Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Posted: Wed Jun 04, 2014 20:47
Onko muut huomannu että opelin c20ne ja saman tyypin muut moottorit ois herkkiä nakuttamaan ahdettuna? Olen neljä eri projektia tehnyt vastaavalla moottorilla, ja tuntuu että ropisee tarpeettoman helposti vaikka mitä tekee.. On pyöristelty kaikki terävä pois palotiloista ja männistä, vielä en tällaiseen moottoriin ole kokeillut keraamista pinnoitetta. Syy tähän ihmettelyyn on tällä kertaa kaverin auto johon megan rakentelin, resepti on seuraavanlainen:
-ms1 v2.2 (tiedän että tämä antiikkia jo rupeaa olemaan, mutta on niin tuttu)
-opelin x20xev hall, oma 60-2 triggeri
-4 puolaa hukkakipinänä, syttykivet boksissa
-750cc suuttimet, matalaohmiset etuvastuksilla
-poraus/isku 86/86mm
-Takomännät 8.0:1 puristuksilla
-h-profiili kiertokanget
-jyrkempi nokka
-saab/volvo-tyyppinen, 4cm ohut välijäähdytin
-kiina-turbo td05-20g turboahdin, ulkoinen hukkaportti
Moottoria en ole koonnut, joten tästä ei ole palotiloja ym. pyöristelty. Ongelma on sellainen, että lyhyessäkin täyskaasu-kiihdytyksessä 3. vaihteella tai isommalla, riittävällä kuormalla siis, moottori nakuttaa maksimi-väännön kohdalla ja siitä eteenpäin 1.1 bar ahdoilla, vaikka ennakot on laskettu jo 11 asteeseen ongelma-alueella.. Ennakot säätyvät ja pitävät paikkansa kyllä. ilmanlämpö anturi puuttuu, mutta en usko ilmanlämmön olevan ongelma, koska kiihdytyksen ei tarvitse olla pitkä että nakutus alkaa.. Tämä ohut välijäähdytinhän on aika hengetön jos oikein kunnolla viritetään, mutta tässä vaiheessa pitäis vielä selvitä silläkin..
Onko vastaavia kokemuksia tai visioita mistä tämmöinen voisi johtua?
-ms1 v2.2 (tiedän että tämä antiikkia jo rupeaa olemaan, mutta on niin tuttu)
-opelin x20xev hall, oma 60-2 triggeri
-4 puolaa hukkakipinänä, syttykivet boksissa
-750cc suuttimet, matalaohmiset etuvastuksilla
-poraus/isku 86/86mm
-Takomännät 8.0:1 puristuksilla
-h-profiili kiertokanget
-jyrkempi nokka
-saab/volvo-tyyppinen, 4cm ohut välijäähdytin
-kiina-turbo td05-20g turboahdin, ulkoinen hukkaportti
Moottoria en ole koonnut, joten tästä ei ole palotiloja ym. pyöristelty. Ongelma on sellainen, että lyhyessäkin täyskaasu-kiihdytyksessä 3. vaihteella tai isommalla, riittävällä kuormalla siis, moottori nakuttaa maksimi-väännön kohdalla ja siitä eteenpäin 1.1 bar ahdoilla, vaikka ennakot on laskettu jo 11 asteeseen ongelma-alueella.. Ennakot säätyvät ja pitävät paikkansa kyllä. ilmanlämpö anturi puuttuu, mutta en usko ilmanlämmön olevan ongelma, koska kiihdytyksen ei tarvitse olla pitkä että nakutus alkaa.. Tämä ohut välijäähdytinhän on aika hengetön jos oikein kunnolla viritetään, mutta tässä vaiheessa pitäis vielä selvitä silläkin..
Onko vastaavia kokemuksia tai visioita mistä tämmöinen voisi johtua?