Keltanokat asialla..

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Lehtilä
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Sep 25, 2005 22:16
Location: Askainen

Keltanokat asialla..

Post by Lehtilä »

Iltaa kaikille :)

Oli tarkoituksena rakentaa kaverin kanssa pienellä budjetilla ja ihan harjoitus-/opettelumielessä toteutettu projekti, jossa on tarkoituksena turboahtaa '89-mallinen Nissan Micra.

Aluksi projekti piti toteuttaa alkuperäisellä kaasuttimella draw-trough -menetelmällä, eli kaasutin tulee ahtimen imupuolelle, josta valmis seos imetään kompuran siipien läpi.

Ennen, kuin ehti kissa sanoa, tuli hommattua Dellorton kaasutin, joka piti asentaa normaalisti painepuolelle.

Erinäisten spekulaatioiden tuloksena ja koska kiinnostus oppia/tuntea moottoritekniikkaa/-ohjausta on suuri, päätimme jättää Lortonkin omaan arvoonsa ja opiskella Megasquirtin ihmeellistä maailmaa.
Ajatuksena on hyödyntää pelkkää EXTRA-version ruiskutusosiota, mutta kenties jossain vaiheessa alkaa syttypuolikin kiinnostaa. Olen nyt ladannut MegaTune 2.25b514 betaversion ja kolunnut sitä hieman läpi.

En ole mikään elektroniikka-asiantuntija ja pari iltaa tätä foorumia lukeneena mieltäni on alkanut askarruttaa "muutama" kysymys, joten kärsivällisyyttä sekä kiitoksia suuresti jo etukäteen!

1. Lambda
Onko se laakajaistalambda sitten niin So Must, että kannattaa sijoittaa parisataa eskoa sellaiseen?

Olen käsittänyt, että laajakaistalambdan ja tavallisen ero on lähinnä säädettävyyden helppoudessa/tarkkuudessa, mutta kun vehkeet on saatu säätöihin, niin kai tavallinen lembda asiansa ajaa vallan mainiosti?

Jos päädytään tavalliseen lambdaan, niin tuleeko olla lämmitetty, vai kelpaako kylmä lambda-anturi?

Voiko samasta lambda-anturista haaroittaa signaalin sekä MS:ille, että seosmittarille, vai pitääkö seosmittarille asentaa oma anturi?

2. Piirilevy
Olen saanut sen käsityksen, että Partcon sarjan mukana tulevassa piirilevyssä on ollut varsin paljon laatueroja? Onko kyseinen levy kuitenkin muuten toimiva/käypä kapine Extra-versiota silmällä pitäen?

Myöskin tästä Turtanan piirilevystä on ollut juttua, se on ilmeisesti ihan yksikerroksinen/-puolinen, eli voiko sellaisen hapottaa/valottaa itse, vai pitääkö sellainen jyrsiä kuparoidusta levystä?? (itellä ei nämä piirilevyn tekemiset ole oikein hanskassa)
Kumpaa piirilevyä yleensäkin suosittelette käytettävän?

3. Stimulator
Onko ihan välttämätön laitos? Käsittääkseni sillä pystyy vain diagnosoimaan, että olenko kädettänyt jotain juottaessani MS:ia kasaan joten laitteen lopulliseen toimintaan sillä ei ole vaikutusta?

Saako moista vehjettä myös esim. Partcolta rakennussarjana? Hintaa?

4. Prossu
Olen lukenut ohjelmoiduista sekä ohjelmoimattomista prossuista.
Tarkoittaako tämä ohjelmoitu vähän niinkuin "formatoitu"?
Eli jos on ohjelmoimaton prosessori, niin saako siihen Megatunella yhteyttä?
Vai tarkoittaako se sitä, että ohjelmoidussa prossussa on jotkin MS:n perusasetukset valmiina, joita voi sitten itse tapauskohtaisesti lähteä muokkaamaan?

Onko esim. Partcon sarjan mukana tuleva prossu ohjelmoitu?

5. Sytytys
Autossa on muistaakseni kärjetön sytytys, joten miten MS:ia voi hyödyntää sen suhteen?
Ajatuksena oli myös kokeilla eri ominaisuuksia mm. Launch Control (ihan vain yleisen hämmennyksen aiheuttamiseksi kaupungilla :D), joten onko sitä mahdollisuus saada toimimaan tavallisella kärjettömällä jakajalla, vai vaatiiko se esim. suorasytkän tai jotain..


Noita kysymyksia nyt livahti vähän useampikin, mutta jos saisin edes mahdollisimman moniin niistä vastauksen, niin olisin über-tyytyväinen!-)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

1. Jos kyseessä ei ole kattipeli ei lambdaa tarvita periaatteessa ollenkaan normaalikäytössä ellei halua valvoa seosta seosmittarilla tms. Säätäminen on erittäin hankalaa ilman sitä. Tavallisella lambdalla turbokoneen säätö on melkoista arpomista.

2. Jos piirilevy on suunnilleen ehjä niin eikai siinä nyt sen kummempia laatueroja ole? Mega nyt on niin yksinkertainen kapine että sen kasaisi vaikka verolevylle hätätilanteessa. Levy kannattaa putsata hyvin ennen juotosoperaatiota niin juottaminen on helpompaa.

3. Mielestäni tätä ei tarvitse mihinkään, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus oskilloskoopin käyttöön että voi tarvittaessa sanoa johtuuko väärä anturin lukema anturista vai boksista.

5. Megasquirt extran sivuilla http://megasquirt.sourceforge.net/extra/ on esitelty useita eri sytytysvaihtoehtoja. Ominaisuudet eivät vaadi suorasytkää vaan se riittää että sytytysohjaus menee megan kautta jollain tavalla.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

4. Ohjelmoimaton prosessori tarvitsee erillisen ohjelmointilaitteen, että sinne saadaan se ensimmäinen ohjelma, joka sisältää ns. bootloaderin. Eli jos et halua tehdä erillistä ohjelmointilaitetta, niin hanki valmiiksi ohjelmoitu prosessori. Esimerkiksi juuri Partcolta.

Ensimmäisen ohjelmoinnin jälkeen asiasta ei tarvitse huolehtia, vaan uusia ohjelmaversioita pystyy prosessoriin ajamaan sen ollessa kiinni Megasquirtissa.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mä voin ohjelmoida postimaksuja vastaan, jos jollakin tarvetta.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Mulla on myös ohjelmointilaite, eli joku päivä kun ajat ohi niin himmaat hiukan vauhtia ja ohjelmoidaan se prosu jos tyhjän hankit. Kahvit kuuluu hintaan ;)

Ilman laajakaistaa pärjää hyvin, mutta tarkkaa säätöä tavallisella ei saa tehtyä.
Lehtilä
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Sep 25, 2005 22:16
Location: Askainen

Post by Lehtilä »

Mika: Onko sulla se Extra-versio?
(Vois joku päivä tietty poiketa siihen vaikka turisemaan hetkeksi asian tiimoilta, kun satut olemaan kotosalla..)

Ja onko Extra-versiossa jotain fyysistä eroa komponenttien tai piirilevyn suhteen verrattuna tavalliseen? (toisinsanoen, pystyykö Partcolta tilaamaan kilkkeet Extra-versioon)

Miten sen lambdan kanssa oli, että jos laittaa tavallisen, niin kelpaako kylmä, vai pitääkö olla lämmitetty? Ja pystyikö samasta lambdasta haaroittamaan sekä squirtille, että seosmittarille signaalin?

Olen käsittänyt, että jos(kun) lopulliset säädöt/teholappu itseä (ja katsastusta) varten ajetaan penkissä, niin siellä olisi laajakaistalambda käytössä, joten lopulliseen käyttöön riittäisi tavallinen.
Otetaan kuitenkin huomioon rojektin budjetti :) Jos lambda-anturi maksaa puolet auton hinnasta, niin son mun mielestä aika paljon :D
Jos se taas on välttämätön, niin pitää pistää vakavaan harkintaan tietysti..


Tietysti surffaamalla ja lueskelemalla dokumentteja/manuaalea nuokin asiat saattais selvitä, mutta itellä on talon rakentamisen takia aikaa melko rajoitetusti, joten kaikki pienetkin asiat pitää kysyä täältä, olkaa kärsivällisiä, jookos?-)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Lehtilä wrote:Miten sen lambdan kanssa oli, että jos laittaa tavallisen, niin kelpaako kylmä, vai pitääkö olla lämmitetty? Ja pystyikö samasta lambdasta haaroittamaan sekä squirtille, että seosmittarille signaalin?
Kumpikin käy. Haaroitus on vähän arpapeliä, mutta itselläni se näyttää toimivan NTK:n lämmitettävällä lambdalla.
Lehtilä wrote: Olen käsittänyt, että jos(kun) lopulliset säädöt/teholappu itseä (ja katsastusta) varten ajetaan penkissä, niin siellä olisi laajakaistalambda käytössä, joten lopulliseen käyttöön riittäisi tavallinen.
Penkkiaikakaan ei ole ilmaista, joten on eduksi jos säädöt ovat jo lähellä sopivaa ennen penkitystä. Jokainen voi itse miettiä ja laskea mihin haluaa investoida.
Lehtilä wrote:Jos se taas on välttämätön, niin pitää pistää vakavaan harkintaan tietysti..
Tulet huomaamaan että turbokoneen säätäminen tavallisella lambdalla tarkasti on hankalaa tai mahdotonta. Kyllähän sitä kuvittelee että se onnistuisi mutta ei se onnistu, kokemusta on. Tai tietysti jos on valmis riskeeraamaan ja vetää seoksen niin laihalle että alkaa olla luokkaa 14.7:1 niin sitten voi laskennallisesti muuttaa seoksen halutuksi. Mutta moniko uskaltaa tähän ryhtyä?
Lehtilä
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Sep 25, 2005 22:16
Location: Askainen

Post by Lehtilä »

Kyselin tänään Sporttiautosta laajakaistalambda-anturia sekä ohjainlaitetta. 270€. Vaikuttaa aika suolaiselta hinnalta?-o
Toisaalta en ole noiden hintaa hirveästi seuraillut.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Sama malli oli tällä foorumilla vielä kaksi päivää sitten yhteistilauksessa 168 euroa, mutta nyt taitaa olla jo myöhäistä.
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

ast wrote:Tulet huomaamaan että turbokoneen säätäminen tavallisella lambdalla tarkasti on hankalaa tai mahdotonta. Kyllähän sitä kuvittelee että se onnistuisi mutta ei se onnistu, kokemusta on. Tai tietysti jos on valmis riskeeraamaan ja vetää seoksen niin laihalle että alkaa olla luokkaa 14.7:1 niin sitten voi laskennallisesti muuttaa seoksen halutuksi. Mutta moniko uskaltaa tähän ryhtyä?
Täällä päässä on ihan menestyksellä käytetty tämän tyyppistä taktiikkaa. En kyllä suosittele varauksetta. Mitään ei ainakaan toistaiseksi ole hajonnut (kopkop). Viritysastetta moottorissa on noin puolitoistasataa hevosta per litra. Homma on aloitettu ylirikkailla seoksilla joita laihennettu niin kauan että lambdat ruvenneet laskemaan lähelle 14,7 josta on sitten rikastettu laskennallisesti.

Mutta luonnollisesti on selvä että vähänkään vakavampaan käyttöön kannattaa hankkia laajakaista, varsinkin kun ne alkavat nykyään olemaan ihan kohtuullisen hintaisia. (maksaahan se hyvälaatuinen kapeakaistainenkin jotain)
Lehtilä
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Sep 25, 2005 22:16
Location: Askainen

Post by Lehtilä »

Joo, eiköhän tuommoinen laajakaista tarvii hommata.
Onhan se tavallaan sijoitus tulevaisuuttakin silmälläpitäen.
Eihän sitä tarvita, kun säätäessä ja senjälkeen sen voi heittää hyllylle odottamaan uusia projekteja.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Vähä vanha topiikki mutta uppaampa tän. Kun lambdaa ei sitten säädön jälkeen tartte ja bensa- ja sytkäkartat menee kierrosluvun ja alipaineen mukaan, niin tartteeko TPS:ää sitte oikeestaan myöskään muutaku traction controlliin ja tällasiin "lieveilmiöihin"? Kannattaisko esim. kiihdytysrikastukset tehdä TPS:n kautta?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
meizzzi
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat Oct 15, 2005 9:13

Post by meizzzi »

Oma mielipide on se, että on aivan turha laittaa rahojaan nb-lambdaan. Anturi ja joku ledi mittari maksaa valmiina noin satasen luokkaa. Dynossa käynti kuitenkin nb-lambdan säädön jälkeen melkein pakollista jotta saa varmuuden asiaan.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

VPV:ltä saa nykyään näköjään Innovaten laajakaistan LC-1+anturi hintaan 195e. Ei mielestäni paha ja ite tilasinkin jo.
Post Reply