Page 1 of 1

Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Thu Apr 24, 2014 17:35
by arskatehtaalla
Mitenkäs olette saaneet ko. yhdistelmät toimimaan?

Minulla pikkulohko chevy(305) ja mega 1 v2.2

Ongelma kun laittaa vaihteen päälle ja pitää jarrulla paikallaan tahtoo kone sammua.. Tyhjäkäyntiäkään ei viitsisi hulluna nostaa..

Miten helppoa on saada esim opelin (motronic) lisäilmaventtiili pelaamaan tuon megan kanssa? Vai löytyykö muita konsteja?

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Thu Apr 24, 2014 20:46
by MrFairlane
Volvon mekaaninen lisäilmaluisti. Vain plus ja maa kiinni ja menoksi. Ei edes liity megaan mitenkään.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Thu Apr 24, 2014 22:09
by arskatehtaalla
MrFairlane wrote:Volvon mekaaninen lisäilmaluisti. Vain plus ja maa kiinni ja menoksi. Ei edes liity megaan mitenkään.
Kuullostaa jo miltei liian helpolta..

Minkäs mallin volvoista tommosta löytyy? Ja pelaa oikiasti hyvin? :shock:

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Thu Apr 24, 2014 22:45
by MrFairlane
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#idle

Äh.. tuli vähän nopeasti vastattua. Toimii vain kylmäalueen kierrosten nostoon toi linkin Bosch auxiliary air regulator.

Vaihtoehtojahan on siis ihan oikea closed loop tyhjäkäyntiventtiili tai sitten olisi ihan pelkkä on-off tyyppinen venttiili, jonka voisi virittää vaikka shifteriltä.

Olet kai tehnyt kartat siten että vapaalla tyhjäkäynnin alapuolella ennakkoa ja bensaa tulee lisää että kierrokset nousee? Esim. tyhjäkäynti 600 jossa ennakko 10 ja bensaa 40. 400RPM:ssä sitten vaikka ennakko 13 ja bensaa 45.
Tasoittaa aika mukavasti.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Thu Apr 24, 2014 23:12
by arskatehtaalla
Mega on mulla "fuel only" eli tuota syttyä en oikein pysty nuin säätää. Ja muutenkin on vielä säädöt hakusessa. Sain vasta laajakaistan niin eikähän nuo tuosta asetu.. Tuolla kiinalaisella kapeakaistalla kun oli lambda korjaus päällä auto nyki pirusti ja lambda mittari seilas samaa tahtia. Kun lambda korjauksen otti pois meno rauhottu huomattavasti myös siinä mittarissa! Mistäköhän moinen johtuu?

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Fri Apr 25, 2014 17:04
by Masi_K
Ohjainlaite korjas seosta liian isolla kädellä ja siitäkautta sitten alkanut vispaamaan. Kapeakaistaiset eivät vaan yksinkertaisesti sovellu mukavasti diy moottoriohjauksien sekaan. Niistä näkee kyllä sen stoikiometrisen ja soveltuvat muutenkin vain tarkkailuun. Laajurin kanssa säätökin pelaa buenosti. Johtuuko tämä sitten vain siitä että laajakaista on hitaampi ja sitäkautta ei nää nopeita transientteja ja ei ala vispaamaan käytännössä ikinä.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Sat Apr 26, 2014 6:07
by MrFairlane
Kapeakaistan kanssa huomasin aikanaan että EGO correction step counter kannattaa laittaa millisekuntien mukaan ettei kone ala "resonoimaan" korjauksen mukaan niin helposti.
Olisikohan mulla ollut Ign event step luokkaa 50-60 ms ja step size 2 TBI:n kanssa?

Ja kartan manuaaliseen säätöön kannattaa käyttää ennemmin EGO correction-mittaria kuin pelkkää lambdaa/AFR:ää koska se toimii vähän laajakaistamaisemmin kun korjaus suurenee suuremmilla karttavirheillä.

Mutta joo..kapeakaistan kanssa kartan rakentaminen kesti viikkoja ja laajakaistalla tunteja/minuutteja.

Kokemukseni kapeakaistoista on tosin ajalta ennen Autotunea, joten kai se on siitä helpottunut.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Mon Apr 28, 2014 12:42
by arskatehtaalla
MrFairlane wrote:
Vaihtoehtojahan on siis ihan oikea closed loop tyhjäkäyntiventtiili
Osaisko joku antaa tuhon hommaan neuvoja? Millainen venttiili ja kytkennät/vaatiiko muutoksia levylle?

Ja onko jollain oikein kokemuksia toimivasta konstruktiosta..

Kiitos!

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Mon Apr 28, 2014 18:40
by Masi_K
Ihan perus pwm ohjattu 2 tai 3 napainen venttiili. Sitten asetuksista closed loop päälle ja hieromaan. Se on vaikeaa ja ms1 kohdalla experimental. Ohjeistuksetkin aikalailla laihat tämän suhteen. Myöskin VE ja sytkä kartat pitää olla tyhjäkäynnin kahtapuolta kunnossa.

Image

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Mon Apr 28, 2014 18:57
by arskatehtaalla
Kiitos kun masensit asentajan... experimental..

Kyllä kai tuota pitää koittaa opetella. Nyt tuli vaan kampiakselin hionnan+laakeroinnin mittainen tauko säätelyyn..kele!:(

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Mon Apr 28, 2014 21:58
by Turbiini
Huhujen mukaan joillain käy jopa kaasarillakin tyhjää myös vaihdepäällä, joten ei kai tuo closedloop mikään pakollinen ole.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Tue Apr 29, 2014 4:58
by arskatehtaalla
Turbiini wrote:Huhujen mukaan joillain käy jopa kaasarillakin tyhjää myös vaihdepäällä, joten ei kai tuo closedloop mikään pakollinen ole.
Kyllä tuossakin jotain perää taitaa olla.. Minä en oikein hyvin kaasarin toimintaperiaatetta tunne mutta onko kaasarissa joku toiminto tuhon hommaan?

Jos ei niin kyllähän ruiskukin pitää saada käymään ilman tuota venttiiliä.

Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko

Posted: Tue Apr 29, 2014 21:22
by Masi_K
Kaasarilla vaan se käynti on aina pakko ruuvata inasen yli että vaihde päällä se on ok. Suljetulla ympyrällä sen saa pysymään aina samassa.