Page 1 of 1

Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Thu May 02, 2013 21:57
by jazu
Kyseessä Volvon T5 moottori omilla antureillaan.

Speksit:
partcon Ms1 v2.2, 029y4.

Modit:
-VAG cop puolille 5v pull up-kytkentä 2N2905A trankuilla, niille otettu 5 volttia r23 ja r24 oikeasta päästä, sytkälähdöissä on 1Kohm vastukset, puolille lähtevät sytkälähdöt ovat erillisellä db15 liittimellä.

-Autotune VR-muunninpiiri kampparin anturille, VR+ ja VR- tulevat erillisellä db15 liittimellä, muunninpiirin ja opton 5v otettu r11 yläpäästä, muunninpiiriltä signaali XG1:seen, muunninpiirin maa D3 alapäähän.

-Second trigger on hall-anturi nokalla, toistin levyllä olevan opton kytkiksen, sille on 5v otettu r27 oikeasta päästä, 12v D9 oikeasta päästä, maa D2 alapäästä, signaali tähän tulee erillisellä db15 liittimellä, ja lähtevä signaali prossun pinniin 11.

Syttylähdöt on laitettu sytytysjärjestyksen mukaan.

Löysin ohjeen Turbobricks:n sivuilta samanlaiselle moottorille, ja laitoin nokan triggerin samassa suhteessa kampparin triggeriin, ja asetukset ohjeiden mukaan myös.

Ongelma on seuraavanlainen: Kone lähti käyntiin ekalla yrittämällä, mutta vain sylintereillä 2 ja 4, sylinterit 1,3 ja 5 ei vaikuta käyntiin kun nyppii cop puolien liittimiä irti. Irto-tulpalla kokeiltuna sylinteri 1 kyllä antaa kipinää, mutta 3 ja 5 ei.. Testi-ledillä esim. puolan nro 5 liittimestä kokeiltuna, ledi välähtää startatessa, ja jää sitten palamaan, kun taas toimivissa sylintereissä ledi vilkkuu, eli puolia liipaistaan kaiketi niinku kuuluiskin..

Suuttimet on ryhmitetty niin, että sylinterit 1, 2 ja 3 ovat pankissa 1 ja sylinterit 4 ja 5 pankissa 2.

Vamma varmasti on boksissa, mutta avautuuko kellekkään hyviä vaihtoehtoja tai arvauksia että mikä kaikki vois olla poskellaan?

Kiitos taas jo etukäteen ratkaisevasta avusta ja vinkeistä :)

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Fri May 03, 2013 12:02
by ArttuH
Vähän kuulostaa siltä, että triggeriasetuksissa on jotain pielessä tai sitten triggerisignaali ei ole kuten koodi olettaa. Millainen triggeri tuossa on kampuralla, 60-2?

"Stim wheel" -asetuksella voisi ehkä kokeilla, että kaikki sytkälähdöt toimivat oikeasti. En tosin ole tainnut koskaan kokeilla tuota 5-cyl COP -moodissa, mutta periaatteessa sen pitäisi paukuttaa kipinää kaikkiin lähtöihin kunhan jonkinlaista triggerisignaalia tulee sisään. Eli jos tuolla saa joka sylinteriin kipinää, niin sitten ainakin tietää lähtöpuolen olevan kunnossa.

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Sat May 04, 2013 7:25
by jazu
Juu, 60-2 on reikinä vauhtipyörän ulkolaidassa kampuralla, ja moottorin oma vr-anturi. Nokalla on moottorin oma hall-anturi, ja yksi 180 astetta oleva hammas, jonka reuna on anturin kohdalla 8 kampuran hammasta ennen ykk:a, niinkuin yhdessä onnistuneessa esimerkissä oli neuvottu. Ainoa on sit tietty että kun näitä volvon vauhtipyörän triggereitäkin on paria eri tyyppiä, eli automaatissa on peltinen josta luetaan "hampaita", kun taas manuaalissa luetaan koloja, että tässä voi jokusen asteen heitto tulla kans.. Mutta kierrosluku pysyi ihan ok järjissään ainakin tyhjäkäynnillä, ettei se pomppinu mitenkään.

Asetukset oon kattonu moneen kertaan tän samaisen esimerkki-asennuksen mukaan.

Pitääpä tyypätä tuota stim wheel:iä tosiaan, kiitoksia Artulle :)

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Sun May 05, 2013 9:04
by ArttuH
MS1:n kanssa mulle on jäänyt sellainen näppituntuma, että triggerisignaalin ollessa koodin mielestä jotenkin epäkelpoa, saattaa käydä juuri noin, että osa sytkälähdöistä toimii ja osa ei.

Ja muistat varmaan, että tuon stim wheel -asetuksen kanssa ei sitten kannata yrittää konetta käyntiin. Kipinöiden ajoitus kun on sillä ihan mitä sattuu. :)

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Sun May 05, 2013 20:20
by jazu
Stim wheel:llä ja stimun perässä ledillä testattuna tuntuis kaikki lähdöt toimivan, onko sit tosiaan niin että auton oma 60-2 pyörä ois liikaa.. Pöydällä testasin vr-anturilla ja 12-1 pyörällä, (mopon tai kevarin etu-ratas) jossa on n.2mm x 4mm hampaan kärjet, ja jota pyöritin akkuporalla. Ihmetyttää vaan että kun on jossain kumminkin saatu toimimaan samanikäinen moottori omilla antureillaan, ja ms1 prossulla mutta v3 levyllä..

Pystyyköhän/tarviikohan tässä suodattaa signaalia jotenkin..

Ja huomasin kyllä megatunen huomio-punaisen palkin missä sanottiin että ei stim wheel:iä autossa kiinni ollessa, mut kiitos muistutuksesta :)

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Mon May 06, 2013 13:53
by ArttuH
Tuskin se 60-2 on "liikaa" sinällään. Todennäköisesti siellä on nyt jotain ylimääräistä häiriötä signaalissa tai 2nd triggerin pulssi tulee väärässä kohtaa tai jotain muuta vastaavaa. Pystyisikö tuota kokeilemaan hukkakipinänä ilman nokan anturia? En nyt taas muista tukiko MS1 hukkakipinää COP-puolilla...

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Mon May 06, 2013 15:41
by Vauhtivaunu
ArttuH wrote:Pystyisikö tuota kokeilemaan hukkakipinänä ilman nokan anturia? En nyt taas muista tukiko MS1 hukkakipinää COP-puolilla...
Pystyy. Olen tehnyt Audin 5-mukiseen koneeseen megan pelkällä kampitriggauksella. 60-2 kiekko ja bemarin hall lukemassa. Volkkarin puolilla missä syttykivi puolassa sisällä.

Veikkaan että asetukset on ketjun aloittajalla pielessä. 2nd triggeriä käyttäessä kun pitää muistaa tuplata hammasmäärä sinne wheel decoderin asetuksiin. Toisinsanoen "120" on oikea hammasmäärä.

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Mon May 06, 2013 16:27
by jazu
Mietin semmosta, että nythän vois olla niin että nokan hallin inputin kytkentä on "väärinpäin" eli tuleeko anturilta maita vai jännitettä kun on metallia edessä.. Esimerkki-asennuksen ohjeista ei löytyny sen kytkentää, ja tein boksin kotona ja itse auto on n.40 km päässä, ni piti arpoa sen verran.. Tosin eikös sen voi kokeilla ihan vaan kääntämällä nokan yksihampaista triggerilevyä 180 astetta? sen triggeri kun on yksi 180 asteinen hammas..

Vauhtivaunu: Oisko sulla pistää tarkempia tietoja tästä hukkakipinästä? lähinnä asetukset ja että mitkä sylinterit syttyy yhtä-aikaa? Tai kerro varulta kaikki :D

Wheel decoder asetukset on ok, ne löytyi myös tästä liikenteeseen saadusta turbobricks:stä löytyneestä ohjeesta.

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Tue May 07, 2013 12:52
by Vauhtivaunu
jazu wrote: Vauhtivaunu: Oisko sulla pistää tarkempia tietoja tästä hukkakipinästä? lähinnä asetukset ja että mitkä sylinterit syttyy yhtä-aikaa? Tai kerro varulta kaikki :D
En tee rautalanka-ohjeita. Megan asetukset menee kuin V10-koneessa eli oikean kierrosluvun vuoksi laitetaan asetuksiin sylinterimääräksi 10. Yksikään sylinteri ei kipinöi yhtä aikaa mutta puolat antaa kaksi kipinää työkierrossa = hukkakipinä COP. Sytytys 72 asteen välein eli 12 hammasta. Molemmat suutinpankit suihkuttaa samaan aikaan eli simultaneous.

Sitten voi olla että se LM-piiri tarvitsee myös muokkausta. Yleensä se ei toimi "sellaisenaan". Foorumilta löytyy tietoa asiasta.

Re: Ms1 v2.2 5-sylinteristä käy vain 2

Posted: Wed May 08, 2013 10:24
by jazu
Homma selvä! Kiitoksia Vauhtivaunu ja Arttu :-)

Aikansa haetutti oikea hammasmaarä ekalle liipaisulle, ja sen jälkeen yksi palanut tulppa aiheutti oman päänvaivansa, mutta vauhtivaunun vinkeillä se nyt soi kumminkin. Kyseessä on kilpa-auto, joten hukkakipinä käy tarkoitukseen hienosti. Näillä näkymin VR-muunninpiirikin pelaa ilman modeja, ja semmonen iloinen ylläri, että kierroslukumittarin signaali-johtoon ei tarvinnu ylimääräisiä kytkiksiä, vaan mittari toimii sellaisenaan
levyltä otetusta lähdöstä.

Pistän menestystarinoihin tarkempia tietoja, kunhan tästä semmonen menestys ensin taiotaan. :-)