Page 1 of 1

lambdapalkki näyttää rikasta

Posted: Thu Sep 29, 2005 7:50
by axe
Auto on 205 gti 1,9 ja suuttimet on 1,6:sesta
Sain koneet käyntiin tolla TVH:n bensakartalla
Vaikka tuossa TVH:n koneessa on ilmeisesti jotkut 195cc suuttimet ja omassani on 148cc suuttimet niin silti kone käy ja vetää todella hyvin, mutta lambdapalkki on miltei kokoajan noin 3 täplää alta täydet punaset. Eli ilmeisesti liian rikkaalla. Kun koittaa tyhjäkäyntikohtaa säätää laihemmalle niin ennenku palkki kerkeää edes laskea niin kone jo sammuu. Missäkohtaa ton palkin tulis olla oikeasti? Pari täplää punasella vai.
Muihin rikastuksiin en ole puuttunut kun cranking.
REG FUEL arvon laskin 148cc suuttimien mukaan ja tuli 10,7

edit: eikös liian suurien suuttimien VE kartalla koneen pitäis käydä liian laihalla eikä rikkaalla? Vai joko toi regfuel korjaa sen?

Posted: Thu Sep 29, 2005 8:10
by JesseT
Pelkkä req_fuelin muutos korjaa asian. Oletko noi lambda palkit ja mittarit asettanut narrow-band lambdaa varten (mikä sinulla ilmeisesti on)?

Posted: Thu Sep 29, 2005 8:15
by axe
JesseT wrote:Oletko noi lambda palkit ja mittarit asettanut narrow-band lambdaa varten (mikä sinulla ilmeisesti on)?
Kyllä mielestäni, siis Megatunesta settings -> enrichments->egosensor type: narrow band. eikai sitä muualle tarvi muutella?

Posted: Thu Sep 29, 2005 18:15
by KariM
Myös settings.ini:stä voi valita lambdan tyypin. En sitten tiedä miksi näitä on kahdessa paikassa, ts. mihin mikäkin vaikuttaa.

Posted: Thu Sep 29, 2005 20:09
by Masi_K
KariM wrote:Myös settings.ini:stä voi valita lambdan tyypin. En sitten tiedä miksi näitä on kahdessa paikassa, ts. mihin mikäkin vaikuttaa.
Tämä juuri on käsittämätöntä megatunessa.

Posted: Fri Sep 30, 2005 6:51
by axe
settings inissäkin on valittuna
# set NARROW_BAND_EGO "Narrowband Sensor".
Voiskohan toi rikkaalla käyminen vetää juurensa jotenki siitä kun mulla on lisäilmaventtiili paikallaan, mutta siihen en ole johtoja vielä vetäny. (eli se on ilm. jatkuvasti auki.)

Posted: Fri Sep 30, 2005 18:07
by KariM
Eipä oikeastaan. Se vain antaa ilmaa kaasuläpän ohi, eli vastaa sitä että kaasuläppä olisi raollaan.

Posted: Sat Oct 01, 2005 9:20
by axe
no sitte laskettu reg fuel arvo on ylemmässä 21,4 ja alemmassa 10,7. Eikös noi oo vähän turhan suuret arvot. Jostain luin et alemman pitäis olla jossain 8 kieppeillä.

Posted: Sat Oct 01, 2005 19:04
by KariM
Megamanuaalin mukaan req_fuel pitäisi saada välille 8-12, eli reilu kymppi on ihan hyvä.

Posted: Sun Oct 02, 2005 12:51
by Herb
Onkohan normaalia kun mulla on reg fuel 21.8... Ja muistaakseni simultaneous ja 1 squirt. Muilla asetuksilla se ei toimi kunnolla...

Posted: Sun Oct 02, 2005 14:04
by axe
Herb wrote:Onkohan normaalia kun mulla on reg fuel 21.8... Ja muistaakseni simultaneous ja 1 squirt. Muilla asetuksilla se ei toimi kunnolla...
mitäs sulla toi lambdapalkki näyttää? kun mulla se on lähes täydet punaset jatkuvasti

Posted: Sun Oct 02, 2005 15:04
by Herb
Lambda palkki näyttää silleen että tyhjäkäynnillä on 0.2V ja ajossa 0.8 volttia kierroksista riippuen...

Posted: Sun Oct 02, 2005 17:54
by TVH
Herb wrote:Onkohan normaalia kun mulla on reg fuel 21.8... Ja muistaakseni simultaneous ja 1 squirt. Muilla asetuksilla se ei toimi kunnolla...
Laita 4 squirts ja alternating niin alkaa käydä oikeasti hyvin myös alakierroksilla ja pienillä kuormilla. Tai ainakin saat vetää sopat em. kohdista paljon laihemmalle ilman että käynti huononee. Huom, heti asetuksen vaihtamisen jälkeen se tod.näk. käy raskaalla, pienennä req_fuelia kunnes seos on oikea.

Posted: Sun Oct 02, 2005 19:28
by Herb
joo pitääkin kokeilla tuota...Mites muuten onko tuolla lambdalla mitään herkkyyden säätöä?

Posted: Sun Oct 02, 2005 19:44
by c16v
Eikös nuo TVH:n suutimet ole 214cc/min vai?

Posted: Mon Oct 03, 2005 18:50
by Herb
Kiitos TVH!!! Auto ei oo ollu ikinä noin hyvä ajaa eikä oo vastannu kaasuun noin hyvin saattikka sitten käyny noin hyvin tyhjäkäyntiä... Ei tarvinnu muuttaa ees reg fuelia kun se laski sen ite... :D :D :D

Posted: Mon Oct 03, 2005 19:12
by passi
Megalla tosiaan saa kaasuun vastetta. Boschin LH2.4:seen verrattuna ainakin.

Luonto pelastuu noilla vakioilla mutta..

T. Pasi

Posted: Tue Oct 04, 2005 10:58
by TVH
c16v wrote:Eikös nuo TVH:n suutimet ole 214cc/min vai?
On, bosch-numeron perusteella tarkistettu speksit noista...

Posted: Tue Oct 04, 2005 11:01
by TVH
Herb wrote:Kiitos TVH!!! Auto ei oo ollu ikinä noin hyvä ajaa eikä oo vastannu kaasuun noin hyvin saattikka sitten käyny noin hyvin tyhjäkäyntiä... Ei tarvinnu muuttaa ees reg fuelia kun se laski sen ite... :D :D :D
Juuri noin siinä kävi mullakin :D

Posted: Tue Oct 04, 2005 20:15
by c16v
Sitä meinasin että nuo isommat siellä on. (alussa sanottu 195cc)

Posted: Tue Oct 04, 2005 20:51
by axe
c16v wrote:Sitä meinasin että nuo isommat siellä on. (alussa sanottu 195cc)
no se oli vaan veikkaus, eikä mikään tieto. kun jostain luin että pösön gti:ssä vakiona on 195cc@3bar 1,9:ssä ja 148@3bar 1,6:ssa. mut ilmeisesti ei sit kuiteskaa. :oops:

Posted: Wed Oct 05, 2005 9:52
by TVH
axe wrote:
c16v wrote:Sitä meinasin että nuo isommat siellä on. (alussa sanottu 195cc)
no se oli vaan veikkaus, eikä mikään tieto. kun jostain luin että pösön gti:ssä vakiona on 195cc@3bar 1,9:ssä ja 148@3bar 1,6:ssa. mut ilmeisesti ei sit kuiteskaa. :oops:
Nää on Mi:n suuttimet :)

Posted: Wed Oct 05, 2005 16:40
by axe
ahaa, no ilmankos.

Posted: Wed Oct 12, 2005 20:08
by Herb
Ehkä hölmö kysymys mutta pomppaako kellään lambda arvot täysille kun runttaa kaasun lattiaan. Kun itsellä arvot pysyy samoissa lukemissa tai jopa tippuu kun kiihdyttelee. Tuli vaan mieleen että eikös arvojen pitäis nousta kun Mega lyö rikastukset päälle...

Posted: Wed Oct 12, 2005 21:40
by teg
jos menee liian rikkaalle, niin menee palamatonta läpi jossa mukana palamatonta happea -> lambda näyttää soppelia (tai jopa laihaa) seosta

Posted: Fri Oct 14, 2005 9:20
by Herb
Ei mene enää liian rikkaalle... Ja silti lambda heittää melkein nollille.. EIkä tarvii kun vähän hipasta kaasua ni heti vetää arvoja alaspäin... Ja sit jos vedättää kaasupohjassa ni arvot pysyy silti samoissa lukemissa...Voisko kartta olla sitten joltain kohdin liian laihalla???