Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Morjens tännekkin sivustolle. En ole ihan vasta käynyt kattomassa täällä. No mutta sellasta oisin kysässyt kokeneimmilta megan rassaajilta että kun mulla on sellanen ruuvi kompressori projekti menossa, eli tuo on vanha tamrocin ruuvi johon laitoin mersun dieselin pyörittämään sitä. Sellanen ongelma ois että saisko megalla tai jollain systeemillä siihen kierrosluvun nostamisen sähköisesti? Elikkä tarviis varmaan 3 eri kierrosaluetta siihen, lämmitys käyttö noin 1000r/min ja sit vois olla 2000 ja maksimi 3000 r/min. Tuo pitäis olla mielellään vielä silleen että se osais itte automaattisesti lisätä kaasua,eli yrittäis pitää kiekat vakiona. Voisko sen kaasun lisäyksen tehdä vaikka scorpionin vakionopeuden säätömoottorilla,se näyttäis olevan sellanen vaijerilla toimiva,joten siitä vois vaijerilla yhdistää siihen kaasuvipuun? Mega tai joku boksi ohjais sitä? Itte en nuista niin kauheesti ymmärrä mutta tuntuis että vois olla mahdollista? Jos jollakulla on haluja ja mielenkiintoa niin vois värkkäillä mulle sellasen boksin. Kauheesti se ei saa maksaa kuitenkaan kun ei tuo itte virityskään kovin arvokas ole. Tarviis harraste käyttöön hiekkapuhallukseen kompuran. Mekaanisesti olen paineensäätäjillä ja kaikilla koittanut saada sitä toimimaan mutta ei se oikeen pelaa. Huutaa välillä kauheita kierroksia(öljy lämpee ihan sairaasti) ja kun säätää alemmas kierroksia niin se ei jaksa pyörittää sitä kunnolla.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Eikö kukaan keksi miten tuollasen toteuttaa?
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Kovin kummoista ohjausalgortimiä tuossa ei taideta tarvita. Yläraja- ja alarajapaine, joiden perusteella asetetaan kompressorin kevennys, moottorin tehonsäätö ts. ottomoottorin kuristusläpän tai dieselin syöttöpumpun ohjaus.
Mitattavat suureet
- moottorin kierrosnopeus (VR- tai hall anturi)
- paineilmasäilön/järjestelmän paine (paine-anturi 10 bar)
- tehonsäädön aktuaattorin asento (potentiometri tmv.) toisaalta tämä on oikeastaan tarpeeton.
Toimilaitteet
- kompressorin käynnin kevennin
- tehonsäädön aktuaattori (se Scorpion tasanopeussäätimen moottori)
Säätöpisteet
- vapaakäynti
- käyttö
Pseudokoodi ja toiminta on aika yksinkertainen
IF SystemPressure < tripPressureLow then
EngineRevs (RaiseToPower)
Compressor (Connect)
IF SystemPressure> tripPressureHigh then
Compressor (Disconnect)
EngineRevs (LowerToIdle)
Tietty jos moottori tai kompressori rasittuu, niin tokihan tuohon on yksinkertaista lisätä käyttöaikasuhde toimintoja ja esim. öljyn lämpötilojen valvonta.
Koodaushommana luokkaa parin tunnin homma.
Mitattavat suureet
- moottorin kierrosnopeus (VR- tai hall anturi)
- paineilmasäilön/järjestelmän paine (paine-anturi 10 bar)
- tehonsäädön aktuaattorin asento (potentiometri tmv.) toisaalta tämä on oikeastaan tarpeeton.
Toimilaitteet
- kompressorin käynnin kevennin
- tehonsäädön aktuaattori (se Scorpion tasanopeussäätimen moottori)
Säätöpisteet
- vapaakäynti
- käyttö
Pseudokoodi ja toiminta on aika yksinkertainen
IF SystemPressure < tripPressureLow then
EngineRevs (RaiseToPower)
Compressor (Connect)
IF SystemPressure> tripPressureHigh then
Compressor (Disconnect)
EngineRevs (LowerToIdle)
Tietty jos moottori tai kompressori rasittuu, niin tokihan tuohon on yksinkertaista lisätä käyttöaikasuhde toimintoja ja esim. öljyn lämpötilojen valvonta.
Koodaushommana luokkaa parin tunnin homma.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Moro. Oisko kiinnosturta tehdä sellainen ohjaus systeemi mulle? Paljonkohan sellainen maksais? Laita puh nro niin rimpautan.Benkku wrote:Kovin kummoista ohjausalgortimiä tuossa ei taideta tarvita. Yläraja- ja alarajapaine, joiden perusteella asetetaan kompressorin kevennys, moottorin tehonsäätö ts. ottomoottorin kuristusläpän tai dieselin syöttöpumpun ohjaus.
Mitattavat suureet
- moottorin kierrosnopeus (VR- tai hall anturi)
- paineilmasäilön/järjestelmän paine (paine-anturi 10 bar)
- tehonsäädön aktuaattorin asento (potentiometri tmv.) toisaalta tämä on oikeastaan tarpeeton.
Toimilaitteet
- kompressorin käynnin kevennin
- tehonsäädön aktuaattori (se Scorpion tasanopeussäätimen moottori)
Säätöpisteet
- vapaakäynti
- käyttö
Pseudokoodi ja toiminta on aika yksinkertainen
IF SystemPressure < tripPressureLow then
EngineRevs (RaiseToPower)
Compressor (Connect)
IF SystemPressure> tripPressureHigh then
Compressor (Disconnect)
EngineRevs (LowerToIdle)
Tietty jos moottori tai kompressori rasittuu, niin tokihan tuohon on yksinkertaista lisätä käyttöaikasuhde toimintoja ja esim. öljyn lämpötilojen valvonta.
Koodaushommana luokkaa parin tunnin homma.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Voisihan tuollaisen ohjauksen toki toteuttaa.
Onko se Scorpion tasanopeussäätimen osa, askelmoottori vaiko 'normi' DC-moottori?
Tyypistä riippuu tarvitaanko pwm ohjaustapa. DC-moottorin tapauksessa tarvitaan - askelmoottorin tapauksessa riittää megan askelmoottori/tyhjäkäynti ohjaus.
Turvakatkaisu yksinkertainen DC-moottorille (palautusjousi), askelmoottorille varmaankin oltava jokin erillinen tappi/solenoidi tmv., joka irroittaa tehonsäätimen käyttävästä aktuaattorista.
Onko se Scorpion tasanopeussäätimen osa, askelmoottori vaiko 'normi' DC-moottori?
Tyypistä riippuu tarvitaanko pwm ohjaustapa. DC-moottorin tapauksessa tarvitaan - askelmoottorin tapauksessa riittää megan askelmoottori/tyhjäkäynti ohjaus.
Turvakatkaisu yksinkertainen DC-moottorille (palautusjousi), askelmoottorille varmaankin oltava jokin erillinen tappi/solenoidi tmv., joka irroittaa tehonsäätimen käyttävästä aktuaattorista.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Moro. Minäpä en osaa vielä sanoa onko se askelmoottori vai mikä. pitää tutkailla sitä. Onko siinä mitään sellasta mistä sen helpoiten tunnistaa kumpi se on? Osaatko sitä hintaa yhtään sanoa mitä tuollanen tulis maksamaan? Ei ole järkeä jos se kauheena maksaa kun ei se tosiaan kovin arvokas vehe ole,mutta ois mukava saaha se toimimaan kunnolla silti. Laita numeros vaikka yv:llä niin soittelen kun en tuosta niin kovin kauheena ymmärrä ja tälleen kirjoittelemalla se asia ei mulle varmaan selviä.Benkku wrote:Voisihan tuollaisen ohjauksen toki toteuttaa.
Onko se Scorpion tasanopeussäätimen osa, askelmoottori vaiko 'normi' DC-moottori?
Tyypistä riippuu tarvitaanko pwm ohjaustapa. DC-moottorin tapauksessa tarvitaan - askelmoottorin tapauksessa riittää megan askelmoottori/tyhjäkäynti ohjaus.
Turvakatkaisu yksinkertainen DC-moottorille (palautusjousi), askelmoottorille varmaankin oltava jokin erillinen tappi/solenoidi tmv., joka irroittaa tehonsäätimen käyttävästä aktuaattorista.
Tuomo
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Jos sulle riittää että ainoastaan kierrokset pysyy vakiona eikä painearvolla ole väliä, niin laitat siihen jälkiasennettavan vakionopeussäätimen. Pyörintänopeusanturi hinhapyörälle ja siinä se.
http://katuauto.fi/product_info.php/products_id/66
toi on kyllä alipaineella toimiva, mut onhan niitä sahkötoimisiakin. Ja jos siinä moottorissa on alipainetta saatavilla niin tuokin käy.
http://katuauto.fi/product_info.php/products_id/66
toi on kyllä alipaineella toimiva, mut onhan niitä sahkötoimisiakin. Ja jos siinä moottorissa on alipainetta saatavilla niin tuokin käy.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Kaverin isä rakensi aikoinaan aggrekaatin isuzun diiseli koneella. Siitä kävi syöttöpumppu dieselpajalla muokattavana. Tarkalleen en tiedä mitä tekivät mutta ilmeisesti ainakin maksimikierrokset säädettiin alas. Kuorman tullessa moottori antaa lisää ruokaa ja kierrokset pysyttelee samassa kokoajan.
Kannattaa käydä jossain pumppupajalla kysymässä onnistuuko mersun koneeseen tehdä tälläinen? Muuttaa pumppu pitämään kierrokset vakiona. Silloin tarvitsi mekaanisesti/sähköisesti hoitaa tuo lämmityskäyttö+lepuutus. Joka olisi jo kummasti yksinkertaisempi kun kaasulla ei ole kuin 2 asentoa. Tyhjäkäynti/TYÖ
Kannattaa käydä jossain pumppupajalla kysymässä onnistuuko mersun koneeseen tehdä tälläinen? Muuttaa pumppu pitämään kierrokset vakiona. Silloin tarvitsi mekaanisesti/sähköisesti hoitaa tuo lämmityskäyttö+lepuutus. Joka olisi jo kummasti yksinkertaisempi kun kaasulla ei ole kuin 2 asentoa. Tyhjäkäynti/TYÖ
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Hetken pähkäiltyäni Mersunkin rivipumpusta löytyy vetävien kierrosten säätö ja maksimikierrosten säätö.
Pienellä säädöllä (ja ehkä jousia vaihtamalla) sen melko varmasti saa säädettyä niin että Syöttö pienenee esim 3000kohti. ja täydet on vielä päällä esim 2800kohdalla. Silloin kierrokset pysyisi "vakiona" riippumatta kuormasta eikä moottori ryntää ilman kuormaa.
Pienellä säädöllä (ja ehkä jousia vaihtamalla) sen melko varmasti saa säädettyä niin että Syöttö pienenee esim 3000kohti. ja täydet on vielä päällä esim 2800kohdalla. Silloin kierrokset pysyisi "vakiona" riippumatta kuormasta eikä moottori ryntää ilman kuormaa.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Moro. Osaatko tarkentaa yhtään mitä sille pumpulle pitäis tehdä? Se on rivipumppu (muistaakseni bosch)ja se moottori on ikivanha mersun 5 pyttyinen 3 litrainen. Vois ekas kokeilla sillä pumpun raplaamisella jos sen sais pelittää edes jotenkin niin se ois kaiketi yksinkertaisin ja halvin vaihtoehto tuohon. En pois sulje tuota benkun systeemiäkään. Siihen sais kaiketi kaikkee lisä jutskiakin esim sen jos kompuran öljyn lämpö tila mittauksen. Tuo alipaine ohjaus ei oikeen silleen kiinnosta kun minulla on se scorpparin vakionopeusmoottori ja se on ihan jouten,niin joutais tuollaseen käyttöön jos sen vaan saa sillä pelaamaan. Mutta ensiks ehkä vois kokeilla ropeloida sitä pumppua.mazajns wrote:Hetken pähkäiltyäni Mersunkin rivipumpusta löytyy vetävien kierrosten säätö ja maksimikierrosten säätö.
Pienellä säädöllä (ja ehkä jousia vaihtamalla) sen melko varmasti saa säädettyä niin että Syöttö pienenee esim 3000kohti. ja täydet on vielä päällä esim 2800kohdalla. Silloin kierrokset pysyisi "vakiona" riippumatta kuormasta eikä moottori ryntää ilman kuormaa.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Nuo säätöruuvit löytyy käsittääkseni pumpun takakannen alta. Itse en ole yhtään mersun diiseliä omistanut mutta kaverin projekteja sivusta/apupoika anterona seurannut.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg Tuossa näkyy maksimikierrosten säätö. Mersufoorumilta löysin joskus juttua tuosta vetävien kierrosten säädöstä. Eli se säätää sitten sitä milloin syöttöä aletaan rajoittamaan. Sinun tapauksessa sekin pitää säätää reippaasti alemmaksi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436 Tuolla on juttua syöttöpumpun säätelystä. Auto jutuista kun on kyse niin suurin osa käsittelee syötön ja kierrosten lisäämistä. Mutta teet päin vastoin tässätapauksessa.
Tuolta löytyvästä linkistä eli: http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/
Torque Capsule
Loosen the 22mm lock nut of 2e and turn the 12mm 2-prong capsule CW.
This adjustment will raise the RPM when the governor starts to pull back fuel (due to the engine's reduced volumetric efficiency).
Adjustment is not recommended for the first time modifications. It will cause a slow return to idle (no deceleration fuel cutoff).
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg Tuossa näkyy maksimikierrosten säätö. Mersufoorumilta löysin joskus juttua tuosta vetävien kierrosten säädöstä. Eli se säätää sitten sitä milloin syöttöä aletaan rajoittamaan. Sinun tapauksessa sekin pitää säätää reippaasti alemmaksi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436 Tuolla on juttua syöttöpumpun säätelystä. Auto jutuista kun on kyse niin suurin osa käsittelee syötön ja kierrosten lisäämistä. Mutta teet päin vastoin tässätapauksessa.
Tuolta löytyvästä linkistä eli: http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/
Torque Capsule
Loosen the 22mm lock nut of 2e and turn the 12mm 2-prong capsule CW.
This adjustment will raise the RPM when the governor starts to pull back fuel (due to the engine's reduced volumetric efficiency).
Adjustment is not recommended for the first time modifications. It will cause a slow return to idle (no deceleration fuel cutoff).
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
mazajns wrote:Nuo säätöruuvit löytyy käsittääkseni pumpun takakannen alta. Itse en ole yhtään mersun diiseliä omistanut mutta kaverin projekteja sivusta/apupoika anterona seurannut.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg Tuossa näkyy maksimikierrosten säätö. Mersufoorumilta löysin joskus juttua tuosta vetävien kierrosten säädöstä. Eli se säätää sitten sitä milloin syöttöä aletaan rajoittamaan. Sinun tapauksessa sekin pitää säätää reippaasti alemmaksi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436 Tuolla on juttua syöttöpumpun säätelystä. Auto jutuista kun on kyse niin suurin osa käsittelee syötön ja kierrosten lisäämistä. Mutta teet päin vastoin tässätapauksessa.
Tuolta löytyvästä linkistä eli: http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/
Kiitokset nuista tiedoista. Pitää koittaa ensiks säädellä sitä pumppua. Jos ei tule hyvä niin sitten pitää miettiä sitä sähkö säätöä. Kiitoksia kaikille tässä vaiheessa apuna olleille.
Torque Capsule
Loosen the 22mm lock nut of 2e and turn the 12mm 2-prong capsule CW.
This adjustment will raise the RPM when the governor starts to pull back fuel (due to the engine's reduced volumetric efficiency).
Adjustment is not recommended for the first time modifications. It will cause a slow return to idle (no deceleration fuel cutoff).
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Morot
Joo koitin sitä pummpua roplata,mutta ei sitä taida saada pelaamaan. Kierrokset vaan nousee kun kompuran kevennin menee päälle. Benkku vieläkö ois kiinnostusta alkaa väsäämään sitä sähkö ohjaus systeemiä? Oisko sulla jotain askel tai jonkilaista moottoria edullisesti tiedossa siihen kaasun säätöön kun sen scorppion vakionopeus moottori näyttää aika monimutkaiselta. Johtoja siihen ainakin tulee melkomonta. Siinä on joku toinenkin mötikkä mikä liittyy siihen vakkariin,kaasupolkimelta menee vaijeri sellaseen moottorin näköiseen mötikkään mistä lähtee sama vaijeri kaasuläpälle,eli se kaasuvaijeri vaan kulkee sen mötikän läpi. Siihen mötikkään tulee 3 piuhaa. Mikä mahtaa sitten olla. Voisko olla luistonestoon liittyvä? Se nimittäin pelaa silleen että liukkaalla se löysää sitä kaasua itse kun meinaa tyhjää lyödä renkaat. Voisko siitä laittaa tuohon tarkoitukseen?? Siitä toisesta moottorista lähtee yksi vaijeri ja sekin menee kaasuläpälle. Siihen tulee varmaan liki 20 piuhaa.
Joo koitin sitä pummpua roplata,mutta ei sitä taida saada pelaamaan. Kierrokset vaan nousee kun kompuran kevennin menee päälle. Benkku vieläkö ois kiinnostusta alkaa väsäämään sitä sähkö ohjaus systeemiä? Oisko sulla jotain askel tai jonkilaista moottoria edullisesti tiedossa siihen kaasun säätöön kun sen scorppion vakionopeus moottori näyttää aika monimutkaiselta. Johtoja siihen ainakin tulee melkomonta. Siinä on joku toinenkin mötikkä mikä liittyy siihen vakkariin,kaasupolkimelta menee vaijeri sellaseen moottorin näköiseen mötikkään mistä lähtee sama vaijeri kaasuläpälle,eli se kaasuvaijeri vaan kulkee sen mötikän läpi. Siihen mötikkään tulee 3 piuhaa. Mikä mahtaa sitten olla. Voisko olla luistonestoon liittyvä? Se nimittäin pelaa silleen että liukkaalla se löysää sitä kaasua itse kun meinaa tyhjää lyödä renkaat. Voisko siitä laittaa tuohon tarkoitukseen?? Siitä toisesta moottorista lähtee yksi vaijeri ja sekin menee kaasuläpälle. Siihen tulee varmaan liki 20 piuhaa.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Askelmoottorilla pumpun käytön toteuttaminen on ainakin triviaalia, askel suuntaan tai toiseen kääntää karaa tarkasti. Toki moottorinakselille valmistettava sopiva mekaniikka vetovaijerille tmv.
Partcolta esim. 30 eur
Bipolaarinen (2 kääminen) askelmoottori
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14372
http://www.partco.biz/verkkokauppa/arti ... icles_id=6
Moottorinohjauspiiriksi vaikkapa L298
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 55/PF63147
tai valmis moduuli
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=5322
http://www.kemo-electronic.de/en/Transf ... -4-pin.php
Toisaalta MS on hiukan kallis, edullisemmaksi ja käyttökelposimmaksi tulee jollain 12VDC käyttöjännitteen omaavalla näytön ja pari nappia sisältävällä pikkulogiikalla, esim. Crouzet Millenium.
http://www.oem.fi/Tuotteet/Keskus/Pieno ... 16601.html
Taajuudenmittausta aivan pienimmissä mikrologiikoissa ei useinkaan ole, mutta sen voi hoitaa taajuusjännitemuuntimella.
Partcolta esim. 30 eur
Bipolaarinen (2 kääminen) askelmoottori
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14372
http://www.partco.biz/verkkokauppa/arti ... icles_id=6
Moottorinohjauspiiriksi vaikkapa L298
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 55/PF63147
tai valmis moduuli
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=5322
http://www.kemo-electronic.de/en/Transf ... -4-pin.php
Toisaalta MS on hiukan kallis, edullisemmaksi ja käyttökelposimmaksi tulee jollain 12VDC käyttöjännitteen omaavalla näytön ja pari nappia sisältävällä pikkulogiikalla, esim. Crouzet Millenium.
http://www.oem.fi/Tuotteet/Keskus/Pieno ... 16601.html
Taajuudenmittausta aivan pienimmissä mikrologiikoissa ei useinkaan ole, mutta sen voi hoitaa taajuusjännitemuuntimella.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Taikka halvemmalla esim.Benkku wrote:Askelmoottorilla pumpun käytön toteuttaminen on ainakin triviaalia, askel suuntaan tai toiseen kääntää karaa tarkasti. Toki moottorinakselille valmistettava sopiva mekaniikka vetovaijerille tmv.
Partcolta esim. 30 eur
Bipolaarinen (2 kääminen) askelmoottori
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14372
http://www.partco.biz/verkkokauppa/arti ... icles_id=6
Moottorinohjauspiiriksi vaikkapa L298
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 55/PF63147
tai valmis moduuli
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=5322
http://www.kemo-electronic.de/en/Transf ... -4-pin.php
Toisaalta MS on hiukan kallis, edullisemmaksi ja käyttökelposimmaksi tulee jollain 12VDC käyttöjännitteen omaavalla näytön ja pari nappia sisältävällä pikkulogiikalla, esim. Crouzet Millenium.
http://www.oem.fi/Tuotteet/Keskus/Pieno ... 16601.html
Taajuudenmittausta aivan pienimmissä mikrologiikoissa ei useinkaan ole, mutta sen voi hoitaa taajuusjännitemuuntimella.
servo
http://www.dx.com/p/3kg-plastic-analog- ... -0v-204598
induktiivinen anturi
http://www.dx.com/p/lj12a3-4-z-bx-induc ... ble-228309
ja ohjaimeksi esim. 1.5 eur avr kontrolleri
Tuo Benkun mainitsema parin tunnin puuhasteluaika saattaa kyllä ylittyä helposti, jos haluaa
sulavasti toimivan kontrollin.
No real power, just turboshit!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Joo o. En tiedä mikä tuohon nyt sitten ois järkevin ja helpoin ratkaisu. Helpoin ois se että ostais valmiin vaunu kompuran mutta liian kalliita. Tuo ois muuten ihan toimiva kampe kunhan vaan sais tuon kierros hommelin ratkaistua. Hermo menee! 

Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
RC servon aktuaattorikäyttöön unohtaisin leluna heti alkuunsa (liekö edes momentti riittävä), ainakin tuollaisen halpisversion. Tuo induktiivnen 'anturi' ei ole anturi vaan melko hidas kytkin, tuskin taajuus riittää esim. haluttuun 50 hertziin.username wrote:Taikka halvemmalla esim.
servo...induktiivinen anturi...ja ohjaimeksi esim. 1.5 eur avr kontrolleri...
Tuo Benkun mainitsema parin tunnin puuhasteluaika saattaa kyllä ylittyä helposti, jos haluaa
sulavasti toimivan kontrollin.
'1.5 euron AVR mikroon', joutuu suunnittelemaan kytkennän, valmistamaan piirilevyn ja hankkimaan muut oheiskomponentit, juottmaaan kasaan jne. joten pari sataa on aika halpa hinta pikkulogiikasta, jossa on näyttö ja pari nappia arvoparametrien asetteluunkin.
Tuollaisen yksinkertaisen PID säätimen koodaaminen, muutamine valvontoineen on lähinnä 'valmiiden palikoiden' niputtamista softaksi ja parametrointia, joten ei siihen kovin kauaa mene.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Joo kun en hirveesti ymmärrä tuon electroniikan päälle. Minä tutkailen niitä scorpion säätimiä kun tässä kerkeen,että oisko niistä moiseen touhuun. Sais tuon jollain pelaamaan niin ois hyvä juttu. Ei kehtaa alkaa siihen vaihtamaan kyllä moottoriakaan tuon takia. Jostain traktorista se kävis mutta ei ole helppo eikä halpa ratkaisu. Soitin yhteen pumppu pajaan ja kysyin sen mersun pumpun muuttamista sellaiseks vakiokierros pumpuks mutta ei kuulema ainakaan tuota voi muuttaa ja toisen mallisen pumpun vois ehkä muuttaa mutta hintaa tulee sillekkii monta sataa. Kyllä siitä,kunhan vaan sais toimimaan niin vois jotan parin sadan luokkaa maksaa mutta ei monia satoja kuitenkaan. Benkku oisko se järkevin tai paras ratkaisu siitä megasta se tehdä vai mitenkä? Sitä ei sais sen scorpion vakionopeus-säädin hässäkkää laitettua tuohon kokonaisena eli laittas sen poksineen paskoinee siihen? Voipi olla kyllä hankalaa. Sitä vakio 3000 r/min siihen ei automaattiseksi saa mutta jos se edes pyrkis pitämään kiekat vakiona niin sekin ois etiäppäin.
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Millainen se Scorpion ohjauspurkki on, taajuus (moottorin vaiko renkaan?) sisään ja säätää tavoitearvoon - vaiko 'pelkkä' aktuaattorin käyttölaite ja ohjaus tulee muualta?
MS - ykkösversio on koodillisesti työläämpi. Kakkosversion koodin vääntää nopeasti, koska valmiit pid rutiinit ovat c-koodia, kuten itse MS2 ohjaimen koodikin. Toisaalta MS ohjaimeen täytyisi tehdä käyttöliittymä eli yksinkertainen näyttö ja pari nappia, jolla parametrejä/säätöarvot voi asetella. Siksi tuollainen pikkulogiikka olisi yksinkertaisin vaihtoehto.
MS - ykkösversio on koodillisesti työläämpi. Kakkosversion koodin vääntää nopeasti, koska valmiit pid rutiinit ovat c-koodia, kuten itse MS2 ohjaimen koodikin. Toisaalta MS ohjaimeen täytyisi tehdä käyttöliittymä eli yksinkertainen näyttö ja pari nappia, jolla parametrejä/säätöarvot voi asetella. Siksi tuollainen pikkulogiikka olisi yksinkertaisin vaihtoehto.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Itse asiassa en ole kerennyt tutkailla sitä scorpion vakkaria vielä ollenkaan. Minä luulen että se ottaa nopeus tietonsa vaihdelaatikon hall anturilta miltä tulee tieto myös nopeusmittarille. Pitää tutkailla sitä vähän tarkemmin kun kerkeen,epäilen vaan että se moottorin ohjaus purkki ohjaa myös sitä vakkaria. Piru kun mulla oli vähän aikaa sitten yksi ms2 purkki mut kerkesin myydä sen kun arvelin ettei multa tule sitä laitettua mihinkään. Mitähän se purkki maksais sellasena riisuttuna versiona,eli laittaa siihen vaan sen mitä se tarttee? Onko se mahdollista että sitä itte sais säädeltyä läppärillä,että ei tarviis turhaan niitä näyttöjä sun muita laitella? On mulla joku kokemus moottorinohjausista mutta ne on näitä kaupallisia vipekkki ja autronikki.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 24
- Joined: Tue Oct 25, 2005 15:06
Re: Mega ohjaamaan kompressorin kierroksia
Juu ei tainnut kukaan keksiä tähän ratkaisua joten hommasin vanhan puimurin mekaanisen kierrosten säätäjän. Pitää kokeilla saisko sellasella tuon pelittää. Kiitokset kaikille jotka kehtasitta vundeerata asiaa. Voihan se olla että palaan vielä asiaan.. 
