Page 1 of 1

megassa häiriöpiikki

Posted: Thu May 23, 2013 22:51
by Fileman
auto volvo 242 ja 2.3t. megaruutta 2v3.0 hukkakipinäpuola 36-1triggeri ja vr-anturi.. boxi on tämä: http://www.autotune.fi/tuote/62/ms2-v30 ... ikko-musta ja puola tämä: http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-03 ... iittimella

penkkiin tuli mentyä mutta ei saatu loppuun asti säädettyä kun megaan tulee jokin häiriöpiikki ja kone pätkäsee ilkeästi... häiriöpiikki kun tulee niin jännite tippuu jopa 6 tai nousee aivan älyttömäst... seoskin pomppaa samalla mite sattuu ja muutki käyrät.. penkissä tuli kokeiltua kaikenlaista... toista akkua.. laturin pois käytöstä jos sieltä olis tullu häiriöö.. tulpat.. kokeiltiin uudella puolalla.. maajohtoja pistettiin joka paikkaan lisää... akusta suora johto megan +12 johtoon ja puolan +12 johtoon ja niihin väliin konkat... ja megan johto kiersi kaukaa puolan ymt... tulpanjohdot vaihettiin...ja varmaan muutakin mitä ei muista mutta mikään ei auttanut... itellä ei oo kyl enään mitään tietotaitoa tämän suhteen mitä tässä pitää tehä.. paitsi esim sytkäjohdot laittaa kiertämään muista johdoista kauempaa...? voisko boxissa olla joku vika? "firmware ms2-extra 3.1.1" koodi.. niin ja tietysti johtojen liitännät vois tarkistaa.. autolla siis voi kyllä ajaa mutta kun tuo häiriöpiikki tulee usein niin kone pätkäsee niin ei viitti kuiteskaa turhaa ajella...

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Fri May 24, 2013 7:59
by Benkku
Fileman wrote:...mitä tässä pitää tehä.. paitsi esim sytkäjohdot laittaa kiertämään muista johdoista kauempaa...?
Siitä kannattaa aina aloittaa - varsinkin kyseisen purkin tapauksessa ja varmistaa että läpilyönti tapahtuu tulpan purkausvälissä, niin vähemmän indusoituu häiriötä muualle.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Fri May 24, 2013 16:27
by Puuhastelija
onko minkälaiset suuttimet, korkea vai matalaohmiset?

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat May 25, 2013 11:01
by HSuomi
R-tulpat ni rupee pelittämään. Mulla täysin sama setuppi ja muistaakseni mulla on 5,5kohm tulpat ja 1,5kohm johdot. Noilla alkoi toimimaan. Muuten ei edes saanut autoa käyntin.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat May 25, 2013 14:04
by Fileman
Puuhastelija wrote:onko minkälaiset suuttimet, korkea vai matalaohmiset?
300suuttimet. penkissä mitattii onko korkea vai matalaohmiset mutta en mä nyt enään muista..
HSuomi wrote:R-tulpat ni rupee pelittämään. Mulla täysin sama setuppi ja muistaakseni mulla on 5,5kohm tulpat ja 1,5kohm johdot. Noilla alkoi toimimaan. Muuten ei edes saanut autoa käyntin.
aluksi oli väärät tulpat koneessa mutta käytiin ostamassa R-tulpat.. silti pätkäsee.. kärkiväliäkin vähä kokeiltiin pienentää.. tilasin kylllä uudet tulpanjohdot.. jotkun accelin omat mitä kuulemma porukka muutenki näissä käyttänyt mutta niillä ei ole vielä kokeilty..

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat May 25, 2013 20:27
by Turtana
2.2Uf konkka puolan + johtoon

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat May 25, 2013 21:54
by Fileman
Turtana wrote:2.2Uf konkka puolan + johtoon
kokeiltiin 10uf konkkaa puolan +johtoon.. sekä megan plussas.. ei auttanu... ite en näistä niin tiedä mutta miksi juuri 2.2?

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Thu May 30, 2013 21:36
by Turtana
onko ajettu penkissä niin että kannettava kiinni mutta irroitettu verkkovirrasta. auton 12v laturit läppärille ovat pahimpia. jos maataso jostain syystä kannettavan laturille on huone vetää se sähkönsä datapiuhan maata pitkin. sama käy verkkosähkölläkin, todistetusti aiheutti sytkähäiriöitä vaikka mitään näkyvää syytä ei ollut.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Thu May 30, 2013 23:15
by Benkku
Optoerotettu datakaapeli, niin voi tuon syyn sulkea pois.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sun Jun 02, 2013 22:33
by Fileman
penkkiin ajaessakin huomasin että kone pätkäs välillä.... ja penkin jälkeen kun ajoin kotio nii pätki.. eli jos tulee jostain läppärin johdosta niin sillonhan toi on pois suljettu koska ajaessa ei ollut läppäriä kiinni tai mtn..

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Mon Jul 29, 2013 13:40
by viagratabu
Tuliko tähän koskaan selkoa? Samaa ongelmaa itsellä tuon jännitteen heittojen kanssa, ahdoilla tuntuu pomppivan alas ja ylös... ja todella satunnaisesti saattaa tasakaasulla...

EDIT: logiakin saa spostiin jos joku haluaisi vilkaista jos siitä selviäisi enempi? :P

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Tue Aug 06, 2013 15:44
by Fileman
viagratabu wrote:Tuliko tähän koskaan selkoa? Samaa ongelmaa itsellä tuon jännitteen heittojen kanssa, ahdoilla tuntuu pomppivan alas ja ylös... ja todella satunnaisesti saattaa tasakaasulla...

EDIT: logiakin saa spostiin jos joku haluaisi vilkaista jos siitä selviäisi enempi? :P
ei ole tullut selvyyttä.. hirveesti kyl mtn tehnykkään kun motivaatio hukassa.. sytkäjohtoja laittelin menemään vähän kauemmas toisista johdoista ja sitten laitoin konkan megan plus johtooon sekä puolan plus johtoon mutta ei vaikutusta.. ei taida olla enään muuta vaihtoehtoa kuin boxin tarkistus??

Mistäs saa säätää sitä login tallennus nopeutta? eli että tallentais nopeempaa kun häiriö piikki tulee niiin ei tällä nopeudelle oikeen kerkee tallentaa kaikkea.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Wed Aug 07, 2013 3:09
by Benkku
Fileman wrote:Mistäs saa säätää sitä login tallennus nopeutta?
Sitä voi 'säätää' - hankkimalla kunnollisen moottorinohjaimen, jossa tallennusnopeus alunperinkin on riittävä. Alle kahdella kiloeurolla saat jo ihan pätevän ohjaimen, jossa tiedonkeruun näytteenotto kilohertsin luokkaa, piirilevyjen sähkötekninen toteutus toimiva - niin ja tuleehan siinä samalla moni muukin ohjaintekninen asia ns. kuntoon.

http://www.syvecs.co.uk/products/s6/

Toinen vaihtoehto on 'nysvätä mitä voi', sille 3.0 levylle tehdä eli muutokset, joilla häiriöiden indusoitumista saa hieman vähennettyä.
Lisäksi tietty tsekata johtosarja ja irroittaa puolanohjaukset anturisignaalinipusta (mielellään ne puoliaohjaavat kytkinkomponentit kokonaan pois purkista, lähelle muuntajia), sekä toteuttaa kaapelointi kierretyillä pareilla - yms. pientä.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Wed Aug 07, 2013 10:31
by viagratabu
Ite lähden kokeilemaan VAG-puolaa, helpoin tapa saada sytkäkivet boksin sisältä pois, kivet vissiin melko suuri syy häiriöihin, varsinkin boksin sisällä :) kaikkea olen kans yrittänyt säätää ja kokeilla, ilman tulosta. Toivotaan, että tuolla VAG-puolalla saataisiin toimimaan, ilman häiriöitä...

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Wed Aug 07, 2013 21:04
by Puuhastelija
Toi oire kuulostaa vähän siltä kuin olis matala ohmiset suuttimet. Sinne levylle voi tehdä jotain modauksia mitkä parantaa tuota tilannetta tai sitten ei :shock:

Mittaa paljonko suuttimen ohmi määrä on?

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Wed Aug 07, 2013 21:44
by viagratabu
2.4ohmia. Kokeilen nyt ensiksi tuota puola asiaa.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Thu Aug 08, 2013 0:13
by Fileman
itellä on toi vag puola ja ylösvetovastukset modailtuna boxiin... kuinkas matalaohmisten suuttimien takia tulisi häiriöö? onhan noita nyt käytetty monessa muussakin pelissä....

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Thu Aug 08, 2013 9:07
by Puuhastelija
Joo eli noi on matala ohmiset.

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... olt+spikes

Tuolla on 7 sivua asiaan liittyen alkupään jutut on jo aika vanhoja (2005) mut loppupäässä on ihan tuoretta juttua levylle modaus ohjeita yms. Kannattaa tutustua aiheeseen.

Itse aikoinaan tein levylle modauksen missä erotin suuttimien flybacille oman 12V jännitelinjan. Sen jälkeen on vielä ollut satunaisia jännitepiikkejä, mutta niistä ei ole ollut enää sen suurempaa haittaa. Ja ens talvena vaihtuu suuttimet korkea ohmisiin niin sit loppuu varmaankin ne loputkin häiriöt sen osalta.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Fri Aug 09, 2013 23:13
by viagratabu
Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!

Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa.. :oops:

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat Aug 10, 2013 15:45
by Fileman
viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!

Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa.. :oops:

mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat Aug 10, 2013 16:49
by Puuhastelija
matala ohmisilla suuttimilla täytyy rajoittaa suuttimelle menevä virta jollakin tavalla joko etuvastuksilla tai sitten megasta säätämämällä pwm virranrajoitus oikein.

Asetukset löytyy injector characteristics valikosta ja ohjeet löytyy manuaalista.

korkea ohmiset suuttimet ei tarvii erillistä virranrajoitusta.

Itsellä kun tulee se satunnainen häiriöpiikki, niin sitä ei huomaa ajossa ollenkaan näkyy vaan lokissa ärsyttävästi. :x

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat Aug 10, 2013 18:08
by viagratabu
Fileman wrote:
viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!

Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa.. :oops:

mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.
Oireet olivat identtiset, jossain kohtaa isoilla paineilla/kierroksilla otti häikkää voltit n.6-27 ja alko paukkuu ja jyskyttään, ei ihan aina mutta 90% vedoista joo.

Laitoin etuvastukset ja asetuksiin PWM Current limit 100% ja PWM time threshold 25.4ms näin alkuun.
Puuhastelija wrote:matala ohmisilla suuttimilla täytyy rajoittaa suuttimelle menevä virta jollakin tavalla joko etuvastuksilla tai sitten megasta säätämämällä pwm virranrajoitus oikein.

Asetukset löytyy injector characteristics valikosta ja ohjeet löytyy manuaalista.

korkea ohmiset suuttimet ei tarvii erillistä virranrajoitusta.

Itsellä kun tulee se satunnainen häiriöpiikki, niin sitä ei huomaa ajossa ollenkaan näkyy vaan lokissa ärsyttävästi. :x
Logia ottaessani, huomasin aina tuon piikkauksen, nyt sekin on poissa, ei tule edes satunnaisesti.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Sat Aug 10, 2013 19:04
by Fileman
viagratabu wrote:
Fileman wrote:
viagratabu wrote:Dodii, puolasta oli sellanen hyöty, että pienillä kierroksilla nyppiminen loppui, sitä siis sattui harvoin mutta kuitenkin, mutta ei poistanut isoilla paineilla/kierroksilla ongelmaa. ArttuH:n vinkkien ja apujen jälkeen laitoin noilla matala ohmisille suuttimille etuvastukset (2.4ohm oli suuttimet) niin alko pelaamaan paremmin ku junan vessa!

Johan tässä onkin tapeltu asian kanssa.. :oops:

mitenkäs sulla kun tuli se häiriöpiikki niin pätkäskö kone niin että sen huomas aivan selvästi? itsellä kun tulee häiriöpiikkejä ja varsinki jos on vetopäällä niin huomaa että kone pätkäsee mukavasti ku heilahtaa.. ja kävin äsken tallissa mittailemassa omat suuttimet niiin nekin olivat 2.4ohm.. eli pitääkös meikänki nyt kokeilla jotain etuvastuksia?? vai voiko suoraan tilata vähän isommat korkeaohmiset suuttimet ja pistää vaan kiinni ilman mtn vastuksia jos lähtis sillä suoraan häiriöt pois? mitäs asetuksia pitää muuttaa kun suuttimet vaihtaa? se pelkkä nro vaan? olen vielä aika amatööri näissä hommissa.
Oireet olivat identtiset, jossain kohtaa isoilla paineilla/kierroksilla otti häikkää voltit n.6-27 ja alko paukkuu ja jyskyttään, ei ihan aina mutta 90% vedoista joo.

Laitoin etuvastukset ja asetuksiin PWM Current limit 100% ja PWM time threshold 25.4ms näin alkuun.
Pitääpi itsekin kokeilla noita etuvastuksia sitten... mistäs semmoset voi hankkia? mihinkä kohtaan tinailit vastukset?

katsoin äsken koneelta niin tällä hetkellä mulla on PWM current limit 70% ja PWM time threshold 1.2 :D

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Mon Aug 12, 2013 13:45
by viagratabu
Elektroniikka liikkeistä. Itse en enää muista, eikä vastuksessa lue mikä se on, mutta megamanuaalissa on laskenta ohje mimmoset tarvii.

Suuttimien + -johtojen väliin.

http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf sivulla 37 löytyy ja vähän alempaa, sit mitä pitää säätöohjelmaan muuttaa...

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Mon Aug 12, 2013 23:24
by Fileman
viagratabu wrote:Elektroniikka liikkeistä. Itse en enää muista, eikä vastuksessa lue mikä se on, mutta megamanuaalissa on laskenta ohje mimmoset tarvii.

Suuttimien + -johtojen väliin.

http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf sivulla 37 löytyy ja vähän alempaa, sit mitä pitää säätöohjelmaan muuttaa...
eli riittää että sanon niille että tarvitsen vastuksia?

laskin tämän kaavan mukaan:
vastus (Ohmia) = (lataus jännite (V) / 2.0 ampeeria) – suuttimen vastus (Ohmia)

tuola esimerkissä olis laskettu 14v jännitteellä eli kannattaako laskea sillä vai millä?

eli jos lasken (lataus jännite (14V) / 2.0 ampeeria) – suuttimien vastus 2.4(Ohmia) tulee 4.6 ohmia. kuulostaa vissii ihan normilta ? :lol:

pitääkö niitä vastuksia sitten ostaa 4kpl kun on 4suutinta? ja se asennus kun lukee että rinnakkain? onko jossain jotain kuvaa mist tajuis vähä paree

tuli mieleen että penkissä säätäjä sääti just tota PWM säätöä ja sanoi että auttoi vähän häiriöön muttei kuiteskaan poistunut.. noh kokeillaan nyt laittaa vastukset jos ne auttas paree...

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Wed Aug 14, 2013 11:54
by viagratabu
http://www.autotune.fi/tuote/161/50w-33r-tehovastus siis tämän näköinen kapistus on kyseessä. Jotkut viisaammat voisivat kertoa ns. haitarin tuolle Ohmi määrälle mitä vastuksessa saa/voi olla. Laskusi on ihan oikein.

PWM ku laittaa 100% niin se on pois käytöstä silloin.

Kysyt jostain tehovastuksia, vaikka 5Ohm ja 25w niin luulis, että käy tuskin ovat niin tarkat? Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: megassa häiriöpiikki

Posted: Thu Aug 15, 2013 17:02
by Masi_K
Olen aina ite laskenut vastukset sarjakytkentää varten. Sekä 14voltille ja 100% dc lle. Joidenkin mielestä pitää olla vastus per suutin. Sitten taas toinen koulukunta on erimieltä. Kuitenkin tällähän haetaan nimeomaan virranrajoitusta. Tähän tarkoitukseen rinnankytkentä kuullostaa hassulta ?

Tuolla 2.4 ohmilla sain itse tulokseksi n 81W ja vastuksen resistanssi valitaan siten että vastuksen ja suuttimen yhteenlaskettu resistanssi on siinä 8 ohm. Tämä siis per sumu. Todellisuudessa 100% dc on aika harvoin vastassa, ainakaan pidempää aikaa.
Tietenkin kun laskee sopivalla vastuksella sen ja suuttimen yhteenlasketun resistanssin mukaan tuon wattimäärän, pääsee huomattavasti pienemmällä tehonkestolla. Tilannetta muuttaa taas sumujen määrä per pankki..