Page 1 of 1
Nokka anturi...
Posted: Sun Sep 29, 2013 21:10
by NiceMan
Virittelin vanhasta jakajasta nokka akselin ajoitus sensoria mutta TS kertoo vain Cam jotain punaisella.
Jakajassa oleva anturi 2 pinniä ennakkoa ennen kampiakselin puuttuvaa hammasta.
90 astetta on puuttuvan hampaan ennakko ennen YKK.
Tännehän ei saa lokia näköjään upattua joten tästä ei taida olla iloa.
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=959
Tuossa kuva jakajasta eli olisiko siinä vika? Ylimääräiset pinnit poistettu eli pitäisi antaa vain 1 pulssi per nokka-akseli kieros.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=51551
Tuolta löytyy logger filet.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 6:31
by JaniM
http://www.msextra.com/doc/ms3/trigger-wheel.html
Oletko tuon mukaan ajoittanut? Jakaja jumissa varmasti ettei keskipaot tai levy liiku?
Kokeillut Falling edge/rising edgen vaikutus?
Mutta kyllä se tuolla jakalla onnistua pitäis, veikkaan että ennakkoa lisää jakajalle. Sen pitää olla hampaan kaks ennen tyhjää kohtaa kammella eli edellisellä konekierrolla.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 15:22
by NiceMan
Ongelmana on liikaa pulsseja vaikka katkoin ylimääräiset sakarat...
Pitää purkaa jakaja uudestaan ja tarkastaa.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 16:02
by Puuhastelija
NiceMan wrote:Ongelmana on liikaa pulsseja vaikka katkoin ylimääräiset sakarat...
Pitää purkaa jakaja uudestaan ja tarkastaa.
Voi olla myös häiriöitä jotka on mukamas ylimääräisiä pulsseja sitten.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 16:18
by NiceMan
Puuhastelija wrote:NiceMan wrote:Ongelmana on liikaa pulsseja vaikka katkoin ylimääräiset sakarat...
Pitää purkaa jakaja uudestaan ja tarkastaa.
Voi olla myös häiriöitä jotka on mukamas ylimääräisiä pulsseja sitten.
Tuokin oli mielessä kun on muiden kaapeleiden kanssa samassa nipussa...
Ajattelin ensin ottaa johdon irti jakajalta ja käyttää konetta ja jos ei tule yhtään pulssia niin sitten ei tulu ulkopuolisia?
Keskipako ja alipaine sydeemit hitsattu ikuiseen liitokseen.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 16:25
by JaniM
Härösuojattua kaapelia varmaan olet käyttänyt.
Re: Nokka anturi...
Posted: Mon Sep 30, 2013 16:32
by NiceMan
JaniM wrote:Härösuojattua kaapelia varmaan olet käyttänyt.
Tuossa en ole... piti mutta se mun ostamasta sukasta katkesi se keskilanka jolla johto vedetään sukan sisään. Jos on ulkopuolisia niin sitten pitää uhrata vanha rca kaapeli tuohon =)
Mutta olen 80% varma että ne pätkät alinmaiset "piikit" kummittelevat.
Re: Nokka anturi...
Posted: Sat Oct 05, 2013 20:47
by NiceMan
Nyt sain sitten toimimaan =) Purin jakajan, parantelin modausta ja pesin samalla.
Nyt lähti toimimaan =)
Kumpi sitten on parempi asetus alte... vai simu... 1 vai 2 ruiskutusta per kierros?
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=961
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=960
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 9:08
by Masi_K
Kyllä mä ite ajelisin vaikka 2 ruiskutusta ja simultaneous. Ellei jopa enemmänkin ruiskutuksia jos vaan pw antaa myöte. Onko sulla sytytys sitten copeilla, vai miksi nokan tunnistusta ?
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 10:08
by NiceMan
Masi_K wrote:Kyllä mä ite ajelisin vaikka 2 ruiskutusta ja simultaneous. Ellei jopa enemmänkin ruiskutuksia jos vaan pw antaa myöte. Onko sulla sytytys sitten copeilla, vai miksi nokan tunnistusta ?
Systys on Cop eli joka pytyllä oma puola.
Eikös toisaalta yksi isompi ruiskaus ole parempi, helpompi hallittavissa kun ajoitus on vain kohdalla? Mielestäni turha ruikkia kun imuventtiili on kiinni.
Katsotaan kun taas pääsen rullille ajaa niin voi siinä kokeilla eri varitaatioita.
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 10:40
by Benkku
NiceMan wrote:Eikös toisaalta yksi isompi ruiskaus ole parempi, helpompi hallittavissa kun ajoitus on vain kohdalla? Mielestäni turha ruikkia kun imuventtiili on kiinni.
Onhan se - mutta suuttimen on oltava tuotoltaan myös suuri, jotta saat ajoituksen mahtumaan imutahdille/suurimman ilmavirtauksen kohdalle.
Esimerkiksi imunokan kokonaisajoituksen ollessa 260 ast ja pyörintänopeuden 7500 1/min, maksimi duty 35 % eli luokkaa 5,5 ms.
Suihkutusta kannattaa hieman aikaistaa - eli aloittaa suljetun venttiilin taakse jo ennen kuin venttiili on avautumassa, johtuen suuttimen avaukseen kuluvasta ajasta (latenssi/ ns. 'dead time') ja poltto-ainesumun venttiilille kulkeutumiseen kuluvasta ajasta. Lopetuskulma vastaavasti pitää asettaa jo ennen ilmavirtauksen hidastumista ts. venttiilin avauman tuloa sulkurampille.
Toisaalta em. strategiassa ominaiskulutus suurenee - läpihuuhtelun takia, joten suuttimen kokoa on vielä tuostakin hieman suurennettava (max. duty 30 %/4,8 ms). Aloituskohdaksi määritettävä pakoventtiilin sulkeutuminen miinus em. latenssit ja kulkuajat.
Korkealle kiertävissä ja suuttimen sijaitessa kauempana torvessa tai sen päässä, on sitten omat ajoitusprinsiippinsnä.
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 10:54
by NiceMan
Juuri näin ja kun ajoitukset kohdalla kuulema käy tasaisemmin etc.
Suuttimet ovat tehoihin nähden suuret, reilusti: 670cc ja tehot jossain 250hp kohdalla kun kaikki säätö tehty.
Maksimi kierokset tulee olemaan 6700 vaikka alakerran "pitäisi" kestää 8400kier/min
Katsotaan sanoi sokea =) Jarrussa sen sitten näkee millä saa toimii parhaiten, perussäädöt ovatkin jo melko hyvät.
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 18:29
by Benkku
670 cc vs 250 yksikköä = duty menee hieman 'pitkäksi'. Menee ehkä linjapainetta suurentamalla.
Re: Nokka anturi...
Posted: Sun Oct 06, 2013 18:34
by NiceMan
3.3bar on peruspaine, oli siihen säädetty tehtaan jäljiltä ja jaksanut säätää. Katsotaan joku päivä =)
Re: Nokka anturi...
Posted: Wed Nov 20, 2013 0:41
by NiceMan
E98
Pyöräteho:
229,6Hp 4729kier/min
350,49Nm/4611kier/min
laskennallinen moottori teho 289Hp ja 434Nm 1Bar
Kierroluku / Vääntö(pyörältä)
2000: 120Nm
3000: 160Nm
4000: 260Nm
4611: 350Nm
5000: 320Nm
6000: 180Nm
Ahtopaine Bar / Kierrosluku
0 / 1800
0.5 / 3500
1 / 4200
1,1 / 4430
0,9 / 5550
0,9 / 6500
Afr 10-11
Egt 781-843
Moottorinlämpö 91-92
Imusarjanlämpö 27-28
Pw 11-12ms
Duty Cycle 60-63%
Täys sekventtiliininen ohjaus sytkä+bensa
Re: Nokka anturi...
Posted: Wed Nov 20, 2013 14:38
by teg
Kovin rikas seos jos afr 10-11. Laita reippaasti laihemmalle, niin saat lisää tehoa

Re: Nokka anturi...
Posted: Wed Nov 20, 2013 21:52
by NiceMan
teg wrote:Kovin rikas seos jos afr 10-11. Laita reippaasti laihemmalle, niin saat lisää tehoa

Homma jäi kesken kun 2 sylinteriä pimeni... tai oikeastaan 3...
4 mykkä nyt, epäilen suutinta kun muuta vikaa ei löytynyt(avasin koneen)
3 tulppa rikki
2 seuraja hypännyt sivuun eli pako vena auki koko ajan, rajoitin 6700... Pitää pienentää kun nyt en jaksa vaihtaa jousia mutta eiköhän tälle koneelle vaikka 6400 riitä.
Kun kone taas nipussa niin tarkoitus ahdolla olla 11.5 afr jos lämmöt ei karkaa, samalla pitää trimmata pytyt.
Re: Nokka anturi...
Posted: Thu Nov 21, 2013 10:50
by teg
Varo ettet huuhtele pytyistä voiteluöljyjä tarpeettoman rikkaalla seoksella.
Re: Nokka anturi...
Posted: Thu Nov 21, 2013 20:57
by NiceMan
teg wrote:Varo ettet huuhtele pytyistä voiteluöljyjä tarpeettoman rikkaalla seoksella.
Laihennetaan varovasti =)