Page 1 of 1

Reqfuel & VE kartan skaalaus *näköjää vähä muutaki*

Posted: Tue Jul 02, 2013 20:29
by Masi_K
Kuten monella muillakin, on mulla nyt reqfuel arvot sellaiset että VE kartalla alin arvo on 20 ja suurin 55. 55 llä mennään täysiä ja 20 on moottorijarrulla. Tyhjäkäynti jossain lähemmäs 40. Tarvitsisi siis saada aluetta isommaksi. Miten ? Miten reqfuelin skaalaus onnistuu käytännössä? Ohjeet ovat enemmänkin epämääräisiä. Vai pitääkö alkaa ihan ajamaan karttaa uusiksi alusta, taas ? Laskuri tyrkkää nuo arvot suoraan aina.

1. piste ruisku
siiamilainen semi sekventtaaliruiskutus
siiamilainen kansi
ms2 micro, uusin extrakoodi
630cc deka shorty
0.85 deadtime
1256cc kone.
1 ruiskutus per sykli.
reqfuel on nyt 3.3 ja sen alla 13.20ms
TunerStudio
Viritys nokka-akseli

Eräs ohje on:
The best method is to calculate the scaling needed to get the VE table correct.
Your having to change the Req_fuel from 11.8 to 4.5 which is 4.5/11.8 = 0.4 (new req_fuel / current req_fuel)
So go into the VE table, highlight the whole table (right click on one corner and drag to the opposite corner) then click on the "*" in the top right corner.

Tällä ohjeella saan 3.3->1.7 ja VE skaalaukseen 1.9. Tuon jälkeen tyhkäkäynnin ve on yli 60 ja täysiä mennään vähä yli 100

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Tue Jul 02, 2013 20:53
by Masi_K
Jälkikäteen ajateltuna tuo yli 60 tyhjäkäynnille ja noin 100 täbölle on vallan hyvä.. Ajatus ei aina vaan juokse kovin pitkälle :D

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Wed Jul 03, 2013 10:24
by Benkku
Joo, mutta vieläkin VE kartan tarkkuus alle puolet mahdollisesta - pienennä ReqFuel arvoa vielä 50 %. Huippuarvot lähelle 200, mielellään vaikka 230 saakka.

Kartan alapään arvot vaikuttavat suurehkoilta, ei kait tuossa moottorissa ihan noin huono hyötysuhde/suuri polttoaineen tarve kuristettuna ole?

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Wed Jul 03, 2013 23:46
by Masi_K
Taitaa siinä vaan olla. Nyt on reqfuel 1.7 ja skaalasin kartan 2.0 lla. Suurin arvo on nyt jossain 110 korvilla ja pienin noin 55. Koitan jossainvälissä vieläkerran puolitusta. Rajuuhko nokka-akseli on kyllä asennettu ja ajoitettu, tällä lienee vaikutusta moottorijarrun ve alueeseen.

Ve taulukko oli aivan erillainen kunkäytin perinteistä ruiskutusta. Silloin pienin oli jotain 15 ja suurin 105. Mut tällä erikoisella ruiskutuksella sekä sillä että siirryin yhteen ruiskutuskertaan neljästä, oli tälläinen vaikutus karttaan.

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Thu Jul 04, 2013 0:19
by Benkku
Ei nyt taida olla kaikki kohdallaan eli todennäköisesti osa suihkutetusta polttoaineesta menee väärään sylinteriin ja putkesta pihalle.

Kokeile muuttaa suihkutuksen ajoitusta - siten, että suutin avataan hieman ennen (n. 10-30 ast.) imuventtiilin avautumista.

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Thu Jul 04, 2013 10:57
by Masi_K
Benkku wrote:Ei nyt taida olla kaikki kohdallaan eli todennäköisesti osa suihkutetusta polttoaineesta menee väärään sylinteriin ja putkesta pihalle.

Kokeile muuttaa suihkutuksen ajoitusta - siten, että suutin avataan hieman ennen (n. 10-30 ast.) imuventtiilin avautumista.
Hain ennen topikin aloittamista ruiskutusennakon persdynolla 40 asteeseen. Tällä laulaa nuotilleen senverta kovi et eioo koskaa kulkenu paremmin. :) 20-30 asteella nykiä nylkytti kautta linjan eikä ollu voimanpaskaa ollenkaa. Kone on koko ms ajan vaatinut aika roisit ennakot. Nyt on 45 astetta torvi suorana ja soi hyvin. Kuullostaa kovalta, mutta ohv.. Eikä isojen poikien mielestä edes ole suurikaan ennakko kun vanhoja koneita kiristetään. Puristuspaineet oli tasaiset 9.5bar kun keppi oli nokkakortin asennossa, eli pakovena oli täysin kiinni jo hyvissä ajoin ennen YKKta. Joten nyt ovat inasen alhaisemmat tietty.

Your Viva 1.3 has an Overlap of 74.00 degrees and has in Intake Duration of 290.00 degrees. The Exhaust Duration is 290.00 degrees. Your Lobe Separation Angle is 108.00 degrees. The Inlet Cam has an Installed Centerline of 103.00 degrees ATDC. The exhaust cam has an Installed Centerline of 113.00 degrees BTDC.

Keppi on ajoitettu nokkakortista poiketen YKK imuventtiilin 1.9mm aukioloon. Pakonen on tällöin noussut 0.5mm . Vippasuhde on 1.5 ja venavälykset ovat molemmat 0.5mm Tuosta jos kiristää välyksiä, etenkin pakopuolella, kestoa tulee senverta enempi sillepuolelle että tyhjäkäynti menee huonoksi mutta alkaa pelaa osakaasulla paremmin. Toisaalta tämä venavälyksen kiristystesti oli ennen sekventtaaliruiskutusta.

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Thu Jul 04, 2013 16:14
by Masi_K
Tässä vähä verrokiks bensakarttoja:

Perinteisellä ruiskutuksella ja 4 ruiskutuskerralla
Image

Ensimmäisen mappaus ajon ja sen jälkeen kevyen tasoittelutuokion jälkeinen ilman skaalauksia
Image

Jaha, kuvien kokorajoitus on aika modeemiaikakautinen, mutta saatte kyllä pointin.
Vaikka ensimmäinen kartta on tän ajokauden alusta on suurimpana erona ainoastaan ruiskutuksen ajoitus, suuttimen deadtimen muutos ja ruiskutuksen kertamäärä.

Koitin myös tehdä niin että alle 50kpa on ruiskutus ajoitus laskeva. 20kpa oli 20 astetta. Tämä toi nykimisen mukanaan.

E: Senverta vielä, että mulle kyllä piisaa tänhetkinen kerran skaalattu ohjauksen tarkkuus ihan hyvin. Maantiekulutus on n 2l suurempi kuin aikalaisissa koeajoissa mitattu maantiekulutus. Mutta vastaavasti vetoja on reilusti enemmän :)

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Fri Jul 05, 2013 0:35
by Benkku
Masi_K wrote:...has an Overlap of 74.00 degrees.
Joo, raikkaalla läpihuuhtelulla ajoittaisin ehkä vielä hieman (40 asteesta) myöhemmälle tai pakoventtiilin sulkukulmasta 10-20 astetta takaisinpäin. Suuttimethan olivat suurehkot - jolloin suihkutuksen lopetuskulma saavutetaan ennen imuventtiilin sulkeutumista?

Laskin kätöseen ja laskemaan montako kampi-akseli astetta, maksimi suihkutusajalla suutin on avoinna.

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus

Posted: Fri Jul 05, 2013 9:35
by Masi_K
Benkku wrote:
Masi_K wrote:...has an Overlap of 74.00 degrees.
Joo, raikkaalla läpihuuhtelulla ajoittaisin ehkä vielä hieman (40 asteesta) myöhemmälle tai pakoventtiilin sulkukulmasta 10-20 astetta takaisinpäin. Suuttimethan olivat suurehkot - jolloin suihkutuksen lopetuskulma saavutetaan ennen imuventtiilin sulkeutumista?

Laskin kätöseen ja laskemaan montako kampi-akseli astetta, maksimi suihkutusajalla suutin on avoinna.
Vaihdan tossa ensviikolla öljypohjan ja venakopan tilkettä. Mittailen sitten samalla heittokellolla ja astelevyllä ensinnäki tuon pakovenan avautumisen ja sulkeutumisen kampuran asteina.
Ei suuttimet, vaan suutin. Ainokainen "hiukan" liian iso sumu kastelee kaasuläppää.

Perinteisen ruiskutuksen kartalla ja ihan aluksi kun kokeilin tätä ruiskutustyyppiä, oletuksen mukainen 90 astetta kävi ihan päin honkia. Mutta nyt en muista että olikose rikkaalla vai laihalla.


Edit: Kävin ajelemassa tossa nelisenkymmentä kilsaa kokeillen eri ruiskutusaikoja laidasta laitaan. Hyöty oli aikalailla +-0. 40 Astetta on se ehdottomasti paras. Kohti nollaa tuosta tilanne huononee reilusti. Yli tuon ei hetkeen tapahdu mitään muutosta. Mutta lähemmäs sataa mentäessä alkaa alakierroksilta puuttua paukku ja sitten vasta yläkierroksilla alkaa tapahtumaan. Mikään ajoitus-aste mitä testasin, ei tuonut mitään kummosta muutosta VE kartan arvoihin. 90 asteella mentiin kyllä todella paksulle torvi suorana ajettaessa. Eli skaala vain huonontu. Negatiivisillä arvoilla eiollut sen kummempia eroja suuriin postiivisiin arvoihin. Vaihdoin kokeeksi takaisin perinteiseen ruiskutukseen ja meno oli entisellään. Eli selkeesti ohuempaa, mutta huomattavasti järkevämmällä VE kartalla. Ajelen nyt kahdella ruiskutuskerralla ja kerran skaalatulla kartalla.

Re: Reqfuel & VE kartan skaalaus *näköjää vähä muutaki*

Posted: Thu Jul 31, 2014 20:03
by Masi_K
Hyödyttäisikö tässä mitään nokan asentotieto? En kuitenkaan saa käyttöö sekventtaalista siiamilaista ruiskutusta kun ei suuttimia ole kuin yksi.