes.
Kaveri sitten kyseli ja sai vvieri:ltä kytkentäkaavion joka perustui LMC6482IN piiriin. Sitten uusi vr-muunnin levylle ja kokeilemaan. Auto lähti käymään ja käynti oli tasaista. Ajettiin auto lämpöiseksi ja kokeiltiin, pätkiminen oli poissa. Tähän ei ole vielä heittää mitään mittaustuloksia skoopilla.
Tässä kytkentäkaavio joka mulla on nyt autossa ja joka korjasi pätkimisongelman.
Kytkentäkaavio
Arvoitukseksi jäi se että olisiko LM1815 piiriin perustuva vr-muunnin toiminut uudelleenkasattuna tai vähän muuteltuna? Olisi hauska nähdä millaista kanttia muiden ihmisten LM1815 muuntimista tulee. Kuitenkin tiedän ihmisiä jotka käyttävät tuota kyseistä vr-muunninta, 60-2 triggeriä ja alkuperäistä vr-anturia.
Minulla on siis MS1 ja v2.2 levy. Volvo 244 b230f, volkkarin hukkakipinä, volvon alkuperäinen 60-2 triggeri ja alkuperäinen vr-anturi. Megan levylle rakennettu LM1815 piiriin pohjautuva vr-muunnin ja kaksi sytkälähtöä.
Ongelma oli seuraava: Auto pätki kierrosalueella 2000-3000rpm. Sen alle ja yli toimi suhteellisen normaalisti, mitä nyt satunnaisia pätkimisiä. Ongelma näkyi tunerstudiossa niin, että kierrostieto piikitti 15krpm. Vr-anturilta megalle tuleva johto on suojattua mikrofonijohtoa. Mitattiin sitten skoopilla anturilta tulevaa signaalia ja vr-muuntimen megalle syöttämää signaalia.
VR-muuntimen megalle syöttämä signaali ei ollut ihan kanttia:
Signaali
Kaveri sitten raapi päätään ja keksi parannuksia vr-muuntimeen, levylle lisättiin yksi vastus:
Korjattu Signaali
Pientä parannusta, mutta ei vieläkään täydellistä kanttia. Tämä ei siis parantanut käyntiä ollenkaan. Vika ei ilmeisesti ollut kantin muodossa. Arveltiin että vika on joko vr-muuntimessa tai jossain megan levyllä. Tässävaiheessa sitten ajateltiin että koitetaan lainatulla ms2 v3 kombinaatiolla ja auto toimi täysin normaalisti ilman mitään pätkimisiä. V3 levyn sisäänrakennettu vr-muunnin ei ole vissiin se parhaaksi todettu, mutta tällä saatiin johdotuksesta ja antureista johtuvat viat suljettua pois.
Päätettiin sitten kokeilla toisenlaista vr-muunninta ja mietittiin ensin MAX9926UAEE+ piiriin perustuvaa vr-muunninta, joita myydään netissä. No brickRPM levyä ei ole ilmeisesti enää saatavilla. Jbperf on nykyään suhteellisen kallis (40$+posti). Piirtelin tässävälissä sitten jo itse levyn tuolle MAX9926 piirille:
VR-muunnin
Kytkentäkaavio
Tästä ei ole vielä mitään tietoa toimiiko koko kytkentä edes.
Kaveri sitten kyseli ja sai vvieri:ltä kytkentäkaavion joka perustui LMC6482IN piiriin. Sitten uusi vr-muunnin levylle ja kokeilemaan. Auto lähti käymään ja käynti oli tasaista. Ajettiin auto lämpöiseksi ja kokeiltiin, pätkiminen oli poissa. Tähän ei ole vielä heittää mitään mittaustuloksia skoopilla.
Tässä kytkentäkaavio joka mulla on nyt autossa ja joka korjasi pätkimisongelman.
Kytkentäkaavio
Arvoitukseksi jäi se että olisiko LM1815 piiriin perustuva vr-muunnin toiminut uudelleenkasattuna tai vähän muuteltuna? Olisi hauska nähdä millaista kanttia muiden ihmisten LM1815 muuntimista tulee. Kuitenkin tiedän ihmisiä jotka käyttävät tuota kyseistä vr-muunninta, 60-2 triggeriä ja alkuperäistä vr-anturia.