Page 1 of 1
AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Fri Jul 26, 2013 21:02
by viagratabu
Terve, niin hassulta kun tuo otsikko kuullostaakin, mutta kysymyksessä on AFR-mittarin reagointi kaasuun koskiessa, vaikka auto ei käy? Mittari liikkuu siinä missä poljinkin, vaikuttais jotain olevan näiden kahden välillä sekasin, mutta ei löydy mitään poikkeavaa...
Auto lähtee käymään ja pitää painaa kaasua jotta pysyy käynnissä, samalla TPS Enrichment vilkkuu ja AFR heiluu reilusti myös silloin, tälläistä ei siis ennenku tämä relekortti on asennettu.
Em. vikoja ei siis ole ollut ennen.
Kerrotaas miten näin käynyt.
MS2 V3.0 kyseessä, toiminut hienosti tähän asti, kunnes laitoin relekortin, eli mitään muuta muutosta ei ole tuohon tehty.
Johtosarja tietenkin tehty/mulkattu kortin ja boksin väliin ja sit relekortilta pois päin on ns. vanhaa samaa muuten.
Tarkistettu johtojen kytkennät: anturit/relekortti, relekortti/mega, maadotukset yms. ja kaikki täsmää.
Ei pieni ihminen voi enää ymmärtää

auttakaa...
Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 2:20
by Benkku
5 voltin regerenssijännite 'notkahtaa', mikä tietty vaikuttaa AD-kanavien muunnoksiin ts. mittausarvoihin.
Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 10:52
by viagratabu

Onko mitään ehdotuksia mitä tehdä asian kanssa? Tunerissa, virrat päällä AFR näyttää n.11 ja kaasupohjassa 14.7 ja puol kaasulla tuosta välistä. PLX:n oma mittari näyttää koko ajan RICH. Mös käydessä PLX näyttää RICHiä.
Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 12:13
by Benkku
No aluksi nyt ainakin varmistaa asia mittaamalla se 5voltin jännite - putoaako se, vai onko syynä jokin muu.
Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 12:51
by viagratabu
Mitattu, ei poikkeavuuksia, TPS oli ainut missä oli hitusen alle, n.4,9V mut varmaan toleransseissa.
Seuraava huomio: Lambda signaalin ollessa kiinni
-TPS liikkuu vain -4% - 36% ja afr 11 - 13.8, TPS:n voi kalibroida tällekin, mutta arvot ovat aivan eri kuin tuossa signaali irti, ja ei vaikutusta toimivuuteen!
Signaali irti:
-TPS 0% - 100% (normaali) ja afr 11.4 - 18.4
Ja tässä vielä klippi asiasta:
http://s1240.photobucket.com/user/viagr ... b.mp4.html
PLX mittari on edelleen RICH!
Onko ehdotuksia?

Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 13:18
by Puuhastelija
TPS signaali piuha ja lambdan signaali piuha on vierekkäin johtosarjan liittimessä. Onko mahdollista että johdot pääsee ottamaan toisiinsa kiinni liittimessä?
Re: AFR mittari reagoi kaasunkäytöön=auto ei käy...??
Posted: Sat Jul 27, 2013 14:52
by viagratabu
Hyvä pointti. Mutta ei!
Johtosarjaa pyöritelty ja ihmetelty ja mittailtu, silloin ku johto on kiinni Megassa niin nämä kaksi lähtöä on toisissaan, ottaa megalta irti nii eloa ei ole. Hetken ihmettelyn jälkeen vika löytyi.
Tein uuden läpiviennin MAP-anturille, metallinen pistoliitin, niin eikö se liitin makaa juurikin näiden kahden DB-37 kolvatun pinnin kanssa

Alkuunsa kattelin, että lähellä menee, mutta päätyä kiristäessä ei tullut katsottua uudestaan tuota asiaa, niin tässä tulos!
Kiitos kaikille vaivannäöstä ja vinkeistä. Eli käytännössä vika oli melkein sama kuin Puuhastelija sanoi!
Tästä on hyvä taas jatkaa.