Page 1 of 1

Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 13:14
by slant sickness
Tietestit käynnissä. Kun alkoi olla säädöt kohdallaan, niin huomasin että 4500 rpm kohdalla kaikilla vaihteilla tulee vastaan kohta, jossa veto loppuu samaan tyyliin kuin iskisi kierrosluvun rajoitin peliin - hakkaava nopeatahtinen polttoaineen katkeaminen. Tekee sen usein, mutta ei aina...

Mä olen melkein varma, että se on mun ohjaukset (omatekoinen) joissa mittauksista ja laskutoimituksista huolimatta käy niin, että suuttimet kohtaa 100% aukioloajan jonka jälkeen tipahtaa joka toinen jakso pois. Vaikuttaa varsin todennäköiseltä, mutta ei tiedä vielä. Joutuu vetämään mittajohtoa tulipellin läpi yms.

Mutta onhan se mahdollista että polttoainesyöttö olisi vaan vähän alimittaista ja paine laskee. Järkeen ei kuitenkaan käy se, miksi se olisi noin jyrkkärajainen käytökseltään.

Miltä tuntuu ajossa (voima päällä) kun polttoainepaine laskee syystä, että pumppu ei ehdi?

Leikkaako pehmeästi vai jyrkästi?

Pumppuna Bilteman mikälie Bosch kopio. Pitäisi riittää tässä kokoonpanossa hyvin.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 15:45
by miklas
Millanen paineensäädin sulla käytössä?

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 15:56
by slant sickness
Painesäätimenä on ebaysta kotoisin oleva (ta vast) :

http://www.ebay.co.uk/itm/Fuel-Pressure ... 58a8ebd425

Oli hyvin säädettävissä, säätö näyttää pysyvän ja seuraa imusarjan alipainetta mittarin mukaan normaalisti. En ole käyttänyt muita painemittareita tuloksen varmistamiseksi.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 17:37
by teg
Joku oma ohjausjärjestelmäsi? Softavika.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 18:16
by Masi_K
Vaparissa kyllä jos bensapaine putoaa kohti kierroksia mentäessä, niin eka loppuu seoskorjauksesta alue ja sen jälkeen aletaan vaappua kohti ohutta seosta. Sinnekun päästään alkaa kyllä veto olla aikalailla ohutta ja nykivää. Ei siis kyllä mikä rintintintin.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 18:47
by slant sickness
Näin mä arvelinkin, että pitäisi mennä aika pehmeästi voima pois jos paine alkaa putoamaan. Kaasarissa jos aine loppui, niin se oli selkeä katko vedossa, mutta tässä ei pitänyt käydä samoin. Hyvä, en vedä vielä E85 linjasta painemittaria näkösälle. Täytyy ottaa suuttimien ohjaus sen sijaan tarkasteluun. Siinähän se ohjaimen tuotos näkyy.

Jos nyt kävi niin, että mun ilonpito loppui 500rpm alle tavoitteen, eli suuttimien tuotto myös, niin sen verran, 10% saa kasvattamalla painetta (ja lyhentämällä aukioloaikoja samassa suhteessa). Miten on Boschin suuttimet yleensä toimineet, jos paine olisi 4bar aiemman 3bar asemasta? Mikä muu muuttuu kuin tuotto? Aukeamis ja sulkeutumisajat?

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Fri Jan 03, 2014 18:47
by slant sickness
teg wrote:Joku oma ohjausjärjestelmäsi? Softavika.
Tämä on huomioitu suunnittelussa. Ei ole! :D

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Sat Jan 04, 2014 1:32
by Benkku
slant sickness wrote:Järkeen ei kuitenkaan käy se, miksi se olisi noin jyrkkärajainen käytökseltään.
Seos on joko sytymiskelvoton (liian laiha tai rikas) tai puolan matalasta varaustasosta johtuen sylinterinpaineen alla ei läpilyöntiä tulpan purkausvälissä tapahdu -> liian matala puolan toisiojännite siis.

Yhtäkaikki - palaminen loppuu, kun veto loppuu terävästi.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Mon Jan 06, 2014 15:58
by slant sickness
Ok, aloitan tutkimalla sytytyksen. Samoilla osilla on ajettu aiemmin venttiilit sekaisin joten on siellä joskus ollut kipinää kierroksillakin. Toisekseen ilmiö tulee kiusallisen tarkkaa joka kerran kaikilla vaihteilla 4500 kohdalla jos on "kaasu auki", joten saattaahan tuohon olla useita syitä.

Re: Veto loppuu kuin seinään, just kun hauska on alk ...

Posted: Sat Jan 11, 2014 16:02
by slant sickness
Kipinäpuoli vaikutti päällisin puolin terveeltä. Hyllyssä on tosin uusi virranjakaja odottamassa asennusvuoroaan, mutta ennen asennusta se pitää modata tarkoitukseen sopivaksi. Ennakot tässä moottorissa ovat vanhanaikaisesti keskipakolimpuilla ja vakiojakajassa alue on liian laaja tähän käyttötarkoitukseen ja ennakko myös nousee liian hitaasti kierrosten myötä. Uudet vieterit, hieman hitsuuta ja viilausta ja sitten se on siinä.

"Veto loppuu kuin seinään" -ongelma ratkesi. Se oli kuin olikin sitä että mun "säädin", bioetanolin annostelija siis, meni 100% pulssisuhteelle ja loppu oli tämän topikin arvoista. LM555 sukua oleva piiri ei liipaise uutta jaksoa, jos edellinen on päällä. Sikäli edullinen ymmärrettäväksi, ettei voi olla monen lailla rikki.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_8/4.html

Tästä linkistä aukenee ohjaimeni nykyinen piirikaavio. En laita kuvana, ei ole pakko katsoa. Ei ole ...squirt:

http://s873.photobucket.com/user/kristi ... sort=3&o=4

Piirin kytkentä aiheutti valituilla säädöillä sen, ettäpolttoaineen määrä puolittui kaasu pohjassa kierrosluvulla 4500. Tämän se teki joka kerta ja siten, että joka toinen 2 kierrosta moottorille jää kuivaksi, eli käytännössä joka toinen työtahti. Siinä vaiheessa slant six räpätti kuin ollessaan tavannut kierrosluvun rajoittimen. Siellähän se oikeastaan olikin!

Mä laihensin tänään seoksia erityisen hienostuneen polttoaineseosmittarini avulla :

Image

Kapeakaistalambdani on Motonetin halvin 2 johtiminen malli, 29€. Moinen tulppa vaatii muutaman minuutin käyttöä ennen kuin on täysin hereillä. Sopii tähän sovellukseen paremmin kuin hyvin, koska se on vain diagnostiikkaa varten. Käytin samaa anturia jo aiemmin bensalla ja kaasuttimella seoksia katsellessani.

Lambda on etummaisen 3 sylinterin pakosarjan "kollektorissa", josta tuo Bilteman 9,90€ yleismittari näyttää annoksen suuruuden. Mittarini päivittää 2000mV aluetta noin 1/s taajuudella, joten käyttäjänä ehdin vaikka päässä laskea keskiarvoa heilahtelevasta volttilukemasta. Tiedän hyvin, että tuolla ei näe kovin hyvin muuta kuin just kohdallaan olevan seoksen. Kun volttilukema pomppii 400...600mV alueella, moottori vetää kivasti ja kaikki on hyvin. Paljon muuta sillä ei näekään. Vai näkeekö?

Jos säädän täyskaasun em volttien mukaan, niin eihän se ole ihan optimi, mitä tehoihin tulee. Ei haittaa, sillä tiedetään, että tuossa on valitulla aineella noin 10:1 AFR. Ja tehon suhteen tenulla ideaali on suunnilleen 9:1, mitä kaasu pohjassa ajamiseen tulee. Ei muuta kuin 10:1 AFR lukeman kohdalla säätimen arvot talteen ja manuaalinen lisäys 10% em arvon päälle kaasu pohjalla osastolla, niin alkaa kulku olla kohdallaan. Täydellistäminen tapahtuu 1/4 mailin pätkällä saatujen aikojen perusteella. Silloin pistetään oskilloskoopit ja yleismittarit syrjään ja laitetaan vain lisää tai vähemmän!

Mä sain autoni toimimaan aika hyvin. Keli oli -3C, ja edelleen tenulla meni varsin sivistyneen oloisesti tasakaasulla ja kiihdyttäessäkään ei pahemmin kakonut. "Säätimessä" on lämpötilakompensointi, mutta luultavasti se ei riitä, jos ST1 seostaa kesä- ja talvilaadun RE85 viinan määrää haarukassa 70...85%, vaan käyttöön on otettava ... ruuvimeisseli.