Yhteys katkeilee - häiriönpoistoa ja suojausta
Posted: Tue May 28, 2013 13:42
Käytössä Autotunen MS3 boksi. Laajakaistalambdan ohjaimena PLX ja sytkäpääteasteena Boschin 4-kanavainen.
Moottoripyörää säätäessä ja lokia ajamalla kerätessä tapahtuu useasti niin, että lyhyen ajosession jälkeen Tunerstudio on offline-tilassa kun läppärin avaa tauolla pyörä edelleen käynnissä. Logista ei suoraan pysty päättelemään mistä ongelma johtuu. En ole ongelmaa pystynyt myöskään kytkemään suoraan kierrosluvun nousuun.
Ecu, lambdaohjain ja sytkän pääteaste ovat pyörän takahäkissä melko lähekkäin toisiaan. Kuinka paljon pääteasteet ja lambdaohjain antavat häiriötä tai kuinka todennäköisiä häiriölähteitä ne ovat? Yritin jo toisella USB-kaapelillakin. Teippasin sen sunnuntaipäivän ratoksi vieläpä folioon kaiken tuskan keskellä ja sen jälkeen se toimi päivän ilman ongelmia. Voi olla, että folio on murtunut jostain ja ongelmat palasivat. Nämä ovat tietenkin puhtaita arvauksia vailla parempaa tietoa.
Häiriöiden mittauksen ei oikein ole osaamista eikä ehkä laitteitakaan. Sytkän pääteastetta ja lambdaohjainta voi yrittää siirtää 10cm kauemmas takahäkissä, mutta tila on hyvin rajallinen.
SD-kortille loggauskin toimii varoiksi ailahtelevasti. Eilen hukkasi kortin useampaan otteeseen. Kortin poisto ja uudelleen laitto nollasi ongelman hetkeksi. Pitää testata vielä eri kortilla varmuuden vuoksi.
- Onko mahdollista, että tankkilaukun kiinnityksen magneetit aiheuttavat häiriötä kaapeliin?
- Jos teen lisämaadoituksia, niin mihin kohtaa niitä kannattaisi yrittää viritellä?
- Auttaako johdon päälle vedettävä metallipunossukka ja sen maadoitus lähtöpäästä moottoriin/akkuun?
- Voisiko ferriittikeloista olla mitään apua tälläiseen ongelmaa?
- Auttaisiko USB->Bluetooth häiriöongelmaan? Riittääkö Bluetoothissa kaista logitukseen jos SD-kortti ei toimi?
Moottoripyörää säätäessä ja lokia ajamalla kerätessä tapahtuu useasti niin, että lyhyen ajosession jälkeen Tunerstudio on offline-tilassa kun läppärin avaa tauolla pyörä edelleen käynnissä. Logista ei suoraan pysty päättelemään mistä ongelma johtuu. En ole ongelmaa pystynyt myöskään kytkemään suoraan kierrosluvun nousuun.
Ecu, lambdaohjain ja sytkän pääteaste ovat pyörän takahäkissä melko lähekkäin toisiaan. Kuinka paljon pääteasteet ja lambdaohjain antavat häiriötä tai kuinka todennäköisiä häiriölähteitä ne ovat? Yritin jo toisella USB-kaapelillakin. Teippasin sen sunnuntaipäivän ratoksi vieläpä folioon kaiken tuskan keskellä ja sen jälkeen se toimi päivän ilman ongelmia. Voi olla, että folio on murtunut jostain ja ongelmat palasivat. Nämä ovat tietenkin puhtaita arvauksia vailla parempaa tietoa.
Häiriöiden mittauksen ei oikein ole osaamista eikä ehkä laitteitakaan. Sytkän pääteastetta ja lambdaohjainta voi yrittää siirtää 10cm kauemmas takahäkissä, mutta tila on hyvin rajallinen.
SD-kortille loggauskin toimii varoiksi ailahtelevasti. Eilen hukkasi kortin useampaan otteeseen. Kortin poisto ja uudelleen laitto nollasi ongelman hetkeksi. Pitää testata vielä eri kortilla varmuuden vuoksi.
- Onko mahdollista, että tankkilaukun kiinnityksen magneetit aiheuttavat häiriötä kaapeliin?
- Jos teen lisämaadoituksia, niin mihin kohtaa niitä kannattaisi yrittää viritellä?
- Auttaako johdon päälle vedettävä metallipunossukka ja sen maadoitus lähtöpäästä moottoriin/akkuun?
- Voisiko ferriittikeloista olla mitään apua tälläiseen ongelmaa?
- Auttaisiko USB->Bluetooth häiriöongelmaan? Riittääkö Bluetoothissa kaista logitukseen jos SD-kortti ei toimi?