Oli tarkoituksena rakentaa kaverin kanssa pienellä budjetilla ja ihan harjoitus-/opettelumielessä toteutettu projekti, jossa on tarkoituksena turboahtaa '89-mallinen Nissan Micra.
Aluksi projekti piti toteuttaa alkuperäisellä kaasuttimella draw-trough -menetelmällä, eli kaasutin tulee ahtimen imupuolelle, josta valmis seos imetään kompuran siipien läpi.
Ennen, kuin ehti kissa sanoa, tuli hommattua Dellorton kaasutin, joka piti asentaa normaalisti painepuolelle.
Erinäisten spekulaatioiden tuloksena ja koska kiinnostus oppia/tuntea moottoritekniikkaa/-ohjausta on suuri, päätimme jättää Lortonkin omaan arvoonsa ja opiskella Megasquirtin ihmeellistä maailmaa.
Ajatuksena on hyödyntää pelkkää EXTRA-version ruiskutusosiota, mutta kenties jossain vaiheessa alkaa syttypuolikin kiinnostaa. Olen nyt ladannut MegaTune 2.25b514 betaversion ja kolunnut sitä hieman läpi.
En ole mikään elektroniikka-asiantuntija ja pari iltaa tätä foorumia lukeneena mieltäni on alkanut askarruttaa "muutama" kysymys, joten kärsivällisyyttä sekä kiitoksia suuresti jo etukäteen!
1. Lambda
Onko se laakajaistalambda sitten niin So Must, että kannattaa sijoittaa parisataa eskoa sellaiseen?
Olen käsittänyt, että laajakaistalambdan ja tavallisen ero on lähinnä säädettävyyden helppoudessa/tarkkuudessa, mutta kun vehkeet on saatu säätöihin, niin kai tavallinen lembda asiansa ajaa vallan mainiosti?
Jos päädytään tavalliseen lambdaan, niin tuleeko olla lämmitetty, vai kelpaako kylmä lambda-anturi?
Voiko samasta lambda-anturista haaroittaa signaalin sekä MS:ille, että seosmittarille, vai pitääkö seosmittarille asentaa oma anturi?
2. Piirilevy
Olen saanut sen käsityksen, että Partcon sarjan mukana tulevassa piirilevyssä on ollut varsin paljon laatueroja? Onko kyseinen levy kuitenkin muuten toimiva/käypä kapine Extra-versiota silmällä pitäen?
Myöskin tästä Turtanan piirilevystä on ollut juttua, se on ilmeisesti ihan yksikerroksinen/-puolinen, eli voiko sellaisen hapottaa/valottaa itse, vai pitääkö sellainen jyrsiä kuparoidusta levystä?? (itellä ei nämä piirilevyn tekemiset ole oikein hanskassa)
Kumpaa piirilevyä yleensäkin suosittelette käytettävän?
3. Stimulator
Onko ihan välttämätön laitos? Käsittääkseni sillä pystyy vain diagnosoimaan, että olenko kädettänyt jotain juottaessani MS:ia kasaan joten laitteen lopulliseen toimintaan sillä ei ole vaikutusta?
Saako moista vehjettä myös esim. Partcolta rakennussarjana? Hintaa?
4. Prossu
Olen lukenut ohjelmoiduista sekä ohjelmoimattomista prossuista.
Tarkoittaako tämä ohjelmoitu vähän niinkuin "formatoitu"?
Eli jos on ohjelmoimaton prosessori, niin saako siihen Megatunella yhteyttä?
Vai tarkoittaako se sitä, että ohjelmoidussa prossussa on jotkin MS:n perusasetukset valmiina, joita voi sitten itse tapauskohtaisesti lähteä muokkaamaan?
Onko esim. Partcon sarjan mukana tuleva prossu ohjelmoitu?
5. Sytytys
Autossa on muistaakseni kärjetön sytytys, joten miten MS:ia voi hyödyntää sen suhteen?
Ajatuksena oli myös kokeilla eri ominaisuuksia mm. Launch Control (ihan vain yleisen hämmennyksen aiheuttamiseksi kaupungilla

Noita kysymyksia nyt livahti vähän useampikin, mutta jos saisin edes mahdollisimman moniin niistä vastauksen, niin olisin über-tyytyväinen!-)