Page 1 of 1

AC Cobra replika chevyn V8:lla

Posted: Sat Mar 05, 2005 18:16
by Anssi
Auto siis Malibun rungolle rakennettu Cobran replika. Koneena 5L pikkulohko. Suihkutuslaitteisto tehty kahdella TBI-läppärungolla tuplakaasutinimusarjan päälle.

Ruiskusysteemi valmistui keväällä -04 ja auto oli koko kesän ajossa. Alkuvaiheessa pienen ongelman aiheutti kärähtänyt suuttimien ohjauspiiri. Käryn aiheutti neljän matalaimpedanssisen injektorin aiheuttama kuorma. Etuvastuksien lisäämisen jälkeen ongelma katosi ja kesän aikana tulikin mittariin tuhansia ongelmattomia kilometrejä.

Kuluvan kevään aikana on tarkoitus korvata alkuperäinen HEI-virranjakaja EDIS-8 -systeemillä. Lisäksi mahdollisesti laajakaistalambda.

Kotisivulta löytyy vähän lisää juttua.

Posted: Sun Apr 17, 2005 5:51
by Mic
On kyllä pirun nätti Malibu 8) Tuommosella kelpaa kesällä päästellä. Oliko vaikea saaha luvat Akelta tuon rakentamiseen?

Posted: Sun Apr 17, 2005 20:08
by Anssi
Mic wrote:On kyllä pirun nätti Malibu 8) Tuommosella kelpaa kesällä päästellä. Oliko vaikea saaha luvat Akelta tuon rakentamiseen?
Lupien saaminen ei ollut vaikeata. Kun suunnitelma on pykälät täyttävä, niin läpihän se menee. Paperien pitää tietenkin olla kunnossa.

Olisi kovasti tarkoitus saada auto ajoon parin viikon sisään. Kelit on sen verran suosineet avoautoilijoita tässä viime päivinä, että polttelee jo kovasti :) Mielenkiinnolla odotan tuon EDIS-8:n vaikutusta..

Posted: Mon Apr 18, 2005 6:11
by Japso
Onko tämä se V8:ssa 5/99 esitelty yksilö? On kyllä komia peli ja alkaa ilmeisesti voimaakin riittämään 8) .

Posted: Mon Apr 18, 2005 8:48
by Anssi
Ei ollut tämä yksilö V8:ssa. Siinä esiteltiin Jyrki Pykärin auto, joka oli Suomen ensimmäinen kasilla varustettu replika.

Posted: Sun May 01, 2005 21:51
by LT1
Joko olet saanut EDIS-8 systeemin toimintaan?
Minua ja kiinnostaisi tämä ms, mutta just tämä sytytys puoli on vielä hieman epäselvä. Laitan tämän LT1 moottorin tuohon -87 firebirdiin.

Posted: Sun May 01, 2005 22:27
by Anssi
Edis odottaa vieläkin asentajaansa, mutta varmaan jo viikon kuluttua pitäisi olla kuosissa.. Kerron sitten kokemuksia!

Posted: Fri May 27, 2005 9:25
by Anssi
Tehdäänpä pieni päivitys.

Eli EDIS-8 on nyt sitten saatu toimimaan. Kerrassaan hieno homma!

Ensiksikin 36-1 triggeripyörä. Erillisen triggeripyörän hankkimis- ja kiinnitysongelma ratkaistiin siten, että hampaat jyrsittiinkin suoraan dampperin takareunaan. Puuttuvan hampaan paikalle porattiin tasapainotusreikä vastakkaiselle puolelle. Hifistelyä 8) Anturi kiinnitettiin noin millin päähän dampperista ja hyvin toimii.

Kun triggeröinti oli valmis, tein EDIS-sytkämuutokset MS:n piirilevylle ja ajoin sisään uuden ohjelman. Sen jälkeen EDIS-modulin johdotukset kuntoon, mutta ilman puolia. Kierrolukusignaali vain modulista MS:ään ja sen toiminnan tarkastus. Tässä vaiheessa siis vanha virranjakaja hoiti vielä kipinäpuolen ja ajoituksen. Ajelin pari päivää tällaisella konfiguraatiolla.

Sen jälkeen kytkin puolat ja tulpanjohdot. Säädin alustavan sytkäkartan ja kone käymään. Homma lähti pelittämään välittömästi!

Otin vanhan hyväkuntoisen HEI-jakajan irti ja korvasin sen toisella vanhemman mallisella kärkijakajalla, josta katkaisin yläpään kokonaan pois. Jäljelle jäänyt akseli pyörittää nyt pelkästään öljypumppua.

Tulpanjohdot tein ottamalla käytetyistä EDIS-johdoista puolien pään liittimet irti ja kiinnittämällä ne mulla aiemmin käytössä olleisiin johtoihin.

Sytkäkartan säätämisen paremmaksi tein sitten ajossa. Tässä vaiheessa kartta on vielä hyvin karkea, mutta kone toimii silti hyvin. Maksimiennakkokin on vielä aika konservatiivinen 36 astetta.

Seuraavaksi tehdään nakutuksen tunnistuksen piiri ja kyketään sekin toimintaan. Käytän tarkoitukseen GM:n alkuperäistä anturia. Saapa nähdä kuin se toimii...

edit: typo

Posted: Sun May 29, 2005 13:49
by TuningUkkeli
Voi juma!! Hieno on kun mikä!!
Tuollaisille rakentelijoille nostan hattua. Itsellä on pinna liian lyhyt.
Onkos omasta takaa kaikki nuo laitteet??

Posted: Mon May 30, 2005 8:34
by Anssi
TuningUkkeli wrote:Voi juma!! Hieno on kun mikä!!
Tuollaisille rakentelijoille nostan hattua. Itsellä on pinna liian lyhyt.
Onkos omasta takaa kaikki nuo laitteet??
No kiitosta vaan. Keskenhän tuo vielä pahasti on, mutta kehitys kehittyy. Nyt on ainakin moottorinohjaus reilassa!
Mitä laitteita tarkoitat?

Posted: Sat Jun 04, 2005 22:12
by LT1
Mistä sä ostit nuo modulin ja puolat? Onko niissä jotain varaosanumeroita?

Posted: Sat Jun 04, 2005 22:33
by Anssi
LT1 wrote:Mistä sä ostit nuo modulin ja puolat? Onko niissä jotain varaosanumeroita?
Kaikki EDIS-osat tuli jenkeistä Boost Engineeringiltä. Osanumerot löytyy muistaakseni niiden webbisaitilta.

Posted: Mon Jun 06, 2005 4:39
by matti
Tippu hampaat suusta.. On kyllä niin mahtavan hieno peli että joh.. Pitääpä paremmalla ajalla tutustua paremmin, mutta helvetin hieno jälkeä näyttää olevat!

Posted: Tue Feb 28, 2006 12:58
by JL
Anssi wrote: Seuraavaksi tehdään nakutuksen tunnistuksen piiri ja kyketään sekin toimintaan. Käytän tarkoitukseen GM:n alkuperäistä anturia. Saapa nähdä kuin se toimii...
Tuli hankittua valmis MS2 paketti, ja siinä tuli mukana mm. EDIS-8, 36-1 triggeripyörä ja muutkin rensselit jotka kaikki on ilmeisesti repäisty samasta luovuttaja-autosta.
Puolat on motocraftin.

Tarkoituksena olisi sovitella systeemi Fordin 302 kasiin, mutta osien haaliminen on hieman kesken. Ei taida tälle kesälle ehtiä.

Mietin juuri tuota nakutustunnistimen käytön mielekkyyttä itsekin, MS2:ssa ymmärtääkseni tämä tuki on suoraan. Samoin kuin tyhjäkäyntimoottorin ohjaus.

Mutta mitenkähän mahtaa tunnistin käytännössä toimia?
Mun tietääkseni mekaaniset "hälyäänet" estävät nakutustunnistimen käyttämisen korkeilla kierroksilla tuotantoautoissakin, ja eikös megassa ole tätä varten säätö jolla saadaan parametroitua kierrosluku jonka yläpuolella ei tunnistimesta välitetä?

Samoin tuon tunnistimen optimaalinen sijoituspaikan hakeminen moottorissa tuntuu olevan melkoista salatiedettä.

Miten ajattelit homman toteuttaa? Jos saa olla hieman utelias.

Posted: Mon Mar 06, 2006 22:41
by Anssi
JL wrote:
Anssi wrote: Seuraavaksi tehdään nakutuksen tunnistuksen piiri ja kyketään sekin toimintaan. Käytän tarkoitukseen GM:n alkuperäistä anturia. Saapa nähdä kuin se toimii...
Tuli hankittua valmis MS2 paketti, ja siinä tuli mukana mm. EDIS-8, 36-1 triggeripyörä ja muutkin rensselit jotka kaikki on ilmeisesti repäisty samasta luovuttaja-autosta.
Puolat on motocraftin.

Tarkoituksena olisi sovitella systeemi Fordin 302 kasiin, mutta osien haaliminen on hieman kesken. Ei taida tälle kesälle ehtiä.

Mietin juuri tuota nakutustunnistimen käytön mielekkyyttä itsekin, MS2:ssa ymmärtääkseni tämä tuki on suoraan. Samoin kuin tyhjäkäyntimoottorin ohjaus.

Mutta mitenkähän mahtaa tunnistin käytännössä toimia?
Mun tietääkseni mekaaniset "hälyäänet" estävät nakutustunnistimen käyttämisen korkeilla kierroksilla tuotantoautoissakin, ja eikös megassa ole tätä varten säätö jolla saadaan parametroitua kierrosluku jonka yläpuolella ei tunnistimesta välitetä?

Samoin tuon tunnistimen optimaalinen sijoituspaikan hakeminen moottorissa tuntuu olevan melkoista salatiedettä.

Miten ajattelit homman toteuttaa? Jos saa olla hieman utelias.
Toi mun kone on vuodelta -79, eli alunperin kaasuttimella. Chevy käytti pikkulohkoissa myöhempinä vuosina nakuanturia, joka ruuvataan vesipropun tilalle. Lohko oli silloinkin samanlainen, joten hankin kyseisen ahturin ja ruuvasin paikalleen. Simple.

Mulla tuo nakuanturi ehti olla jonkin aikaa ajossa. En kuitenkaan saanut sitä säädettyä kunnolla nakuttavan venttiilinnostimen takia. Kone menee remonttiin ennen seuraavaa ajokautta. Säätö alkaa taas avoautokelien alettua. Silloin meikeläisen näkee taas ajelemassa stetoskooppi korvissa :)

Posted: Tue Mar 07, 2006 13:07
by Kimmo's
Anssi wrote: Säätö alkaa taas avoautokelien alettua. Silloin meikeläisen näkee taas ajelemassa stetoskooppi korvissa :)
Jos vanhat merkit paikkaansa pitää, niin ajokausihan alkaa reilun viikon päästä:

http://www.nic.fi/~accobra/videoita/ajokausi_alkaa2.rm :lol:

Off Topic, tiedän... Sorry, mutta kun en voinu vastustaa kiusausta....

- Kimmo