Page 1 of 1
Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Tue Jun 03, 2014 21:17
by HSuomi
Moro.
Myin kuplan jossa MS2 V3.0, VR-anturi ja 36-1 pyörä. Uusi omistaja siirsi tekniikan toiseen koriin ja nyt kun yrittää startata niin bensapumpun rele naksuu eikä tule kipinää. Joskus tulee 1 kipinä kun aloittaa starttauksen. Mittasin huvikseni megalle menevää käyttöjännitettä starttauksen aikana ja siellä näin kuvien mukaisia piikkejä. Mistähän noi johtuu? Muistaakseni noissa kuvissa pumpun rele oli irtikytketty.
Testien ajan oli läppäri kiinni megassa. Lopuksi kun otin läppärin irti niin taisi kipinöitä vähän tulla kun starttasi mutta sitten akku simahtikin. Mistäs sellainen voi johtua?

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Tue Jun 03, 2014 23:32
by Benkku
Käyttöjännite 'notkuu' käynnistimen pyöriessä, melko normaalia. Yläkluolokohtaa kohden jännite putoaa ja yläkuolokohdan jälkeen rasituksen ollesa pienempi käynnistin ottaa vähemmän virtaa.
Releen naksuminen viittaisi asetusongelmaan tai käyttöjännite putoaa riittävän alas, jolloin ohjain resetoi.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 8:19
by HSuomi
En tarkoittanut tota starttauksesta johtuvaa aaltoilua vaan noita teräviä korkeita piikkejä mitä näkyy noissa kuvissa, ylemmässä 1 ja alemmassa 4 kpl.
Tänään on uusi testi täyteen ladatuilla akuilla.
Asetukset on sinun jäljiltä, eli kunnossa pitäisi olla.
E: Skip pulses oli 18, onko se järkevä? Tolla se on toiminut tai ainakaan minä en ole sitä muuttanut. Tarkoittaako se että motti pyörii 18 kierrosta ennen ku alkaa ampumaan kipinää? Vai 18 hammasta?
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 11:40
by TimoS
Olisko noi terävät piikit sen releen kelan aiheuttama, jos se kerta napsuu ja jos releen kela on ilman diodia ?
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 12:57
by HSuomi
Piikkiä tulee myös kun pumpun releen ohjaus on irti.
Tänään koittavat täysillä akuilla pyöritellä jos sitten toimisi paremmin.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 21:03
by HSuomi
Akku täynnä mutta edelleen naksuttaa startatessa. Mikä tossa on voinut mennä vituiksi kun on siirretty autosta toiseen tekniikka? Paljonko suosittelisitte VR-anturin ja triggerin väliksi? Se väli on nyt muuttunut vähän mutta eilen koitettiin kyllä kahdella eri asetuksella, ehkä n.1mm ja 2mm raolla.
Ja siis naksuttaa relettä vaikka otin puolan, suuttimet, lambdan ja pumpun irti varmuudeksi.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 21:21
by MrFairlane
Onko mega ollut tunerstudiossa kiinni vaihdon jälkeen?
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 21:22
by HSuomi
On. Latasin sinne vielä viimeisimmät varmasti toimivat asetukset uusiksi eilen. Pitäiskö koittaa toisella prossulla jos saisi jostain lainaan? Mutta mihin se nyt olisi hajonnut...?
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Wed Jun 04, 2014 22:08
by HSuomi
Noniin, laittoivat anturin alle millin päähän rattaasta ni alko pelaamaan. Niin lähellä sitä ei eilen koitettu. Tarkkaa on.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Thu Jun 05, 2014 17:14
by Benkku
TimoS wrote:Olisko noi terävät piikit sen releen kelan aiheuttama, jos se kerta napsuu ja jos releen kela on ilman diodia ?
Hyvin paljon mahdollista, kannattaa asentaa kelan rinnalle jännitepiikin ehkäisevä diodi.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Thu Jun 05, 2014 17:20
by Benkku
HSuomi wrote:E: Skip pulses oli 18, onko se järkevä? Tolla se on toiminut tai ainakaan minä en ole sitä muuttanut. Tarkoittaako se että motti pyörii 18 kierrosta ennen ku alkaa ampumaan kipinää? Vai 18 hammasta?
Skipataan 18 hammasta ennen kuin aletaan laskemaan pyörintänopeudesta ennakkoa. Tuossa tapauksessa siis puoli kampiakselin kierrosta, jolloin moottorin pyörintänopeus käynnistimellä on jo noussut.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Thu Jul 24, 2014 20:20
by Turtana
Skip pulses viittaa näissä uudemmissa kuinka monta irq tapahtumaa hypätään yli ennen kuin ohjataan sytystystä ja ruiskutusta, tuolla 18 asetuksella menee 4 pyttysellä sen 9 kierrosta ympäri ennen kuin tapahtuu mitään.
ei kannata sekoittaa ms1 skip teeth asetukseen.
Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi
Posted: Fri Jul 25, 2014 0:15
by Benkku
Skip Pulses:
This is the amount of
trigger inputs the ECU waits for before trying to start (enabeling the spark outputs), this is to allow the cranking speed to stabilize. 3 is usual here.
http://www.extraefi.co.uk/MS2_Settings.html