Page 1 of 1
2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Tue Sep 10, 2013 21:21
by Fiat 850 tbo
Moro.
Elikkäs Mulla on projektina ollut veneen perässä killuva moottori nyt yhden talven.
Viime kesänä oli se 40hv ja nyt noin 55hv. Eli 50 hv hilut (sama perus kone) ja pikku parantelua kaikkialle.
Toki paranneltavaa vielä on enemmänkin mutta...
Nyt heräsi ajatus sytytyksen ja polttoaineen optimoinnista.
Nyt sytytys möllöttää ajossa aina 19 asteessa tilanteesta riippumatta ja kaasarit on aika kastelukannuja.
Kaasarit on sikälikin huonot, että seokset sekottuu aina hypyssä tai muuten rajummassa aallossa jolloin pari sekuntia menee voimattomana.
Mitenkä suorasytkä ja ruisku asettuis kopan sisään käytännössä?
Kone on siis 737cc 2syl 2-t. Ei tuorevoitelua yms.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 19, 2013 20:16
by Fiat 850 tbo
Ketäänkö ei tiedä miten vaikka mega soveltuu 2t koneelle. Lambdaahan kun ei vissiin oikeen voi 2t:ssa käyttää.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 19, 2013 21:06
by Puuhastelija
Kyllä noissa asetukset löytyy myös 2-tahti moottoreille joten en näe mitään ongelmaa miksi se ei soveltuisi! Jossain firmwaressa oli muistaakseni joku bugi 2-tahtisen kanssa, mut on kyllä jo korjattu uusimmissa ohjelmissa mikäli muistan oikein.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 19, 2013 21:35
by JaniM
TÄSSÄ
oikein opinnäytettä 2T pyörässä eli onnistuu.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Fri Sep 20, 2013 17:41
by Fiat 850 tbo
No perhana. Samallalaillahan nuo 2t vehkeet periaatteessa kipinän ja seoksen suhteen pelaa ku 4-tahtikin. On vaan toi säätö hankalaa ilman tietoa seoksesta. Peräkoneisiinkin kyllä saa pakolämpömittareita.
Mitäs siihen sitte tarvitaan? Suuttimet, trikkeri, jonkun sortin map-anturi varmaan ainakin. Menee varmaan yhdellä kaasuläpällä. Nyt on kaks kaasaria.
Samalla Vois parantaa imupuolen virtauksia. Nyt ne on ihan metsässä vaikka niitä jo parantelin.
Tuolla vähän juttua siitä mistä puhutaan.
http://vauhtiveneily.fi/joona/
Mikäs ohjaus systeemi olis paras tämmöseen?
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Fri Sep 20, 2013 20:47
by Puuhastelija
En oo hirveesti noiden perämoottoreiden kanssa ollut tekemisissä mitä nyt vähän öljyjä vaihdellut ja joskus jotain kaasareita säätänyt.
Panosta triggeri pyörän/anturin asennukseen ja toimivuuteen koska se on todella tärkeä tieto moottorin ohjaimelle. Jos se ei ole kunnolla tehty niin lopputuloksena on todennäköisesti pätkimistä, huono käynnistyvyys ja muita ikäviä ongelmia. varmista että mikään osa ei pääse värisemään ja heilumaan ja että triggeri pyörä ei vipota mihinkään suuntaan.
Minusta olis järkevää asentaa kaksi kaasuläppää ja kaksi suutinta, ihan jo tehon ja toimivuuden kannalta.
ohjaimeksi vois ehkä harkita microsquirttia, pienen koon vuoksi ja siinä on jo valmiina kahdelle puolalle ohjaus.
http://www.msextra.com/feature-xref.html
MAP anturin tarvii microsquirttiin.
Tarviit myös jonkinlaisen pumpun, suodattimen ja paineen säätimen suuttimien polttoaineen syötölle.
En ole kokeillut koskaan kuinka nopeasti tuollainen laajakaista lambda-anturi menee rikki 2-T moottorissa,
Mutta ei se vältämättä ihan heti hajoo ja voihan sen ottaa pois kun saa säädettyä ja laittaa sit taas takas jos tarvii säätää lisää. Taitaa kuitenkiin toi nykyinen 2-T öljy palaa aika puhtaasti ja eihän sitä nykyään enää edes käytetä niin öljyisellä seoksella kuin ennenvanhaan.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Mon Sep 23, 2013 16:58
by Fiat 850 tbo
Pitää varmaan pakolämpöanturi vaan hommata. (ovat vaan ikävän hintasia). On sen verran haastavassa paikassa asentaa ettei viitti lambdaa laitta kokeeksi. Sitte pitää vaan ensin ajella tuollaisenaan että saa vertailupohjaa lämpöarvoille.
Minkä kokoisia suuttimia mahtais kannattaa käyttää?
Käykö ihan autosta lainattu anturi trikkerille vai pitääkö olla jokin tietty? Entä muut tarvikkeet?
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Mon Sep 23, 2013 18:45
by Puuhastelija
http://www.finjector.com/fi/suuttimen-valintatyokalu/
Tuolla on laskuri suuttimien koon määrittämiseksi.
Jostain autosta otetut anturit pitäs toimia ihan hyvin.
Tarviit imuilman lämpöanturin. moottorin lämpöanturin. kaasuläpän asentoanturin. triggeripyörän ja sille se anturi. Siinä olis hall anturi parempi.
http://www.autotune.fi/
Tuolta löytyy kaikki mitä tarviit projektissa, jos uusia osia haluat.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Tue Sep 24, 2013 19:54
by Fiat 850 tbo
Kaikki taitaakin jo löytyä nurkista xantian 2,0 koneesta. paitsi trikkeri ja hall anturi. Citikan kampiakselin asentotunnistinkin on mutta sekö on siis eri?
Minä kun en oo vielä kovin perillä näistä "nykyruiskuista"
Eli em. kamat kiinni. (tiedän kyllä minne) ja sitte purkkia sovittamaan?
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Tue Sep 24, 2013 20:27
by Puuhastelija
kyllä se sitikan kampiakselin anturi toimii varmasti ihan hyvin mulla on itellä pösöstä vastaava anturi minkä aikoinaan taisin hakee purkaamolta sitikasta
Pelaa kyllä kun kytket sen häiriösuojatulla kaapelilla.
Pääasia että selvität sen onko se VR vai HALL anturi, niin osaat sitten tehdä sille oikean kytkennän. Yleismittarilla mittaamalla se selviää.
Mun anturi on kolmejohtoinen ja VR se oli muistaakseni jostain vm.91 sitikasta
Se kaasuläpän asentoanturi kannattaa varmistaa onko se sellainen katkaisia malli vai potikka mallia. Pitäs olla potikka mallia, eli vastus muuttuu mitä enemmän käännät kaasuläppää.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Wed Sep 25, 2013 7:33
by ArttuH
Kuulemma ilmamäärämittari voisi olla varsin hyvä idea 2t-koneiden kanssa. Ilmeisesti säätäminen MAP:in tai TPS:n perusteella tahtoo olla vähän hankalaa.
Msextra-foorumilta kannattaa katsella käyttäjän "whittlebeast" viestejä. Tyyppi on ilmeisesti puuhaillut jonkun verran 2t-koneiden ruiskutuksen kanssa.
Lambda-anturin kestoikä voi tosiaan olla melko rajallinen. Tähän olen kuullut sellaisen kikan, että anturille tehdään pieni kammio, joka on yhteydessä pakoputkeen jonkun 2-3mm reiän kautta. Vähentää öljyn ja karstan päätymistä anturille merkittävästi, mutta anturin seurantanopeus pysyy vielä kohtuullisen hyvänä.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Wed Sep 25, 2013 20:57
by Fiat 850 tbo
Ilmamäärämittaria itekin mietin. Pitäs vaan olla kovin pieni. Perämoottorin säätäminen on muutenki hankalaa kun ei sitä saa penkkiin.

Ajossa pitäs kaikki saada hoidettua.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 26, 2013 8:45
by ArttuH
Fiat 850 tbo wrote:Ilmamäärämittaria itekin mietin. Pitäs vaan olla kovin pieni.
Meinaatko ulkomitoiltaan vai ilmamäärän mittausalueen suhteen? Jälkimmäisen kanssa ei luulisi tulevan isompaa ongelmaa, alle sataheppaisia ilmamäärämittarilla varustettuja autoja varmaan löytyy ihan riittämiin.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 26, 2013 15:27
by MrFairlane
...ja sen MAF:n anturinhan voi työntää vaikka kuinka pieneen imuputkeen.
Re: 2-t perämoottoriin ruisku?
Posted: Thu Sep 26, 2013 19:26
by Fiat 850 tbo
Aivan totta. Voihan sen anturin laittaa vaikka mihin putkeen kun se kerran kumminki säädetään.
Aika systeemihän tästä tulee. Ainakin alottelijalle.

Pitääkö käyttää erillistä tyhjäkäyntiläppää?