Page 1 of 2

Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 0:45
by Suiza
Terveppä terve, näin kauas sitä ollaan tultu tässä minun projektissan että tyssää läppärin ja megan väliseen kommunikointiin, en netistäkään löytäny ihan helpolla vastauksia joten ehkä teillä on ideoita mitä koittaa?

Aloitetaanpa alusta, boksina on valmiina kasattuna ostettu, stimulaattorilla testattu ms2 v2.2.

Säätöläppärinä kivikautinen acer josta löytyy db9 liitin, säätöohjelmana mulla on asennettuna Tunerstudio MS(Beta) Lite v2.2.30, jota mulle tyrkytettiin jossakin diy oppaassa. Säätökaapelina itse tehty suora db9uros-naaras kaapeli. Pinnit 1,2,3,5 ja 9 ovat kaikki suoraan liitettynä toisiinsa, piipparilla tarkistettu ettei ole oikkareita tai muuta häikkää.

Ongelma tökkää heti siihen koodin lataamiseen boksiin, tulee jotakin ilmotusta että "something is hogging up the serial port" tai sen tyylistä, ei selvästikkään mene läpi. ms2extra_3.3.1a on koodi jota yritin asentaa.

Tietokoneelta on port checkerillä tarkistettu com1 portin toimivuus ja baud rateksi tuolle com1 pistetty 115200. Mainittakkoon vielä että mini terminalilla tulee teksti tuplana takaisin kun on johto kytketty megaruuttaan, ja tottakai jos yhdistää pinnit 2 ja 3. Kuuluuko sen tehdä näin?

Megasquirtti saa +12v, ledit välähtää nopeasti kun virrat laittaa päälle, sen enemmän en sitten ole päässyt kokeilemaan.

Mainitaanpa vielä että tunerstudio ei havainnut firmwireä monen yrityksen jälkeenkään joten oletin boksin olevan tyhjä, mutta nyt en saa koodiakaan asennettua siihen, ja meikä kun ei ole mikään tekniikan ihmelapsi niin apua kaivattaisiin. :)

Edit: Tuli juuri kokeiltua että kun firmwireaä yrittää asentaa niin tulee sama vikailmotus kuin ei olisi töpseliä kiinni edes, onko tämä nyt sit sarjaporttivika? Säätökoneessa kun ei ole nettiä niin vähän takkuilee kaikkien ajureitten päivitykset ynnä muut hienoudet. :roll:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 8:13
by ArttuH
Ongelma tökkää heti siihen koodin lataamiseen boksiin, tulee jotakin ilmotusta että "something is hogging up the serial port" tai sen tyylistä, ei selvästikkään mene läpi. ms2extra_3.3.1a on koodi jota yritin asentaa.
Tuo virheilmoitus tarkoittaa yleensä sitä, että PC:llä on samaan aikaan käynnissä joku muu ohjelma tai prosessi, joka käyttää samaa sarjaporttia. Joka tapauksessa PC:n päässä oleva ongelma. Yksinkertaisimmillaan ongelmana voi olla se, että sinulla on samaan aikaan TunerStudio tai terminaali päällä, kun yrität koodin lataamista. Mutta voi se tietty olla joku kiharaisempikin juttu. Mutta jos saat terminaaliohjelmalla avattua portin ja vielä jotain liikennettäkin siitä läpi, niin silloin portin luulisi toimivan kuten pitääkin.

Onko tuo MS2-prossukortti uusi vai pitäisikö siellä olla joku koodi valmiiksi sisällä?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 9:37
by Suiza
Terve, tuli koko yön pähkäiltya ja tapeltua tuon kanssa, lopulta huomasin että pinnit 2 ja kolme menevät oikkariin aina kun on säätökaapeli tarpeeks kiemuralla, eli amatöörin virhe, liian huonosti eristetty. :lol: Yleismittarilla mitatessa johto ei ollu kiemurassa =vaikutti olevan ok, mutta kun sen pisti koneeseen se meni sellaseen asentoon että oikkari tuli.

Eristin paremmin ja nyt pelaa! Tunerstudio löysikin jo firmwiren tuosta boksista nyt kun sain kaapelin kuntoon joten jätin tuon uuden koodin latauksen myöhemmälle.

Tämän langan voisi kuitenkin jättää auki, koska aina ei tahdo löytyä googlettamalla ihan selvää vastausta, ja täällä osaa porukka auttaa ihan selkeällä suomenkielellä. Siis jos vain teille sopii. Saahan tälle muutkin squirttauksen alkutaipalaille olevat sit kysellä. :)

Heti kun sain yhteyden koneen ja boksin välillä ajattelin kalibroida anturit, ja ekana listalla TPS, mutta siihen tyssäsi. Adc arvot 0 niin kaasu auki kuin kiinnikkin, tarkistin että liitin on kunnolla paikoillan jne mutta ei auttanut. Johtosarja on tuommonen valmis-sarja ostettu protopartsilta joten sen puolen luulis olevan kunnossa. Onko tämä vain joku arvo joka on persillään tunerstudiossa vai onko anturissa/johdotuksissa häikkää? Kunhan ehdin menen mittaamaan anturin, mutta sen nyt luulis olevan kunnossa kun on upouusi. Ja onko teillä muutes mitään vinkkejä mistä päästä aloittaa nämä hommat vai ihan vaan engine constants ja sytkähommat hollilleeen ja sit kokeilemalla ja yrittämällä kone käyntiin? Jonkinlaiset kartathan tuo vissiin vääntää itsestään kun laskee tuon required fuel?

Pitääkö etanolilla ajaessa olla afr targetti 9-10:1? Kaiken järjen mukaan kyllä mutta piti varmistaa. :)

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 9:55
by jake74
Suiza wrote:

. Johtosarja on tuommonen valmis-sarja ostettu protopartsilta joten sen puolen luulis olevan kunnossa. Onko tämä vain joku arvo joka on persillään tunerstudiossa vai onko anturissa/johdotuksissa häikkää? Kunhan ehdin menen mittaamaan anturin, mutta sen nyt luulis olevan kunnossa kun on upouusi.
pari protopartsin johtosarjaa on tullut vastaan jossa johdot huonosti kiinni liittimisä. lähtivät hennosti vetämällä irti.
voihan se uuski anturi olla rikki.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 9:57
by Suiza
Ahaa selvä juttu, menenpä tarkistamaan asian heti kun töistä kaffittelemasta joutaa! Tps pitäis vissiin saada +5v myös?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 12:00
by JaniM
Mulle kolmisen kappaletta tullut vastaan, jossa johtosarjan pinnit väljät. Stimulla toimivat purkit ja piipparilla kontaktit johdoissa, muttei enään kun poksiin johtosetti lyöty.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 16:47
by Suiza
Nyt on koodi 3.3.1a purkissa ja Tunerstudio päivitetty ja saatu taas pelaamaan yhdessä, mutta ongelmat ovat vielä ne samat.

Clt näyttää 9astetta, töpselin kun nykäsee irti näyttää 85
Mat näyttää 19astetta, töpselin kun nykäsee irti niin 21 astetta
Fuel load mittarikin näytti jotakin 60%
Ja tps ei reagoi.
Lambdan johdon kun maadottaa näyttää 1.00, muuten oli jotain vähän yli 1...

Tässä on nyy on selvästikkin jotain häikkää, mutta mitä? Mekaanista vikaa vaiko softavikaa?

Mittasin tuon tps, 5v tulee, ohmit menee 0,80 - 0,40 välillä läppä auki/kiinni. Vielä en ole johtosarjan puolelta mitannut mutta ainakin on anturi tikissä.

Poistin túon aijemman viestin kun se ongelma ratkesikin jo.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 21:31
by Suiza
Tps liitin irti, kaasu alkaa tunerstudion mukaaan pikkuhiljaa vaeltaa aukipäin = adc arvot ovat muuta kuin nollaa.
Tps liitin kiinni anturissa = ei viisari värähdä ja adc arvot nollassa kokoajan. Eli en pääse edes kalibroimaan tuota tps:ää, tai siis pääsen mutta molemmat arvot pysyvät nollassa.

Thermistor tablesta kun yritin mat ja clt antureita kalibroida niin alko mietityttää että pitääkö siitä valita tuo Saab, koska protopartsin valmiissa sarjoissahan tulee boshin anturit mukana? Vai oliko siinä kaapelisarjassa vain bosh liittimet vai miten päin se oli?

Sitten tuo calibrate map/baro. Mulla on boksissa 4bar map anturi, muuta siitä en tiedä. Mikähän noista mpx..jne pitäisi valita common map sensors valikosta? Vai otanko customin ja säädän sen kohilleen jollakin mustalla magialla?

Siinä nyt lyhkäisyydessään ne isoimmat ongelmat. :| Niin ja "fuel load" ja "engine map" näyttää aivan identtisiä numeroita.

Kerran ennemmin olen megan asennellut, ja se meni kyllä niin reistailematta nappiin että taisin kasvaa pari metriä pituutta, ei muutakun johdot paikoilleen ja säätämään. Tässä nyt kun vähän uudempaa purkkia yritän asennella niin tuntuu että jokasen jutun kanssa saa tapella vaikka kuinka kauan. :|

Onkohan teillä mitään hajua mikä mulla on pielessä? Ja mitkä arvot valitsen noihin kalibrointeihin niin se olisi todella suuri apu!

Pyydän anteeksi tuplapostia mutta oli pakko päivitellä tilannetta, ja tottakai mukamas kiire saada auto ajoon. :lol:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 21:36
by Masi_K
Jos tps liitin kiinni jännite ei nouse ollenkaan missään tilanteessa, on signaalijohto maissa.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 22:03
by Suiza
Tps: ään tulee kolme johtoa. Harmaa +5v, sininen (signaali) ja musta joka on suorassa yhteydessä maihin. Liitin irti mitatessa signaali ei koskettanut maihin mutta onko se sit mahollista/todennäköistä että signaali menee maihin heti kun anturin pistää kiinni? Anturissa vikaako?

Edit. Kävin mittaamassa juuri liitin kiinni ja tämmösia sain. Signaali on yhteydessä maihin, ei suinkaan suora yhteys vain 0.40 - 0.80ohmia kaasuläpän asennosta riippuen.

Plussa on myös yhteydessä signaaliin, mutta tämä paljon suuremmalla resistanssilla, olisko ollu vähän päälle 730ohmia ja tämä pysyy aina samana kaasuläpän asennosta riippuen.

Eikös se juurikin pitäis mennä toisinpäin, että plussaa annostellaan signaalipiuhaan kaasuläpän asennosta riippuen? Nyt tuo maadottaa signaalipuihaa enemmän tai vähemman ja plussa on toisessa pinnissä ison resistanssin takana. Onkohan johtosarjan kasaaja vahingossa laittanu plussan ja miinuksen sekaisin vai mitäköhän ihmettä. :mrgreen:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 23:05
by Puuhastelija
Suiza wrote:Tps liitin irti, kaasu alkaa tunerstudion mukaaan pikkuhiljaa vaeltaa aukipäin = adc arvot ovat muuta kuin nollaa.
Tps liitin kiinni anturissa = ei viisari värähdä ja adc arvot nollassa kokoajan. Eli en pääse edes kalibroimaan tuota tps:ää, tai siis pääsen mutta molemmat arvot pysyvät nollassa.

Thermistor tablesta kun yritin mat ja clt antureita kalibroida niin alko mietityttää että pitääkö siitä valita tuo Saab, koska protopartsin valmiissa sarjoissahan tulee boshin anturit mukana? Vai oliko siinä kaapelisarjassa vain bosh liittimet vai miten päin se oli?

Sitten tuo calibrate map/baro. Mulla on boksissa 4bar map anturi, muuta siitä en tiedä. Mikähän noista mpx..jne pitäisi valita common map sensors valikosta? Vai otanko customin ja säädän sen kohilleen jollakin mustalla magialla?

Siinä nyt lyhkäisyydessään ne isoimmat ongelmat. :| Niin ja "fuel load" ja "engine map" näyttää aivan identtisiä numeroita.

Kerran ennemmin olen megan asennellut, ja se meni kyllä niin reistailematta nappiin että taisin kasvaa pari metriä pituutta, ei muutakun johdot paikoilleen ja säätämään. Tässä nyt kun vähän uudempaa purkkia yritän asennella niin tuntuu että jokasen jutun kanssa saa tapella vaikka kuinka kauan. :|

Onkohan teillä mitään hajua mikä mulla on pielessä? Ja mitkä arvot valitsen noihin kalibrointeihin niin se olisi todella suuri apu!

Pyydän anteeksi tuplapostia mutta oli pakko päivitellä tilannetta, ja tottakai mukamas kiire saada auto ajoon. :lol:
sulla on johdot todennäköisesti väärässä järjestyksessä TPS:n liittimellä. Sun kuvauksen perusteella veikkaisin et signaali ja miinuspiuha on väärin päin. Vaikea tietysti arvailla täältä näppiksen ääreltä.
-Käännä ensin signaali ja miinuspiuhojen paikka keskenään ja kokeile. Jos toimii niin ok. Jos toimii väärinpäin niin vaihda vielä plus ja miinus piuhan paikkaa.

MAP kalibrointi: MPXH6400 on 4Barin anturille

Lämpötila-antureiden kalibrointi: jos sulla on bossin anturit niin valitse saab, GM antureille valitset tietysti GM

"fuel load" ja "engine map" näyttää aivan identtisiä numeroita jos sinulla on speed density valittuna säätötavaksi. Joten ei ongelmaa -> normaali toiminto.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Mar 27, 2014 23:26
by Suiza
Kiitos vastauksista! Eiköhän tämä juttu pikkuhiljaa aukene minullekkin. Kokeilen noita yllämainittuja juttuja ja raportoin sitten.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Fri Mar 28, 2014 17:09
by Suiza
Kaikki muut anturit sainkin kalibroitua ja vaikuttaa näyttävän oikein, mutta tps kenkkuilee edelleen. Kokeilin vaihtaa signaalin ja maan paikkoja = ei vaikutusta, adc 0. Sit vaihdoin plussan ja maan paikkoja, adc arvot amupu ylärajaan saakka ja pysyivät siellä kaasun asennosta riippumatta.

Tuli siinä sit suunnilleen kaikki mahdolliset ja mahdottomat liitinkombot kokeiltua ja tuota adc arvoa ei kertakaikkiaan saa muuttumaat kaasuläpästä kääntämällä, se on täysin kiinni tai täysin auki johdotuksista riippuen. :roll:

Tässä illanmittaan kokeillaan vielä tuolla nissanin vakio tps anturilla ja katotaan josko se pelais paremmin. En mikään sähkömies ole mutta eikö tämä ongelma viittaa siihen että tuossa tps:ässä on joku sisäinen oikkari?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Fri Mar 28, 2014 18:07
by Masi_K
Sisäinen oikari tai sen toiminta on joku outo. Eikai se vaan ole kytkin mallinen?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Mar 29, 2014 2:39
by Suiza
Ei ollut kytkinmallinen, vaan ihan "megasquirt kitin" mukana tullut anturi jonka pitäis pelata ruutan kanssa. Kokeiltiin ihan huvin vuoks heittää liitin kiinni nissanin vakio tps:ään ja ihme ja kumma se toimi! Sain kalibroitua ja muutenkin toimii kuin pitääkin.

Se oli sit se helppo osuus ohi nyt kun on kaikki anturat kalibroitua, nyt pitäis vähän hatusta heitellä arvoja ja jollakin poppakonstilla saatua tuo triggeripyörä säädettyä oikein. Eiköhän nämä jutut selviä kun taas pari päivää painii tuon kanssa, niinkuin näitten edellisten ongelmien kanssa. :)

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sun Mar 30, 2014 23:52
by Suiza
"Tooth 1 angle btdc"

Tässä halutaan näemmä ensimmäisen hampaan etäisyys yläkuolokohdasta/ykk merkistä remmipyörällä? Sehän on vielä suht mitattavissa, mutte millä ihmeen lailla mega sitten tietää missä asennossa triggeriantura on?

Vai nimenomaan niinkö se mitataan että pistetään Tooth 1 triggerin kohdalle, ja katsotaan montako astetta kone pyörii kunnes on ykk? Vähän järkevämmältä kuullostaa tämä toinen vaihtoehto nyt kun vähän tuli jumpattua aivoja lisää.

Ohessa selventävä kuva meikän instalaatiossa, kyseisessä tapauksessa tuo asteluku olis jotain päälle 180?
http://i388.photobucket.com/albums/oo32 ... bb7bcc.jpg

Kun ei olis tuo triggerin paikka muuttunut nuun olis ollut jo 20 asteen sisään tuo astelukum onko tästä haittaa että tuo asteluku on pitempi? Luulis olevan marginaallisesti epätarkempi?

Niin ja kai tuo on tooth 1 minkä olen merkannut kuvassa, olettaen että koneen pyörimissuunta on nuolenmukainen? :)

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Mar 31, 2014 18:21
by Puuhastelija
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... _Tooth.htm

Eli 1 hammas anturin kohdalle ja sitten montako astetta moottoria pitää pyörittää kunnes se on ykk:ssa

Tällätavalla saat suurinpiirtein oikean astemäärän, jolla pystyt käynnistämään moottorin. Ja sitten tarkistat ja säädät ajoituslampun kanssa sytytysennakon tarkalleen oikeaksi.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Mar 31, 2014 21:56
by Suiza
Tämä selvä, kiitos!

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sun Apr 06, 2014 22:59
by Suiza
Kiitoskia kaikille vastanneille, kone saatu käymään omin voimin jo.


Vaikka vähän väärällä osiolla ollaankin niin heräsi pari kysymystä. Spark output going high vai going low tuolla protopartsin hukkakipinäpuolalla? Jostain luin sellasen ohjeen että jos puola lämpenee liikaa niin sit on tuo asetus pielessä. Mistä tietää mikä on liikaa ja missä ajassa puola yleensä "ylilämpenee" jos tekee?



Ei varmaan ihan oikea alue kysellä mutta ainakin langan nimi osuva joten jatketaan nyt sit kyselyitä täällä. :)
Megamanuaali on kyllä selattu päästä päähän pariin kertaan mutta ei ehkä ihan kaikki jutut vielä aukea ennenkuin joku selittää ne suomenkielellä. :)

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Apr 07, 2014 7:53
by MrFairlane
Suiza wrote:Spark output going high vai going low tuolla protopartsin hukkakipinäpuolalla? Jostain luin sellasen ohjeen että jos puola lämpenee liikaa niin sit on tuo asetus pielessä. Mistä tietää mikä on liikaa ja missä ajassa puola yleensä "ylilämpenee" jos tekee?
Jos laittaa puolan tilalle leditesterin niin sillä on turvallista ihmetellä säätöjä. Esim. Ledi palaa kirkkaammin asetusten ollessa väärinpäin kun käyttää output test modea pienillä latausajoilla ja niin edelleen.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Tue Apr 08, 2014 21:17
by Suiza
Tuli vähän liian myöhään luettua tuo ohje, juniorit on hätähousuja jne. vai miten se meni. :lol:

Auto kävi rauhallista tyhjäkäyntiä noin 2 minuutin ajan, sammutn moottorin ja kokeilin kädellä sytytyspuolaa. Oli aiva helkkarin tulikuuma, arvioltaan juuri ennen sulamisvaihetta. Oletin tottakai että nyt on kyllä spark output asetus väärin ja laitoin sen going low --> Going high.

Nooh en ehtiny kun pitää virtoja päällä jonkun 10sek niin alko rätinä kuulumaan konehuoneesta ja pyhä savu poistu puolasta, eikä siellä nyt valittu pappia vaan syöksi jotakin kääminpaloja ulos ja halkeili joka paikasta.

Että senverran kallis kokeilu, tietääpä ainakin että pitää tuo Going low olla valittuna. Onkohan dwell / muut sytkäasetukset pielessä kun kuumeni niin maan perkeleesti tuo puola vaikka oli spark output oikein?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Tue Apr 08, 2014 21:45
by MrFairlane
Voihan sen tietenkin noinkin testata. :shock:

Toivottavasti megan sytkäkikkareet ovat ehjät.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Thu Apr 10, 2014 21:40
by Suiza
Joo huomenna se selviää. Puola kävi aikaisemminkin selvästi ylikuumana joten mitä lähden muuttelemaan ja mihin suuntaan? Latausajat apinoin suoraan megamanualin suosituksista.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Fri Apr 11, 2014 8:30
by kemes
Minkälaiset arvot olet asettanut Dwell asetuksiin?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Fri Apr 11, 2014 18:44
by Suiza
Cranking 6ms ja normal 4ms, spark duration 0,7ms.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Fri Apr 11, 2014 19:40
by Masi_K
Ite oon ajellu kevyesti trimmatussa vaparissa 2.5ms ajo ja 4ms starttaus latauksilla. Ei lämpene ollenkaan.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Apr 12, 2014 1:57
by Suiza
Ahaa, vois siis koittaa pienentää noita latausaikoja vielä ainakin millisekunnilla ja kokeilla sitten.

Sieltä oli muuten kyllä toinen niistä sytkäkivistä pimentynyt, boksi lämpeni kivien kohdalta melko paljon vähän ajan päästä ja kipinää ei tullut kuin kahdesta tulpasta. Ei ole ymmärtääkseni mikään iso urakka tuommonen kivi vaihtaa, mutta annanpa kuitenkin ammattilaisten hoitaa homman niin varmana pelaa sitten.

Kantapään kautta.. :lol:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Apr 19, 2014 15:16
by Suiza
Noni vastoinkäymiset jatkuu, sytkäkivet vaihdettu ja hyvin pelasi, kuitenkin kun piti levy asentaa koteloon niin jostain syystä mappianturi pääsi vääntymään niin että pinnit poikkesivat.

Kysymys kuuluu, pystyykö tämän tilalle: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=52

Juottamaan kiinni tämmösen?: http://www.autotune.fi/tuote/127/4-bar- ... erilevylla

Pikaisia vastauksia odotellen. :|

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Apr 19, 2014 17:00
by MrFairlane
Suiza wrote:Noni vastoinkäymiset jatkuu, sytkäkivet vaihdettu ja hyvin pelasi, kuitenkin kun piti levy asentaa koteloon niin jostain syystä mappianturi pääsi vääntymään niin että pinnit poikkesivat.

Kysymys kuuluu, pystyykö tämän tilalle: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=52

Juottamaan kiinni tämmösen?: http://www.autotune.fi/tuote/127/4-bar- ... erilevylla

Pikaisia vastauksia odotellen. :|
Joo.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Apr 19, 2014 17:22
by Suiza
Ei muutakun semmonen tilaukseen sit!